Julian Alaphilippe: “Maanden, zo niet jaren nodig voor klassementspoging Tour”
foto: Cor Vos
maandag 29 juli 2019 om 12:59

Julian Alaphilippe: “Maanden, zo niet jaren nodig voor klassementspoging Tour”

Julian Alaphilippe sluit een toekomstige klassementspoging in de Tour de France niet uit, nadat hij afgelopen editie liefst veertien dagen de gele trui droeg. Hij beseft evenwel dat zo’n ambitie een lange voorbereiding nodig heeft, dus voor volgend jaar koestert hij die ambitie nog niet.

“Als je je op de Tour wil voorbereiden, heb je daar maanden, zo niet jaren voor nodig. Misschien keer ik een van de komende jaren eens terug om mee te doen voor de zege, maar volgend jaar zeker nog niet”, vertelde Alaphilippe aan Sporza.

Ook zijn ploegbaas bij Deceuninck-Quick Step Patrick Lefevere raadt hem aan minstens twee jaar te wachten om voor de Tourzege te gaan. “You never know, maar als je ziet wat voor raspaardjes er nu rondrijden, zoals een Bernal. Ik zou hem eerlijk gezegd aanraden om nog twee jaartjes te wachten. Maar ze luisteren niet altijd naar mij”, zei Lefevere.

Eerst wil Alaphilippe zich wagen aan de Ronde van Vlaanderen, kondigde hij aan. Volgend jaar wil hij daar zijn debuut maken, nadat hij Milaan-San Remo, Luik-Bastenaken-Luik en de Ronde van Lombardije al meermaals betwistte. Al langer denkt hij aan deelname aan ‘Vlaanderens Mooiste’. Vorig jaar nog sprak hij met WielerFlits over deze koers. “De Ronde zou mij moeten liggen, al heb ik nog niet zo veel ervaring op de kasseien. In de toekomst wil ik mij er zeker eens op toeleggen.”

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
29 juli 2019 13:08
De anderen zullen hem nu in ieder geval niet meer zo snel een voorsprong laten pakken in het klassement.
    29 juli 2019 14:14
    Hij heeft nergens echt tijd cadeau gekregen dit jaar. Het was geen kwestie van "laten pakken". Hij won nota bene de tijdrit.
29 juli 2019 13:15
Is toch een topgozer. en hij heft Ineos goed laten zweten.
Vuelta zou hem wellicht iets beter liggen.
    29 juli 2019 14:34
    Volgens mij heeft het TJV meer zweet gekost. Ineos had aan 2 kleine prikjes van Bernal genoeg.
29 juli 2019 13:25
Zie hem nog wel de RVV winnen. PR wordt moeilijker , maar een poging om al de 5 monumenten te winnen zou leuk zijn.
29 juli 2019 13:31
Ach, Voeckler was ook zo’n toevalstreffer. Daarna weinig klaargespeeld op klassementsgebied in een grandtour. Alaphilippe heeft in het begin de zegen gehad van de klassementsrenners en is later taai gebleken. Maar hij is heel diep gegaan, heel diep..

Dus laat hem maar lekker doen wat hij al jaren goed kan: Agressief knallen!
    29 juli 2019 13:41
    Ik ben geen fan van Alaphilippe, maar hem vergelijken met Voeckler. Dat is een vergelijking die niet opgaat, Alaphilippe is een wereldtopper en Voeckler was een middelmatige rijder.
    29 juli 2019 14:15
    @bartp25, Alaphilippe is natuurlijk van een andere orde, maar ik denk dat de gemiddelde profrenner dolgraag een erelijst als die van Voeckler zou willen hebben. Met de term "middelmatig" doe je hem toch wel wat tekort.

    Persoonlijk zie ik Alaphilippe dit kunstje ook niet zo snel herhalen, hoe goed hij ook is. Dan zou hij zich echt moeten omscholen tot klassementsrenner en dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
    29 juli 2019 14:16
    @Bart
    Die toch een plek boven Alaphillipe eindigde in het AK van de tour.

    Deze tour van Alaphillipe had wel degelijk veel weg van die van Voeckler in 2011, al waren er natuurlijk ook verschillen.
    29 juli 2019 14:20
    @ josi, oke kijkend naar erelijst heeft hij meer gepresteerd dan ik dacht, maar natuurlijk een veel minder begenadigde renner dan Alaphilppe. Van Voeckler wist je eigenlijk al dat hij dit nooit meer zou presteren hoe hard hij er ook voor zo trainen, Bij Alaphilippe zou ik dat wel een willens zien als hij zich er echt op focust.
    29 juli 2019 14:49
    Bartp25

    Waarom ben je eigenlijk geen fan van Alaphilippe? Dit is geen verantwoording, ik ben gewoon benieuwd.
    29 juli 2019 15:37
    Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen (geen fan zijn van...). Wanneer een jonge sporter met veel talent zich laat zien en grootse overwinningen behaalt, dan is dat verfrissend en mooi om te zien. Zo gauw het omslaat naar dominantie dan is de lol er af. Je ziet dat vaak. Toen Froome de knecht van Wiggins was en zich af en toe rebels gedroeg, vond 'men' dat prachtig. Als kopman en een trein in dienst van dat resultaat leverde voornamelijk kritiek op vanuit de liefhebbers (die gewoon een spannende koers willen zien). Alaphilippe wordt ook langzaam maar zeker een té dominante factor is de heuvels. Zo gauw een etappe eindigt met een punch en/of afdaling kan je hem opschrijven. Is het zwaarder en rij je hem er niet af dan wint hij alsnog de sprint.
29 juli 2019 13:43
Los van of hij het kan of niet, ik begrijp waarom lefevere dit aanraadt. In vive de velo gaf hij aan dat hij nu toch te laat is om nu nog klimmerknechten aan te trekken voor Julian. Dus Patrickje spreekt nu uit eigen belang om de verwachtingen te downsizen, enkel omdat hij voor 2020 geen goede helpers meer kan aantrekken ( de meeste beste renners weten namelijk nu al waar ze rijden in 2020).
29 juli 2019 13:43
Lefevre wil geen klassementploeg hebben.
    29 juli 2019 13:48
    Dat weet ik nog niet. Ze hebben er nu voor het eerst van geproefd en ik denk dat dat naar meer smaakt, hij wil heel zeker wel eens een keer een grote ronde winnen!
    29 juli 2019 14:06
    Voor het eerst? Mas vorig jaar nog tweede in de Vuelta (nooit écht in de buurt geweest van de zege, maar toch) en ook al ooit tweede in de Giro met Uran. Zeker niet de eerste keer dat ze van een goed klassement hebben geproefd in een grote ronde.
    29 juli 2019 17:17
    Pavel Tonkov won de giro
29 juli 2019 14:18
@mathieu
Twee weken met een Fransman in de gele trui rondrijden smaakt wel wat anders dan een podium in een vd twee andere GT's.
29 juli 2019 14:37
Het kunnen rijden van een goed klassement ligt niet zozeer aan de voorbereidingstijd, maar meer aan hoe het parkoers is.
    29 juli 2019 15:43
    Juist. Drie keer zo lang tijdrijden in de heuvels en Alaphilippe pakt 5-6 minuten op Bernal. Daarna wat lopers en korte steile heuvels en Alaphilippe hoort bij de favorieten.
    29 juli 2019 21:33
    Volledig mee eens
    Als ze volgend jaar de vuelta opnieuw rijden zoals Valverde ooit won, dan is Alaphilippe de te kloppen man.
    Parcours was toen uitgestippeld om Valverde een grote ronde te laten winnen
29 juli 2019 16:54
Als dan de tijdritkanonnen weer mee doen dan heeft Alaphilippe weer geen kans.
Ik denk dat het beslist wordt door de medische begeleiding.
Tussen nummer 1 en 3 zit anderhalve minute. Bizar weinig.
29 juli 2019 16:57
Inderdaad, voor alaphillipe valt wel een mooi parcour uit te tekenen. Veel etappes met een heuvel op het einde, ttt, glooiende tijdrit en bergritten vooral met toppen onder de 2.000 meter en eindigend met een afdaling...
29 juli 2019 21:41
Ik snap niet hoe wielervolgers zowel op de Belg als Nederland maar bleef roepen dat Ala weleens de verrassing van de Tour kon worden. Hij vond een Tour op maat en tegenstanders die wachten op de laatste drie dagen. Gaf het zelf meerdere keren aan. Als ze echt gaan rijden in de eerste Alpen etappe krijgt ie minuten aan zijn broek. Dan is er het weer. Krijgt ie een etappe op maat met maar 60km en een berg en verliest 5 minuten!!! Topcoureur en samen Sagan van de weinige die rijden met hun hart.....
29 juli 2019 21:58
En zo zijn al die zure verdachtmakingen toch maar weer totaal ongegrond gebleken.

Reacties zijn gesloten.