Julien Vermote in beeld voor laatste plek bij Visma | Lease a Bike
Visma | Lease a Bike is met Julien Vermote in gesprek om de opengevallen plek in de selectie door het stoppen van Lennard Hofstede in te vullen. Meerdere bronnen vertrouwen aan WielerFlits toe dat het Nederlandse WorldTeam al diverse gesprekken met de 34-jarige Belg heeft gevoerd en dat ze dicht bij een akkoord zijn.
Vermote heeft afgelopen seizoen indruk gemaakt op de renners van Jumbo-Visma tijdens het Belgische kampioenschap op de weg in Izegem. Daar kleurde hij mee de (voor)finale. Als vervanger voor Hofstede zoekt het geel-zwarte YellowB-team vooral een renner met ervaring.
De Vlaming heeft een lange staat van dienst in het wielrennen, maar stond het afgelopen seizoen enigszins aan de kant. Bij Alpecin-Deceuninck zat er geen contractverlenging voor een tweede keer in. Het hield de ervaren Vermote niet tegen om te koersen. Hij trainde heel de winter van 2022/2023 door en zette dat voort in het daaropvolgende wegseizoen.

foto: Cor Vos
Als eenling onderhield hij in 2023 zijn ritme in Belgische profkermiskoersen. In een heel aantal daarvan noteerde hij korte resultaten. Vermote voelde zich nog te goed om te stoppen en bleef iedere keer opnieuw herhalen dat hij het liefst nog een paar jaar koerst. Die volhardendheid lijkt zich nu uit te betalen.
De Kortrijkzaan maakte in 2011 zijn profdebuut bij Quick-Step en bleef daar tot eind 2017 aan boord. Hij stapte destijds over naar Dimension Data, waar hij twee jaar verbleef. Daarna verkaste hij voor één seizoen naar Cofidis, maar bij de Fransen werd hij naar eigen zeggen de dupe van het corona-seizoen.
Knecht van MVDP
Hij vond geen nieuwe ploeg, maar bleef trainen. Niet voor niets, zo bleek. In april 2021 kreeg hij alsnog een contract bij Alpecin-Fenix. Een coronabesmetting én toxoplasmose zorgden kort daarna voor een maandenlange afwezigheid, waardoor Vermote uiteindelijk dat seizoen geen enkele koers in het shirt van Alpecin-Fenix kon afwerken. Die ploeg toonde echter clementie.
De broers Christoph en Philip Roodhooft besloten zijn verbintenis tot eind 2021 toch nog met een jaar te verlengen. In 2022 was hij zodoende ploegmaat van Mathieu van der Poel in de Ronde van Vlaanderen, die de Nederlander dat jaar voor de tweede keer won. Vermote reed een week later ook Parijs-Roubaix, gevolgd door nog veel eendagswedstrijden en vijf kleinere rittenkoersen. Voor 2023 kreeg hij echter geen nieuw contract.
Veel bokjes afvinken
Zijn doorzettingsvermogen om afgelopen jaar te blijven koersen lijkt nu te worden beloond. Door het wegvallen van Hofstede eind december 2023 en de krappe selectie doordat Michel Heßmann op non-actief staat hangende een dopingonderzoek, kwam Visma | Lease a Bike bij Vermote uit. Een rol waarin hij dienstbaar op kop van het peloton gaat rijden zoals Hofstede deed, heeft de Belg jarenlang gedaan voor verschillende ploegen.
Dat het Nederlandse WorldTeam net bij Vermote uitkomt, is ook niet verrassend. Hofstede was niet de duurste renner op de loonlijst en dus moest een eventuele vervanger geen fors prijskaartje om zijn nek hebben hangen. Vermote zal de kans om bij de beste ploeg van de wereld te koersen met beide handen aannemen.

Vermote op kop van het peloton in de Ronde van Denemarken 2022 – foto: Cor Vos
In zijn carrière reed de Belg tot op heden drie keer de Giro d’Italia en vier keer de Tour de France, die hij allen uitreed. Hij begon ook aan achttien monumenten, waarvan hij er elf uitreed. Voor een knecht is hij met andere woorden betrouwbaar, ervaren, belastbaar en spreekt hij dezelfde taal als het merendeel van de ploeg. Hij voldoet met andere woorden aan veel kwaliteiten die Visma | Lease a Bike zoekt in een vervanger voor Hofstede.
Hoe kan je nou in vredesnaam een 34-jarige renner die al een jaar zonder contract zit de voorkeur geven boven een Nederlandse conti-renner. Visma doet heel veel dingen goed, maar als er één ding is waar ze de afgelopen jaren de plank flink misslaan is het het ontwikkelen van het Nederlandse wielrennen/Nederlandse talenten. Bouwman en de broertjes van Dijke zijn er dit jaar ook weer het levende voorbeeld van. En bij hun beloftenploeg geven ze ook steeds meer de voorkeur aan buitenlandse renners in plaats van de vele Nederlandse talenten die minstens zo goed zijn..
Sowieso een slechte ontwikkeling wanneer renners puur gehaald worden omdat ze het vriendje/familielid zijn van één van de toprenners binnen de ploeg. Helemaal vreemd omdat van Aert normaal gesproken amper samen zal koersen met Vermote en hij er dus zelf niet eens wat aan heeft.
Moet eerlijk zijn, zag Vermote niet aankomen maar ik ben blij dat de ploeg dit gat heeft opgevuld, men zocht een pure knecht voor het meest ondankbare werk in de publieke opinie en juist dat kan Julien goed, kilometers boren op kop. Veel succes!
Je bent het niet met iemand eens en meteen snapt die persoon er helemaal niks van. Lekkere manier van discussiëren heb je..
Volgens mij overschatten jij en een heleboel anderen het niveau van Vermote echt gigantisch(of je onderschat hoeveel goede Nederlandse conti-renners er zijn die eigenlijk een stapje hogerop verdienen)
Er zijn genoeg Nederlandse conti-renners die alles kunnen wat je hier op noemt en met alle liefde een jaartje voor een minimumloon bij de allerbeste wielerploeg te wereld willen fietsen hoor. En met een beetje geluk kan het zelfs als een opstapje dienen naar een contract bij een wat kleinere WT-ploeg of leuke PCT-ploeg voor volgend jaar.
Trieste, arrogante en vooral heel domme en ongeïnformeerde reactie, aangezien in de reacties hieronder al namen genoeg worden genoemd die deze functie perfect zouden kunnen invullen, inclusief voormalige beloftekampioenen. In het Nederlandse continentale circuit zitten, anders dan in het Belgische, meerdere renners vast die een generatie eerder altijd prof zouden zijn geworden. Weliswaar als knecht, maar dat is waar we het hier over hebben: een knecht.
Daarnaast wordt er weer afgegeven op de ontwikkeling van Nederlands talent door de ploeg, een gotspe omdat de ploeg in een heel klein vijvertje qua talent toch er in slaagt om Kooij en Vader door te laten groeien en het aantrekken van Lemmen laat zien dat men de ogen open houdt. Maar je laat niet supertalenten lopen als een Nordhagen voor een dertien in een dozijn renner alleen maar vanwege het nederlandse vlaggetje. Visma Lab is geen Roompot en heeft ook niet die doelstelling.
1) Je weet niet de beweegredenen van Visma-Lab, noch de cijfers, maar denkt het evengoed beter te weten.
2) Je doet dat zonder enige twijfel of nuance. Niet "Ik zou het beter vinden als ze een ct-renner genomen hadden" maar woorden als "in vredesnaam", "de plank misslaan" en "gigantisch".
Je hele argumentatie komt eigenlijk neer op: vertrouw nou maar op het team, ze weten prima wat ze doen en maken een weloverwogen keuze op basis van de tests, financiën, persoonlijkheid, etc. Tsja, ik vind dat een verschrikkelijke drogreden. Met die logica doet het team per definitie alles goed en is het als fan of buitenstaander eigenlijk onmogelijk om kritiek te hebben omdat je er niet bij bent geweest..
(En gezien de likes op mijn eerste reactie zijn flink wat mensen het met me eens. Wat een verademing dat de minnetjesbrigades niks meer in te brengen hebben en je nu daadwerkelijk kan zien of je reactie een beetje op waarde wordt geschat.)
Voor die rol is de keuze zo gek niet. Maar Plots Havik kan dat ook en is een stuk jonger.
Coen Vermeltfoort? Wie nog meer?
Beide op geen enkele manier een logischere noch betere optie.
Julien Vermote is overal mislukt sinds hij met veel praatjes Quick Step verliet om elders kopman te worden. Dat liep (voorspelbaar) uit op een totale flop, maar ook als knecht heeft hij sindsdien nooit meer echt voldaan. Was dat wel het geval dan zou hij wel voor één van de zes (6!) Belgische profploegen rijden. Geen van die teams heeft behoefte aan deze kerel, terwijl er bij een deel daarvan echt bijzonder bescheiden namen onder contract staan. Dat zegt alles over hoe bespottelijk deze actie zou zijn.
Er is niets dat Vermote nog kan, dat jongens als Max Kroonen, Stijn Daemen, Timo de Jong en Daan van Sintmaartensdijk niet ook zouden kunnen. Kroonen nota bene Nederlands kampioen bij de junioren en de beloften. Zijn dat Belgen of Fransen, dan zijn ze altijd prof. Bescheiden profs, maar toch. Wil je een iets oudere renner, dan zijn er kerels als Martijn Budding en Harthijs de Vries. Voorheen ook Pjotr Havik en Jan WIllem van Schip, maar die hebben de moed al opgegeven en zich op andere dingen gericht.
Nogmaals hè, het gaat hier om een eenvoudige tempobeul. Hadden we het over een klimknecht, dan zou het een ander verhaal geweest zijn.
En Oblomov, ik ben toch heel benieuwd naar het bericht waarin Vermote heeft aangegeven na zijn vertrek bij Quick Step elders kopman te willen worden?
http://www.thebikecomesfirst.com/julien-vermote-signs-for-team-dimension-data-for-qhubeka/
'Jumbo-Visma kijkt daarom naar een multi-inzetbare allrounder die belastbaar is. Die opties zijn op de huidige markt met renners die nog geen contract voor 2024 hebben, echter schaars.'
Is dit type renner al gehaald of was dat CU? Of wordt dat nu Vermote, met alle respect overigens?
Die renner was Lemmen, daarna spraken Zeeman en Plugge nog over een jonge talentvolle ronderenner als aanwinst, dat bleek uiteindelijk Cian. Vermote is de 27e man en echt gehaald voor dat pure op kop boren.
Die jongen heeft nooit een kans gekregen, werd alleen maar als domme werkmier gebruikt, dat is het enige waar Nederlanders goed voor zijn en bla en bla en bla. Altijd wel wat.
Ze zoeken iemand die ze naar believen op het laatste moment kunt invliegen om het peloton te controleren in pak hem beet guanxi, of niet. Bij weinig of geen blessures kan zo iemand zomaar op 10 of 12 koersdagen blijven staan.
Ze zoeken vooral iemand die dat zonder mopperen of vragen om eigen kansen wil invullen.
Zonder plan, en zonder veel kans om je voor te bereiden, en zonder kans om zelf uitslagen te rijden.
Lijkt je dat een ideale situatie voor een jonge, getalenteerde en ambitieuze renner? Of toch een routinier die zijn loopbaan zo nog een jaar wat hoopt te rekken.
Visma gaat geen contract afkopen terwijl ze Vermote gratis binnen kunnen halen.
Budding en De Vries gaan geen tweejarig contract waar ze voor zichzelf rijden opgeven voor een eenjarig contract met matige voorwaarden en weinig kans op verlenging.
Is dat nu allemaal zo moeilijk om zelf te bedenken?
Iemand met koersinzicht, doorzettingsvermogen, bereidheid om dit voor een lager loon te gaan doen én vooral... een motor!
Waarom dan iemand anders?
nu moet het een goede renner zijn en daarna pas liefst een nederlander. een degelijke nederlander die een halve gok is, die komt er nu niet meer in, dan liever een goede noor of zo.
graat en van belle, die zijn gewoon goed, dus die krijgen natuurlijk een kans. als er meer grote nederlandse talenten zouden zijn, zouden er ook meer bij visma rijden, maar er is nu eenmaal geen periode van hoogconjunctuur qua talent
Of een Jan-Willem van Schip.
Dan zou een hardrijder misschien beter zijn.
Een naam die naar mijn idee wel prof zou horen te zijn is de duitser Justin Wolf.
Het gaat om het hier en nu, wat Jan-Willem in het verleden wel of niet wilde is voor de ploeg nu niet relevant. Hij zet alles op de OS en dus kan de ploeg met hem dit jaar niks.