Julian Alaphilippe animeert openingsrit Parijs-Nice: “Mijn aanval was niet gepland”

maandag 9 maart 2020 om 08:50
Julian Alaphilippe animeert openingsrit Parijs-Nice: “Mijn aanval was niet gepland”

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe kleurde mee de finale van de openingsrit van Parijs-Nice, gisteren op weg naar Plaisir. De Franse renner viel aan, maar moest aan de finish genoegen nemen met plaats vier. “Toch ben ik niet teleurgesteld.”

“Mijn aanval was niet gepland”, liet Alaphilippe weten na de aankomst. Bij de tussensprint, op dertig kilometer van de finish, reed de Fransman van Deceuninck-Quick Step samen met Tiesj Benoot weg en pakten snel een halve minuut voorsprong. Even leek het erop dat zij om de overwinning zouden strijden, maar in de slotfase konden Maximilian Schachmann en Dylan Teuns toch nog oversteken. De Duitse kampioen trok uiteindelijk aan het langste eind.

“Ons plan was om gefocust te blijven en vooraan te zitten met het oog op waaiervorming”, ging Alaphilippe verder. “Dat pakte goed uit. Ik zat in goede positie met Kasper (Asgreen) en Zdeněk (Štybar). Bij de tussensprint ging ik voor de bonificatieseconden, maar sloeg ik plots een gaatje en bleef daarna doorgaan met Tiesj. Het is jammer dat er nog twee renners terugkwamen op die laatste klim.”

Ondanks dat hij zichtbaar last had van de kou neutraliseerde Alaphilippe tot tweemaal toe een aanval in de laatste kilometers. Dat hij nog alles wilde geven richting de finish, vertelde de Franse rasaanvaller. “Maar het was erg lastig met die kou. Toch ben ik niet teleurgesteld, maar eigenlijk best blij. Deze etappe heeft mij geleerd dat de benen oké zijn en dat mijn vorm gestaag aan het groeien is.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Romāns Vainšteins 9 maart 2020 om 09:37

Dit belooft een hoop want Alaphilippe is absoluut geen regencoureur en toch al de sterkste van allemaal.

Arema Pro Cycling Team 9 maart 2020 om 09:45

Benoot was gelijkwaardig, zo niet sterker dan Alaphilippe.

Har77 9 maart 2020 om 09:58

@arema: je punt is? Artikel gaat over de vorm van Flip, niet over die van Tiesj volgens mij.

Ligthning 9 maart 2020 om 10:06

@Har77
Is wel van een zekere relevantie. Want Benoot deed duidelijk het meeste en het zwaarste werk. In principe had Alaphilippe het dan moeten afmaken, maar hij is duidelijk nog niet in topvorm.
Waarover het gaat is dat Alaphilippe, toen Schachmann en Teuns terugkwamen, het niet netjes aan boord gelegd heeft, ook tactisch niet. Toen Benoot op het allerlaatste ging, had Alaphilippe uiteraard de twee “frisse” mannen het werk moeten laten doen. Door dat te doen, en de twijfel die er zou geweest zijn door zelf niet te achtervolgen, zou Benoot allicht gewonnen hebben. En zou Alaphilippe allicht tweede of derde geëindigd zijn in de sprint. En zo de leiderstrui genomen hebben. Nu heeft hij niets, en zijn ontsnappingsmaat Benoot ook niet. Ik blijf het niet netjes en dom vinden.

Michelangelo 9 maart 2020 om 10:33

Wat mij opviel is dat DQS in de breedte heel sterk léék, maar uiteindelijk kon in de finale niemand mee op dat klimmetje. Lampaert zakte er doorheen, Jungels volgens mij ook. En juist met het oog op het Vlaamse werk zou je toch verwachten dat de klassieke kern zo’n kort explosief klimmetje goed zou moeten verteren.

Het zag er heel intimiderend uit, dat afstopwerk, maar uiteindelijk waren ze zeker niet de sterksten in koers.

En Alaphilippe is duidelijk nog niet helemaal op punt. Benoot deed het meeste werk, maar je ziet dat Alaphilippe ook zonder topconditie veel explosiever is.

Romāns Vainšteins 9 maart 2020 om 10:38

Ik bemerk nogal wat gedrein op dat Tiesj toffer, sympathieker, Flandrienner en sterker is dan Flippie na de rit van gisteren.

Ik ga daar niet in mee en ben van mening dat drummertje hier de geweldenaar is.

Michelangelo 9 maart 2020 om 10:53

@RV,
Gelukkig ben jij de kenner hier, toch ;-)? En de rest lult maar wat…

Ik denk dat hier niemand praat over toffer of sympathieker. En als je de beelden gezien hebt (en daar ga ik vanuit), dan kun jij toch ook niet ontkennen dat Benoot het grootste deel op kop reed / de strafste beurten deed. Als ze naast elkaar naar de finish hadden moeten rijden ipv achter elkaar, dan was Benoot er in mijn ogen als eerste aangekomen.

En wat niemand hier ontkent, is dat Flip de meest explosieve is van de twee.

Of heb je een boontje voor DQS..??

Romāns Vainšteins 9 maart 2020 om 11:24

My 2 cents

Flippie was sterker in het begin van de vlucht maar kakte door onderkoeling wat in richting het einde waar de vlezerige Benoot het beter volhield. Bij de weg omhoog Flippie beter, op het platte Benoot. Dat Flippie Benoot terugpakte vond ik een rare zet van hem, ook met het oog op de geringe eigen winstkansen, ze zullen niet de beste vriendjes zijn of zo.

boenk 9 maart 2020 om 14:02

Jungels reed lek, Michelangelo

Michelangelo 9 maart 2020 om 15:08

thanks Boenk, wist ik niet…

xistnc 9 maart 2020 om 10:39

Voor de vorm die ik dacht dat hij had, zag de aanval er sterk uit. Achteraf had hij wellicht zonder die aanval meer kans gehad om de rit te winnen.

boenk 9 maart 2020 om 14:01

De reden waarom het peloton zo versnipperd was, zal ook wel gelegen hebben aan het feit dat het een zware dag was voor iedereen, en daar zal de ontsnapping van Benoot en Alaphilippe zeker hebben toe bijgedragen. Zonder hun aanval zou het vermoedelijk in het peloton veel gemoedelijker eraan toe zijn gegaan, en dan weet je ook niet wie er nog allemaal zou bij hebben gezeten bij dat laatste klimmetje, en of hij dan daadwerkelijk meer kans zou gehad hebben.

Headlines

Materiaalzone

Populair