Jasper Philipsen over zijn keuze voor UAE: “Hun toekomstvisie sprak me aan”

Door , donderdag 22 november 2018 om 08:00

foto: © Hagens Berman Axeon

Het Belgische toptalent Jasper Philipsen had de ploegen voor het uitkiezen. Er was interesse van Lotto-Soudal, Quick-Step Floors, Sunweb, LottoNL-Jumbo en CCC. Toch koos de 20-jarige Kempenaar voor een verblijf van twee seizoenen bij UAE Emirates. “Hun toekomstvisie sprak me aan. En ik word meteen ingepast in de voorjaarskern. Nee, het financiële aspect was zeker niet doorslaggevend.”


Dat het een moeilijke beslissing is geweest, vertelt Philipsen aan WielerFlits. “Ook de twee Belgische WorldTourteams (Lotto-Soudal en Quick-Step Floors), Sunweb, LottoNl-Jumbo en CCC toonden interesse. Maar uiteindelijk kon ik me het beste vinden in het project dat UAE Emirates me voorstelde.”

Vlaamse voorjaar
Philipsen verwijst naar de ambitie van het team. “UAE Emirates behoort momenteel nog niet tot de absolute topploegen in de WorldTour, maar dat wordt wel het doel. Daarvoor zet het de komende jaren alle middelen in. Ze rekruteren jonge talenten en gaan samenwerken met een aantal universiteiten om die zo goed mogelijk te begeleiden. Het wetenschappelijke aspect wordt daarbij heel belangrijk”, vertelt Philipsen. “Ook belangrijk is dat ik bij UAE sowieso deel zal uitmaken van de kern voor het Vlaamse voorjaar. Ideaal om op jonge leeftijd toch al die ervaring op te doen. Bij de andere teams waar ik mee praatte, had ik die garantie niet.”

Op onze vraag of het financiële een belangrijke factor was, antwoordde Philipsen negatief. “Dat heeft absoluut niet de doorslag gegeven. Laat me eerst focussen op het sportieve. Als dat lukt, zal het financiële later wel volgen.” Minpuntje, Philipsen is bij UAE Emirates de enige Belg. “Het klopt dat ik er niet onmiddellijk een vertrouwenspersoon heb. Maar bij mijn vorige team (Hagens Berman Axeon, red) was ik ook de enige Belg, op teammanager Axel Merckx na dan. Maar dat schrikt me niet af. Of ik uiteindelijk de juiste keuze heb gemaakt, zullen we pas binnen twee jaar weten.”

Tour Down Under
Van 10 tot 20 december is Philipsen met zijn nieuwe ploegmaats op stage in het Spaanse Salou. Begin januari gaat hij richting Australië voor onder meer de Tour Down Under. “In het klassieke voorjaar mag ik tot en met Parijs-Roubaix overal van start. Daarna volgt een rustperiode om dan wellicht te hervatten in Californië. De verdere invulling van mijn programma moet nog gebeuren, maar het team zal in 2019 voor het eerst ook van start gaan in een aantal minder grote eendagskoersen, zoals de Elfstendenronde en Dwars door het Hageland. Ook daarin kan ik extra ervaring opdoen.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

aardappeljager 21 november 2018 om 17:37

Bijzondere keuze. Ik hoop voor hem dat het goed uitpakt

Samlambeej 21 november 2018 om 17:51

We’re gonna buy eX whY en Ziee until the sjeik decides to pull his moneyyy.

rahimns 21 november 2018 om 17:59

Tot nu valt de ontwikkeling van renners bij deze ploeg ontzettend tegen. Ben benieuwd wat er gaat veranderen bij UAE omdat te verbeteren.

KimJungPoels 21 november 2018 om 18:37

Er is al behoorlijk wat veranderd de laatste tijd. ;)

En talenten als Philipsen, Pogacar etc. Zijn ook wel van een ander niveau dan wat er eerder aangetrokken is.

petoi 21 november 2018 om 19:40

@KJP Ganna was al wereldtop op de baan, terwijl er werd gezegd dat hij waarschijnlijk beter op de weg kon rijden.

Jongens als Conti, Petelli, Ravasi, Riabuschenko en Troia zijn er allemaal niet op vooruit gegaan toen ze naar UAE kwamen. Enige uitzondering is Consonni.

kelderfan 21 november 2018 om 18:46

Tot nu toe ja, maar met Tadej Pogačar, Jasper Philipsen en de broertjes Oliveira hebben zij menige ploeg het nakijken gegeven. Dit wordt echt wel een ploeg om rekening mee te gaan houden.

rahimns 21 november 2018 om 18:52

Ganna werd 2 jaar geleden ook als groot talent binnengehaald, maar het is er bij deze ploeg niet uitgekomen. Ook Aru is hier niet beter gaan presteren. Ben met je eens dat ze grote talenten binnengehaald hebben, al ben ik nog niet overtuigd van de broertjes Oliveira. Maar dan moet je er ook gaan presteren.

ShoarmaDude17 21 november 2018 om 19:02

Het salaris sprak um aan ja

Dolledriesoldebroek 21 november 2018 om 19:37

Wederom.. pogacar en philipsen, beide grote jongens uit het beloftencircuit, laat het dan aub de eerste renners zijn die bij deze ploeg progressie maken!

Had ze beide graag bij lotto jumbo gezien anders! Pogacar onder de vleugels van roglic en philipsen voor het voorjaar! Maar helaas, oliedollars..

petoi 21 november 2018 om 19:43
Quote:
“Ook belangrijk is dat ik bij UAE sowieso deel zal uitmaken van de kern voor het Vlaamse voorjaar. Ideaal om op jonge leeftijd toch al die ervaring op te doen. Bij de andere teams waar ik mee praatte, had ik die garantie niet

Denk dat ik ook wel precies de reden waarom dit de foute keuze is. Je ziet bij elk team dat jongens als Philipsen in bescherming worden genomen. Je kan ze best 2 van die grote koersen laten rijden maar voor de rest morgen ze eerste de 200km koersjes doen als Nokere. Hij kan meer leren als hij daar meedoet om de ereplaatsen dan dat hij ergens in het 6de groepje van PR rijdt.

schmielerflits 21 november 2018 om 20:07

Riabushenko zie ik ook nog wel mooie dingen doen

josi 21 november 2018 om 20:53

Er is bij UAE wel wat aan het veranderen, maar ik zou zo’n jongen nooit meteen de garantie geven dat hij tot de kerngroep voor het Vlaamse voorjaar hoort en hij zou dat volgens mij ook niet moeten willen/eisen. Laat hem in zijn eerste profjaar eerst maar wat ervaring opdoen in de kleinere koersen. Ik hoop voor hem dat het goed uitpakt, maar UAE lijkt me sportief gezien niet direct de meest logische keuze.

Fernandi 21 november 2018 om 21:47

Noemt hij nu zelf Sunweb een NL ploeg, of heeft de auteur dat er van gemaakt?

Edit WF: aangepast!

vlaamse ardennen 22 november 2018 om 09:03

Mooi programma toch.

Voorgeborchte 22 november 2018 om 09:43

Die toekomstvisie zou mij ook wel aanspreken €€€€€€€

Ivanoviclover 22 november 2018 om 12:49

Dit is toch de mensen voor de gek houden. Het is een steenrijke ploeg en het contract was an offer you cant refuse. Zeg dat toch gewoon en denk toch niet dat wij allemaal zo naïef zijn.