Jonas Vingegaard na epische rit: “Voelde dat Pogacar kraakte toen ik aanviel”

woensdag 13 juli 2022 om 17:19
Jonas Vingegaard na epische rit: “Voelde dat Pogacar kraakte toen ik aanviel”

foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard heeft de loodzware elfde etappe van de Tour de France op indrukwekkende manier gewonnen. De Deen van Jumbo-Visma kraakte Tadej Pogacar met een sprankelende demarrage na voortdurend ploegenspel van de Nederlandse ploeg. “Het was nooit gelukt zonder hen, ze waren allemaal ongelooflijk goed.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Ik kan het niet geloven, het is echt ongelooflijk”, begint de nieuwe geletruidrager, zichtbaar geëmotioneerd, het flashinterview. “Het is moeilijk om dit onder woorden te brengen. Hier heb ik altijd al van gedroomd. Een etappe én de gele trui in de Tour de France!”

Tijdens het interview kwam groene trui Wout van Aert, die mee het ploegenspel speelde in de elfde etappe even de interviewtent binnen om zijn ploegmaat te feliciteren. “Het was nooit gelukt zonder mijn ploegmaten, ze waren allemaal ongelooflijk goed. We hadden een plan gemaakt voor de start om een heel zware koers te maken voor mij en Primoz.”

Het was uiteindelijk pas op de slotklim dat Pogacar kraakte, op de eerder beklimmingen van de dag kon de Sloveen goed volgen. “Ik was een beetje onzeker toen, hij was heel sterk op de Galibier. Toen ik uiteindelijk aanviel op de laatste klim, voelde ik dat hij kraakte. Ik moest het nog eens proberen, anders ging ik niet winnen. Tweede is mooi in het algemeen klassement, maar ik wil voor de overwinning gaan”, aldus een strijdvaardige Vingegaard. “Het is gelukt en nu heb ik de gele trui. Ik ga ervoor blijven vechten tot in Parijs!”

Dit artikel delen:

28 Reacties

Paddie 13 juli 2022 om 17:22

Parijs is nog ver.

0
Dion 13 juli 2022 om 17:25

Onwaarschijnlijk goed van hem en het hele team. Alles klopte de laatste twee dagen.

0
Koers 13 juli 2022 om 17:25

Wordt morgen ook wat, want als Pogi zwak is, zullen de Jumbos weer aanvallen natuurlijk. Meteen de genadeklap uitdelen.

0
Willem Kieft 13 juli 2022 om 17:27

Hoop niet dat het Corona is.

0
fransestinkkaas 13 juli 2022 om 17:34

Pogacar heeft bij de Franse TV aangegeven morgen zelf aan te gaan vallen. Dat wordt dus nog wat…

0
Willem Kieft 13 juli 2022 om 17:35

Ha! Mooi.

(te kort)

0
Koers 13 juli 2022 om 17:42

Bluffen is een wielrenner niet vreemd natuurlijk, maar ik mag het graag zien.

0
Willem Kieft 13 juli 2022 om 17:26

Vond iemand anders het ook best een spectaculaire etappe?

0
debarreman 13 juli 2022 om 17:29

Ja, ik…….

0
F4L 13 juli 2022 om 17:35

Eerlijk gezegd vond ik het nog wel meevallen. Er is op de Galibier wel een fase van 10 minuten geweest met aanvallen, maar toen viel het al vrij snel stil. Vlak voor de top nog een stevige aanval van Pogacar om renners te lossen maar in de afdaling die er opvolgde gebeurde er wel heel weinig op. Zo weinig zelfs dat Gaudu kon terugkeren.

De etappe was vooral memorabel/spectaculair omdat Pogacar kraakte op de slotklim.

0
Willem Kieft 13 juli 2022 om 17:36

Gelukkig. Vroeg me toch af of ik nou een rare mening had in dat opzicht.

0
Gr.R. 13 juli 2022 om 17:42

Doe mij maar een sprintersetappe.

(dan krijg ik tenminste nog wat werk gedaan)

0
yoeri 13 juli 2022 om 17:44

@F4L, die kon niet terugkeren. Jumbo heeft die hele groep incl Majka terug laten keren door de benen stil te houden. Pogacar rust te geven en Van Aert die groep terug te laten rijden.

0
Lalsacien 13 juli 2022 om 18:03

@F4L …………………..

0
vevie 13 juli 2022 om 18:35

@f4l: als dit geen mooie etappe was, dan weet ik het ook niet meer. Dan zou je toch een andere sport moeten overwegen.

0
F4L 13 juli 2022 om 18:47

@vevie, ik zeg nergens dat het geen mooie etappe is. Wat deze etappe vooral bijzonder maakt is dat Pogacar gekraakt is. Iets wat de laatste jaren heel weinig is gebeurd.

Als je puur kijkt naar de aanvallen dan valt het afgezien van de 10 minuten op de Galibier nog redelijk mee. Met name de afdaling van de Galibier maakte het wat minder spectaculair voor mij (iedereen zijn mening natuurlijk). In de Giro met Hart, Hindley en Kelderman was er veel langer strijd.

0
Sven.99 13 juli 2022 om 17:26

Pogacar een goede winnaar en een goede verliezer. Mooi hoe hij vingegaard feliciteerde. Benieuwd of Vingegaard de druk van de gele trui aankan en ook de 3e week nog goed kan controleren.

0
Rufusvb 13 juli 2022 om 17:28

Vingego heeft verreweg de sterkste ploeg om de koers te kunnen controleren: als daar geen gekke dingen mee gebeuren (uitvallers met covid o.i.d.) dan voorzie ik geen problemen hoor. Komt bij dat hij bergop gewoon de sterkste is.

0
bartp25 13 juli 2022 om 17:30

Inderdaad, Roglic is ook zo een renner. Zit goed met de fatsoensnormen in Slovenie.

0
vevie 13 juli 2022 om 18:38

Wel heel makkelijk te stellen dat Vingegaard nu de sterkste bergop is, door 1 zwakke dag van Pogacar. Met een renner als Pogacar kan dat morgen weer andersom zijn. Beetje lastig stellen dat Vingegaard beter is bergop, als Pogacar bergop vaker beter is gebleken.

0
kelderfan 13 juli 2022 om 17:30

Ja Parijs is zeker nog ver, maar Vingegaard heeft een kloof geslagen.

0
Cap 13 juli 2022 om 17:33

Het ziet er mooi uit voor JV maar vergeet niet, de ene dag is de andere niet, de verhoudingen kunnen verschuiven.

0
Pascal De Kooning 13 juli 2022 om 17:49

Prachtige koers gezien. TJV perfect het ploegenspel gespeeld. Denk dat Pogacar morgen nog wel even gas zal geven. Het is iig nog lang niet beslist m.i.

0
girardengo 13 juli 2022 om 18:02

Zoetemelks filosofie is nog steeds geldig, dus niet vroeg de huid van de beer verkopen.

0
Steve De Wolf 13 juli 2022 om 18:08

Wanneer ik Vingegaard zie klimmen, dan denk ik spontaan "Arme Remco." Die 15 Tourzeges worden moeilijk, heel moeilijk.

0
Wheely 13 juli 2022 om 18:34

De Vuelta wordt ook lastig want ik zie Pogi wel daar zijn revanche halen.

0
jv88 14 juli 2022 om 09:42

Samen met Roglic maar p3 is dan nog mogelijk!

0
Verweggistan 13 juli 2022 om 18:27

En dat allemaal vlak na de terugkeer van Zeeman in de Tour :)

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone