Juichende Jasper Philipsen: “Vijf seconden dacht ik dat ik had gewonnen”

dinsdag 5 juli 2022 om 18:02
Video

Jasper Philipsen kwam juichend over de finish aan het eind van de vierde etappe van de Tour de France. De sprinter van Alpecin-Deceuninck dacht dat hij naar de ritzege had gesprint, maar had gemist dat Wout van Aert na een late aanval vooruit was gebleven.

“Ik dacht vijf seconden dat ik had gewonnen. Het zullen leuke beelden zijn geweest, maar ik had het zo niet gewild”, vertelde Philipsen na afloop van de etappe. Op de Côte du Cap Blanc-Nez, ruim tien kilometer van de finish, had Jumbo-Visma de koers laten ontploffen, waarna Wout van Aert alleen verder reed. Uiteindelijk hield hij zijn inspanning vol tot aan de streep, alleen was dat het speerpunt van Alpecin-Deceuninck ontgaan.

Philipsen stelde vast dat hij op de laatste klim te ver van achteren zat en Van Aert niet had zien wegrijden. “Ik wist niet dat hij van voren zat en hoorde het ook niet op de radio. Jammer, want ik dacht dat ik reed voor de overwinning. De sprint was goed, maar jammer genoeg was het niet voor de zege. Dat Kristoff ook dacht dat hij voor de zege reed? Ik was degene die als eerste na Wout over de finish kwam en aan het feestvieren was, dus ik zit nu met de schaamte.”

Na afloop sprak hij ook nog met WielerFlits over dat juichmoment. “We dachten dat het een sprint ging worden. Ik had niet verwacht dat er iemand alleen ging wegrijden. De teleurstelling is groot nu. Ik maak me eigen wel belachelijk, maar het is nu zo”, geeft hij aan.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

27 Reacties

Wildebert 5 juli 2022 om 18:08

Sneu voor Jasper. Maar die overwinning komt nog wel.

xistnc 5 juli 2022 om 18:12

Dat zegegevoel nemen ze hem niet meer af. En zijn fans mogen deze foto natuurlijk best boven hun bed hangen.

Panache 5 juli 2022 om 18:23

Juist. Het gaat om de weg, niet om de bestemming.

Lalsacien 5 juli 2022 om 20:22

Ach, daar moet hij blijkbaar doorheen. Er is inmiddels ook een mooie foto van Van Aert en Gaudu.

Wheely 5 juli 2022 om 21:15

Ja hij weet nu toch hoe het voelt om te winnen in de Tour, ook al duurde het maar even.

Olly 5 juli 2022 om 18:13

Onbetaalbaar Jasper, iedere dag gewoon doen. Geen schaamte voor hebben.
Het lijkt wel of die Jayco bike Exchange renner achter hem, het wel doorheeft en al zit te lachen (of is dat een grimas van de inspanning?)

oostrijck 5 juli 2022 om 18:16

Philipsen zag wel iets geels voor zich uit, maar gezien de snelheid dacht hij aan een hogesnelheidstrein van de NS. Dat gezegd hebbende, Philipsen rijdt prima. Hij gaat nog wel een etappe winnen, gok ik.

KJP 5 juli 2022 om 18:21

Persoonlijk vond ik het ook heel raar dat Alpecin daar met een treintje van 4 man bleef zitten terwijl Quickstep met 1 man op kop zat met twee jumbo’s erachter in die laatste kilometers.

Niet dat het er uiteindelijk toe deed, want deze wout hadden ze toch niet terug gepakt. Maar vond het wel opvallend.

Alfons Haavers 5 juli 2022 om 18:23

Het was dan ook nog vrij hevig van hier is m’n ploegje, wat het eigenlijk nog komischer maakte. Hoeft zich niet te schamen, gewoon een lollig moment en vooral weer een supersterke sprint.

Marik 5 juli 2022 om 18:27

Dit vond ik wel het meest domme 2e-plek-verkeerd-juich-moment dat ik ooit heb gezien.

Emergo 5 juli 2022 om 18:55

Dan heb je in je leven nog niet veel gezien.

esims 5 juli 2022 om 23:40

Helemaal met Marik eens. Echt super knullig.

josi 5 juli 2022 om 18:40

Ben wel benieuwd waar hij dacht dat Van Aert dan was en waarom de mannen van TJV zaten af te stoppen.

Mystery Rider 6 juli 2022 om 06:11

Dat vraag ik me toch ook af, in de laatste vijf kilometer heeft hij toch genoeg kunnen rondkijken en heeft hij zich toch moeten afvragen waarom hij Van Aert niet zag – die reed tenslotte volledig in het knalgeel rond en is dus vrij hard te missen – bizar !

Koers 5 juli 2022 om 18:53

Tsja de reden dat ie 2e wordt komt natuurlijk deels doordat ie meende voor de 1ste plek te koersen. Dan kun je een flink pak meer.

Alfred Issendorf 5 juli 2022 om 18:55

Vijf seconden die voldoende kunnen zijn voor minimaal vijf jaar nachtmerries.

platteprijs 5 juli 2022 om 19:00

Ik vond het al vreemd dat Alpecin niet mee reed in de achtervolging. Ze hadden nog veel man in die eerste groep. Als die op kop gaan rijden, moet ik het nog zien met Van Aert. Maar dat doet niks af van de straffe stoot van Van Aert. Wat ik me afvraag is waarom de ploegleiding van Alpecin de ploeg niet gewaarschuwd heeft.

platteprijs 5 juli 2022 om 19:04

“Mijn radio werkte half zijn gat. Ik had een heel slechte verbinding en ik had het niet meegekregen. Niemand rondom mij had het me verteld.” Dit zegt Philipsen op Sporza. Zouden alle radio’s van Alpecin het niet goed hebben gedaan. Misschien reden ze bij Jumbo wel met een stoorzender rond.

xistnc 5 juli 2022 om 20:50

Dan is het wel toevallig dat het heel vaak de radio van Philipsen is die gestoorzenderd wordt.

Spurter 5 juli 2022 om 19:02

Gewoon blijven doen Jasper. Allemaal publiciteit voor de sponsor. Gaat nu alweer de hele avond over Jasper Philipsen.

Ook al zie je de winnaar gewoon rijden, gewoon juichen. Niks mis mee.

Olly 5 juli 2022 om 19:59

@Spurter: Precies wat ik ook bedoel :-))
Jasper pakt er toch nog wel 1.

Mwielerfan 5 juli 2022 om 19:45

Verfrissend eerlijk van hem

Peetvader 5 juli 2022 om 20:20

Achtste podiumplek in een tourrit, die overwinning mag wel gaan komen.

de adelaar 5 juli 2022 om 20:27

Mijn bewondering heeft ie

Rick97 5 juli 2022 om 22:22

Overwinning was hem gegunt! Ging echt als een speer ,Laatste meter veel plekken goed gemaakt .

Dr. Freakowitz 5 juli 2022 om 23:53

Was trouwens wel drummen bij het hek om voorbij Kristoff te geraken, dat had best verkeerd af kunnen lopen, en dat voor een tweede plek achteraf bezien

Mystery Rider 6 juli 2022 om 06:13

Akkoord met heel veel van de commentaren hier, het is jammer, maar hij is duidelijk in vorm en een overwinning zal er uiteindelijk wel uitkomen !

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone