Julian Alaphilippe: “Ik richt me volgend jaar op de Ardennenklassiekers”

dinsdag 2 november 2021 om 09:19
Julian Alaphilippe: “Ik richt me volgend jaar op de Ardennenklassiekers”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe zal volgend jaar waarschijnlijk niet aan de start staan van de Ronde van Vlaanderen. Dat laat de Franse wereldkampioen doorschemeren in gesprek met RCM Radio. De reden: Alaphilippe richt zich in 2022 weer op de Ardennenklassiekers. “Het is moeilijk om top te zijn in Vlaanderen én de Ardennen”, aldus de renner van Deceuninck-Quick-Step.

Alaphilippe (29) deed wel mee aan de voorbije twee edities van ‘Vlaanderens Mooiste’ en speelde ook telkens een hoofdrol in de finale. “Vorig jaar wilde ik ontzettend graag de Ronde van Vlaanderen en de Ardennenklassiekers combineren. Ik wist dat het mogelijk was, maar het is niet makkelijk om dan ook 100% procent te zijn. Meedoen voor de winst in Vlaanderen en dan nog top zijn in de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik… Dat is moeilijk.”

De tweevoudige wereldkampioen moet keuzes maken en wil volgend jaar in topvorm aan de start verschijnen van eerst de Waalse Pijl en vervolgens Luik-Bastenaken-Luik. “Volgend jaar richt ik me dus op de Ardennen. Deze wedstrijden zijn op mijn lijf geschreven, al heb ik wel mijn liefde ontdekt voor de Ronde van Vlaanderen. De bedoeling is om er ooit weer terug te keren, in absolute topvorm, om zo een gooi te doen naar de zege.”

Tourambities
In de zomer richt de Fransman zich uiteraard op de Tour de France. Alaphilippe wil het ooit weer een keer proberen als klassementsrenner, na zijn vijfde plaats in de Tour van 2019, maar dat is nog niet voor komend jaar. “Ik denk nu nog niet aan een algemeen klassement. Ik wil in deze fase van mijn carrière een gooi doen naar etappezeges. Ik maak op dit moment nog niet al te veel plannen. Dat zal ik pas doen na het verkennen van de belangrijkste ritten.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Geel Zwarte Bril 2 november 2021 om 09:31

Wacht wacht poef. Het zou zomaar kunnen. Maar als Roglic iets langer had doorgetrokken dan was Flip er niet meer langs gegaan.

0
Turtlehead 2 november 2021 om 10:41

Als Roglic 50 meter later was begonnen had ie denk ik gewonnen. Zo lang volhouden was onmogelijk.

0
Alfons Haavers 2 november 2021 om 10:48

En Pogi mocht niet starten vanwege een coronageval. Die zie ik op een klim als de Muur van Hoei het Flip ook wel moeilijk maken de komende jaren.

0
Panache 2 november 2021 om 10:57

Timing is geen bijzaak, het is een hoofdzaak.

0
LaDoyenne 2 november 2021 om 10:59

@Alfons Haavers

Voor Julian, Primoz en Tadej is het vijgen na Pasen, of, voor de noorderburen, mosterd na de maaltijd. Remco rijdt namelijk volgend jaar zowel de Waalse Pijl als Luik-Bastenaken-Luik.

0
Massimo Bataille 2 november 2021 om 11:33

Als als…
ik zag vooral een wachtende Alaphilippe die op zijn eigen moment aanging ipv direct achter Roglic aan te gaan.
Als roglic iets later gaat, gaat alaphilippe gewoon mee want dan kan hij niet meer wachten. En dan heeft hij terug een goeie kans om te winnen.

0
Marco 2 november 2021 om 12:45

@LaDoyenne met hoeveel minuten verschil gaat hij dan winnen?

0
kleomantre 2 november 2021 om 15:49

@Marco ik denk dat hij pijlsnel het peloton dubbelt op de lokale ronde in Huy. Krijg je meteen eens een ander verloop van die Waalse semi-klassieker.

0
Wheely 2 november 2021 om 09:37

En de AGR, telt die ook nog mee? Neem aan dat hij de Strade en MSR ook rijdt. Prima programma op maat natuurlijk.

0
Magician 2 november 2021 om 10:12

Denk dat ‘ie de AGR over gaat slaan met de wisseling van datum tussen AGR en P-R.

0
Turtlehead 2 november 2021 om 10:41

Geen AGR dus. Wel Baskenland wellicht, voor een meer traditionele aanloop?

0
josi 2 november 2021 om 09:40

Begrijp het wel. LBL hoort natuurlijk op zijn erelijst te staan.

0
Mystieke_Monnik 2 november 2021 om 09:44

Nu wel met die trui als winnaar over de streep! Dat is zijn doel natuurlijk…

0
lo squalo dello Stretto 2 november 2021 om 09:51

Natuurlijk al een prachtige carrière maar frappant dat hij Luik (en Lombardije) nog niet gewonnen heeft met zijn kwaliteiten. Zeker Luik ontbreekt nog echt op zijn palmares dus snap wel dat hij een jaartje de Ronde laat schieten en all-in wilt gaan. Zal wellicht de Waalse Pijl en passant sowieso meegraaien. Luik iets lastiger maar in topvorm absolute favoriet.

0
Willem Kieft 2 november 2021 om 12:57

LBL is m.i. de moeilijkst te domineren klassieker. Dus zo raar is dat ook weer niet. Vooral als eerst zo dom sprint en het jaar erop door Pogacar erop gelegd wordt. Die is toch baas boven baas.

0
hartstikkebedankt 2 november 2021 om 09:52

Luik zal hij natuurlijk op gebrand zijn. Vorig jaar prutswerk en dit jaar weer de sprint verloren van een renner die niet per se sneller is. Ook Lombardije zal ongetwijfeld hoog op zijn lijstje staan. Ten derde de Amstel die niet zou misstaan.

0
SoloSlim 2 november 2021 om 14:57

Denk toch dat je de sprint van Pogi onderschat.
Deze kon VA nog bijna remonteren en zilver pakken op de OS.
Denk dat Pogi 8/10 keer wint als hij met Ala sprint voor winst.

0
Michelangelo 2 november 2021 om 10:56

Heeft inderdaad nog heel veel te winnen in de klimklassiekers. Logisch dat je eerst probeert te winnen wat echt bij je kwaliteiten past, alvorens te proberen ook wedstrijden te winnen buiten de gebaande paden.

Klassementen in grote rondes? Ik heb mijn twijfels. Hij komt m.i. tekort als pure klimmer. En daarbij denk ik niet dat hij met zijn mindset in staat is om 3 weken lang iedere dag de focus te hebben, en te doseren qua inspanning. Ik vraag me af of hij daar wel plezier aan zou beleven…

Als het al een grote ronde zou worden, dan denk ik de Vuelta, waarin open wordt gekoerst.

0
Scrabslag 2 november 2021 om 12:50

Na 2 keer zo dichtbij te zijn in Luik moet driemaal wel scheepsrecht zijn

0
Romāns Vainšteins 2 november 2021 om 13:03

4 maal. De Jungels editie was hij sterkst in koers maar zat ie gevangen in het collectief.

En naast Roglic en Pogacar was hij ook al eens 2e achter Piti, in zijn doorbraak jaar.

0
Chaba Jimenez 2 november 2021 om 13:14

Wordt hoogtijd datie Luik-Bastenaken-Luik en Lombardije op z’n palmares zet!

0

Headlines

Populair

Materiaalzone