Jonas Vingegaard: “Blij dat we nog steeds aan kop staan met hetzelfde verschil”

dinsdag 19 juli 2022 om 18:16
Jonas Vingegaard: “Blij dat we nog steeds aan kop staan met hetzelfde verschil”

foto: Cor Vos

Jonas Vingegaard zag in de zestiende rit van de Tour de France zijn grootste tegenstrever Tadej Pogačar diverse keren in de aanval gaan, maar de Deen pareerde steeds. Uiteindelijk kwamen beide renners in dezelfde groep over de streep en bleven de onderlinge verschillen gelijk.

“Tadej deed enkele goede aanvallen, maar ik had wel verwacht dat hij het zou proberen”, vertelde Vingegaard na afloop van de rit. “We hebben het als ploeg goed aangepakt. We hadden twee man voorin die op het juiste moment terugkwamen om te helpen. Het plan pakte perfect uit. We staan nog steeds aan kop met hetzelfde verschil en daar ben ik erg blij mee.”

Hoe hij omgaat met de druk van de gele trui, werd hem nog gevraagd in het flashinterview na de finish. “Ik neem het allemaal zoals het is. Als ik win, dan win ik. Als het niet zo is, dan is daar niets aan te doen. Zolang ik mijn best doe, is dat wat het is. Als ik niet win, dan heb ik daar niets aan kunnen doen.”

Dit artikel delen:

11 Reacties

Glorious 19 juli 2022 om 18:22

Geweldig gereden van Jumbo-Visma!

0
Hugo Eekhof 19 juli 2022 om 18:28

De derde of vierde keer dat een bijna uitgetelde Thomas de kans krijgt om terug te keren. Ik hoop dat TJV en/of UAE daar na de tijdrit geen spijt van krijgen.

0
Gijsbert Van Beers 19 juli 2022 om 18:29

Denk dat de twee elkaar waard zijn. Pogacar kan VIngegaard niet lossen, en Vingegaard heeft niet het idee dat hij Pogacar eraf krijgt.

Achteraf moet blijken wat wijsheid is. Proberen extra tijd te pakken en op een counter te lopen… of gewoon volgen en ervan uitgaan dat de huidige voorsprong volstaat voor de tijdrit.

Ik denk dat hij vooral moet proberen om niet zijn hand te overspelen. Lekker plakken op het wiel, en eventueel pas op de laatste klim in de laatste km’s nog wat proberen. Tenzij je echt ergens een moment het gevoel hebt dat je veruit de sterkste bent.

0
Steve De Wolf 19 juli 2022 om 18:40

Ik ben niet meer fan van Pogacar dan van Vingegaard of omgekeerd.
Wel vind ik het een beetje onfortuinlijk dat Vingegaard geel pakte uitgerekend toen Pogacar er +/- alleen voor stond (corona, Hirschi niet in vorm).
Hopelijk blijft het spannend tot in Parijs.

0
Jasper van Grieken 19 juli 2022 om 18:54

Toen Roglic er alleen voor stond pakte Pogscar de gele truie :p

0
Mister Nice Guy 19 juli 2022 om 19:21

Hoezo onfortuinlijk? Die dag heeft de sterkste in koers gewonnen. Tot dat moment en na dat moment was Pogacar ook niet in staat om Vingegaard te lossen en andersom is Vingegaard daar wel toe in staat gebleken.

0
Steve De Wolf 19 juli 2022 om 19:43

@Mister Nice Guy

Tja, pakte die dag Vingegaard of heel Jumbo-Visma de gele trui?

0
Mister Nice Guy 19 juli 2022 om 20:28

In mijn ogen was dat de verdienste van de hele ploeg die durfde te koersen en alles of niets wilde spelen. Maar het hele plan valt of staat met Vingegaard en die bleek die dag tot bijzondere dingen in staat te zijn. Als Vingegaard er doorheen was gezakt was de hele tactiek niets waard geweest en had iedereen TJV voor gek verklaard.

Ben het wel met je eens dat de situatie heel anders had kunnen lopen als Pogacar een ander team had, maar dat is ook koers hé. Dit geldt voor beide kanten. Vingegaard verloor tijd door pech, Roglic kwam ten val etc.

0
Romāns Vainšteins 19 juli 2022 om 20:37

Combinatie.

De ploeg van Jumbo was overal die dag en ook op de radar.
De ploeg van UAE was van de radar af en daarmee schijnbaar nergens.
Pogi liet zich gek maken, opfokken en nam verkeerde keuzes.
Vingegaard was voorbereid, koel en deed exact het juiste.

Onmogelijk deze dag naar 1 element toe te deduceren. Van mij mag de tour er mee gewonnen worden.

0
goldone123 20 juli 2022 om 00:09

dat is wielrennen.

0
Joop Bahamontes 19 juli 2022 om 18:53

Ja het is koers he

0

Headlines

Populair

Materiaalzone