Jan-Willem van Schip kan naar BEAT: “Er is wederzijdse interesse”

Door , maandag 21 oktober 2019 om 15:42
Jan-Willem van Schip kan naar BEAT: “Er is wederzijdse interesse”

foto: Cor Vos

Jan-Willem van Schip is in onderhandeling met BEAT Cycling Club over een contract voor volgend seizoen. De wereldkampioen puntenkoers op de baan zoekt na het stoppen van Roompot-Charles naar een nieuwe werkgever, die hem ook kan begeleiden op weg naar de Olympische Spelen. “Er is wederzijdse interesse, anders zouden we niet in gesprek zijn”, zegt ploegmanager Geert Broekhuizen tegen WielerFlits.


Afgelopen week liet Van Schip opnieuw van zich horen op het EK baanwielrennen met zilveren medailles op de puntenkoers en de koppelkoers. Hij deed en passant ook nog een oproep aan de grote wielerploegen om hem te contracteren. Mogelijk wordt het voor de hardrijder geen WorldTour- of ProConti-ploeg, maar BEAT Cycling Club.

Van Schip is op zoek naar een ploeg die hem een wedstrijdprogramma kan aanbieden in aanloop naar Tokio en Broekhuizen zegt hem dat te kunnen bieden. Zijn ploeg staat open voor de komst van Van Schip, die in dat geval op de weg en de baan zal rijden voor de ploeg.

In gesprek
“Er iets nog niets concreet, in de zin dat er nog niets getekend is”, voegt Broekhuizen toe. “We zijn in gesprek met Jan-Willem. De interesse is er van beide kanten. Natuurlijk wil elke renner op het hoogste niveau rijden, maar hij zal een keer een keuze moeten maken. Jan-Willem vindt onze plannen heel interessant. Hij past goed bij ons, omdat we dezelfde mentaliteit hebben. Daarnaast hebben wij binnen de ploeg kennis van zaken over het baanwielrennen. ”

Tim Veldt is bij BEAT Cycling Club actief als coach van de baanploeg, die met Theo Bos, Matthijs Büchli, Roy van den Berg, Laurine van Riessen en Nicky Degrendele bestaat uit louter sprinters. Voormalig baanwielrenner Veldt (vroeger zelf actief op duuronderdelen) is ook werkzaam als begeleider van de duurrenners binnen de nationale selectie, waardoor hij de afgelopen periode al nauw samenwerkte met Van Schip. Ook op het aanstaande WK is Veldt de begeleider van Van Schip.

Meer interesse
WielerFlits heeft begrepen dat Van Schip ook kon rekenen op interesse van het ProContinentale Corendon-Circus, maar fietssponsor Canyon zou niet akkoord gaan met het kromme stuur waarmee Van Schip rijdt. Ook het Deense ProContinentale Riwal-Readynez zou volgens onze informatie nog in de race zijn voor de handtekening van de Nederlander.

Dit artikel delen:

36 Reacties

mackie 21 oktober 2019 om 15:55

“maar fietssponsor Canyon zou niet akkoord gaan met het kromme stuur waarmee Van Schip rijdt”,

Van Schip rijdt niet zomaar met zo’n stuurtje. in de Podcast/interview met ad.nl heeft hij helemaal uitgelegd waarom hij hier mee rijdt. lijkt me dat Canyon deze info ( windtunnel testen etc) ook wel zou willen.
Snap dat het commercieel niet aantrekkelijk is maar beetje onderscheidend karakter lijkt met juist goed voor een fiets fabrikant.

ChefSpijker 21 oktober 2019 om 16:35

Er is van andere renners in het peloton wel heel veel kritiek op ook. Die zien het vooral ook als potentieel gevaar met zulke uitstekende stukken in een peloton waar de renners dicht op elkaar zitten.

mackie 21 oktober 2019 om 16:37

Zolang hij aan de regels voldoet is het toch goed. En heel ver zullen de stukken niet uitsteken, niet breder als zijn eigen lichaam want dat is niet aero

HV 21 oktober 2019 om 18:08

Tuurlijk. Want Canyon test zelf niets. Geen windtunnels enzo.

Je bent het gezicht van je sponsor. Dus rij je met dat materiaal als zij dat willen.

Dat wil hij niet dus houdt het ook op. Logisch.

Merlinappa 21 oktober 2019 om 18:26

@chef

Dat stuurtje is in de drops 39cm breed dus ver uitsteken doet het absoluut niet. En er is ook prima mee te sturen, de kritiek uit het peloton slaat nergens op, voor zover dat er nog is (niet dus).

Jammer dat Canyon niet mee hierin wil, maar gezien zij het vooral van de consument moeten hebben is het voor hun ook totaal niet interessant om zo’n smal one-piece stuurtje te maken. Had m graag bij vdp in de ploeg gezien, maar beat past misschien wel beter.

vanSpringel 21 oktober 2019 om 22:43

Op 't moment dat ik zo'n stuurtje op de kop kan tikken koop ik er 1. Ben driftig op zoek naar deze uitermate slimme stuurvoorziening.

Merlinappa 22 oktober 2019 om 07:56

@vanspringel

Het is de Nitto B135SSB. Is online te koop :)

Boomie1 21 oktober 2019 om 15:55

Als ik Canyon was zou ik hem toch maar gauw binnenhalen. Dan heb je in bijna elke wielerdiscipline kans op eremetaal in Tokyo!

04398 21 oktober 2019 om 17:51

De baanploeg rijdt op een Koga, dus als van Schip naar Tokyo gaat zal hij op de baan niet op een Canyon rijden maar op een Koga, in dat geval is er dus weinig publiciteit voor Canyon.

pirrewiet 22 oktober 2019 om 08:29

Ze hebben met Lasse Norman Hansen anders wel al een serieuze kandidaat daarvoor..

bommie 22 oktober 2019 om 09:03

Hansen rijdt op de baan op een Argon. Verkoopt Canyon uberhaupt wel baanfietsen?

Pizzi 21 oktober 2019 om 16:00

Klinkt als een prima combi!

“maar fietssponsor Canyon zou niet akkoord gaan met het kromme stuur waarmee Van Schip rijdt” Haha, ja hoor..

(Nog even zeuren (sorry): Veldt was tot 2008 actief als sprinter. Teamsprintteam bestond toen de 3 T’s: Theo, Teun en Tim. Vanaf 2008 richtte hij zich meer op de duuronderdelen: omnium, puntenkoers en achtervolging.)

maximumniels 21 oktober 2019 om 16:00

Valt me wel tegen van Canyon.

Zonde, Corendon zou een mooie ploeg voor hem zijn. Een bedrijf zou het stuurtje moeten omarmen ipv lekker aan je eigen ding vast blijven houden en innovatie in de weg te zitten.

Verweggistan 21 oktober 2019 om 16:04

Een jaartje bij Beat concentreren op de baan lijkt mij ook niet verkeerd.

horsm 21 oktober 2019 om 21:28

Precies! Schip is ook een soort Poel qua carrièreplanning. Volgt gewoon zijn eigen pad: een jaartje alles op de baan richten en wegkoersjes erbij doen om het niet te verleren en daarna verder kijken. Hij kiest ook nooit voor het geld, betaalt al jaren zijn eigen windtunneltest.

jvh93 21 oktober 2019 om 16:20

Beat? Die jongen kan toch wel bij een, met alle respect, betere ploeg rijden dan dat? Ik denk zelfs dat hij een prima knecht met af en toe een uitschieter kan zijn bij een wt ploeg

Fast Freddy 21 oktober 2019 om 16:25

Beat kan op de weg niet bieden wat Schip zoekt en nodig heeft. Wel sneu van Canyon… Misschien maar een jaartje op kop boren met een normaal stuur dan…

Oblomov 21 oktober 2019 om 18:57

Dan heeft Riwal net iets meer te bieden, qua .HC koersen (en wellicht een enkele WT wild card nu die van Roompot vrijkomen).

Franco Ballerini 21 oktober 2019 om 16:31

Is dat stuurtje ook niet een heel klein beetje een gimmick?

Man met de hamer 21 oktober 2019 om 18:57

Nee.

Teejay 21 oktober 2019 om 16:32

WielerFlits heeft begrepen dat Van Schip ook kon rekenen op interesse van het ProContinentale Corendon-Circus, maar fietssponsor Canyon zou niet akkoord gaan met het kromme stuur waarmee Van Schip rijdt.

HAHA!

west 21 oktober 2019 om 16:32

Is toch duidelijk van Canyon? Vind het misschien supersuf, maar ze hadden ook vooraf hun klep kunnen houden en dan had je achteraf een Rohan-Dennisje gehad…
Het is denk ik ook wel typisch iets voor Van Schip om dat soort detail van te voren aan te kaarten en vast te leggen.

Sephiroth 21 oktober 2019 om 16:32

BEAT lijkt me een goede match :-)

Groningen 21 oktober 2019 om 17:19

Juist. In een olympisch jaar lijkt me dit een logische match. Hoop Van Schip daarna wel meer en op hoger niveau op de weg te gaan zien

girardengo 21 oktober 2019 om 17:23

Als de klik niet 100% is (wegens een stuur): niet aan beginnen! Het alternatief, met een baancultuur, is prima.

Jasper11 21 oktober 2019 om 17:37

Ik vind het echt zo’n slecht onderbouwd bericht dat Canyon niet zou willen dat Van Schip bij Corendon zou rijden met een krom stuur. Is daar reeds over gepraat dan, hebben ze het daar met hem over gehad? Waar blijkt dat uit?

Luister de Kop over Kop podcast van Eurosport eens van dit weekend. Is de baantrainer van de KNWU aan het woord. Die zegt gewoon dat Van Schip echt wel bereid is concessies te doen en bereid is zich aan te passen. Daar maak ik uit op dat dat kromme stuur is echt geen keiharde eis van hem. Bij Roompot kon het gewoon. Een wezenlijk verschil als je het mij vraagt.

Martino87 21 oktober 2019 om 17:53

Er staat ook niet dat Van Schip niet naar die ploeg gaat.

Merlinappa 21 oktober 2019 om 18:28

Precies dit. Hopelijk zijn de onderhandelingen nog bezig

04398 21 oktober 2019 om 17:52

Als hij zo graag bij Corendon wil rijden dan moet hij toch ook wel met een normaal stuur kunnen fietsen of is dat zo’n groot issue dat je daarvoor geen contract tekent?

havana 21 oktober 2019 om 19:55

Volledig terecht van Canyon, dat stuurtje ziet er niet uit. Het wordt tijd dat de UCI met een esthetische commissie komt i.p.v. een ethische commissie. Sokken tot de knieën, vreselijke skibrillen, schijfremmen, belachelijke pothelmen, snelpakken, gedrochten van aeroframes – het wordt er niet bepaald mooier op de laatste jaren.

Samlambeej 21 oktober 2019 om 21:20

vind ik ook

robert-jan 22 oktober 2019 om 08:19

Haha, tenminste, ik neem aan dat je een grapje maakt toch?

havana 22 oktober 2019 om 10:39

Deels. Ik denk niet dat een commissie een goed idee is. Wel vind ik het jammer dat er zoveel lelijk spul rond rijdt tegenwoordig.

SnellePelle 21 oktober 2019 om 20:21

Hier is gewoon een 1,2 tje in de maak. Beat rijdt Koga, de baan selectie rijdt Koga. Die hebben best een paar centjes over voor deze topper!

storm-biker 21 oktober 2019 om 22:55

Van Schip rijdt op een (sinds kort afgeplakte) Cervélo op de baan.

vanSpringel 22 oktober 2019 om 12:35

@merlinappa
Bedankt voor de link. Ga er direct een bestellen !

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.