Jasper Philipsen wint Milaan-San Remo dankzij uitmuntend kopwerk Mathieu van der Poel
foto: Cor Vos
zaterdag 16 maart 2024 om 16:32

Jasper Philipsen wint Milaan-San Remo dankzij uitmuntend kopwerk Mathieu van der Poel

Jasper Philipsen heeft Milaan-San Remo op zijn naam geschreven. De Belgische renner won de sprint van de groep met favorieten na uitmuntend kopwerk van Mathieu van der Poel. Michael Matthews werd net geklopt en werd tweede, Tadej Pogacar moest vrede nemen met plaats drie.

De start van Milaan-San Remo lag dit jaar niet in Milaan, en ook niet in Abbiategrasso zoals vorig jaar, maar in Pavia. Om 10.15 uur werd er al het startsein gegeven in het stadje ten zuiden van Milaan. Het peloton vertrok er voor een ellenlange tocht van 288 kilometer naar de Via Roma in San Remo. Andiamo!

Naar goede gewoonte reed er een vroege vlucht weg met heel wat Italianen en Italiaanse ploegen. De namen: Sergio Samitier (Movistar), Romain Combaud (dsm-firmenich PostNL), Davide Baldaccini, Valerio Conti, Kyrylo Tsarenko (alle drie Corratec-Vini Fantini), Davide Bais, Mirco Maestri, Andrea Pietrobon (alle drie Polti Kometa), Alessandro Tonelli en Samuele Zoccorato (beiden VF Group-Bardiani CSF-Faizanè).

De kopgroep in beeld – foto: Cor Vos

Initiatief van grote ploegen
Veel voorsprong kreeg de tienkoppige vlucht zaterdag niet. Alpecin-Deceuninck en Lidl-Trek, met name Silvan Dillier en Jacopo Mosca, hadden zich namelijk al snel op kop gezet. Zij hielden de hele dag de voorsprong van de kopgroep binnen de drie minuten. Dat deden ze natuurlijk in functie van respectievelijk titelverdediger Mathieu van der Poel – die in een witte broek startte – en kanshebber Mads Pedersen.

Op de Passo del Turchino, de eerste beklimming van de dag, gebeurde er niet al te veel. De grote namen, waaronder Van der Poel en Tadej Pogacar, waren wel attent. Zeker in de dalende kilometers zaten zij goed vooraan gepositioneerd. Daarna verdwenen de favorieten weer van het toneel en zagen we hetzelfde beeld als in de eerste uren. Het was met andere woorden wachten op de volgende beklimmingen, die van de Tre Capi.

Dillier met ook een aandachtige Mathieu van der Poel – foto: Cor Vos

Laporte lost zeer vroeg
Op die Tre Capi, de Capo Mele, de Capo Cervo en de Capo Berta, zagen we voor het eerst de mannen van UAE Emirates op kop van het peloton. Kopman Tadej Pogacar had dus duidelijk de instructie gegeven de hellingen te gebruiken om de wedstrijd hard te maken. Dat zorgde er dan weer voor dat de kopgroep wat van hun pluimen verloor, maar ze konden het toch nog even uitzingen.

Net voor de Capo Berta zagen we overigens de eerste valpartijen. Onder meer Tim van Dijke en Cedric Beullens maakten kennis met het asfalt. Het stevige tempo van de mannen van UAE Emirates leidde ook – voor het eerst – tot het lossen van een aantal renners. Verrassend genoeg was Europees kampioen Christophe Laporte een van die mannen. De medekopman van Visma | Lease a Bike had duidelijk geen goede benen.

Domen Novak op kop van het peloton – foto: Cor Vos

UAE Emirates vliegt op de Cipressa 
Dat weerhield de gele brigade er niet van om richting de voet van de Cipressa even mee tempo te maken. Dat probeerden en deden veel teams, waardoor de nervositeit in het peloton bleef stijgen. De mannen van UAE Emirates lieten zich even wegdringen in aanloop naar de Cipressa, maar na enkele honderden meters op de klim zagen we ze toch weer vooraan. We zagen andermaal een fikse tempoversnelling.

Het was Isaac del Toro die minutenlang bijzonder hard omhoog reed, maar die zichzelf klaarblijkelijk ook wat voorbij had gereden. De jonge Mexicaan kon zijn eigen tempo niet volhouden en dus moest Tim Wellens overnemen. Pogacar had zo wel al heel wat van zijn luitenanten opgebruikt. Wellens twijfelde dan ook even om tempo te maken, maar trok in de slotkilometer dan toch nog door. Zodoende kwam er een uitgedund peloton van ongeveer 30 man over de top.

We kregen een snelle beklimming van de Cipressa te zien – foto: Cor Vos

Na een ongelukkige valpartij van twee van de overgebleven vluchters in de afdaling bleef alleen Bais over in de kop van de koers. De Italiaanse rasaanvaller zorgde zo nog voor wat extra publiciteit voor zijn team. In het peloton was het even zoeken naar de organisatie, maar uiteindelijk kwam die er toch. Er volgde ook een samensmelting met een achtervolgende groep, waardoor we toch weer met een grote groep naar de Poggio trokken.

Pogacar tweemaal op de Poggio
Het waren de mannen van Tudor, in functie van Matteo Trentin, die de Poggio als eersten konden aanvatten. INEOS Grenadiers nam wat later over, maar het was wachten tot een eerste echte versnelling. Wellens plaatste die dan ook op goed twee kilometer van de top. Hij leidde zo op imposante wijze een aanval van Pogacar in. De Sloveen begon eraan op 900 meter van de top. Van der Poel had het duidelijk in de smiezen en zat strak in het wiel. Hetzelfde gold voor Alberto Bettiol en Filippo Ganna.

Er werd echter niet doorgereden door Pogacar en co en zo kwamen er weer heel wat renners aansluiten. Pogacar maakte gebruik van dat moment van vertwijfeling en knalde weer weg. Deze keer had hij wel een gaatje, ook op Van der Poel. De wereldkampioen moest wat meters goedmaken, maar deed dat uiteindelijk wel. De twee doken samen de afdaling in, maar de rest was niet ver.

Even leken Pogacar en Van der Poel weg te zijn – foto: Cor Vos

Van der Poel reed in de afdaling niet echt door met Pogacar, waardoor de twee tenoren geen definitief gat konden slagen. Een groep van een tiental andere favorieten, met onder meer Mads Pedersen en Jasper Philipsen, kon zo aan het einde van de afdaling terugkeren.

Philipsen doet het na kopwerk Van der Poel
Net voor we beneden kwamen zagen we wel de typerende aanval. Wie anders dan Matej Mohoric demarreerde uit de groep en nam meteen heel wat voorsprong. De oud-winnaar kon het echter niet volhouden en werd weer gegrepen op een kilometer van de streep. Daarna zagen we nog pogingen van verrassing Matteo Sobrero en Tom Pidcock, maar ook zij geraakten niet weg. Dat had alles te maken met het kopwerk van Van der Poel, die had gezien dat Philipsen nog in de groep zat en zich volledig wegcijferde.

Van der Poel zorgde er zo eigenhandig voor dat de Belg kon sprinten voor de zege. Het was Michael Matthews die als eerste – en sterk – de sprint aanging, maar langs de hekken kon Philipsen er toch nog langskomen. De Vlam van Ham ging op en over de Australiër en won zo Milaan-San Remo. Matthews werd tweede, Pogacar sprintte nog naar een derde plaats. Pedersen werd nog goed gepiloteerd door Jasper Stuyven, maar kwam niet verder dan plaats vier. Bettiol vervolledigde de top-5. En Van der Poel? Die zag dat het goed kwam en bolde als tiende over de streep.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
190 Reacties
16-03-2024 16:40
Ik had heel graag gezien dat Van der Poel gewoon voor zijn eigen kansen ging, maar goed ik heb dan ook geen innig band met Philipsen zoals Van der Poel wel. De ploeg heeft gewonnen dus niet onbegrijpelijk.
16-03-2024 16:43
Dat noemen ze teamwerk en omschakelen van plan Patrick. En de mogelijkheden benutten. Net zoals ze bij vlab altijd plachten te doen.
16-03-2024 16:47
De koers zou zeker anders gelopen zijn als Mathieu en Jasper geen ploegmaten waren geweest (en had als Nederlander ook liever Van der Poel in een andere rol gezien), maar Alpecin heeft dit gewoon prima uitgespeeld.
    16-03-2024 16:55
    Pogacar en Mathieu waren niet weg hé, de koers had misschien anders gelopen, dan had Mathieu het gat op Pidcock misschien niet (zo goed) als dicht gereden en was dat de winnaar...Da's allemaal koffiedik kijken en dat zal het blijven.
16-03-2024 16:49
Spanning tot op de meet. Heb een stuk meer genoten dan vorige week zaterdag.

De laatste demarrage van MvdP naar Pogacar op de Poggio belooft veel goeds.
16-03-2024 16:56
Overigens had ik het Matthews ook erg gegund.
Wat een rare kop boven dit artikel trouwens. Philipsen wint natuurlijk dankzij zijn uitstekende sprint en dat kopwerk van MvdP vond ik ook nog eens helemaal niet zo ijzersterk.
    16-03-2024 17:03
    van der poel rijdt gewoon 2 keer een belangrijk gat dicht, niet flitsend maar hij bleef wel rijden tot het dicht was, velen zouden een elleboogje geven en opzij gaan
    16-03-2024 17:25
    Hij rijdt het juist perfect dicht, als je het te snel doet dan gaat er weer iemand anders weg.
16-03-2024 17:29
Wat deze koers tot een monument maakt is zijn lange historie, een lange lijst van topwinnaars en het slotspektakel gegarandeerd gespekt met een brutale ontknoping ...
Verder oersaai ... maar is een wereldkampioenschap dat ook niet meestal, 250 km lang ?
Er is ook het kansrijke gevoel dat leeft bij iedere renner, hoewel het slechts voor weinigen is weggelegd. Klimmers, spurters, punchers, niemand is kansloos ... Maar velen zijn geroepen, weinigen uitverkoren. Fantastische erelijst. De winnaar van dit jaar ... dat zal nog moeten blijken in de toekomst.
    16-03-2024 17:35
    bij de laatste wk's zaten er toch een hoop die heel lang boeiend waren met koersen die erg vroeg open braken

    je zou zelfs kunnen zeggen dat het de laatste 2 keren vooral de ontknoping was die saai was, aangezien zowel bij evenepoel als bij van der poel al tientallen kilometers op voorhand duidelijk was wie er ging winnen
    16-03-2024 17:40
    Beetje zuur, Marcus.

    Wat is oersaai? Strade van afgelopen jaar? LBL van vorig jaar, toen de winnaar op 20 km van de meet bekend was? Waalse Pijl?

    Ik vind deze finale eigenlijk de boeiendste van allemaal, vanaf de Capi eigenlijk. En het is een parcours waarop zelfs in het "standaard scenario" vaak 30 man kans maken op de eindzege. Het feit dat de voorsprong van mathieu het afgelopen jaar zo'n beetje de grootste voorsprong was in de recente geschiedenis zegt genoeg.

    Rijdt er iemand weg op de Poggio, komen ze terug in de afdaling, wachten ze op sprinters, wie demarreert er.
    ik dacht vlak voor de top: Pogacar
    op de top: het is voor VdP
    in de afdaling: Pidcock
    Net beneden: Mohoric gaat hem pakken
    Daarna: Sobrero, o nee Pidcock pakt zijn monument.
    Of toch Pedersen. Nee, Bling. Nee, Jasper...

    Noem mij eens 1 monument waar je dit kunt zeggen..
    16-03-2024 18:49
    @Wouter Van hout ...het is echt een koers om de laatste 10min op het puntje van je stoel te gaan zitten. Andere monumenten hebben die spanning ook, maar gespreid over een uur finale (laatste 40-50km). Met 3 of 4 renners aankomen op de wielerbaan in Roubaix bv, tenzij het 3 Mapeis zijn.
16-03-2024 17:48
Pogacar was overduidelijk het sterkst en ik denk dat hij wel gewonnen had als zijn ploeg het niet af had laten weten. Maar het voordeel ervan is dat we hem terugzien volgend jaar. In zijn eentje geeft hij deze koers veel meer elan.
16-03-2024 18:11
@Ward, de juiste analyse
16-03-2024 18:13
Van de laatste 10 km gaat zelfs de hartslag, liggend op de bank nog omhoog!
16-03-2024 20:54
Als Nederlander hoopte ik ergens dat Kooij ging winnen. Maar ik heb ook gewoon zitten huilen achter de televisie. Wat een ontknoping. Het duo VdP-Philipsen is iets wat we nog niet vaak hebben gezien.

Ik zou nu niet graag een andere sprinter die naar de tour gaat willen zijn.

En als je ooit denkt, Jasper heeft dit niet verdient, Tadej is de beste, Matthieu is de beste..
Kijk naar die finishfoto. Neem dit beeld in je op, en bedenk dan nog eens wat er naar die lijn reed en wie er won.
    16-03-2024 20:58
    Als wielerfan hoop ik altijd, dat de beste wint... En als dat niet lukt, degene die de koers aantrekkelijk maakt. En ik neem aan, dat je niet echt hebt gehuild?
16-03-2024 16:41
Even bij Karsten Kroon informeren wat de klassering van Mllij is.. Kroon en Van der Poel zijn volgens mij geen vrirmfen
16-03-2024 16:42
Kooij en Kroon wel
16-03-2024 18:19
Poel had hier ook de sprint kunnen winnen
    16-03-2024 18:34
    Stuyven ook, Pedersen ook, Matthews ook,...
    17-03-2024 09:36
    Ja, en Alaphilippe ook, net als Van Gils, en niet te vergeten Pidcock, als die het laatste gat niet dicht en ga zo maar verder...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine