Jasper Philipsen: “Was niet het plan dat ik zou meewerken”

Jasper Philipsen: “Was niet het plan dat ik zou meewerken”

© Cor Vos

zondag 27 maart 2022 om 18:27
Interview

“Waarom Tim of ik geen handje toestak in de achtervolging op de vier vluchters? Dat was niet de bedoeling”, zegt Jasper Philipsen. “Zowel Tim (Merlier, red) als ikzelf mochten onze kans gaan in de sprint.”

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Tim Merlier eindigde als zesde. De winnaar van Brugge-De Panne was in de Vanackerestraat de snelste van de achtervolgers. Philipsen sprintte niet meer mee en werd als 21ste afgevlagd. “Het was wat hectisch in de spurt”, vertelde de Kempenaar daarover. “Een gemiste kans voor de ploeg. Dat sowieso. Persoonlijk had ik verwacht dat Groupama-FDJ nog iets meer zou doen in de achtervolging. Wij hadden alleen Gianni (Vermeersch, red) om te rijden. In zijn eentje kon hij dat niet klaren.”

Philipsen en Merlier mikten allebei op de sprint, zo bleek. “Dat was het plan dat vooraf gemaakt werd. Of één van de twee zich in de finale dan niet moest opofferen? Nee, de afspraak was dat we in de sprint allebei onze kans zouden gaan. Jammer dat de kopgroep voorop bleef, want ik was niet slecht. Op de laatste passage over de Kemmel zat ik waar ik moest zitten. Ik heb gedaan wat ik kon.”

Vermeersch: “Gedaan wat ik kon”
Gianni Vermeersch reed zich wel de ziel uit het lijf. Eerst om zelf terug te keren na een val, daarna om Merlier terug voorin te brengen, tot slot in de achtervolging op het ontsnapte kwartet dat uiteindelijk voor de zege zou sprinten. “Door die val heb ik een cartouche moeten verschieten, maar ik heb daarna gedaan wat ik kon.”

“We kregen echter geen steun. Wat ik niet zo goed snap. Er waren slechts vier teams vertegenwoordigd in de kopgroep. Dan is het toch vreemd dat er maar drie ploegen zijn die in de achtervolging hun steentje bij droegen. Echt jammer.” Na zijn ziekte heeft Vermeersch stilaan wel het goede gevoel te pakken. “Woensdag rijd ik nog Dwars door Vlaanderen, in de hoop in de Ronde van Vlaanderen echt mijn beste niveau te halen.”

Gianni Vermeersch sukkelde in de gracht – foto: Cor Vos © 2022

Dit artikel delen:

25 Reacties

Alfons Haavers 27 maart 2022 om 18:38

Oké meteen een antwoord op mijn vraag, maar niet meteen een overtuigend antwoord.

Als het duidelijk wordt dat je ze niet terugpakt, moet het plan overboord wil je nog voor winst gaan.

Was logisch geweest dat 1 van de 2 zich opofferde. Nu wint Merlier de pelotonspurt en eindigt Philipsen ergens achteraan de grote groep. Mag eigenlijk niet gebeuren.

Murcia 27 maart 2022 om 18:55

Eens, maar zo als wel vaker is aan beiden iets beloofd namelijk voor eigen kans gaan en bij een iets gewijzigd scenario waar ze als duo achter de feiten aan rijden is er te weinig flexibiliteit. Tim zijn contract loopt natuurlijk af en in de wandelgangen wordt wel erg veel over een vertrek naar QSA gespeculeerd. MVDP is de onbetwiste leider maar deze heren zijn nu ook op een punt gekomen dat ze wat privileges eisen. Hier was het mijns inziens logisch geweest als Jasper zich naast de arme Gianni in dienst had gesteld van Merlier. Neemt niet weg dat te weinig ploegen hun verantwoordelijkheid namen.

YogiBear 27 maart 2022 om 18:38

Reactie komt wat vreemd over. Je bedenkt als ploeg een tactiek en weigert die aan te passen danwel flexibel te zijn om je kansen op de overwinning te vergroten.

bartp25 27 maart 2022 om 18:44

Dit klinkt toch weer zeer amateuristisch en egoïstisch.
Merlier is op een vlakke aankomst de snellere van de twee, dan trek je toch volledig zijn kaart. Is het een sprint heuvel op dan trek je de kaart Philipsen

KimJungPoels 27 maart 2022 om 18:47

Tsja snap het wel. Philipsen en Merlier zijn natuurlijk beide gewoon grote meneren die de alpha willen zijn maar gewoon al een opperalpha binnen de ploeg hebben.

Je dan ook nog moeten opofferen voor de andere beta-alpha is dan wel wat veel gevraagd misschien. Desalniettemin daardoor wel een gemiste kans voor Alpecin.

Turtlehead 27 maart 2022 om 18:55

Wat een losers weer. Nou heb je een 6e plek die morgen vergeten is. En Philipsen 10 keer niks.
Onbegrijpelijk, maar logisch in Vlaanderen, waar iedereen die eens een koersje wint Koning mag zijn (gesteund door dik en dun door ieder zijn eigen journalist-supporter).
Zie ook Naessen, Lampaert…).

Geert88 27 maart 2022 om 18:56

Hierin had de ploegleiding moeten ingrijpen. Amateurisme, want als Philipsen zich had opgeofferd hadden ze het gat dicht kunnen rijden. Daarnaast was er dan ook de overtuiging van FDJ geweest.

Baard 27 maart 2022 om 19:13

Of andersom. Hoe dan ook, ze willen niet voor elkaar werken. Dat doen Stuyven en Pedersen toch beter

djerkson 27 maart 2022 om 19:12

2 hanen op een erf, nooit goed.

Jean Dumas 27 maart 2022 om 19:18

Wevelgem is een aparte wedstrijd. Wordt maar zelden door pure sprinters gewonnen (hoewel het wel enkele keren is gebeurd). Je moet een type zijn dat ook klassieke finales kan rijden.

Gebruikersnaam 27 maart 2022 om 19:51

De knulligheid van Alpecin komt toch weer boven drijven. Ze hebben de renners voor de WT, ze hebben de scouting voor de WT, maar de rest van de omkadering blijft wat achterop hinken.

Wie rijdt waar en wanneer en met wie en waarom en voor wie…. ach, doe maar iets, wij weten het ook niet. Die Roodhooftjes zijn precies goed in het ritselen van geld en talenten, maar dan houdt het wel op.

Je weet nu al dat Philipsen en MvdP naar de Tour gaan voor ritjes of voor groen en dat die elkaar meer in de weg gaan rijden dan helpen.

Westfalen 27 maart 2022 om 19:51

Dit scenario had toch van tevoren doorgesproken kunnen worden. Slecht optreden van de ploeg. Je gaat niet met 2 sprinters naar de streep zonder keuze.

Mwielerfan 27 maart 2022 om 19:59

Wat een amateurisme, van de ploegleiding. Wellicht vanwege vertrek merlier? Of om toch veel punten sprokkelen? Beiden lijken me rare keuzes

Michelangelo 27 maart 2022 om 20:49

Ik deel de mening van zo’n beetje iedereen die hier zijn bijdrage heeft geplaatst.

Ja, natuurlijk wil je de kansen van je beide sprinters zo lang mogelijk gaaf houden, en wil je zo lang mogelijk voorkomen dat de ene sprinter voor de andere moet werken. Op zich geen verkeerde tactiek, zolang je nog voor de zege kunt meesprinten.

Maar als je tot de conclusie komt, zoals Jasper, dat de rest niet meewerkt en daarmee de eerste groep vertrokken lijkt, dan moet je ergens het geweer van schouder veranderen. Als renner, maar vooral ook als ploeg.

Misschien moet de ploegleiding van AF toch eens kijken bij de jongens van de chiro van Trek. Daar wordt uiteindelijk wel altijd een kaart getrokken. Ofwel je zit zoals Stuyven mee in de kopgroep, ofwel er wordt gekozen voor 1 van de rappe mannen. Het was dus eigenlijk zaak voor Philipsen (of Merlier) om mee te zitten in de kopgroep. En anders de een voor de ander.

Maar als de twee heren er samen niet uit komen en allebei de alfaman willen zijn, dan zou het de laatste keer zijn dat ik ze in dezelfde koers zou laten starten. Want dit is uiteindelijk een farce van jewelste.

Marcus Aurelius 27 maart 2022 om 21:25

Philipsen begint hoe langer hoe meer een serieuze stoorzender te worden in die ploeg. Als hij geacht werd de spurt aan te trekken tijdens de Ronde van Frankrijk van 2021, ging hij pas voluit op 150 meter zodat Merlier er niks aan heeft etc … Vandaag is het beste er af blijkt aan de meet, maar proberen om er eens tien seconden af te knijpen in de laatste kilometers was er ook weer teveel aan. Met de uitspraak ‘het was mijn taak niet’-dixit, zet hij zijn instelling nog eens dik in de verf. Men lacht wel eens met het ‘kleffe’ broederschap van Quickstep, ’the wolfpack’, maar dit is wel het andere uiterste. Misplaatste zelfambitie. Met deze instelling zou Jasper het geen jaar uithouden in de ploeg van Lefevere.

Romāns Vainšteins 27 maart 2022 om 21:41

De schuld moet hier niet primair bij Philipsen en/of Merlier gelegd worden maar de ploegleiding die kennelijk ongeacht de koerssituatie al vooraf bepaald heeft dat ze allebei voor de spurt moeten gaan. Dat gezegd hebbende had Philipsen ook zelf kunnen inzien dat Merlier het speerpunt moest zijn en uit eigen initiatief meewerken.

Stomme koers dan van ze terwijl ze conditioneel wel op orde zijn.

Kopinkas 27 maart 2022 om 22:23

Jammer van Philipsen, die toch had moeten inzien dat Merlier hier de beste troeven had.
Merlier: te braaf, niet verbaal genoeg, had onderweg met de vuist op tafel kunnen slaan – en met de winstpremie en een extraatje wuiven…
Benieuwd of de wegen van Merlier en Alpecin-Fenix scheiden na dit seizoen…

Turtlehead 27 maart 2022 om 22:33

Het lijkt mij toch onmogelijk dat die ploeg, naast 2-3 miljoen voor Matje, ook nog een miljoen voor Merlier kan betalen per jaar? Zeker niet als ze met Matje en met Philipsen even goed wel een aantal overwinningen en etappes in grote rondes kunnen winnen.

Maar dan moet Philipsen wel minder een trieste klaagneus worden. Anders kun je beter alles op Merlier gooien (naar Matje).

Derierre de la course 27 maart 2022 om 23:26

Netjes d’r eigen ruiten ingegooid op deze manier

Adorni 28 maart 2022 om 02:45

De Roodhooftjes komen altijd scherp over naar buiten toe en dan zeggen je renners zoiets..
Fdj was net de ploeg dien op kop reed met de mannen die het kon inzetten.
Alpecin behoudt een plan voor de koers en stuurt tactisch niet bij. Op deze manier gaat de ploeg nog andere koersen verliezen. Zolang iedereen maar gelukkig is..
Proficiat met je elvendertigste plaats!

platteprijs 28 maart 2022 om 07:29

Zoals al eerder is duidelijk geworden schort het aan kwaliteit in de ploegleiderswagen van Alpecin. Maar hier blijkt ook dat er wat mis is met de professionele instelling van Philipsen. Verder hebben ze gelijk met het verwijt naar sommige andere ploegen. Vooral Lotto-Soudal, met 4 man in de groep en dan gezellig samen wat achter in die groep hangen. Maar dat team heeft inmiddels een echte verliezersmentaliteit gecreëerd.

Sjaak P 28 maart 2022 om 09:34

Dit maakt koersen zo prettig om te volgen. Die kopgroep was natuurlijk kansloos als de achtervolgers (ook zonder Trek-TJV-IWG-TE) even flink hadden doorgetrokken. En dan waren er nog genoeg sprintersbelangen om te controleren. Maar dat gebeurt niet. En er speelt van alles. Merlier en Philipsen die maar één hoop hebben: dat de ander niet wint. vAert die blij is dat’ie niet met Demare en Merlier naar de streep hoeft. De ooit-groten die zich laten meewaaien. Nergens heldendom, alleen maar rekenmachines. GW op z’n best.

legrandbornand 28 maart 2022 om 09:42

Dus ofwel ben je als ploegleider een zachtgekookt eitje omdat je niet durft in te grijpen tijdens de wedstrijd als die duidelijk dreigt verloren te gaan. Ofwel grijp je niet in, omdat je renners toch niet naar je luisteren. Hoe je het ook draait en keert, Alpecin komt hier belabberd uit…

Aerts 28 maart 2022 om 10:23

Ik vond het al heel wat dat fdj het gat wilde dichtrijden zonder de hulp van phillipsen. Demare gaat Merlier (en Pedersen) nooit kloppen op deze aankomst.
Eigenlijk ongelooflijk als je er langer over nadenkt. Phillipsen had met een ultieme krachtsinspanning 5 tot 10 seconden dicht kunnen rijden.
Maar goed, ze hebben zich wel lekker aan het plan gehouden.

Lisa Snoeckx 28 maart 2022 om 19:47

Waarom zou Philipsen moeten rijden in de plaats van Merlier? Hij was duidelijk de mindere tijdens de koers. Diegene die de koers gekeken hebben, weten dat Philipsen overduidelijk de sterkste van de twee was in de bergzones. Ook qua snelheid moet hij zeker niet onderdoen, dat heeft hij in de UAE-tour bewezen waar hij duidelijk de snelste was. De reacties dat hij geen teamplayer is, klopt al zeker niet.. Vorige jaar de tourrit vergeten die hij cadeau gaf aan Merlier?

Headlines

Materiaalzone

Populair