Jonas Vingegaard kan de knock-out al voor eerste rustdag uitdelen
foto: Cor Vos
Raymond Kerckhoffs
donderdag 6 juli 2023 om 13:30

Jonas Vingegaard kan de knock-out al voor eerste rustdag uitdelen

Analyse De kortere klimmen in het Baskenland waren nog zijn speelterrein, maar bij de eerste de beste confrontatie in het hooggebergte moest Tadej Pogačar zijn huidige, gebrekkige conditie toch onder ogen zien. Jonas Vingegaard wist dat zijn Sloveense opponent in de eerste week het meest kwetsbaar zou zijn. In de eerste bergrit deelde de Deen direct een klap uit, maar met de Pyreneeënrit van donderdag en de Puy de Dôme op zondag kan de knock-out al voor de eerste rustdag worden uitgedeeld.

Sinds de polsbreuk van Pogačar in Luik-Bastenaken-Luik ruikt Jumbo-Visma bloed. Na die valpartij wisten ze dat ze deze atypische openingsweek van de Tour de France konden aangrijpen om hun belangrijkste concurrent op de pijnbank te leggen. Met het Baskenland, de Pyreneeën en het Centraal Massief voor de eerste rustdag kon in het eerste deel het klassement al in een plooi worden gelegd.

Er werd alles gedaan om Vingegaard in een optimale vorm aan de Tourstart in Bilbao te krijgen. In het Criterium du Dauphiné werd duidelijk dat de titelverdediger niet ver van zijn topvorm was verwijderd. De afsluitende hoogtestage in Tignes moest hem naar de topvorm brengen. Bij de eerste confrontatie in de Pyreneeën werd duidelijk hoe kwetsbaar Pogačar vooralsnog is en dat Vingegaard op z’n allerbest van start is gegaan in deze Tour.

Twee dagen lang kon de Sloveen nog met een masker op rijden. Op weg naar Bilbao op de Côte de Pike en richting San Sebastian op de Jaizkibel opende de kopman van UAE Emirates vol bravoure de aanval, waar Vingegaard steeds in zijn wiel kroop. Pogačar vroeg twee dagen om over te nemen, maar de Deen weigerde in het bonificatiesecondenspel van zijn concurrent mee te gaan.

Met zijn hele lichaamstaal en met zijn tergende reacties richting Wout van Aert gaf de tweevoudig Tourwinnaar de buitenwereld eigenlijk het gevoel dat hij weer spelenderwijs op de fiets zat.

Foto: Cor Vos

Op een kilometer van de top van de Col du Marie Blanque kwam voor Pogi echter het eerste moment van de waarheid. Op de eerste demarrage van Vingegaard in deze Tour kon hij niet echt reageren. Hij waagde niet eens een poging om tot zijn wiel te springen, maar hield direct zijn eigen tempo aan. Een snelheid die uiteindelijk niet eens hoog genoeg was om Vingegaards laatste luitenant Sepp Kuss te lossen.

“Ik weet niet of de aanval van Jonas me verraste”, zei Pogačar later. “Ik denk dat Jonas zag dat ik in de laatste twee kilometer van de Marie Blanque al vol aan mijn limiet zat om het tempo van Sepp te volgen. Simpel, hij was vandaag sterker dan ik.”

Later zag je in de afdaling en in de grotere groep in de laatste 7,3 vlakke kilometers van Bielle naar Laruns dat de Tourwinnaar van 2020 en 2021 geen moment zijn gevleugelde stijl kon laten zien. Het werd overduidelijk zichtbaar dat de beste renner van deze generatie voorlopig nog ver verwijderd is van zijn topvorm.

Logisch, gezien zijn lange revalidatie. Verrassend, omdat hij de afgelopen dagen een fantastisch toneelstuk opvoerde. Na zijn val kon Pogačar eind mei aanhaken op de hoogtestage van de Tourploeg op Sierra Nevada. Een ideale voorbereiding was het zeker niet. Als competitie heeft hij enkel de Sloveense kampioenschappen tijdrijden en op de weg in zijn benen. In Bilbao schatte hij zijn mobiliteit in zijn pols op zo’n 60 tot 70 procent. “Ik ben nog niet 100 procent in vorm, maar denk dat ik wel klaar ben voor de Tour”, waren zijn letterlijke woorden.

Dat Vingegaard met een aanval op de Marie Blanque 36 seconden op de klim en liefst 1.04 minuut op de finish op zijn rivaal zou kunnen pakken, zullen ze bij UAE Emirates niet hebben ingecalculeerd. De 7,7 kilometer lange col met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,6% is normaal een klim die Pogačar zelfs beter dan Vingegaard zou moeten liggen. De kopman van Jumbo-Visma komt immers het beste tot zijn recht op de langere beklimmingen boven de 2.000 meter, terwijl dit ‘puistje’ in de Pyreneeën niet hoger dan 1.035 meter torent.

foto: Cor Vos

Al moeten we ook stellen dat Vingegaard hier een topprestatie realiseerde. Hij reed volgens de GPS-tijden op de hele klim van de Marie Blanque zelfs 1.30 minuut sneller dan Roglič en Pogačar in de Tour de France van 2020, toen de finish eveneens 19,5 kilometer na deze top in Laruns lag.

Volgens de Tour-data was hij in de laatste 3,55 kilometer van de Col de Marie Blanque (steilste gedeelte met gemiddeld stijgingspercentage van 11,86% en een hoogteverschil van 421 meter) liefst 1.08 minuut sneller dan Roglič en Pogačar in dat bewuste jaar. We moeten dus niet alleen naar de zwakte van Pogacar, maar zeker ook naar de sterkte van Vingegaard wijzen.

Donderdag volgt de tweede Pyreneeënrit, die eindigt op de eerste categorie berg van Cauterets-Cambasque, met onderweg de ‘reuzen’ van de Aspin en de Tourmalet. En zondag staat de aankomst op de heroïsche Puy de Dôme op het programma. Ideale mogelijkheden voor de in blakende topvorm verkerende Vingegaard om zijn duidelijk gehavende tegenstander de knock-out uit te delen.

Zo zou hij voor de eerste rustdag de Tour de France al in een houdgreep kunnen nemen. Want zijn ploeg Jumbo-Visma maakte in de eerste Pyreneeënrit direct een ijzersterke indruk om opnieuw het geel te verdedigen.

En met een krijger bij uitstek als Pogačar moet je niet het risico lopen om hem gedurende deze Tour in een betere vorm te laten groeien. Al is het maar de vraag of iemand in deze loodzware ronde daadwerkelijk kan verbeteren.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
42 Reacties
05-07-2023 19:11
Uitstekende analyse van Raymond. Mag ook weleens gezegd worden!
    06-07-2023 06:40
    Helemaal mee eens. Beste analyse ooit. Bedankt, Raymon!
    06-07-2023 08:34
    Die opinie van Raymond verandert wel snel. Nog geen week geleden "rekent Jumbo-Visma op moeder Natuur" en is er een "onbegrijpelijke" selectie samengesteld. Een paar dagen geleden zou er "negatieve energie" in het team zitten. En nu kan (of moet?) er meteen een knock-out uitgedeeld worden.
    06-07-2023 09:03
    kerckhoffs is net zo’n grote windvaan als Thijs Zonneveld. Veel volgers trouwens ook.
    06-07-2023 12:03
    Omdat zo pro Jumbo is?
05-07-2023 21:41
Onderschat Jay Hindley niet....
    06-07-2023 00:14
    Parijs is nog ver. En Hindley is ook van ver. Wellicht werkt dat in zijn voordeel.
    06-07-2023 08:01
    Ik onderschat Hindley zeker niet maar ik zou hem nog even in het geel laten, wel vast wat inlopen maar in de tijdrit gaat Jonas hem sowieso de nek omdraaien verwacht ik.
    06-07-2023 11:56
    Om de anderen (Pogacar, Yates, Rodriques, Woods, Skjelmose, Gaudu) op 2 minuten te zetten, zal hij zondag op de Puy de Dome waarschijnlijk het geel al pakken (als het vandaag al niet is). De dagen erna kan hij het eventueel weer afgeven aan een vluchtgroep.
05-07-2023 20:20
Weer volop aannames hier? Vingegaard kan al voor de rustdag een KO uitdelen vind ik wel een erg optimistische voorstelling van zaken. Voorlopig staat Hindley nog een kleine minuut voor Vingegaard en staat die zelf nog geen minuut voor Pogacar. Bovendien is het ook weer niet zo dat Pogacar slecht is: als de informatie klopt dat Vingegaard zoveel sneller heeft gereden dan Roglic en Pogacar in 2020 wil dat dus zeggen dat Pogacar OOK sneller heeft gereden dan in 2020. Hij is dus gewoon prima in orde al lijkt Vingegaard op basis van vandaag de betere. Het wordt afwachten wat de komende dagen gaan brengen maar Parijs is nog ver en er is ook nog een spreekwoord van iets met een huid en een beer....
05-07-2023 20:34
Een Knock-out is wat overdreven, maar een stevig voorschot wel. Er kan echter nog zo veel gebeuren: valpartij, corona, vormverlies...De eerste klap is een daalder waard, maar nog lang geen beslissing. Wel een lekker kussentje richting het vervolg van de Tour.
06-07-2023 07:16
Hoe veel seizoenen zullen we nog een Pogacar te zien krijgen die met zijn krachten smijt en lekker koerst?
    06-07-2023 10:08
    Tja, er zijn er ook die zich nog altijd de hele winter uit elkaar trekken in kunstmatige speeltuinen tussen biertenten en frietkotten.
05-07-2023 19:22
Prima verhaal deze keer. Ik denk dat het voor Raymond een verademing is om een keer een "makkie" te hebben ipv ingewikkelde discussies over sprints (waar je de dag erna je ongelijk bewezen krijgt) of speculaties over de rol van Wout.

Waar ik wel wat moeite mee heb, zijn popiejopietermen als "knock out" na de eerste week in een drieweekse ronde. Net als "mokerslag" bij een klein minuutje tijdwinst in een openingstijdrit. We hebben uiteindelijk gezien hoe dat af liep, met 2 valpartijen in 1 rit, tijdsverlies bij de eerste de beste aanval, en vervolgens een virusje en exit.

Vingegaard staat momenteel duidelijk voor op punten, maar er zitten wat mij betreft nog te veel kilometers tussen de Pyreneeen en Parijs om van een KO te praten.
    05-07-2023 19:33
    Het moet echt van de orde etappe 8 2021 zijn toen Pogi, met een al uitgevallen Roglic, een net uit het ei gekropen Vingegaard en ontploffende Carapaz meteen 4 minuten nam. Dan heb je wel echt een knock out te pakken.

    Voor de neutrale kijker is het te hopen dat Pogi vandaag een echt slechte dag heeft en morgen neeknikkend mee het wiel in zit.
    05-07-2023 20:22
    Inderdaad een makkie dit keer voor Raymond. Als Vingegaard morgen nog eens 2-3 minuten gaat pakken gaat het hard richting KO.
05-07-2023 20:54
Morgen einde middag is het over en uit voor Pogacar. Hij heeft de afgelopen dagen leuk lopen bluffen, maar het is duidelijk dat hij door zijn blessute te veel achterstand heeft opgelopen. Hij mag blij zijn als de schade morgen beperkt blijft rtot 2 minuten. In ieder geval: na morgen is de Tour gedaan.
05-07-2023 21:15
Blessure Pogacar?
    06-07-2023 11:59
    Ja, pols gebroken een paar weken geleden. Nog niet helemaal genezen en dus ook een paar weken minder kunnen trainen.
05-07-2023 21:19
Ik heb hem mogen aanschouwen tijdens de RVV en tijdens de Amstel Gold Race. Helaas smijt hij met z'n krachten in het voorjaar (ergens prachtig), maar dan wordt wel verwacht dat hij tegen een berekende renner/ploeg als Vingegaard/JV zijn gaat winnen tijdens de Tour? Helaas gelden de 'oude wetten' in het wielrennen nog steeds, namelijk dat je niet het gehele wielerjaar kan pieken (of het moet een Merkx zijn, maar dat zijn andere tijden en andere middelen).
    05-07-2023 21:24
    Veel aannemelijker is dat die LBL crash vies roet in het eten gegooid heeft. Vandaag was nog niet de dag om er af te gaan, hij is minder, duidelijk.
    05-07-2023 22:35
    Ik zei het al in de aanloop naar deze Tour: om te concurreren met renners die hun hele seizoen afstemmen op het rijden van rondes, en maanden in de bergen doorbrengen, is het zelfs voor de super-multi-talenten (Pogacar, Evenepoel, Pidcock?) aartsmoeilijk.

    Die hebben ook een lange voorbereiding nodig van minstens 2 maanden of je komt er gewoonweg niet. Kan zijn dat Pogacar nog groeit in de wedstrijd, maar in de Ronde van het Baskenland zou Vingegaard voor het eerst sinds Contador op de Verbier een top-30 aller tijden klimprestatie hebben neergezet, die heeft echt nog wel een stap gezet dit jaar.

    Kan natuurlijk nog veel gebeuren, we hebben nog driekwart Tour voor de boeg, maar het wordt een loodzware opdracht voor zondagskind Pogacar. Op zich niet slecht, het moet ook allemaal niet té vanzelf gaan voor wonderboy.
    05-07-2023 22:45
    [quote=Mooie Sjors]Ik denk dat Pogi in het Baskenland meteen een tikje gaat uitdelen en na de eerste helft van de Tour comfortabel aan de leiding gaat[/quote]

    Dit zei je in de voorbeschouwing. Daar zit nogal wat tussen. Maar we zitten nog niet op de helft.
    05-07-2023 22:52
    Klopt, ik had Pogi wel beter verwacht in het Baskenland om daarna ingehaald te worden door Vingegaard. Maar bij https://www.wielerflits.nl/nieuws/pidcock-mikt-in-tour-op-ritwinst-maar-wil-ook-als-ronderenner-stappen-vooruit-zetten/ zei ik ook:

    [quote]
    Ik geloof er niet in. Pidcock moet eerst echt vol als klassementsrenner beginnen trainen daarvoor, denk ik.

    Je moet het opnemen tegen mannen die hun hele seizoen afstemmen op een klassement in de Tour en al maanden in de bergen trainen.

    Daar kan enkel een Pogacar tegenop, en zelfs die werkt normaliter een paar maanden toe naar de Tour.

    Hetzelfde zie je bij Evenepoel, die ik qua ruw talent hoger inschat als klassementsrenner dan Pidcock. Die moet ook echt een lange voorbereiding doen in de bergen om op het niveau te komen van mannen die zich het jaar door enkel daarop richten.

    Als allround-supertalent haal je volgens mij in deze tijden niet zomaar het niveau meer van de echte rondespecialisten. Zelfs voor een once-in-a-few-decades-renner als Pogacar wordt het dit jaar volgens mij niet zo evident.

    Voordeel is wel dat het parcours Pidcock moet liggen en er na de 2 topfavorieten een beetje een leemte gaapt, maar ik denk dat Pidcock zijn hele seizoen op de Tour moet toespitsen wil hij daar het podium halen.
    [/quote]
    06-07-2023 08:59
    Ergo: om als volger er nog boenk op te kunnen zitten heb je data van de voorgaande 2 maanden nodig. Dat wordt je dus inkopen bij alle onlyfans abb’s en op meerdere schermen tegelijk aanwas hemoglobine en verwerking rijst met ketonensaus monitoren.


    Bwlleeehh, dan maar gewoon de koers zelf kijken en gissen. Zat trouwens in het kamp ‘Vingy gaat sterker zijn eerste deel’ maar daar staat tegenover dat Pidcock nog een lange weg richting podium kent..
    06-07-2023 10:33
    Sjors is een kenner....

    Ofwel, als je maar genoeg op WF smijt, dan heb je altijd wel ergens een keertje gelijk!
    06-07-2023 10:53
    Ja jouw Nostradamus-analyses doorheen de jaren over Evenepoel, daar kan niemand tegenop natuurlijk.

    Vertel nog eens, hoeveel jaar moesten de Belgen hem weghouden van het WK?
    06-07-2023 12:02
    Vingegaard is ook al het hele voorjaar goed, al reed die een ander programma.
06-07-2023 11:48
Laat het ons vooral hopen dat we nog een wederopstanding van Pogacar krijgen en Hindley taaier blijkt dan velen hadden gedacht. Als Vingegaard vandaag en zeker zondag opnieuw de sloophamer bovenhaalt dan zijn het gewoon nog twee lange weken.
06-07-2023 15:27
Ik denk dat JV vandaag Van Aert gaat meesturen. En verder ben ik benieuwd hoe de wind vanavond staat, want Kerckhofs waait met alle winden mee. Het lijkt erg op datgene wat Vainstains doet.
06-07-2023 13:06
Ik ben benieuwd welke tactiek Jumbo zal toepassen. Gisteren was de move met het meespringen van Van Aert, Laporte en Benoot zeker goed. Emirates, die reeds veel gewerkt had de eerste dagen, onder druk zetten en afmatten. Dat eerste deel is dan ook prima gelukt. Het tweede deel liep grotendeels in de soep. Door het feit dat een aantal koplopers niet op kop kwamen, anderen op reserve reden, was Van Aert verplicht, samen met Laporte en Benoot, later alleen met Benoot, hard te werken en voortdurend de uitgebreide kopgroep te herlanceren. De kansen op een ritoverwinning en geel waren zo onbestaande, zeker met al die klimmers in de groep. Maar Vingegaard in de finale helpen (in een offensieve positie of in een verdedigende positie, dat was toen nog niet gekend) had zeker gekund. Maar dan gaat Van Aert weer met zijn krachten woekeren. Tweemaal wegrijden uit de kopgroep, en zo de reserves opsouperen. Ondertussen bleef Hindley rustig in de wielen. Indien Hindley even hard gewerkt had als Van Aert, dan wint Hindley nooit de rit, laat staan dat die geel neemt. Door beter te doseren had Van Aert zeker tot een tot twee km van de top bij de betere klimmers kunnen gebleven zijn, om nadien, hetzij op de klim, hetzij in de afdaling en het vlakke, Vingegaard op sleeptouw te nemen. Nu kon Van Aert slechts een 200 m kopwerk doen, dan nog aan te lage snelheid. Ook Benoot had beter moeten opletten. Die wist blijkbaar niet dat Vingegaard weggesprongen was en er aan hoge snelheid aankwam. Hallo ploegleiding en oortjes ? Resultaat, Benoot totaal verrast en voorbijgereden door zijn kopman. Nadien kon hij ook maar eventjes Pogacar volgen, het was ook op.
05-07-2023 19:13
Ik snap niet dat sommige mensen van tevoren dachten dat pogi ging winnen. Was vorig jaar al vrij duidelijk dat vingegaard de betere is op de klimmen.
    05-07-2023 19:27
    Op de hoge, lange cols met name. Op bergen als die Baskische is Pogi onovertroffen.
    05-07-2023 19:33
    Nu komt de arrogantie weer
    05-07-2023 21:29
    Duidelijk maar dat komt ook doordat Jumbo (en haar supporterts) zich graag in de underdog rol zet. Wie Vingegaard in de Dauphine zag kon wel aanvoelen dat deze gast de Tour aan flarden zou rijden. Vorig jaar stond de nummer 10 op 35 minuten! Als Vingegaard wil staat de nummer 2 over 2,5 week op een kwartier.
    05-07-2023 22:22
    Een kwartier? Waarom niet direct een half uur?
    Een goede Dauphine is geen garantie op succes in de Tour, hoe vaak is de Dauphine winnaar al niet door het ijs gegaan in de Tour? Je kan ook te vroeg gepiekt hebben. Toegegeven: hoe ze bij J-V alles plannen is dat weinig waarschijnlijk, maar toch.
05-07-2023 19:29
Vingegaard lijkt ten opzichte van de Tour van vorig jaar nog een grote stap te hebben gezet in zijn ontwikkeling maar deze Tour is pas net begonnen. Tijdens een Tour gebeurd er veel te veel om te denken dat hij in de eerste week al kan worden gewonnen.

Ik hoop dat Kuss zijn contract bij Jumbo-Visma niet verlengt en in de laatste jaren van zijn prime voor een ploeg gaat rijden waarin hij in de grote rondes een geheel vrije rol krijgt om voor etappe overwinningen te gaan. Doordat hij geen gevaar is voor het algemeen klassement maar wel bij de beste klimmers hoort kan hij in een vrije rol waarschijnlijk veel bergritten in grote rondes winnen.
    05-07-2023 19:36
    Kuss heeft natuurlijk al ritten gewonnen, hij mist de giro geloof ik? Of was het de vuelta?

    Ook is zijn specifieke rol/taak behoorlijk anders dan vanuit de favorieten de rit winnen. Hij rijdt eigenlijk zonder remmen tot het moment dat het stokt.
    05-07-2023 19:44
    Kuss als meesterknecht heeft het denk ik een heel stuk beter dan Kuss als afmaker.

    Ritten winnen vanuit een kopgroep als je de sterkste bent is niet eenvoudig: hard op kop beuken wel. Bovendien denk ik dat ploegen dik betalen voor een werkmier van zijn kaliber, maar als kopman op etappejacht vraag ik me af wie daar dezelfde hoeveelheid centen per jaar voor neer wil leggen.
    05-07-2023 19:49
    @Davbam
    Kudus heeft de kwaliteit om ritten te winnen vanuit de groep van favorieten. Hij hoeft niet in een vroege aanval mee te gaan. De klassementsrenners zullen zelden reageren op aanvallen van hem.
    05-07-2023 20:28
    Ik zou ook niet reageren op een aanval van Kudus nee ;-)
05-07-2023 21:06
Vinegard deelt geen knock-out uit. Hij doet gewoon zijn ding in mss wel de zwakste Tour bezetting ooit. Na etappe 1 en 2 met wat lichte bergen staan er weinig goede, of in vorm zijnde renners in de top. Pogi, Bernal, Landa, O’ Connor, Bardet, Alaphilippe , Martin, Uran, Martinez. Er zijn er vast nog meer….Maar zo is de Tour niet heel erg leuk. Mas en Carapaz al eruit! Dus hopen op Hindley maar ik denk dat Vinegard met 7 minuten voorsprong gaat winnen!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine