‘Jhonatan Narváez vertrekt bij INEOS Grenadiers, op weg naar andere topploeg’
Jhonatan Narváez zal volgend jaar niet meer uitkomen voor INEOS Grenadiers, zo meldt La Gazzetta dello Sport. De Ecuadoraan zou volgens GCN kunnen rekenen op de interesse van meerdere teams, waaronder Movistar, maar de Italiaanse sportkrant weet al waar zijn toekomst ligt.
Narváez is volgens Ciro Scognamiglio, de bekende wielerjournalist van La Gazzetta dello Sport, namelijk op weg naar UAE Emirates. GCN kwam gisteren nog met het nieuws naar buiten dat Movistar achter de schermen bezig zou zijn met de komst van de 27-jarige renner uit Ecuador. De Spaanse formatie lijkt dus achter het net te vissen.
Narváez is bezig aan alweer zijn zesde seizoen in dienst van INEOS Grenadiers, nadat hij in 2019 zijn debuut maakte voor de Britse sterrenformatie, maar zijn contract loopt aan het einde van dit seizoen af. De heuvelspecialist boekte door de jaren heen de nodige successen.
Zijn eerste grote overwinning behaalde hij in 2020, met een ritzege in de Giro d’Italia. Vorig jaar domineerde hij dan weer de Ronde van Oostenrijk, met drie ritzeges én het eindklassement. Narváez wist zich de voorbije seizoenen tevens te onderscheiden in het klassieke werk, met ereplaatsen in Strade Bianche en de E3 Saxo Classic.
Aan de zijde van Pogacar
Dit jaar beleefde hij misschien wel zijn mooiste moment uit zijn carrière. Op de eerste dag van de Giro d’Italia versloeg Narváez niemand minder dan (zijn toekomstige ploegmaat) Tadej Pogacar in de rit met aankomst in Turijn, waardoor hij tevens de eerste roze leiderstrui mocht aantrekken.
Helaas geen Movistar of Ineos gebleven.
Hetzelfde gevoel heb ik ook vaak bij diverse Franse ploegen, waar geldgebrek absoluut niet ter sprake is overigens.
De aanwezigheid van een alleskunner als Valverde heeft waarschijnlijk veel te lang verbloemd hoe pover de begeleiding is binnen dat team. tenminste dat is toch het idee wat ik van buitenaf krijg. Als ik de verhalen lees van diverse renners die bij pak weg Movistar, Total Energie of Cofidis gereden hebben, dan val ik bijna van mijn stoel over de amateuristische manier van aanpak vergeleken met sommige andere ploegen.
Het hebben van geld alleen, en hierdoor dikke salarissen kunnen betalen is zoals we zien absoluut geen garantie op succes. De omkadering/begeleiding op gebied van training, voeding, medicatie, windtunnel testen, hoogste stages, het betrekken van gezin enz enz enz zou de bovenhand moeten hebben..... En wanneer dit bij ploeg X niet gebeurd dan is het niet raar dat de grootste talenten kiezen voor een andere ploeg, en je zelf met tweede garnituur blijft zitten (Met alle respect.).
Het feit dat veel jonge Spaanse talenten een buitenlandse ploeg verkiezen boven hun eigen Movistar is geen toeval en heeft weinig met geld te maken.
Persoonlijk vindt ik het wel zonde, want de World Tour zou wel enkele sterke Spaanse en Italiaanse teams kunnen gebruiken.
Er is nog talent genoeg in de ploeg om daar dan een ronde team rond te bouwen.