Jos van Emden: “We moeten niet allemaal watjes worden”

zaterdag 18 mei 2019 om 17:36
Jos van Emden: “We moeten niet allemaal watjes worden”

Van Emden sleurt aan kop van het peloton - foto: Cor Vos

De gevaarlijke finale van de Giro-rit naar Pesaro was vandaag het gesprek van de dag. Vanuit het peloton kwam het verzoek om de laatste zes kilometer te neutraliseren, maar de jury ging daar niet in mee. Jos van Emden is van mening dat dit verzoek wat teveel van het goede was.

“Ik vond het een beetje een overtrokken discussie”, vertelde de renner van Jumbo-Visma na afloop voor de camera van Eurosport. “Ik vind dat dit er gewoon bij hoort. Wanneer jij een grote ronde wil winnen, dan moet je ook zo’n finale aankunnen. We moeten ervoor waken dat we niet opeens allemaal watjes worden die alleen maar bergop willen rijden en dat degene die met de meeste watts naar boven rijdt de beste wielrenner is. Dat is natuurlijk onzin. Ik vind het schitterend om dit te doen voor een kopman”, geeft hij aan.

Desalniettemin denkt Van Emden dat het anders kan. “Natuurlijk is het gevaarlijk en moet je er vraagtekens bij zetten waarom de finale niet iets lastiger gemaakt is. Wanneer je hier met twintig man naar beneden gaat, is het anders dan met een massasprint. Dat is natuurlijk een puntje van kritiek. Maar we moeten niet elk gevaar gaan neutraliseren.”

De lengte van deze overgangsrit was voor hem iets te veel van het goede. “Dat hoeft natuurlijk niet. Aan de ene kant hoort dat er ook bij. We moeten ook weer niet naar ritten gaan van alleen maar 160 kilometer. Maar dit voegt in mijn ogen niets toe. Wanneer je honderd kilometer zonder obstakels langs de kust rijdt, dan kan je net zo goed honderd kilometer verderop starten.”

Morgen wacht de tijdrit. “Dat wordt een lastige dag voor mij”, voorspelt Van Emden. “Ik moet een balans vinden tussen hard gaan en niet te zacht gaan”, lacht hij.

Dit artikel delen:

10 Reacties

vevie 18 mei 2019 om 18:12

Eens, Jos. Eens

leegloper 18 mei 2019 om 18:26

Ook al kun je iets aan, in dit soort finales is de kans groter dat je erbij ligt door een fout van een ander. Grande casino, me not like. Maar verder eens met Van Emden.

Kelder is de Man 18 mei 2019 om 18:34

“Natuurlijk is het gevaarlijk en moet je er vraagtekens bij zetten waarom de finale niet iets lastiger gemaakt is”

Kwibus 18 mei 2019 om 20:11

Dat is het. Finale is prima, maar niet met een compleet peloton.

Jungle Man 18 mei 2019 om 18:37

Lange ritten; vroeger in de tour waren er nog veel langere ritten… het is een RONDE va Italië. Dan is het logisch dat er afstanden moeten worden overbrugd.

Asje Menou 18 mei 2019 om 19:03

En het is ook een soort van reclamespot waarin schoonheid van de Italiaanse kust voor de buitenlandse toeristen nog eens even wordt benadrukt. Mensen zijn gevoelig voor mooie plaatjes die vanuit de helikopter door de cameraman worden gemaakt.

Ik spreek uit eigen ervaring. Ik heb een aantal jaren in de Languedoc gewoond, en het was vooral de tour de France die me over heeft gehaald om die stap te zetten.

Random wielerliefhebber. 18 mei 2019 om 19:34

Die afstanden kan je ook bereiken door verplaatsingen, na de rit een half uurtje in de bus is makkelijker als een uurtje extra fietsen ;p

DemarrErik 18 mei 2019 om 19:42

Dit soort ritten zijn geweldig en maken dat de Giro meer amusementswaarde heeft dan de Tour. We hebben een sprint etappe gezien die meer spanning had dan een gemiddelde sprint etappe in de Tour.

Ondanks dat er misschien weinig gebeurde was het wel spannend of er iets ging gebeuren. Wordt het een sprint of durft er iemand aan te vallen? Kleine Milaan San Remo eigenlijk. Doe er nog maar een paar!

vanSpringel 18 mei 2019 om 21:10

Thomas Trein van Emden. Heerlijke vent. Recht door zee zonder fratsen. Integere gast waar ik veel waardering voor heb (en omdat ie zo foeilelijk hard kan rijden). Subsidie geven die Jos en een doos lintjes van de koning !

Polleke 18 mei 2019 om 21:32

Er was geen ruk aan alweer, kijken jullie met z’n allen naar een andere koers ? De aanloop is veeeel te lang, saai en doet het wielrennen te kort…..en dat neutraliseren is een belachelijke ontwikkeling, straks kunnen we ook gewoon een tombola organiseren en daaruit een winnaar halen, koers van start tot finisch, nat of droog, bergop en bergaf…punto.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.