Nick Doup
vrijdag 19 januari 2024 om 10:09

Joris Nieuwenhuis ziet veel ongefundeerde kritiek in het veldrijden: “Wil beide kanten beter begrijpen”

Interview Joris Nieuwenhuis heeft geen uitgesproken mening over de huidige opzet van de Wereldbeker of wat er mogelijk moet veranderen. De kersverse Nederlands kampioen is wel van mening dat er dit seizoen te veel crossen zijn in het regelmatigheidsklassement, maar in de grote discussie wil hij zich nu nog niet mengen. “Ik zou mij er ook beter in moeten verdiepen”, vindt hij, in gesprek met WielerFlits.

Nieuwenhuis is van mening dat als je kritiek levert, je ook een inspanning moet doen om die verandering mogelijk te maken. Zo ook in het geval van de huidige Wereldbeker veldrijden, waar veranderingen aanstaande zijn volgens UCI-topman Peter Van den Abeele. Daarover moet nog veel besproken worden en Nieuwenhuis zou zich daar graag in mengen. “Ik zit oprecht te kijken of ik in een bepaalde atletencommissie zou kunnen om zoiets aan te snijden. Om mijn visie te delen. Maar ik kon nog niet helemaal vinden hoe dat zat”, lacht hij.

“Dus ik ga nu ook geen kritiek leveren”, aldus Nieuwenhuis. “Ik zou mij er ook beter in moeten verdiepen om beide kanten beter te kunnen begrijpen. Ik vind het ook een beetje ongefundeerd op dit moment, dat iedereen maar kritiek heeft op elkaar en dat er niet samen naar een oplossing wordt gekeken.”

De crosser van Baloise Trek Lions vindt dat de UCI en de renners hierover met elkaar in gesprek moeten gaan. “Waarom niet? Het is niet zo moeilijk om elkaar op te zoeken en in gesprek te gaan”, vindt hij. Wel wil hij zich dus eerst volledig inlezen. “Dan vind ik dat je een mening mag hebben en dat je iets kúnt veranderen. Anders is het maar een beetje zinloos om in de media met stront te gooien.”

Dat er iets moet veranderen, is volgens Nieuwenhuis wel goed. “Veertien crossen is gewoon te veel. Je kunt niet een heel seizoen opeisen, vind ik. Er zijn ook nog veel andere organisatoren en andere wedstrijden. Zij horen er ook gewoon bij en zij doen er ook toe. Wij kunnen niet al die wedstrijden rijden en ook nog heel veel reizen, dat kost ook gewoon heel veel energie.”

Vanaf 34:05 minuut wordt de Wereldbeker-discussie besproken in de WielerFlits Podcast

Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed

RIDE Magazine
9 Reacties
18-01-2024 18:46
Zeer verstandig antwoord.

Was het niet zo dat organisaties naast prijzengeld e.d. ook een zeer groot bedrag moeten betalen aan de UCI/FlandersClassics.?
    19-01-2024 19:21
    Waar haal je dat vandaan?
18-01-2024 20:03
Uitstekend antwoord van Joris. Ik mag die vent wel :)
18-01-2024 18:19
In de overeenkomst tussen UCI en Flanders Classics is sprake van minimaal 14 wereldbekers. Meer zal dus geen probleem zijn, maar minder kan pas na afloop van dat contract.
19-01-2024 11:48
Prima verhaal, zoals hier weegegeven (en zonder te luisteren naar de podcast). Maar uiteindelijk haalt hij dat goede verhaal wel wat onderuit door tóch kritiek te leveren. Maar goed, in ieder geval iemand die de moeite doet om na te denken. Maar dat laatste mag ook wel voor iemand die iets heeft gedaan of wilde gaan doen met filosofie.
19-01-2024 09:43
Kijk zo kan het ook, in plaats van maar wat te roepen, eerst inlezen en dan samen overleggen. Wel een tikkeltje triest dat het zo opvalt, dat zou het normaal mogen zijn.
    19-01-2024 12:28
    Inderdaad, de media en fans die de media gekte volgen zouden dit niet bijzonder moeten vinden. We zijn allemaal mensen met talenten, hij kan toevallig hard crossen met een fiets nou en
19-01-2024 10:28
Verstandige kerel.
19-01-2024 12:59
Inlezen inderdaad Joris belangrijk. Nou volg ik wielrennen in alle disciplines al mijn hele leven. En dit probleem speelt al even, misschien is het tijd voor reorganisatie van het traditionele wielrennen In plaats van afhankelijk te zijn van sponsors, en de daaraan gekoppelde eisen, die soms onredelijk zijn naar renners toe. Waarom zijn de Tour, Giro, Vuelta zo populair? Daar zien de fans ze 3 weken aan een stuk fietsen. Het veldrijden kan beginnen in oktober en doorlopen tot en met februari/ maart. Als je nou competities opzet die Landelijke - Europese en Wereldkampioenen opleverd dus de winnaar van België of Nederland is ook kampioen aan het eind. De Europees kampioen moet zijn klassement winnen, idem voor de wereldkampioen. Dat zijn interessante competities voor sponsoren, gemeenten, TV rechten. En voor de renners en rensters want met duidelijke regels omtrent het behalen van zo'n kampioenschap, kunnen ze zich richten op topsport prestaties. Dat is wat zij willen en wat de fans willen, strijd op het hoogste niveau. Zorg dat je hoofdsponsors hebt voor de complete competitie, en zorg dat je per wedstrijd per gemeente co sponsoring aanbied, zodat bedrijven kunnen inschrijven. Hoe interessant is het als X2O kan zeggen, sponsor van wereldbeker of Europese of nationale kampioenschap ? Dat zijn al veel wedstrijden, dus dat geeft veel uitstraling. Moet je niet de kleine bedrijven vergeten, die zijn de ruggengraat van de sport. Stem het aantal wedstrijden af met de renners en rensters die zijn degene die sporten, willen we topsport zien dan moet je als UCI zorgen dat de wielrenners / wielrensters fit blijven dan is de strijd het hevigst.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine