zondag 2 juli 2023 om 19:33

Jonas Vingegaard reageert op ophef: “De kritiek vind ik niet eerlijk”

Video Jonas Vingegaard is onderwerp van gesprek na de tweede etappe van de Tour de France. Hij was op de Jaizkibel in staat om Tadej Pogačar te volgen, maar het gaat bij de Deen vooral om de tactische keuze om niet op kop te rijden in de finale om zo Wout van Aert te kunnen laten sprinten voor de zege. Nu werd de Belg tweede, achter de ontsnapte Victor Lafay. “Ik vind het niet eerlijk”, zegt hij tegen WielerFlits over de kritiek.

“Ik denk dat ik hem al heel erg help door niet door te rijden met Tadej Pogačar”, doelt de Tour de France-winnaar van vorig jaar op de fase na de top van de Jaizkibel, waar Pogačar wilde doorrijden en Vingegaard weigerde. Daardoor kon de groep met Van Aert terugkomen aan kop.

Ploegleider Grischa Niermann heeft inmiddels aangegeven dat het zijn keuze is geweest om Vingegaard niet in te zetten in de finale. Dat erkent de Deen. “Ik hoef mij alleen maar op het klassement te focussen”, vertelt hij nog. Dat botst soms met de ambities van Van Aert. “We hebben andere doelen, dat is duidelijk. Maar ik denk ook dat iedereen superteleurgesteld is. Ik ook. We wilden echt graag dat Wout zou winnen vandaag.”

Op de laatste klim van de dag toonde Vingegaard zijn sterke benen, toen hij met Pogačar streed om de bonificaties op de Jaizkibel. “Ik voelde mij goed, ik ben in goede vorm en ben benieuwd hoe dat zich gaat ontvouwen de komende weken”, kijkt hij vooruit.

RIDE Magazine
65 Reacties
02-07-2023 19:42
dit speelt alleen in Plopsaland....wat een slachtoffers bij de zuiderburen
    02-07-2023 19:47
    De woorden van een enkeling en wat journalisten kunnen niet tot miljoenen mensen veralgemeniseerd worden. Laten we het houden bij sommige teleurgestelde mensen.
    02-07-2023 20:07
    Dat is helaas het selectieve gemediatiseerde beeld dat ontstaan is. Ik heb een Renaat Schotte veel tegengas horen geven aan José.
    Als Wout nu Mvdp was geweest, hoe zouden de reacties dan geweest zijn op Wielerflits denk je?
    Alsook: je moet de dingen niet groter maken dan ze zijn. Vorig jaar had van Aert drie keer een tweede plaats alvorens te winnen. Komt wel goed, one way or another.
02-07-2023 19:56
Vingegaard komt gewoon over als een vrij in zichzelf gekeerde jongen met een soort tunnelvisie. Kan hem best verteld zijn dat hij zich enkel op het klassement hoeft te focussen, maar blijkbaar is hij ook niet in staat om voor zichzelf na te denken. Zeker een Wout van Aert heeft vorig jaar (haast letterlijk) bergen voor hem verzet. Dat het nu dan niet eens in hem opkomt om eens iets terug te doen, hoe minimaal ook nog zelfs (paar honderd meter inspanning?) zegt genoeg over hoe deze Deen er in staat. Hij had waarschijnlijk nog complimentjes verwacht ook omdat ie de benen stil hield toen ie met Pogi weg was. Als ik van Aert was, zou ik hem vanavond toch ff duidelijk maken dat dit niet de normale gang van zaken is.
    02-07-2023 20:05
    Inderdaad, zo simpel is het. Verder wel chique dat Niermann nu de schuld op zich wil nemen maar Vingegaard kan zich ook eens als echte leider tonen. Flip en REV rijden in hun wereldkampioenstrui ook de ballen uit hun broek voor hun sprinter. En daar zitten tig meer risico’s aan dan vandaag even een helpende hand toesteken bij het terughalen van renners. Het is gewoon een suffe gast qua karakter.
    02-07-2023 20:24
    Vignegard heeft in z'n vorige rondje ook genoeg kopwerk gedaan in de laatste km's. Wat een gezeik weer.
    02-07-2023 22:08
    Als hij in de laatste km iets had gedaan, was de kritiek 'hij heeft maar 2k op kop gereden' Het is toch nooit goed
    02-07-2023 22:53
    Vorig jaar heeft hij hem de zege in de tijdrit cadeau gedaan. Vingegaard (tjv) is hier met een missie en dat is geel.
    03-07-2023 00:23
    Wout van Aart, met afstand de beste sprinter van deze groep, rijdt naar de finish en heeft (als enige) twee ploegmaats die een lead-out voor hem doen. En hij weet hem alsnog niet te winnen.

