Verbrugghe spreekt van menselijke fout: “Deels van mij, omdat ik het niet heb gezien”
Jens Verbrugghe was dinsdag na de tijdrit nog te ontgoocheld om te reageren, maar heeft na een nachtje slapen alsnog gereageerd op wat hem op het WK tijdrijden voor junioren is overkomen. De tijdritfiets van de ambitieuze junior werd vlak voor de start namelijk afgekeurd. “Het is een menselijke fout. Ook deels van mij, dat ik dat niet heb gezien.”
Het WK tijdrijden voor junioren verliep voor Jens Verbrugghe niet zoals gehoopt. De 17-jarige tijdritspecialist werd ingehaald door de uiteindelijke winnaar Joshua Tarling en strandde op een teleurstellende 26e plek. Dat had een reden. Verbrugghe moest de 28,8 kilometer lange tijdrit in Wollongong afleggen op een reservefiets. Nadat hij de verkenning nog deed op zijn eigen Lapierre, reed hij de daadwerkelijke rit tegen de klok op een Ridley van de Belgische wielerbond – een fiets waar hij nog nooit op had gereden.
Verbrugghe zijn eigen fiets was kort voor de start namelijk afgekeurd. De reden: op zijn Lapierre-fiets zat een voorblad met 53 tandjes, terwijl maximaal 52 zijn toegestaan, indien het aantal tandjes achter gelijk blijft. “Ik kwam naar hier met een goede conditie en wilde iets goeds proberen te doen. En dan gebeurt dit. Het probleem is dat ik na het EK mijn fiets terugstuurde naar de ploeg (de Franse topploeg Groupama-FDJ, red.) voor een controle voor de rest van het seizoen”, laat hij weten aan onder meer VTM.
“Ze hebben mijn crank (verbindingsstuk tussen trapas en pedaal, red.) veranderd en er een 53 opgezet. Dat wist ik niet toen ik mijn fiets terugkreeg. Ik heb er de volgende maanden op getraind, maar dat niet gevoeld. Verbrugghe kwam met deze fiets zelfs in actie in de rittenkoers Aubel-Thimister-Stavelot. “Ik heb daar gekoerst en mijn fiets was goedgekeurd. Dus ik dacht dat mijn fiets in orde was.”
“Bij een eerste check-up, twee à drie uur voor de tijdrit, was het nog goed”
“Bij een eerste check-up twee à drie uur voor de WK-tijdrit was het ook goed. Toen ik tien minuten voor de koers, vol adrenaline, nog eens langskwam, zeiden ze dat het niet goed was. Ik heb dan de reservefiets moeten nemen, waar ik nog nooit mee gefietst had. Dan kan het resultaat ook niet goed meer zijn.” Groupama-FDJ, de ploeg van Verbrugghe, nam de schuld op zich. “Het is een menselijke fout. Ook deels van mij, dat ik dat niet heb gezien”, steekt de renner deels de hand in eigen boezem.
Verbrugghe wil nu vooral weer vooruitkijken, naar de wegrit van aankomende vrijdag. “We kunnen het niet terugdraaien, het is zo gebeurd. Nu ga ik proberen mentaal klaar te zijn voor vrijdag, om dan het beste van mezelf te geven in de wegrit.”
Mooi lijstje zo:
- Zabel
- Dekker
- Vansevenant
- D'Hollander
- Nys
- Bodrogi
- Vinokourov (zijn zoon of zonen doen mee bij de beloften/junioren)
- Backstedt (dochters zijn aanstormende wereldtoppers)
- Knaven (weet dat zijn dochters koersen, maar heb ze nog niet echt gezien)
Nog meer aanvullingen van kinderen die nu actief zijn in het profpeloton?
De zoon van Museeuw rijdt ook ergens rond op continentaal niveau dacht ik.
In de jeugdcategorieën heb je Sente Sentjens (zoon van Roy) als één van de betere Belgische 1stejaars juniors en Axandre Van Petegem bij het Jumbo Visma Develoment team.
Bodrogi heeft trouwens naast een koersende zoon ook een koersende dochter, beide met de Franse nationaliteit.
@secondant
Adrie Van der Poel was trouwens ook veel meer dan een crosser, hij won onder meer de Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en de Gold Race :-)
Voor de tragische noot: Raimondas en Raimondas, zo vader, zo zoon Rumsas.
Intussen bedacht ik me ook dat ik oud genoeg ben om me Jean-Paul Van Poppel en Laurent Madouas (papa van Valentin) nog te herinneren.
Ja.
Fabian Lienhard, zoon van Erwin Lienhard (Van de Zwitserse "tradions" Vélo Club Steimaur) Erwin helaas al overleden.
Marcel Meisen - Jupp Meisen.
En waarom is het ongeloofwaardig dat er een foute crank op beland? Het magazijn van zo'n werkplaats zal wel vol cranks liggen, en weet een mecanicien elke keer aan wiens (zeker bij de jongerenploegen) fiets hij werkt? Als je denkt dat er een 53 op stond dan vervang je die ook door een 53, dat is een domme fout maar het kan als je niet doorhebt dat het een juniorenfiets is. Misschien stond op dat moment een ander achterwiel op de fiets waardoor de combo wel kon, er zijn veel misschien die het zouden kunnen verklaren. Wat niet wegneemt dat er veel momenten zijn geweest waarop ze het hadden kunnen en moeten opmerken. Maar ik geloof liever dat het gewoon een domme samenloop is...
Na een nachtje slapen is dit in elk geval een volwassen reactie van Verbrugghe Junior. Aan hem om in de toekomst te bewijzen dat hij zijn EK-medaille niet te danken had aan een eerdere "vergissing"... (persoonlijk geloof ik hem wel, afgaande op de interviews en de emotionele reactie gisteren)
Vraag me toch ook af of het echt niet mogelijk was om op die 10 minuten nog een vol achterwiel met een 15 i.p.v. 14 te regelen, want je mag op zich wel met een 53 rijden als je achteraan een tandje kleiner steekt.
Dan kon hij op zijn vertrouwde bolide rijden.
Ze reden er een ploegentijdrit en als de methode van de Belgische wielerbond nog dezelfde is als voordien rijden ze daar even achterwaarts met de fiets op de grootste versnelling tussen twee lijnen en valt het inderdaad niet zo snel op dat je er 17cm naast zit.
Iedereen bij de jeugd weet dat er een maximum verzet is. Dat is al jaren en je merkt het echt wel als je vooraan van 52t naar 53t gaat. Alle versnellingen zijn anders en je moet ineens een tandje lichter op dezelfde snelheid. Nee ik geloof er helemaal niks van.
Dan zeg ik zaakje stinkt.