Jasper Philipsen wint na Milaan-San Remo ook Classic Brugge-De Panne
foto: Cor Vos
woensdag 20 maart 2024 om 17:14

Jasper Philipsen wint na Milaan-San Remo ook Classic Brugge-De Panne

Jasper Philipsen heeft een koninklijke massasprint in de Classic Brugge-De Panne gewonnen. Na een koers van bijna 200 kilometer was de winnaar van Milaan-San Remo als eerste aan de finish na een onrustige finale. In extremis wist hij Danny van Poppel (derde) te remonteren en uiteindelijk Tim Merlier (tweede) te verslaan.

De Classic Brugge-De Panne is zonder twijfel een koers voor sprinters. Dat zag je ook aan het profiel van de wedstrijd, dat was namelijk nagenoeg biljartvlak. Het belangrijkste punt is de passage door de Moeren, die opgenomen was in de lokale omloop van 43,9 kilometer die drie keer afgelegd moest worden in de finale. In de Moeren kon de koers openbreken, ware het niet dat het zonnig en relatief windstil was. Een koninklijke massasprint lag dus in de lijn verwachting.

foto: Cor Vos

Drietal kleurt de koers
Al snel na de start werd de vlucht van de dag gevormd. Het waren drie renners van ProTeams, zijnde Luca De Meester (Bingoal WB), Thomas Gachignard (TotalEnergies) en Victor Vercouillie (Flanders-Baloise). Al snel kregen zij drie minuten voorsprong en die liep op tot boven de acht minuten, waarna de eerste sprintersploegen toch in gang schoten en de voorsprong wat terugbrachten.

Inmiddels waren de renners aangekomen op het lokale parcours van bijna 44 kilometer. Daar zetten onder meer BORA-hansgrohe, Tudor, Soudal Quick-Step, Jayco AlUla, Alpecin-Deceuninck, Bahrain Victorious en dsm-firmenich PostNL een mannetje op kop. Zij wisten vakkundig het gat te dichten met De Meester, Vercouillie en Gachignard.

foto: Cor Vos

Onrustige finale
De Fransman van TotalEnergies bleef uiteindelijk het langst uit handen van het peloton, dat hem nog even liet spartelen, maar ook voor Gachignard viel het doek uiteindelijk tijdens de laatste passage van de Moeren. Daar sloeg het peloton op hol, ondanks dat er de kilometers daarvoor weinig reden was voor nervositeit of paniek. In die fase werden de eerste treintjes al op de rails gezet.

Op de smalle wegen – vol met straatmeubileur – richting De Panne was het vervolgens wringen, wat de boel alleen maar nog nerveuzer maakte. Veel ogen waren gericht op Milaan-San Remo-winnaar Jasper Philipsen en Tim Merlier, maar bijna elke ploeg had wel zijn topsprinter mee. BORA-hansgrohe trok de kaart-Danny van Poppel. Hij ging van ver aan, maar werd in extremis nog gepasseerd door Philipsen en Merlier.

Dat was geen sinecure voor Philipsen, die slecht gepositioneerd begon aan de laatste kilometer. Door Ramon Sinkeldam werd hij nog naar voren gebracht, waarna hij rond vijftiende positie de laatste lijn indook. Vervolgens vond hij het wiel van Merlier, die in het zog van Van Poppel nog in aanraking kwam met Philipsen. Zij wisten een val te voorkomen, waarna Philipsen explosiever bleek dan Merlier. Van Poppel werd daarachter nog derde.

RIDE Magazine
49 Reacties
20-03-2024 17:21
Deze koers is zo op beeld net zo link als Knokere Breekze met die maffe, urbane finale vol obstakels. Regelrecht wonder hoe ze het voor elkaar krijgen dit eigenlijk zonder problemen af te werken.

Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat deze koersen in dezelfde handen zijn van de mensen die Gent Wevelgem zo mooi gemaakt hebben. Je neemt die shit toch op de schop? Tegelijk erg weinig publiek animo en 0 choppershots van toeristische hotspots. Dat Panne en Kokszijde kan je beter 1 koers van maken waardoor er ruimte voor iets nieuws vrijkomt. O ja, tyf meteen die lussen weg.
    20-03-2024 17:25
    Hier mag de UCI inderdaad wel wat aan doen. Maar onthoud ook dat juist die bochtige finale ervoor zorgt dat de snelheid niet constant hoog is. Als er dan valpartijen zijn, is het wel met minder erg dan als er één rechte lijn is naar de finish. De bochtige finale opzich is denk ik niet het probleem, maar het vele straatmeubilair wel.
    20-03-2024 17:36
    Nouja, meestal is dit een waaierkoers. Liever dat dan nog een “vervlaandering”
    20-03-2024 17:41
    Meer finalelussen is de toekomst van het wielrennen. Ten eerste scheelt het aanzienlijk in kosten voor het afzetten van de koers en heeft het overig verkeer er het minste last van. Daarnaast levert het voor de organisatie geld op doordat ze toegangsgeld kunnen vragen in de finishzone. En dan ben ik nog niet begonnen over de voordelen voor veiligheid in het peloton, als alle renners het parcours kennen scheelt dit aanzienlijk.
    20-03-2024 17:56
    Veiligheid lijkt me dikke onzin, dat hangt niet van de lus an sich maar het precieze parcours van die lus af. En toegang vragen? Hahahahahahanahahahahahahahahaha, voor welke koers gaan er betalende mensen komen? Wat betreft verkeer etc moet je het meer gaan zoeken in dunbevolkte gebieden/onverharde wegen (die vaak in dat soort gebieden liggen).

    De toekomst van het wielrenner ligt in uniek, mooi parcours en tv, niet in achterlijke rondjes en praise of the poppetjes.
    20-03-2024 18:12
    Helemaal oneens RV, ik respecteer vaak jouw bijdrage in de reacties, maar dit is een van de meest achterlijke reacties van jou tot nu toe. Ik hoop dat je niet huilie huilie komt doen als de zoveelste organisator straks failliet gaat? We moeten inzien dat het verdienmodel van het wielrennen tekort schiet. Meer rondjes (achterlijk of niet) trekt meer bezoekers. En ja, die bezoekers zijn bereid te betalen, zo lang er een dagje uit ervaring aanvast zit. 10000 toeschouwers hebben woensdag in Nokere 5 euro betaald. En wat betreft veiligheid, vraag dat maar eens aan de renners, zij rijden veel liever een parcours met rondjes.
    20-03-2024 18:25
    Ben ik met je eens. Die stedelijke rondjes zijn kermiskoersen. En er zijn alternatieven mogelijk: in de Moeren zelf, op de lange rechte koninklijke baan, en meer. Speel ook de Moeren in zijn volledigheid uit, ga over de grens. Neem Bergues mee, en de moerassen van Saint-Omer. Maak er iets moois van! Van de andere kustclassic kan je dan iets doen met de oostkust, Zeeuws Vlaanderen, de Zwinstreek etc. Zo heb je twee andere verhalen vol wind, erfgoed en koers!
    20-03-2024 18:35
    Een heel goede reden voor een WT ploeg om een WT koers als deze over te slaan, wanneer dat mogelijk is.
20-03-2024 17:23
Wel knap van van Poppel die het hele peloton terug door moest wringen na het graskant avontuurtje.

Ik blijf verder wel met zweethandjes zitten met dit soort finales hoor.
    20-03-2024 17:33
    Die is zijn salaris wel waard.
    20-03-2024 17:58
    Een natte bilnaad krijg je van die sprintaankomsten
Serieuze vraag: bekijkt iemand dit soort wedstrijden nou met enig plezier?
    20-03-2024 17:38
    Zouden dit soort wedstrijden moeten verdwijnen omdat jij en anderen er geen plezier in vinden? Sprinten is ook een vak en ik schat in dat jij veels te vroeg bent begonnen met deze koers te volgen waardoor je inderdaad niet veel meemaakt. Je kon ook gewoon van te voren inschatten dat je alleen de laatste 10 minuten hoeft te zien.
    20-03-2024 18:13
    Ik in elk geval niet. Met alles wat er gebeurt bij een 100% sprintkoers vind ik het niet 'des 2024's'. Iedere keerbweer gezeik, gezeur, vingerwijzen. Ook als er eens niet gevallen wordt. Sportieve meerwaarde 0, zeker met dat @chterlijke gedoe met die treintjes/aantrekkers. Niet de sterkste renner wint de koers, maar degene die nietsontziend 100m kan sprinten. Doe dát dan lekker: op een recht stuk, in banen
    Ik heb het na Catalonië aan laten staan als achtergrond terwijl ik zat te werken en heb de laatste 1.5km evht gekeken. Wat meteen aangeeft hoe ik deze wedstrijd inschat. Van mij hoeft het niet te verdwijnen, ieder zijn ding. Maar vraag me gewoon af wat liefhebbers hiervan aantrekt. Mag toch?
    20-03-2024 18:38
    Wel fijn dat Sporza er in kwam voor de finale openbrak.
    20-03-2024 21:22
    Ja, hier ! Vind het prachtig.
    20-03-2024 23:12
    nee, grenzeloos saai was het en overbodig gevaarlijk
20-03-2024 17:36
Vandaag maakt maar weer eens duidelijk dat treintjes in het huidige wielrennen er niet meer aan te pas komen en dat je als sprinter alleen je weg moet kunnen vinden en een neusje moet hebben voor positionering. Daarom zie je dat sprinters als Kooij, Philipsen en Merlier bijna alle sprints winnen. Gasten als Jakobsen en Groenewegen hebben echt een groot probleem.
    20-03-2024 18:19
    Ik volg je grotendeels, al kan een fenomenale leadout van Van Aert (voor Kooij) of MVDP (voor Philipsen) natuurlijk ook nooit kwaad…
20-03-2024 17:37
Ben je je dan als zeikwijf aan het gedragen zeg, die Tim, bah bah, je was gewoon overduidelijk de mindere en je hinderde Jasper meer dan andersom.
Beter hou je je gedeisd als je als sprinter zo klop krijgt en neem je je verlies.
    20-03-2024 19:02
    Die aankomstlijn bestaat al 40j uit de donderdagochtend rit van de 3-daagse van De Panne. Vanderaerden, Planckaert, Cipollini, Zabel, Greipel, Mc Ewen, en ga zo maar door wonnen er al, maar nu, plots anno 2024 is dit niet meer verantwoord? Ok ja....kunnen we niet weer es ff allemaal normaal gaan doen ?
    20-03-2024 19:03
    Oeps, mijn opmerking moest eigenlijk onder die van Mazzel en meqadon komen, maar goed...
    20-03-2024 21:31
    Komt denk ik ook door de toxic ploeg waarin hij rijd, die Lampaert had ook al zo'n rare actie afgelopen week.
20-03-2024 17:37
Vorig seizoen ging het maar om veiligheid veiligheid veiligheid. En nu is er niemand in het peloton die het onverantwoord vindt om met een peloton, waar elke ploeg 1 of 2 sprinters heeft, in volle finale door smalle straatjes vol verkeersobstakels te jagen. Je kunt toch wel een plek in de buurt vinden waar je iets veiliger kunt finishen?
    20-03-2024 18:00
    Inderdaad. World tour onwaardig deze laatste kilometer
20-03-2024 17:19
Wel matig van Bobbie en Jeroen. Het was opzich wel redelijk duidelijk dat van Poppel het was, met z'n haarlokken door de helm
    20-03-2024 17:50
    Op den Belg kwamen er ook was bij de tweede herhaling achter, dat het van Poppel was.
20-03-2024 17:20
Philipsen laat zich weer eens van zijn slechte kant zien. Je kunt ook gewoon eens in de remmen knijpen in plaats van door te beuken op een plek waar dat niet kan.
    20-03-2024 17:21
    Merlier wijkt toch gewoon zwaar van zijn lijn af?
    20-03-2024 17:24
    Misschien nog maar eens de sprint terugkijken, je reactie slaat nergens op. Doordat het geen rechte lijn naar de finish was, kiest van poppel logischerwijs de kortste weg naar de finish. Dat kan Philipsen natuurlijk ook niet weten en ik zie ook niet in wat hij überhaupt verkeerd gedaan zou hebben.
    20-03-2024 17:25
    Niemand die echt iets fout doet. Merlier volgt Van Poppel/de bocht en wil er links tussenin duiken, maar Philipsen wil dat ook. Merlier ziet/voelt Philipsen niet en denkt zich aangereden te worden vermoed ik.
    20-03-2024 17:25
    Vond het eigenlijk een mooi voorbeeld van hoe iets bijna mis loopt terwijl zowel van Poppel, Merlier als Philipsen niet echt een grove fout maakten en allemaal logische dingen deden.
    20-03-2024 17:29
    Wat een gekakel.. ze gaan beiden op hetzelfde moment aan en Merlier wijkt duidelijk van zijn lijn af.JP is geen doetje maar hier doet hij niks verkeerds…
    20-03-2024 17:32
    Ik heb het meerdere keren bekeken en vind dit een typisch voorbeeld waarbij je als sprinter in de rem moet knijpen. Dit doet Merlier wel en Philipsen duwt gewoon door. Merlier concludeert zelf na de beelden ook dat hij te braaf is en Philipsen gewoon doorbeukt.
    20-03-2024 17:40
    wacht, ze rijden naast elkaar, raken naast elkaar ingesloten, moet naast elkaar inhouden en moet naast elkaar terug optrekken. maar de ene zou remmen, terwijl de andere zich naar voor zou beuken, terwijl ze in praktijk gewoon naast elkaar blijven rijden.

    zegt al genoeg dat merlier met een "kijk maar eens" instelling aan de herhaling begint en daarna plots heel wat van zijn hevigheid verliest
    20-03-2024 17:51
    Kortom, schwalbe van Merlier.
    20-03-2024 18:18
    Niets aan de hand in de sprint lijkt me. Het blijft me wel een raadsel waarom Merlier per se langs links voorbij Van Poppel wil, terwijl de zee op rechts open gaat.
    20-03-2024 18:33
    Als het misloopt in de sprint kan je met Willem Vermandere zeggen: altijd iemands vader, altijd iemands zoon.
    Verschil tussen Philipsen en Merlier: eerstgenoemde is een zoon, laatstgenoemde is (ook) een vader
20-03-2024 17:23
We konden niet zien wie de snelste was van de 2 .. spijtig!
Degene die het minst moest remmen is gewonnen.
    20-03-2024 17:33
    Volgens mij moest Philipsen meer in de remmen dan Merlier. Alleen zette Jasper veel sneller de knop om en ging ie door met sprinten terwijl Tim nog wat met zn hoofd zat te schudden.
    20-03-2024 19:04
    Volgens mij remt er niemand, ze stoppen alleen even met trappen.
20-03-2024 17:57
Jacobsen en Groenewegen nergens te bekennen. Wellicht te hectisch voor allebei.
    20-03-2024 18:28
    Ja, maar nu bleek Jakobsen wel echt helemaal achteraan te zitten, 89Ste??? en de nieuwe topsprinter Arvid De Kleijn ... Groenewegen was nog top 20. En dit is net één van die WT-wedstrijden die echt voor hen zijn!
    21-03-2024 08:04
    Zaten achter een val, Jacobsen met de ketting eraf.
20-03-2024 18:24
Philipsen, vaste prik als je in de world Tour van een iconische kunststad naar een iconische kuststad trekt ;-)
20-03-2024 18:01
Zo, das een blijvertje. Megacontract nr 2.
20-03-2024 17:31
Goed bezig die twee
20-03-2024 19:53
Pfft Philipsen, kanjer!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine