João Almeida voor vijf jaar naar UAE Emirates

vrijdag 6 augustus 2021 om 09:19
João Almeida voor vijf jaar naar UAE Emirates

foto: Cor Vos

UAE Emirates heeft de komst van João Almeida officieel bevestigd. De Portugees komt over van Deceuninck-Quick-Step en tekende een contract voor vijf jaar. Daarmee ligt hij in ieder geval tot eind 2027 vast bij het Arabische WorldTeam.

“Ik kijk echt uit naar dit nieuwe hoofdstuk in mijn carrière en mijn leven”, vertelt Almeida via zijn nieuwe ploeg. “Het voelt als het juiste moment om naar UAE Emirates over te stappen. Ik ben ervan overtuigd dat ik mij gelukkig ga voelen op dit nieuwe avontuur. De ploeg groeit ieder jaar door en ik kan niet wachten om ervan deel uit te maken.

Van nature ben ik wel een beetje een denker en ik merk dat ik al aan het dromen ben en probeer mijn toekomst voor te stellen. Ik heb hier heel veel zin in”, aldus de Portugees.

Sterke pijler
Ploegmanager Joxean Fernández is blij met zijn nieuwe aanwinst. “Almeida is een renner die we al kennen sinds hij een junior was. João is een renner van geweldige kwaliteit. We twijfelen er niet aan dat hij een sterke pijler in de ploeg gaat worden. Hij is enorm getalenteerd en een veelzijdige renner, en ik ben er zeker van dat we samen veel grote successen gaan behalen.

Ons doel is om de ploeg ieder jaar te versterken en we hebben er het volle vertrouwen in dat João goede dingen toevoegt aan ons team, zowel als atleet als als persoon”, aldus Fernández.

Dit artikel delen:

50 Reacties

Luca Quasi 6 augustus 2021 om 09:24

Waar blijft het salarisplafond?

Ab Normaal 6 augustus 2021 om 09:55

Ineos II lijkt het wel

Cochise 6 augustus 2021 om 12:15

Voorlopig valt dit toch mee? Pogacar uiteraard, maar daarnaast zullen enkel Almeida, Hirschi en misschien Trentin dure renners zijn. Jongens als Ayuso, Ardila en Bjerg zullen gezien hun leeftijd nog geen miljoenencontracten gekregen hebben.

Panache 6 augustus 2021 om 13:16

Vragen om een salarisplafond komt een beetje gek over zonder dat je een gedegen onderzoek hebt waarmee je een groot probleem aantoont waarbij een salarisplafond dé oplossing is.

Johnny7 6 augustus 2021 om 09:24

Lijkt wel op een voetbalteam met die lange contracten bij UAE. Almeida voor de Giro en knechten in andere koersen. Stroomt nu wel aardig vol met sterke helpers voor Poga.

Wheely 6 augustus 2021 om 09:28

Vijf jaar, hallo. Leuke veelbelovende renner maar zoveel potentie zie ik ook weer niet bij hem, eerst maar eens een koers winnen of bewijzen dat je een meesterknecht bent.

Steven_E 6 augustus 2021 om 09:37

Lol. Laatste week van de Giro gezien?

bswinkelss 6 augustus 2021 om 09:43

Pardon? Heb je de giro over geslagen de afgelopen twee jaren?

xistnc 6 augustus 2021 om 09:48

Eens met Wheely. Ook als schaduwkopman moet hij zich nog bewijzen.

Ja, het is een veelzijdig talent. Maar vooralsnog geen vlees en geen vis.

Yeez 6 augustus 2021 om 10:04

Ik weet niet wat een jongen van 22/23 nog meer moet doen… toptalent. Explosief, een tijdrit en kan klimmen (dat laatste kan nog beter). Zijn laatste 2 giro’s zeggen voldoende en elk rondje van een week standaard top 7

Wheely 6 augustus 2021 om 10:35

Ik zeg ook niet dat die jongen geen contract verdient ofzo. Het was voor mij de revelatie van 2020 maar ik had verwacht dat juist hij met zijn kwaliteiten inmiddels wel eens een keer echt zou winnen.

Turtlehead 6 augustus 2021 om 11:50

Vijf jaar is echt erg lang voor hem. Kennelijk speelt geld niet echt een rol.

vanSpringel 6 augustus 2021 om 12:23

Bewijs heeft ie al geleverd. Jammer dat Remco hem niet bij kon houden.

Al Phila 6 augustus 2021 om 09:43

Team voor de komende jaren wel klaar. Ik hoop voor UAE dat er geen nieuwe talenten opstaan, omdat dat ongetwijfeld tot problemen zal leiden met de langlopende contracten. Er moet toch ergens een plafond aan zitten ?? Alhoewel, de olie is best duur.

Alfons Haavers 6 augustus 2021 om 09:50

Als je ziet wat Aru en Gaviria verdien(d)en, vermoed ik dat het ze bij UAE ook niet echt kan schelen als hun investeringen eens wat tegenvallen. Welk ander team hijst zo’n Almeida meteen voor 5 seizoenen aan boord?

Op zich kan Joao gewoon prima de Giro doen als kopman en dan knechten in de Tour, en eventueel als schaduwkopman wat klimklassiekers doen samen met Pogi en Hirschi. Voor hem zelf niet zo’n verkeerde transfer denk ik, los zelfs van de knaken.

SprintMaster 6 augustus 2021 om 09:58

Leegkopen van de concurrentie. US Postal en Sky nummer 3. Bah!

Alfons Haavers 6 augustus 2021 om 10:01

Op zich valt het voorlopig nog redelijk mee vind ik. Bij Ineos zitten toch een pak meer renners die zelf kopman zouden kunnen zijn bij een ander team.

Met het vertrek van Kristoff kwam er ook wel wat budget vrij, maar de duur van de contracten en de salarissen zijn dan weer wel Ineosiaans.

Covadonga 6 augustus 2021 om 20:41

Het lijkt de Jumbo wel.

harryjohan71 6 augustus 2021 om 20:52

@Covadonga Welke toppers heeft JV dan bij concurrenten weggehaald? JV leidt hun toppers zelf op!

Al Phila 6 augustus 2021 om 10:16

@redactie: 5 jarig contract tot eind 2027 ??

2022, 2023, 2024, 2025, 2026 en 2027 zijn 6 jaar.

Aanklampen 6 augustus 2021 om 11:27

Scherp

GroteSmurf 6 augustus 2021 om 12:56

Inderdaad – het is dus een contract tot 2027, tot eind 2026

Aart van Woud 6 augustus 2021 om 10:45

Jammer, had hem liever naar een andere ploeg zien gaan.

Dikke vrouw 6 augustus 2021 om 10:56

Das lang

Romāns Vainšteins 6 augustus 2021 om 11:24

Ik voorzie een gelukkig huwelijk, denk namelijk dat ze hem aankomend jaar als kopman voor iig de giro en wellicht ook vuelta zullen inzetten en hem dan door de niet-tourgangers zullen vergezellen.

vevie 6 augustus 2021 om 11:34

Idd, dit hoeft niet slecht uit te pakken voor Almeida. Kan minimaal de Giro en Vuelta claimen. Of tenminste Giro claimen en schaduwkopman in de Vuelta. Het is alleen kijken hoe het gaat met Ayuso. Als die zo goed is als gezegd wordt, kan dat nog eens een probleem worden voor Joao.

Romāns Vainšteins 6 augustus 2021 om 12:50

Maar dan nog rijdt hij de giro waar hij heeft laten zien ervoor in de wieg gelegd te zijn, is echt de mooiste ronde voor hem met echt podiumkansen. Kan hij als 'knecht' voor wondertalent weer mee in Spanje, hij heeft al bewezen daar iets van te kunnen maken.

S. V. 6 augustus 2021 om 11:50

Het wachten is op een reactie uit België, iets van “ik heb geen geld en zij wel, sponsors onzeker, einde carrière”

Baukema Tomoulin 6 augustus 2021 om 12:15

Ik ben vooral benieuwd of hij ook 2de in de rangorde wordt en of hij ook het Quickstep-effect had? Met andere woorden: wordt hij de absolute wereldtop of zal het meer zoals een Enric Mas zijn?

Drossard Kudus 6 augustus 2021 om 13:18

Mas wil ik zelf nog wel eens zien. Is sinds zijn overstap (in het coronajaar nota bene) 5e in zowel Tour als Vuelta en dit jaar ook weer 6e in de Tour. Bij QS was vooral 2018 goed met ereplaatsen ik korte rondes en 2e in de Vuelta, maar was zijn laatste jaar op hetzelfde of zelfs lager niveau dan nu in anderhalf jaar Movistar

Reiger 6 augustus 2021 om 12:20

Het voordeel t.o.v. zijn huidige ploeg is natuurlijk dat wanneer hij geacht wordt te knechten hij zeker weet dat het voor iemand is die beter is dan hij én dat het riante salaris uiteindelijk veel goed maakt.

fietsvriend 6 augustus 2021 om 13:12

Prima toch, hegemonie INEOS lijkt wel definitief gebroken. Qua omkadering heeft UAE inmiddels al nog minder sympathie dan onze Britse vrienden.

Nog één ploeg met een absolute grote ronde kopman zou top zijn. BORA met Vlasov in de toekomst?

Panache 6 augustus 2021 om 13:25

Op papier, volgens de algemene verwachtingen:
– Pogacar UAE
– Roglic TJV
– Bernal Ineos
– Evenepoel DQS
– …. Bahrein
Dan heb je 5 ploegen die aan elkaar gewaagd zijn.

fietsvriend 6 augustus 2021 om 13:39

Als Evenepoel al geteld wordt, kan dat lijstje wel wat groter. Maar ok, fair enough. Bahrein ruilen voor Bora lijkt me beter. 3 bewezen ploegen (INEOS, UAE, TJV) en 2 uitdagers (BORA, DQS) – zeker voor Giro en misschien Vuelta.

Reiger 6 augustus 2021 om 13:40

@Panache Op wat voor manier past Evenepoel op dit moment in dat rijtje? Die heeft toch nog het nodige te bewijzen? Ook als hij weer op zijn oude hoge niveau terugkomt is het de vraag hoe hij 3 weken grote ronde doorstaat.

Panache 6 augustus 2021 om 13:56

@reiger, de kritische noten mbt Evenepoel deel ik, dat wat nog niet bewezen is zal eerst bewezen moeten worden. Hij is nog niet compleet genoeg.
Echter denk ik dat hij internationaal wel tot het rijtje van meest kansrijke uitdagers gezien wordt. Ik wilde ook vooral een lijstje maken waaruit blijkt dat het niet één ploeg is die de dienst uitmaakt, maar dat we al een leuke spreiding van absolute toppers zien. Of Bahrein in de toekomst nu gaat voor Mäder, Haig of Padun, ik denk dat dit het team is dat met een 5e uitdager komt. Bora zie ik persoonlijk samen met BikeExchange en Trek daar net onder (kanshebbers voor podium/top-5). Uiteraard is het allemaal subjectief.

Wheely 6 augustus 2021 om 14:06

Ik neem aan dat jullie op de Tour doelen, dan denk ik nog steeds dat enkel de Slovenen daar aanspraak op maken. Voor de andere grote rondes kom je met wat coulance uit bij een groepje van een rennner of acht.

Reiger 6 augustus 2021 om 14:17

@Panache Duidelijk verhaal. En mee eens overigens.

IlPirata 6 augustus 2021 om 14:19

Ploegske hoor!

pirazzi 6 augustus 2021 om 15:16

Mag daarom zeker geen Vuelta rijden voor Quick Step.

Wheely 6 augustus 2021 om 15:18

Mag helemaal niks meer van Patje…

Shinzawai 6 augustus 2021 om 15:39

Nee, wilde zelf graag naar de OS, waardoor de Vuelta slecht in het programma zou passen.

harryjohan71 6 augustus 2021 om 15:49

De combinatie OS en de Vuelta wordt door klassementsrenners wel gedaan. DQS / Almeida heeft ervoor gekozen dit niet te doen. Of deze combinatie wel een goed idee was, kunnen we pas na de Vuelta beoordelen.

Lalsacien 6 augustus 2021 om 15:19

Hopelijk wordt hij hier op waarde geschat. Na een mooie Giro vorig jaar moest hij dit jaar de knechtenrol omarmen anders kon zijn fiets de camion in.

Murcia 6 augustus 2021 om 15:31

Eens, in de column over mentale kracht/zwakte die de Don met ghostwriter schreef werd deze mentaal ijzersterke renner niet eens genoemd. Kan met zijn vertrek te maken hebben. Is gewoon voor hemzelf een goede zet en voor UAE ook. Sterke en mooi koersende renner waarbij overigens dient te worden opgemerkt dat hij behalve het tijdritkampioenschap van zijn land nog steeds geen overwinning heeft. Dat kan en moet beter bij de Sjeiks.

Magician 6 augustus 2021 om 16:48

Lefevere is over het algemeen niet bepaald positief over mensen die hem de rug toekeren.

Klein understatement.

Ivanoviclover 6 augustus 2021 om 17:28

Kunnen we aub elk ander motief dan het riante salaris en de contractduur achterwege laten? We zijn toch geen idioten?

Michelangelo 6 augustus 2021 om 18:48

Denk dat het goed is dat hij bij Patje L weg is. Ik denk dat hij niet geschikt is om onder het juk van de tandem Lefevere-Evenepoel te functioneren.

Ik blijf het wel atijd verbazingwekkend vinden dat hij, ondanks zijn behoorlijke reputatie en prima punch nog nooit heeft gewonnen. Hopelijk kan hij dat bij UAE veranderen: ik vind Almeida een mooie renner die afgelopen tijd bij de verkeerde baas reed. Hopelijk wordt het geen Hirschi 2, want die leek toch echt beter te fietsen bij sunweb dan bij UAE.

jooprioolpijp 6 augustus 2021 om 20:48

Ik heb geen enkele sympathie voor de poenploeg UAE, maar het is goed te zien dat ze d’r voor een lange tijd in zitten. Continuiteit, toppers over meerdere teams verspreid, da’s prima.

re-cycle 6 augustus 2021 om 21:55

(Lange) contracten kunnen ook afgekocht worden. Misschien verdienmodel uae. Voorbeelden genoeg. Te hopen en te verwachten is dat er nieuw kapitaal in de wielersport komt

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair