Jan-Willem van Schip, Lotte Kopecky, Loes Sels

donderdag 3 december 2020 om 15:40
Jan-Willem van Schip, Lotte Kopecky, Loes Sels

Van Schip reed afgelopen seizoen ook met een smal stuur - foto: Cor Vos

Wielerflits Kort

In de rubriek WielerFlits Kort bundelt WielerFlits al het nieuws dat de site nog niet gehaald heeft. Vandaag onder meer over een speciaal stuur dat ontworpen is voor Jan-Willem van Schip en het crossavontuur van Lotte Kopecky.

BEAT maakt speciaal stuur met Van Schip

BEAT Cycling heeft samen met Jan-Willem van Schip en SPEECO een speciaal stuur gemaakt, de Aero Breakaway Bar. De afgelopen maanden is een carbon stuur gefabriceerd, waarbij alles ingezet is op aerodynamica. “De prototypes zijn verwerkt tot een definitief design, waarbij aan alles is gedacht. Het stuur voldoet volledig aan de reglementen van de UCI”, meldt BEAT. Het stuur, samen met de stuurpen ongeveer 500 gram zwaar, is aan de bovenkant 32 centimeter breed en onderop 37 centimeter breed. Ook voor consumenten is het stuur te bestellen.

Van Schip, die ook volgend seizoen uitkomt voor het continentale BEAT, is al jarenlang een opvallende verschijning met zijn ‘stuurtje’. In zijn tijd als prof bij Roompot was er in het peloton de nodige discussie over de veiligheid ervan.


Kopecky duikt ook in Antwerpen het veld in

Lotte Kopecky heeft de smaak te pakken in het veld. De kopvrouw van Lotto Soudal, die volgend seizoen uitkomt voor Liv Racing, duikt op 12 december namelijk weer het veld in. “We zijn het programma allemaal nog wat aan het bekijken, maar ik sta zeker al aan de start van de Scheldecross in Antwerpen”, vertelt ze aan Belga. Eerder Kopecky ook al de veldritten van Ruddervoorde (38ste) en de Koppenbergcross. In die laatste cross werd ze elfde.


Loes Sels onzeker voor Superprestige Boom

Het is maar de vraag of Loes Sels zondag zal deelnemen aan de Superprestigecross van Boom. De ervaren Belgische van IKO-Crelan was in Tabor betrokken bij de inmiddels veelbesproken valpartij vlak na de start. “Ik heb drie dagen later nog altijd last van stijfheid in de schouders en rug”, zucht Sels in gesprek met Het Laatste Nieuws.

De veldrijdster heeft deze week nog niet fatsoenlijk kunnen trainen. “Woensdag heb ik wat kunnen losrijden. Normaal doe ik op woensdagmiddag een stevige bostraining, maar dat kon ik nu niet. Ik voel me ook nog altijd redelijk moe. Ik vrees dat dit een impact op mijn conditie zal hebben. Of ik in Boom kan starten, valt af te wachten.”

Loes Sels – foto: Cor Vos

Sels is vooralsnog bezig aan een vrij moeizaam seizoen. “Het draait niet zoals ik zou willen. Eigenlijk rijden we elke week een manche van de Wereldbeker: het niveau is bijzonder hoog geworden. Het is niet evident om een goede uitslag te rijden, maar ik heb nog geen moment gedacht aan stoppen. Ik ga door zo lang ik dit nog leuk vind. Ik ga er nog altijd 100% voor.”

Dit artikel delen:

10 Reacties

Dolfy 3 december 2020 om 12:51

Toch leuk om iemand als Kopecky in het veld te zien, ze heeft er ook wel aanleg voor dat scheelt ook wel.

TJ 3 december 2020 om 14:36

Prijzig stuurtje :)

Wheely 3 december 2020 om 15:07

Ziet er wel heel aero uit, of het lekker rijdt is een tweede. Zou wel leuk zijn als er wat renners in de WT mee gaan testen.

KnightBiker 3 december 2020 om 17:34

Ik denk van wel.. ik heb een soort verkort triathlon stangetjes onder mijn stuur en dat zit goed, small en aero en ik vind het wel prettig. (De wellens positie, maar dan wel kunnen sturen) (Alleen is dat niet race legaal)

Dit komt een beetje in de buurt.. alleen lijkt de reach erg lang, Ben benieuwd of de UCI hier een stokje voor gaat steken.
Ik vraag me ook af of al die fiets computertjes met extensie wel zo legaal zouden moeten zijn.. die worden ook gebruikt als opzet stuurtje. (Hirschi in de Tour)

Michelangelo 3 december 2020 om 15:33

Mooi dat er zulke “freaks” zijn als Jan-Willem van Schip, die ook in het materiaal en aerodynamica de extremen opzoeken, en daarin anders durven te zijn dan de mainstream renner.

Arry1337 3 december 2020 om 16:17

Ik vind het altijd apart wanneer renners of rensters zelf beginnen over stoppen in een zin als “Ik heb nog geen moment gedacht aan stoppen”. Dat klinkt voor mij als “Ik ga misschien stoppen, maar nu nog niet”.

wielrenner 3 december 2020 om 17:07

Tsja dat hangt toch vooral van je schouderbreedte af of dit geschikt is.

KnightBiker 3 december 2020 om 17:36

Nee hoor, meeste renners kunnen smaller dan ze nu rijden.. (zie Adam Hansen)

Mystery Rider 4 december 2020 om 05:45

Akkoord, als ik met zo een stuurtje moet rijden val ik gegarandeerd omver :)

Meerdere keren …

KnightBiker 3 december 2020 om 17:38

Ik hoop dat er snel een Ali-xpress variant op dat stuur komt… voor in Nederland ideaal.

Headlines

Materiaalzone

Populair