Juan Ayuso tekent voor vijf seizoenen bij Lidl-Trek
foto: Cor Vos
donderdag 25 september 2025 om 09:39

Juan Ayuso tekent voor vijf seizoenen bij Lidl-Trek

De kogel is nu echt door de kerk: Juan Ayuso maakt aankomende winter de overstap naar Lidl-Trek. De 23-jarige Spanjaard tekent een vijfjarig contract bij de Amerikaanse formatie. Eerder werd al bekend dat Ayuso en zijn huidige ploeg UAE Emirates XRG – ondanks een doorlopende verbintenis – uit elkaar gaan.

Op de eerste rustdag van de Vuelta a España bracht UAE Emirates XRG het nieuws naar buiten dat Ayuso na dit seizoen niet meer voor de formatie zal rijden. De Spanjaard en zijn werkgever waren daar al enkele maanden over uit, maar de aankondiging kwam voor de talentvolle klimmer toch als donderslag bij heldere hemel.

“Ik snap niet waarom UAE dit statement heeft opgesteld zonder me te waarschuwen”, zei Ayuso voor de start van de tiende Vuelta-rit tegen Quique Iglesias, journalist bij Cadena COPE. “Ze willen mijn imago schaden. Ik ben keer op keer respectloos behandeld door het management. Het was een dictatuur.” In plaats van de rust terug brengen binnen de ploeg, werd het vuurtje door het nieuws dus juist wat verder opgestookt.

Lidl-Trek
Nu de Vuelta a España achter de rug is, heeft Lidl-Trek bekendgemaakt dat zij Ayuso vanaf 2026 overnemen. Het Amerikaanse WorldTeam heeft sinds de komst van hoofdsponsor Lidl de nodige sportieve en financiële stappen gezet, maar zocht al gelangere tijd naar een presterende klassementskopman. Met de komst van de recente eindwinnaar van Tirreno-Adriatico, hopen zij die vacature tot en met 2030 te hebben ingevuld.


“Ik ben enorm enthousiast”, laat de nieuwe rondekopman van Lidl-Trek weten in een perscommuniqué. “Aansluiten bij Lidl-Trek is het begin van een belangrijk en nieuw hoofdstuk in mijn carrière en ik ben gemotiveerd om te blijven groeien als renner. Verandering brengt altijd nieuwe energie en ambities met zich mee, dus ik kan niet wachten om te beginnen.”

“Van buitenaf zie je dat het team een ​​sterke identiteit heeft opgebouwd, met veel eenheid en ambitie. Het langetermijnproject dat ze aan het opzetten zijn, is iets heel unieks en bijzonders. Het voelt als een plek waar ik de volgende stap in mijn ontwikkeling kan zetten, omringd door renners en stafleden die dezelfde doelen delen. Ik wil me blijven verbeteren in de grootste wedstrijden.”

foto: Cor Vos

Lidl-Trek heeft de ambitie om de beste ploeg ter wereld te worden, dus ik kijk er echt naar uit om bij te dragen aan dat succes. Ik ben het team enorm dankbaar voor deze kans en het vertrouwen. Ik kan niet wachten om het Lidl-Trek-shirt te dragen!”

Luca Guercilena, de teammanager van Lidl-Trek, is ook zeer enthousiast. “Juan is een van de grootste talenten in de wielersport. Hij is nu al een van de beste klimmers en tijdrijders ter wereld. Met zijn 23 jaar heeft hij nog ruimte om te groeien en we zijn vastbesloten om hem alle steun te bieden die hij nodig heeft om zijn volledige potentieel te bereiken. De komst van Juan is een belangrijke stap in onze langetermijnvisie en we zijn benieuwd wat we de komende jaren samen kunnen bereiken.”


Pieken, maar ook dalen
Ayuso kwam in 2021 met zeer mooie adelbrieven over naar de profs en wist in dienst van UAE Emirates XRG ook de nodige mooie resultaten te boeken. Zo werd hij in zijn eerste volledige profjaar meteen derde in de Vuelta a España. Een jaar later werd hij in zijn thuisronde vierde. Op zijn palmares prijken ook eindoverwinningen in de rondes van het Baskenland en Catalonië.

De samenwerking met UAE Emirates liep echter niet altijd even gesmeerd. Zo ging de Spanjaard ook door enkele sportief mindere periodes, met opgaves in de Tour de France (2024) en Giro d’Italia (dit jaar) tot gevolg. Achter de schermen waren er ook de nodige spanningen: zo was Ayuso niet altijd even blij met zijn rol binnen de ploeg en de vele interne ‘concurrenten.’


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
24 Reacties
09:49
Fijn dat het afgerond is. Maar wat ik dan weer niet begrijp, is dat je meteen voor 5 seizoenen tekent. Dat was bij je vorige werkgever ook al zo'n groot succes. *mompelt iets met een ezel stoot....
    09:56
    Ayuso is gewoon verstandig. Hij heeft toch ook geen last gehad van zijn 5 jarig contract bij UAE.
    10:01
    Trek zal hem ook niet afkopen voor slechts 2 seizoenen. Ze willen natuurlijk ook waar voor hun geld.
    10:04
    bovenal is hij de komende 5 jaar alweer zeker van een riant salaris.
Heel veel sterkte gewenst aan alle betrokkenen.
09:59
Tja, nu mag hij het volgend jaar dus wel eens laten zien als klassementsman in een grote ronde.
    10:36
    Waarom mag hij dat? Als hij ritzeges blijft harken & een rol kan spelen in klimklassiekers, is dat toch ook al een mooi traject?
    10:40
    Dat klopt. Maar Lidl-Treck trekt hem toch vooral aan voor de grote rondes, aangezien er daar vooral een manco is momenteel.
    11:52
    Ze kunnen maar proberen he: zoveel GR toppers zijn er niet he
10:19
Hoezo ‘contract’ ?
10:52
Fantastische transfer! Dit is gewoon heel gaaf, nu komt er vanuit Trek ook echt een blok voor het klassement bij. Dat is een winst voor alle liefhebbers. Hoop eigenlijk dat Ineos ook een slag kan maken met een topper.

UAE nu op eenzame hoogte wat betreft GC-ploeg, Visma op 2 en Red Bull met de komst van Vingegaard sluit volledig aan als top 3. En daaronder was het toch een stukje niks voordat we Ineos krijgen en daar is nu Trek met deze aanwinst overheen gegaan - naar mijn mening.
    11:24
    "Red Bull met de komst van Vingegaard" !?
    Bedoelde je soms die andere topper? ;)
    11:32
    UAE staat qua klassementsploeg gewoon op gelijke hoogte met Visma-LaB dit jaar.
    11:38
    "andere topper" waarvan je de naam niet durft of wil uitspreken ? lol
Goeie zaak voor het wielrennen. Hopelijk zien we de komende jaren toppers opnieuw kiezen voor zichzelf en een prominente plek binnen een sterk blok in plaats van het binnenharken van het meeste geld. Al zal Ayuso van dit contract ongetwijfeld niet veel armer worden. Pakweg Ineos en Movistar kunnen een kopman met allure ook geweldige ondersteuning geven. Het zou leuk zijn mochten bijvoorbeeld Roglic en Almeida ginds terechtkomen.
    11:40
    Roglic? Die heb ik al afgeschreven voor de volgende jaren
09:48
Die Walscheid vindt ook telkens een nieuw team, maar snap niet echt waarom.
    10:22
    Gok hier als schakel in de sprinttrein. Daarvoor zal hij ongetwijfeld goede waardes produceren. Niet elke renner kan een winnaar zijn.
    10:42
    Walscheid zal redelijk goedkoop zijn en een meer dan prima renner om in de vlakke en voorjaars koersen te knechten, zeker ook in km 15 tot 2.
    10:57
    Walscheid is een beest die met zijn omvang en kracht als een van de eersten in de sprintvoorbereiding een aantal kilometer flink op kop kan beuken om het tempo omhoog te werken en tegelijk de lead-out, sprinter en sweeper uit de wind te houden. Dat zie je alleen niet terug in directe uitslagen.
10:34
Beide partijen niets geleerd van het verleden.
10:56
Hopelijk kan hij de grote stap zetten, zowel in constante prestaties in met name klassementsambities in de grote ronden en in zijn rol namens een team te willen fietsen. Als dat lukt krijgen we mogelijk mooie wedstrijden waarbij niet alleen Visma en UAE de dienst uitmaken maar ook Lidl en Bora.
11:26
Stel me toch de vraag hoe ze daar iedereen tevreden gaan houden.
Pedersen gaat niet elk jaar 'tweede viool' willen spelen door de Tour te skippen, Milan wil ook altijd gaan maar heeft 3-4 man in steun nodig, dan hebben ze nog Nys, Skjelmose, Ciccone, Vacek, ... En Ayuso is net naar Lidl-Trek gegaan om wél deftig als kopman ondersteund te worden. Wordt nog een heel interessante puzzel, waarbij ik vrees dat ze ook UAE-achtige knopen zullen moeten doorhakken met zoveel kapiteins op 1 schip. Kanttekening daarbij is natuurlijk wel dat de ploegleiding van Trek er altijd wonderwel in geslaagd is om er een zeer hecht blok van te maken, maar kan dat blijven duren met nóg meer talent aan boord?
11:40
Ik moet bij dit bericht vooral denken aan Movistar.

Jongens toch..

Om te reageren moet je ingelogd zijn.