    Ja hoor, dat is natuurlijk de schuld van de teamcaptain die niet als derde lead-out wil fungeren.

    Daarbij: wie zegt mij dat hij van Lafay had gewonnen als Jonas wel een paar honderd meter lead-out had gespeeld? Die jongen ging ongelofelijk hard en ik vind het nogal respectloos dat dat zomaar wordt weggewuifd.

    Laat ik het er op houden dat dit hele spektakel nogal op mijn lachspieren heeft gewerkt. Waarvoor dank.
02-07-2023 20:21
Een kopman behoort ook leiderschap te vertonen. Leiderschap zou zijn om één beurt te doen, paar honderd meter; dat maakt echt geen verschil voor je ambities qua AK. Maar je krijgt er wel een gemotiveerde Wout voor terug, die ook voor jou door muren zal gaan.

Nu krijg je misschien een beetje afgunst, wellicht. Dus leiderschap en een beetje inzicht; het had Vingegaard alleen maar geholpen op de lange termijn. En JV op de korte.
    02-07-2023 20:56
    Mee eens, en naast leiderschap misschien iets meer lef en branie aub.. Zelfs Froome werd na een paar Tours een leuke renner, dus er is nog hoop..
02-07-2023 20:39
Vrij ridicuul dat deze ‘ophef’ door sommigen hier wordt afgedaan als calimerogedrag van de Zuiderburen. Ik ben een Zuiderbuur en vond die kritiek op Roglic tijdens dat WK van de pot gerukt, en ook gisteren was het te verdedigen dat Vingegaard geen duit in het zakje deed.

Maar vandaag… Is het echt teveel gevraagd om eens een luttele kilometer kopwerk te doen? Wat heb je daarmee te verliezen? En dat hij niet overnam van Pogacar was verstandig, maar dan nadien vertellen dat dit te maken had met Van Aert, is lachwekkend.

Imo is Vingegaard een al te beredeneerde (en daardoor saaie) + louter op zichzelf gefocuste wielrenner. De echte kampioenen van deze generatie hadden hier gewoon de ballen uit hun broek gereden om ook eens wat terug te doen voor een ploegmaat. Het schijnheilige praatje achteraf helpt ook niet.
    02-07-2023 21:17
    Hij gaf vorig jaar gewoon een rit weg aan Van Aert en hij reed afgelopen dauphine nog voor Laporte op kop. Je kan hem moeilijk beschuldigen van egoïsme. In de tour heeft hij gewoon de opdracht gekregen om geen energie te verspillen en dat doet hij dan ook niet. Hij had het vandaag misschien beter wel kunnen doen, maar om het nu veel groter te maken dan het is is niet nodig.
02-07-2023 19:41
De uitleg van Vingegaard slaat nergens op. Hij heeft niet meegereden met Pogacar omdat hij schrik heeft geklopt te worden in de sprint, net als gisteren. Ze gaan net zoals 2 en 3 jaar geleden Pogacar niet kunnen kloppen. Van 200m op kop rijden verlies je de tour niet, in tegendeel je koopt daarmee goodwill bij je teamgenoten, in casu WVA.
    02-07-2023 19:46
    Voorlopig heeft Vingegaard fluitend kunnen volgen op terrein dat Pogacar beter ligt, dus waar je het vandaan haalt dat Vingegaard de tour sowieso niet gaat winnen weet ik niet.
    02-07-2023 19:52
    Het enige wat nergens op slaat is dat jij nu al denkt te kunnen concluderen dat Vingegaard kansloos is.
    02-07-2023 20:02
    Hij is bang om te sprinten tegen Pogacar? Precies om die reden zet hij bovenop de Jaizkibel zelf de sprint in?
    02-07-2023 21:12
    Goodwill kweken bij een renner die met het oog op het WK bergop minder werk wil doen? En die ieder moment door zijn privékeuzes kan afstappen? Ik betwijfel of dat nou echt de moeite waard is.
    02-07-2023 21:15
    @NCK17: Wat een onzin. Pogi heeft het perfect gespeeld. @Shinzawai: Hautacam vorig jaar zeker vergeten???
    02-07-2023 22:19
    Hautacam waar Vingegaard Pogacar op een minuut rijdt? Zoals hij Pogacar ook op 3 minuten reed op de granon. Hij hem versloeg in de tijdrit en waar Pogacar andersom Vingegaard er niet af kreeg op achtereenvolgens: Alpe dhuez, Mende, Port de Lers, Peyragudes en Spandelles.
    Je hoeft alleen maar naar de geschiedenis te kijken om te weten dat korte klimmen beter bij Pogacar passen en lange beter bij Vingegaard.
02-07-2023 19:50
Hij nam niet over omdat hij toch nooit van Pogacar zou winnen in de sprint, niet om van Aert te helpen

Zelfde als in Parijs-Nice... waar van Aert niet meedeed
02-07-2023 20:02
Je kunt erover discussiëren of Vingegaard op kop moest gaan rijden in de finale of niet. Prima. Maar een complete anti-stemming proberen te creëren gaat wat ver. Eerst was Roglic de pineut, nu Vingegaard. Feit blijft dat de slimste en tevens beste in de finale gewonnen heeft.
    02-07-2023 20:41
    Denk ik ook altijd als ik vanuit Nederland de Remcohetze zie aankomen...
    02-07-2023 20:48
    Dit. Eerst Roglic, nu Vingegaard. Amai seg.
02-07-2023 20:12
Clickbait gaat ons nog eens lelijk opbreken. Denk inmiddels al groter dan OpHeF. Wat een gelul om niks. En als het al een fout was soit - genoten van van Aert hoe hij de Jaizkibel als ‘zwaargewicht’ overkwam. Zonde dat ie get niet kon afmaken. Als dit, als dat. En Lafay is een mooie winnaar.
    02-07-2023 22:02
    Precies dit. Word heel erg moe dat dit gehuil over Vingegaard nu het grootste verhaal is van 2 mooie etappes. Hij had een beurtje kunnen doen, maar ook heel logisch dat hij het niet doet. Jumbo is hier om de tour te winnen en alsnog helpt jumbo van Aert met kelderman, benoot etc. Get over it.
02-07-2023 20:46
Waarom zijn zoveel mensen voor Vingegaard, omdat hij een jumbo shirtje draagt? Ik snap dat echt niet. Je bent toch voor de mooiste renner of voor een landgenoot?
Als bardet de Tour wint ben ik ook niet blij omdat de ploeg half Nederlands is ofzo. Man man man vingegaard een teveel gefocust mannetje zonder humor. Met duwende ellebogen. Daar zijn dan veel Nederlanders voor, dat zegt ook wel iets over ons volk. Evenepoel heeft een grote bek maar dat zie ik nog liever dan zo’n klein vervelend mannetje zoals Vingegaard die na de wedstrijd eerst altijd met zijn vrouwtje moet bellen omdat zij alles bepaald. De man leeft in zijn eigen wereld vandaar dat hij Van Aert niet helpt. Pogacar Van der Poel en Van Aert kunnen zichzelf wegcijferen voor ploeggenoten. Vingegaard is alleen op de wereld.
02-07-2023 20:57
VIngegaard komt niet echt sympathiek over en toont zich geen echte teamplayer op deze manier. Zijn uitleg over het helpen van Vanaert raakt kant noch wal. Hij had Vanaert juist geholpen door quasi wel met Pogacar door te rijden en zich later te laten terug pakken, waardoor van Aert, Kelderman en Benoot minder zouden hebben moeten werken om te controleren.
02-07-2023 19:52
Als je niet meewerkt met Pogacar geef je openlijkaan dat alle ballen vandaag naar Van Aert gaan. Draag dan tenminste actief je steentje bij tot de teamstrategie.
    02-07-2023 19:53
    Dat doet hij door naar de ploegleider te luisteren.
02-07-2023 19:59
Jonas heeft de opdracht om zich te focussen op Pogacar en is absoluut niet in de Tour om de leadout voor van Aert te zijn. Benoot en Kelderman hadden dit moeten doen maar werden verrast door de uitval van Lafay ( zoals de hele kopgroep trouwens). Uithuilen en morgen opnieuw proberen. Er komen nog kansen genoeg voor Wout.
02-07-2023 22:46
Ik heb het interview nog even beluisterd. Maar eigenlijk zegt Vingegaard dit: Van Aert moet blij zijn dat ik niet samen met Pogacar wegrijdt want wij zijn veel beter.
Lekker teamgenoot ben je dan. Als ie de hele dag weer uit de wind mag zitten achter de grote rug van van aert. Of van aert die hem op de kasseien meeneemt op zijn bagagedrager. En Jumbo die miljoenen uitgeeft voor allemaal goede knechten. Maar Vingegaard is de beste. Ik heb nog steeds mijn bedenkingen bij deze jongen, al is het alleen maar doordat hij een Deen is en dat zijn vrouw alles voor hem bepaalt.
02-07-2023 20:02
Ik snap niet waarom Kelderman niet meesprong met Buchmann toen hij aanviel. In dat geval had hij misschien samen met Buchmann kunnen wegrijden, waardoor UAE met Yates en Pogacar had moeten achtervolgen en zowel Van Aert als Vingegaard lachend in het wiel hadden kunnen zitten (+ Benoot had zich kunnen sparen). Ik denk dat het een fout is om Kelderman niet in te zetten als gevaarlijke schaduwkopman voor het klassement (zoals Yates dat is voor UAE), er valt misschien veel voordeel uit te halen...
    02-07-2023 20:44
    Kelderman tegen Buchman, dat was dan wel een sprint in slow motion geweest als die twee het gehaald worden.
02-07-2023 20:24
Natuurlijk rijdt hij niet mee met Pogacar omdat Wout eraan komt maar ook omdat hij toch in de sprint geklopt wordt. Zo komt zijn reden zwak over en helpt hij zichzelf niet bij het teamgesprek later op de avond.
02-07-2023 20:46
Als het orders zijn vanuit de leiding snap ik het wel. Vorig jaar heeft van Aert ook veel voor vingegaard gereden. Heeft zich werkelijk over de kop gewerkt. Dan mag er nu toch wel wat tegen over staan. Op 1 x kopwerk van een mtr of 500 verlies je de tour niet.
    02-07-2023 21:12
    Inderdaad, en een paar keer bidons halen, daar verlies je ook de tour niet mee. En vanavond de mecaniciens helpen moet ook kunnen. En morgen mee ontbijt maken, enne....
02-07-2023 21:09
Hmm idd niet echt een gehele kijk op de zaken van vingegaard vind ik.
Idd daar met slechts 1 gedachte. Dat wiel van Pogacar volgen en die gele trui proberen binnen te halen.
Een 'echte' leider had hier echt wel dat ene kilometertje op kop gereden en aangevoeld dat die overwinning en goodwill richting teamgenoot (Van Aert) meer belang heeft.
Ze zullen wel zeggen dat het uitgepraat is en alles ok is, maar kan me toch niet bedenken dat Van Aert niet met paar frustraties zal zitten richting Vingegaard.
Zal wel geen effect hebben op het werk dat hij zal doen, maar zal toch minder van harte zijn volgens mij.
02-07-2023 22:43
Laat hem nou maar gewoon de Tour proberen te winnen. Dat wordt al moeilijk genoeg…
02-07-2023 20:51
Straks maar even Vive le Velo kijken om de ophef te aanschouwen. Blijft bijzonder dit.
03-07-2023 08:17
Vingegaard beseft die heisa niet echt omdat hij geen koersinzicht heeft, hem er hard op afrekenen is wel overdreven vind ik. De enige bezorgdheid is tot in het hooggebergte komen met zo weinig mogelijk achterstand, dus plakt als een punaise aan pogacar zijn wiel tot daar.
02-07-2023 20:00
Vingegaard weet dat hij deze tour maar op 1 man letten moet om te kunnen winnen, het niet meerijden (dus schijt aan ‘de rest’ op achterstand zetten hebben) getuigt van dat inzicht, dat van Aert daarmee winstkansen krijgt bijvangst. Ik denk niet dat Vingegaard het type is dat graag marchandeert en per situatie bekijkt wat hij wel of niet doen moet. Om die reden vind ik het, met name vanuit de ploeg, niet verstandig om dat te gaan doen en/of verwachten.
03-07-2023 12:29
Er vanuit gaande dat er bij de ploegbespreking is afgesproken dat Vingegaard alleen Pogi in de gaten moest houden is het raar om na de verloren rit alle pijlen op hem te richten omdat hij niks deed. Je kunt de uitkomst van een rit niet voorspellen, ook jv niet. Het ging al fout door over de oortjes arrogant te gaan roepen dat Wout de rit ging winnen. En dan wint ie hem niet, en dan is het kot te klein. En dan is een zondebok snel gevonden.
02-07-2023 19:37
‘Ophef’, volgens mij speelt het alleen bij Sporza en dan in het bijzonder De Cauwer.
    02-07-2023 19:41
    Nou, wat een parasiet is dat.
    02-07-2023 19:49
    Precies, kan Wielerflits stoppen om zich als vehicle te laten gebruiken voor het krankzinnige Sporza gedachtengoed? Gaan jullie nou ook zitten stoken en olie op het vuur gooien? Te idioot voor woorden.
    02-07-2023 19:55
    Vehicle?vehicle? U bedoelt verhikel?
    02-07-2023 22:18
    Misschien moet je eens de Franse krant l’Equipe gaan lezen … En de reacties van de Fransen lezen na het artikel over deze rit. Vingegaard heeft een erg slechte beurt gemaakt. En lees er meteen ook eens de Gazzetta op na, of La Marca, … alvorens je hier verklaart dat de kritiek enkel vanuit Sporza-hoek komt …
    02-07-2023 22:37
    Ja ik vind dat José de Cauwer zich als zeer chauvinistische Belg zich een zéér slechte verliezer getoond heeft! Daarbij wordt de druk door het Belgische journaille weer opgevoerd en proberen tweespalt te zaaien ! Beiden , Wout en Jonas zijn er in de tour om te winnen allebei op hun eigen manier ! Wat José als “onafhankelijk” commentator doet is de super supporter spelen van Wout van Aert en zich tegen het zeer onbeschofte aan een zeer slechte verliezer tonen! Mag een ander ook nog eens winnen ? Een slechte verliezer toont zich ook nog eens met beschuldigende vinger wijzen naar een ander! Zeer onsportief en ook nog eens proberen tweespalt te zaaien !
03-07-2023 00:10
De enige juiste keuze van Jonas, goed gefocust op wat belangrijk is. Geel in Parijs.

En als van Aert en het team ook gewoon het geel als hoofdzaak hadden gezien, dan hadden andere teams moeten rijden voor de overwinning en had van Aert de sprint nog kunnen winnen als bijzaak. Of kunnen ontsnappen terwijl een ander team op kop rijdt.

Jumbo laat zich gewoon dom in de kaart kijken tot nu toe, de enige die goed hun werk doen blijken Jonas, vBaarle, Laporte en Hooijdonk. Kuss, Benoot of Kelderman hadden gewoon mee moeten zitten bij 1 van die late aanvallen om ze te ontregelen gisteren en vandaag. Er steeds slapjes achter op kop rijden totdat anderen weer demarreren gaat je geen overwinningen opleveren en zo verlies je ook nog terrein op het geel.

Degene die deze taktiek tot nu toe heeft bedacht maar niet meer uitnodigen bij het plannen voor de rest van de Tour.
02-07-2023 20:38
Klein mensje, die Deen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine