Julian Alaphilippe over onzekere toekomst Soudal Quick-Step: “Het is verdrietig”
foto: Cor Vos
maandag 2 oktober 2023 om 12:17

Julian Alaphilippe over onzekere toekomst Soudal Quick-Step: “Het is verdrietig”

Julian Alaphilippe heeft gereageerd op de mogelijke fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. De tweevoudig wereldkampioen noemde de situatie waarin zijn eigen ploeg verkeert ‘verdrietig’. Dat deed hij voor de camera van Cycling Pro Net.

“Wij weten niet veel”, zei Alaphilippe voor de start van de Coppa Bernocchi. “Het is een beetje ingewikkeld voor iedereen. We proberen ons te concentreren op de koers en hopen dat de situatie opgelost wordt, dat we goed nieuws krijgen. Want het is een beetje vervelend.”

Over de onzekere toekomst van de Wolfpack zei Alaphilippe ook nog het volgende: “Het is vooral verdrietig, want het is een ploeg die al jaren in het hart van de wielersport staat. Het is een ploeg met een grote historie. Het is triest, maar ja.. Het is nog niet zover. We gaan niet huilen en we wachten op goed nieuws. Wij zijn allemaal aan het hopen.”

RIDE Magazine
39 Reacties
02-10-2023 12:20
Bij elk bericht klinkt het meer als een stopzetting van SQS dan een fusie.
    02-10-2023 12:37
    Dat lijkt er inderdaad veel op. Als ook Evenepoel nog vertrekt naar Ineos, blijft er bij SQS te weinig kwaliteit over voor een fusieploeg. Een enkele uitzondering daargelaten.
    02-10-2023 12:53
    Ja, dit inderdaad. Ik heb het gevoel dat Lefevre hoofdzakelijk aan het werken is aan het pensioen van Lefevre en dat de rest bijzaak is. Overigens is dat Patlefs goed recht he, ik zou het hem niet kwalijk nemen. En misschien is dit ook wel het juiste moment, de ploeg is toch al geen schim meer van wat ze ooit was. Hadden ze geen Remco Evenepoel gehad dan waren 2022 en 2023 genoeg reden geweest om de stekker er compleet uit te trekken.
    02-10-2023 13:02
    Fusies zijn zelden tussen evenwaardige spelers natuurlijk, diegene die 55% sterker is in het verhaal neem de volle buit zeker. Als we kijken naar Delhaize met Ahold, de eerste had 39% in het hele verhaal en als je ziet wat Ahold doet is het toch de bedoeling om op redelijk korte termijn Delhaize helemaal op te doeken op de Belgische markt en te vervangen door Albert Hein winkels.
    02-10-2023 13:04
    Dat Quickstep iets mindere resultaten behaalde is wel duidelijk. Maar los van REV bleven ze wel nog altijd een goed presterend team hoor. 100 overwininngen (waarvan 28 van REV), schieten er nog altijd 72 over.
    Enkel Jumbo en UAE hebben meer dan 100 zeges (INEOS heeft er 73).
    In het klassieke werk lijken ze iets tekort tekomen, maar met Merlier en Jakobsen hebben ze gewoon nog 2 topsprinters die mooie overwinningen halen. En de rest haalt ook regelmatig hun overwinning binnen ( ik herinner me nog de emotionele 'farmer son' Lampaert in de Tour.
    En van Lefevere kun je veel zeggen, maar hij heeft altijd door het vuur gegaan voor zijn personeel. Dus zie het niet gebeuren dat ze zomaar op straat zullen belanden. Er zal zowiezo wel enige compensatie volgen.
    02-10-2023 13:19
    Volgens mij heeft Lefevere 20% van de aandelen en Bakala de overige 80% (toch?). Een fusie betekent dat Bakala mede-eigenaar wordt van TJV, dat de sponsor meekomt, en dat Lefevere cash krijgt voor zijn aandelen.

    De Soudal-Quickstep ploeg wordt daarbij effectief opgeheven: renners mogen vertrekken, een groot deel van het personeel gaat op straat.

    M.a.w. Lefevere verkoopt aan TJV wat effectief van waarde is: Soudal en Bakala. De renners, personeel, materieel etc etc kunnen in de ramsj.
    02-10-2023 13:22
    Toch doodzonde voor de wielersport dat een ploeg als SQS gaat verdwijnen. Het ego van Lefevre stond altijd garant voor voldoende vermaak (ik heb genoten van zijn wekelijkse column en de steevaste verontwaardigde reacties), maar liet blijkbaar ook onvoldoende ruimte over voor een opvolger binnen de ploeg om zich klaar te stomen voor de rol. Het wielrennen verdient een Belgische en een Nederlandse topploeg. Dat is veel leuker dan dat we er ééntje moeten delen.
    02-10-2023 15:44
    Precies. En Julian verwoordt hier precies mijn gevoelens over die fusie. Het is vooral heel verdrietig
    02-10-2023 16:58
    Om precies te zijn, het is een overname, geen fusie, mocht het doorgaan.
02-10-2023 13:02
Flip is een gevoelsmens en ik heb het idee dat hij echt wel zit met het uiteenvallen van zijn ploeg & gabbers. Vraag me eigenlijk af wat hij nou zelf het beste kan gaan doen en in hoeverre zijn absolute topniveau nog te benaderen valt: stiekem hoop ik dat hij er a la Gilbert een tweede carrière als Flandrien uitpoeft. Paar kilotjes gespierder/zwaarder: waarom niet?
    02-10-2023 13:05
    De afgelopen 2 jaar niet meer. Want je kan hem dan zin als pelotonvulling.
    02-10-2023 13:22
    Hij kan niet meer mee in zijn gewezen niche nee, vadaar ik ook een switch suggereer. Ik zie er wel een Flandrien in tijdens zijn oude jaren. LBL zal moeilijk gaan lukken nog maar al die anderen?
    02-10-2023 13:41
    Alaphilippe die nooit LBL wint, dat is als Van Avermaet die nooit de Ronde wint, Sagan die nooit San Remo wint en Roglic die nooit de Tour wint: toprenners met een spectaculair palmares die de wedstrijd die hen het beste zou moeten liggen nooit hebben kunnen binnen halen. Tragisch maar ook mooi voor het verhaal.
    02-10-2023 14:42
    Mwoah tragisch,.. het is 100% wielrennen sowieso, tot op 10 meter komen en dan toch moeten laten gaan. Heerlijk. De artiesten zelf weten hoe het werkt en kunnen er mee leven lijkt me. Van Avermaet die PR wint ipv de ronde is inderdaad iets dat ik nog steeds geen plekje heb kunnen geven. Die JvdB had gewoon mee moeten rijden.
    02-10-2023 16:57
    Rijd na Armée de Terre altijd al voor zijn "pleegvader". Patrick die een zwak voor hem heeft. Voor de gevoelsmens Julian is dit gedoe pijnlijk. Voelt wellicht als een gedwongen verlies van zijn familie en hij zal er best mee zitten,dat hij zijn salaris niet meer echt waar kan maken. Anderzijds is mogelijk een nieuwe omgeving en focus een mogelijke kans op het tij te keren. Een gevecht van emotie en ratio.
02-10-2023 12:50
Alaphilippe hoop ik bij welk team dan ook weer te zien schitteren. Alaphilippe is een renner waar je sowieso fan van kan zijn.
02-10-2023 12:22
Julian hoeft zelf zich niet druk te maken. Total Energies wordt zijn redding financieel vermoed ik, maar ik snap zijn gemoedstoestand wel, hij is al zo lang bij de ploeg en weet dat onzekerheid killing is en vooral onder de staf dreigt een ware bijltjesdag.
    02-10-2023 12:24
    AG2R lijkt me ook nog wel een optie, nu die het budget van Van Avermaet weer vrij krijgen.
    02-10-2023 13:03
    Die zijn beide gek genoeg idd om 2 miljoen voor hem te betalen
    02-10-2023 13:30
    Zeker, hij zal vast wel ergens onderdak vinden..

    Maar bovenal is hij ook gewoon wielerliefhebber. Ik denk dat iedereen het jammer vindt om Quickstep op deze manier te zien verdwijen..
    02-10-2023 14:40
    Hij zal zich helemaal niet druk maken. Wacht waarschijnlijk op een gouden handdruk van een miljoentje om dan elders te tekenen. Maar het zit overal al een beetje geblokkeerd denkelijk. Niemand wil renners aantrekken momenteel omdat men niet weet wat er op de markt gaat komen ...
02-10-2023 14:08
Die hele fusie klinkt toch als het slechtste idee van NL en België samen.Het voelt een beetje als verkrachting van historie, identiteit en koersgevoel. Hoop nog steeds dat het er niet van komt.
02-10-2023 13:11
Ik vind het wel mooi dat hij zegt het is verdrietig, ze blijven dus de wolfpack. Huilende wolven.

Het is inderdaad gewoon triest dat niemand weet waar ze aan toe zijn, maar voor renners zoals Alaphilippe zijn dit soort dingen niet zo lastig. Goede renners die komen wel ergens terecht. Voor de echte knechten is het lastiger. Hopelijk is het allemaal niet waar. Al zie ik Evenepoel graag bij Ineos. en dan maar weer afwachten waar Roglic naartoe gaat.
02-10-2023 12:26
Total lijkt me ook de logische volgende werkgever voor Alaphilippe. Al hebben AG2R (Van Avermaet) en FDJ (Pinot en Demare) ook wel nieuwe ruimte vrij voor een kopman. Kan waarschijnlijk ook nog een paar van zijn luitenanten meenemen.
    02-10-2023 13:30
    Groupama zet vol in op de jeugd, die gaan echt geen flinke bak geld investeren in een renner die op zijn retour is. Ik verwacht dat Grégoire daar gewoon de kans krijgt om zich te ontwikkelen tot kopman, naast Gaudu, Madouas, Küng en Martinez.
    02-10-2023 13:33
    FDJ vermoed ik niet, met dat die voluit de kaart van de jeugd getrokken hebben nu (door teruggevallen budget).
    Alaphilippe lijkt me iets teveel in het vaarwater te zitten van Lenny Martinez en vooral Grégoire en lijkt me ook een te dure vogel, vooral omdat ik vermoed dat Total en AG2R bereid zullen zijn om zijn riante loon gewoon aan te houden.
02-10-2023 12:36
Bij Total zal het toch niet meer aan 2,3 miljoen per jaar zijn. Of hebben die hun lesje nog niet geleerd na Sagan? Ook Ag2R heeft met Van Avermaet zich op dezelfde manier al eens de vingers verbrand.

Ik denk dat je als team vandaag de dag dan eigenlijk beter investeert in zeer jonge talentvolle renners en die zo aan jou bindt tegen dat ze doorbreken dan grote vedetten op hun retour miljoenen naar de kop te gooien.
02-10-2023 12:47
Zou Specialized bij Total Energies blijven alls Sagan weg is, maar Alaphilippe komt? En zal Specialized naar Visma Soudal gaan, ook als Evenepoel naar Ineos gaat? Ga er vanuit dat die laatste Pinarello trouw blijven.
    02-10-2023 13:04
    Nee, total gaat over op KTM. Specialized schijnt de nieuwe partner van soudal visma te worden
    02-10-2023 13:04
    Total rijdt volgend jaar op KTM
    02-10-2023 14:09
    Lijkt me sterk dat Specialized naar Visma gaat zonder Evenepoel, hij is gewoon hun nieuwe Sagan, die ze ook overal volgden.
    02-10-2023 14:44
    Ja inderdaad KTM... maar ging me eigenlijk ook meer om de spagaat waarin Specialized (of Evenepoel) terecht komt
02-10-2023 13:24
Julian komt wel goed terecht, maar of hij nog prijzen pakt is zeer onzeker. Quickstep is al bezig om uit te stappen en Soudal wil bij de grote jongens mee doen. Lefevre heeft alleen in de media wat te vertellen, want eventueel samen gaan met Visma pakt voor meerderheid qs renners slecht uit
02-10-2023 13:42
"Concentreren op de koers" betekent nu ook ; even goed bedenken welk team je een handje gaat toesteken. Eigen belang en teambelang kunnen wel eens gaan schuren.
    02-10-2023 14:47
    Toen de magazijnier van een merkgarage ontslagen werd omdat hij een bevriende kleine garagist wel eens wat toestak solliciteerde hij bij deze laatste en kreeg als antwoord, 'Ben je gek?
    Je bent niet te vertrouwen!' Lang niet zeker of renners die hand- & spandiensten leveren over de ploeggrenzen wel zo gewild zijn ...
02-10-2023 14:21
Toch opvallend die extreme en relatief vroege achteruitgang bij hem, die we ook al bij Sagan zagen.

Benieuwd of het bij Van der Poel of Van Aert ook plotsklaps voorbij is over twee jaar.
    02-10-2023 14:51
    Lijken me wel totaal niet te vergelijken... Sagen was mentaal gewoon uitgeperst, terwijl Alaphilippe zijn zware val in LBL gewoon nooit te boven is gekomen. Is wat mij betreft dan eerder te vergelijken met Froome.
03-10-2023 08:42
Ik zou ook verdrietig zijn als ik alaphilippe zou heten. Lijkt mij iemand die buiten de boot valt gezien z’n rijden de afgelopen jaren.
02-10-2023 12:47
[quote]Julian Alaphilippe heeft gereageerd op de mogelijke fusie[/quote]

Mogelijke? Oh? Het was toch al rond?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine