Jasper Stuyven baalt van voorop blijven vluchters: “We hebben ze te veel tijd gegeven”

donderdag 7 juli 2022 om 10:07
Jasper Stuyven baalt van voorop blijven vluchters: “We hebben ze te veel tijd gegeven”

foto: Cor Vos

Jasper Stuyven eindigde gisteren als zesde in de kasseienrit van de Tour de France. De Belg reed samen met Tadej Pogacar weg uit een uitgedund peloton, maar kwam niet meer tot bij de vroege vluchters, die mochten strijden om de overwinning. “Het was misschien een nadeel dat de kasseien pas na 80 kilometer begonnen”, zegt Stuyven op de site van zijn ploeg Trek-Segafredo.

“Het gaf de vlucht de kans om een te groot gat te krijgen en uiteindelijk bleven ze weg”, legt de winnaar van Milaan-San Remo 2021 uit. “Zelf kon ik niet te vroeg aanvallen, want de klassementsploegen controleerden lang en reden voor hun kopmannen. In 2018 (toen er ook een kasseienrit was, red.) leerde ik dat je niet te vroeg kan gaan.”

Uiteindelijk achtte Stuyven op achttien kilometer van de streep zijn kans gekomen. “Ik versnelde, keek achterom en zag dat Tadej mee zat. Ik was blij dat hij met me meeging”, kijkt hij terug op zijn demarrage. Het bleek, wat betreft de dagwinst, niet de beslissende aanval te zijn. “De groep vooraan was erg sterk en ik denk dat ze goed samenwerkten om weg te blijven.”

“Natuurlijk is het een teleurstelling. Het is mooi om een van de sterksten in koers te zijn, maar helaas was het slechts voor plek zes. Dat is balen.”

Het was niet zo dat Pogacar en hijzelf stilvielen, denkt Stuyven. “Ik denk dat ze vooraan beseften dat we tot 30 of 35 seconden kwamen en dat ze door moesten rijden tot de finish, als ze om de overwinning wilden rijden. En dat deden ze. We wisten van het begin dat ze sterk waren, ik denk dat we ze aanvankelijk te veel tijd hebben gegeven.”

Dit artikel delen:

15 Reacties

filver 7 juli 2022 om 10:12

Ja, het stond uw team vrij om eerder de achtervolging in te zetten

Dikke Vrouw 7 juli 2022 om 10:29

Lekker pogi ze karretje trekken

Groetjesaandevoetjes 7 juli 2022 om 11:54

Ja, ben vooral benieuwd wat de reden was om die laatste 2km nog zo vol door te trekken, terwijl toen wel duidelijk was dat ze er niet bij gingen komen.

skylimit 7 juli 2022 om 10:31

Ja, dat mag hij zichzelf en ook zijn ploeg verwijten. Ploegleiders hebben ook zitten slapen, hadden gewoon eerder een seintje moeten geven om de achtervolging in te zetten.

Ramonz 7 juli 2022 om 10:33

Nou inderdaad.. Was heel vreemd om te zien dat nieamnd voor de overwinning wilde rijden in het peleton. De vlucht bleek de juiste zet te zijn deze etappe

Limal 7 juli 2022 om 10:41

Zo gaat het toch bijna altijd in P-R, een vlucht die veel langer voorop blijft dan je in een ‘normale’ koers zou verwachten. Het is gewoon moeilijk om een gesmeerde achtervolging te organiseren wanneer er gevochten wordt naar elke strook toe en er constant pech en valpartijen zijn. Gisteren lagen de stroken ook nog eens heel kort achter elkaar, dus het verschil had vóór de eerste strook al kleiner moeten zijn. Maar welke ploeg gaat daarnaartoe al vol op kop rijden wanneer er nadien nog 80 kassei-gevulde kilometers te gaan zijn en je alle helpers kan gebruiken? Zoals steeds in ‘le Nord’ zit je maar beter in de vlucht van de dag als je wil winnen.

Ronellenfitsch 7 juli 2022 om 10:42

Ja, je wilde zelf dus niet eerder want er was controle, maar je vond wel dat andere ploegen nog harder moeten gaan in die fase? Beetje verliezersgezeur …

MichielH 7 juli 2022 om 10:47

Hij heeft genoeg geld verdiend gisteren

Wheely 7 juli 2022 om 10:58

Zo gaat dat in het wielrennen, in MSR gaven ze je ook een paar seconden teveel. Mooi toch?

LeoR 16 7 juli 2022 om 11:14

"Het is mooi om een van de sterksten in koers te zijn"

Van de renners die geen pech kenden zal Stuyven inderdaad een van de beteren geweest zijn. Maar als je na een tussenversnelling gewoon terug tijd verliest op renners die al de hele dag op kop rijden, lijkt het me toch wat misplaatst om jezelf zo op de borst te kloppen en tegelijk te stellen dat ze vanvoor gewoon wonnen omdat ze veel tijd hadden 'gekregen'.

Jacob Lohof 7 juli 2022 om 11:53

Wat weer een zure reacties, dat hoort natuurlijk bij deze zwart gele site. Iedereen moet voor heel zwart zijn

Wildebert 7 juli 2022 om 12:09

Vind de reacties juist wel meevallen, maar die van u juist van zuurheid getuigen. En dat zeg ik als niet geel zwarte fan zeg ik er maar bij. Jammer dat u zo in kampjes denkt.

Aart van Woud 7 juli 2022 om 12:25

Als u zich zo stoort aan het zgn “zwart gele” van deze site, waarom komt u dan elke dag hierover klagen? Ik lees elke dag dezelfde posts van u, meneer Lohoff. Blijf dan gewoon weg, of ga naar Wielerflits.be.

Ward 7 juli 2022 om 12:48

Ik vind de reacties ook nogal zuur. Dat er überhaupt commentaar komt dat je in een wielerwedstrijd zo snel mogelijk wil finishen… Op een bepaald moment was duidelijk dat hij niet meer voor de overwinning reed. Maar dan nog finish je toch liever voor het jagende peloton dan erin? Anders is je hele onderneming gewoon zinloos geweest. Stuyven reageerde zelf ook gepikeerd op die commentaren en ik kan me er wel wat bij voorstellen.

De Blindenloterij 7 juli 2022 om 12:02

Was aandoenlijk om te zien hoe laat de commentatoren (zowel op de NOS als Belg) doorhadden dat het wel eens voor de vluchters kon zijn.

In de ploegleiderswagens zit niet veel meer inzicht. De doodsteek was eigenlijk de demarrage van Pedersen.

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone