Jan Polanc profiteert van overtal in Trofeo Laigueglia, volledig podium UAE Emirates

Jan Polanc profiteert van overtal in Trofeo Laigueglia, volledig podium UAE Emirates

foto: Cor Vos

woensdag 2 maart 2022 om 16:05

De Trofeo Laigueglia 2022 is een prooi geworden voor Jan Polanc. De Sloveen van UAE Emirates was na een vermakelijke heuvelkoers langs de Ligurische kust als eerste aan de finish in Laigueglia. Op de erelijst is hij de opvolger van Bauke Mollema, die vroeg in de finale de slag miste en geen rol van betekenis meer speelde. UAE Emirates heerste: Alessandro Covi werd tweede en Juan Ayuso derde.

In de openingsfase waren er diverse ontsnappingspogingen. Daarbij geen Gazprom-Rusvelo, dat vanwege sancties van de UCI haar licentie voorlopig kwijt is als gevolg van de oorlog. Wel wisten na ruim dertig kilometer vijf renners weg te rijden, waaronder de Belg Gil Gelders van Bingoal Pauwels Sauces WB. Hij kreeg met Lorenzo Roda (Biesse-Carrera), Ricardo Tosin (General Store Essegibi F.lli Curia), Jacopo Cortese en Francesco Carollo (Mg.K Vis-Color for Peace-VPM) vier Italianen mee.

In het peloton waren het Bardiani-CSF-Faizanè en Trek-Segafredo, dat vorig jaar deze koers nog won met Bauke Mollema, die het tempo bepaalden. De voorsprong werd nooit groter dan vijf minuten. Nadat ook UAE Emirates en INEOS Grenadiers mee gingen draaien, liep de voorsprong terug als sneeuw voor de zon.

Het peloton langs de kust van Ligurië – foto: Cor Vos

Trek-Segafredo mist de slag
Kort nadat de vroege vlucht was ingerekend, ruim vijftig kilometer voor de finish, ontstond een nieuwe kopgroep. Liefst 21 renners reden weg, met daarbij onder meer David Gaudu, Eddie Dunbar, Richie Porte, Carlos Rodriguez Jan Bakelants, Quinten Hermans, Davide Formolo, Alessandro Covi, Diego Ulissi en Juan Ayuso. Wat ook snel duidelijk werd: UAE Emirates, INEOS Grenadiers, Intermarché-Wanty-Gobert en Astana Qazaqstan hadden allemaal meerdere renners mee, terwijl Trek-Segafredo de slag gemist had.

En dan moesten de vier lokale rondes met daarin telkens de Colla Micheri (2,6 km aan 6,3%) en Capo Mele (2 km aan 3,4%) nog komen. Aan de troepen van titelverdediger Bauke Mollema dus om te achtervolgen, terwijl vooraan UAE Emirates hard doorreed. Het verschil bleef lange tijd rond de 45 seconden schommelen. Ondertussen had INEOS Grenadiers het commando overgenomen in de kopgroep en daar reageerde UAE Emirates op door de aanval te kiezen.

Bauke Mollema reed achter de feiten aan – foto: Cor Vos

UAE Emirates met duidelijk overtal
De technische afdaling van de Colla Micheri zorgde ook voor slachtoffers: Gaudu, Formolo, Dunbar en Samuele Battistella gingen hard onderuit en waren uitgeschakeld voor de zege. Richie Porte zorgde op de voorlaatste Capo Mele voor verdere uitdunning van de kopgroep; alleen Ulissi, Ayuso, Covi, Rodriguez en Lorenzo Rota konden hem volgen. Na de gevaarlijke afdaling bleven daarvan alleen Ulissi, Ayuso, Rodriguez en Rota over.

Jan Polanc wist vanuit een achtervolgend groepje nog de oversteek te maken, waardoor UAE Emirates met drie man in de kopgroep aan de laatste lokale ronde rond finishplaats Laigueglia begon. Polanc probeerde op de Colla Micheri te profiteren van dat overtal, maar een sterke Rota reed het gat weer dicht. Hij kon Ayuso en Covi echter niet afschudden, waardoor ze met zijn drieën begonnen aan de afdaling.

Tactisch spel van UAE Emirates geslaagd
Op het tussenstuk richting de laatste Capo Mele kwamen Rodriguez en Polanc bijna aansluiten, maar Rota legde vooraan het tempo zo hoog dat dat niet lukte. De UAE-ploegmaats probeerden meermaals de Italiaan van Intermarché-Wanty-Gobert de loef af te steken, maar keer op keer reageerde Rota goed. Daarop koos UAE Emirates ervoor het tempo te drukken; Rodriguez en Polanc konden daardoor in de laatste kilometer terugkeren.

Polanc maakte van dat moment gebruik om meteen weg te springen. Even leek Rodriguez nog te reageren, maar Ayuso en Covi zaten op zijn wiel om hun Sloveense ploeggenoot te verdedigen. De vogel was gevlogen. Het feest van UAE Emirates werd nog groter, want Covi en Ayuso werden tweede en derde. Rota moest genoegen nemen met de vierde plaats.

Dit artikel delen:

39 Reacties

De Cabybara van de Conradkade 2 maart 2022 om 16:10

Rota sterk hoor.

Ayuso lijkt toch langzaam zijn belofte in te lossen.

Straks weet iedereen uit de Tour de l'Avenir door te breken, behalve Arensman…

0
WCEendT 2 maart 2022 om 16:56

Eindelijk? Ayuso is net 19. En was nog junior toen Arensman 2e werd in l’Avenir.

0
Maillot à Pois 2 maart 2022 om 17:00

Langzaamaan?
Die jongen is nog geen negen maanden prof en nog steeds maar 19, voor mij is hij zijn belofte in een sneltreinvaart aan het inlossen.

0
Renaissance 2 maart 2022 om 17:09

Ayuso toppertje hoor, op dit tempo gaat het een grote worden.
OT: Een ploeg uit de UAE wordt 1,2,3 terwijl de Russische ploegen niet meer mogen koersen. Wat een selectiviteit bestaat er toch.

0
BincheTournaiBinche 2 maart 2022 om 18:25

Klopt. De vraag die op ieders lippen ligt, maar niet durft stellen: kan Ayuso Evenepoel één of meerdere Tour-, Giro en Vueltazeges afsnoepen?

0
Dikke Vrouw 2 maart 2022 om 16:10

Oh ze doen een Gewissje. Leuk voor polanc wint die ook es wat.

0
Viktrodriguez 2 maart 2022 om 16:38

Omdat ze met een vrij sterke selectie een Italiaanse semiklassieker domineren? Ik zou het eerder zoiets noemen in een Monument of andere grotere WT-klassieker.

0
Dikke Vrouw 2 maart 2022 om 16:57

Dat komt nog. De ploeg is om de een of andere reden heul sterk uit de winter gekomen

0
Aart van Woud 2 maart 2022 om 17:06

Een Gewissje inderdaad…

0
ruudenkit 2 maart 2022 om 16:11

Perfect ploegenspel in de finale van UAE.
Jammer voor Rota, Rodriguez geen kracht meer om Polanc te halen nadat hij deze had teruggebracht tot de koplopers.

0
ChefSpijker 2 maart 2022 om 16:43

Zo perfect was dit toch niet. Eerst haalt Ayuso Covi terug met enkel Rota in wiel Ayuso en toen Polanc erop en over klapte ging Covi als eerste aan. Ze leken eerder allemaal voor hun eigen BV’tje te fietsen.

0
Craig Vanderswag 2 maart 2022 om 17:18

Nagel op de kop, Spijker. Dat idee had ik ook. Het maakte de finale wel enorm leuk om te kijken.

0
AWestie 2 maart 2022 om 16:13

UAE blijft zo hard op weg team van het jaar te worden. Geen zin in.

0
Dikke Vrouw 2 maart 2022 om 16:15

We zijn nog maar maandje onderweg hoor. Uae gaat wel hard. Pogi is vast ook nog beter geworden

0
Marik 2 maart 2022 om 16:19

+1 AWestie

0
joowii 2 maart 2022 om 16:25

Tja, ik moet zeggen dat ik de winnaars tot nu toe mooi vind koersen. Sportief gezien geen schande dus.
Mijnbouw, olie, petrochemie BigPharma… De geldschieters van succesvolle ploegen hebben eigenlijk nooit mijn zegen.

0
Jacco van Stierop 2 maart 2022 om 16:15

Leuke finale! Prima winnaar, fraai staaltje erop en erover. UAE wel heel erg dominant aanwezig, maar uitstekend afgehandeld.
Rota knap tegengesputterd, fijne renner.

0
thomasjaarsma 2 maart 2022 om 16:21

Sameule basstilla is toch met een heel sterk jaar bezig ondanks ongeluk hebben in elke koers. Nu weer

0
Petje 2 maart 2022 om 16:21

Beetje mapei tijden met stiekeme dingetjesss

0
joowii 2 maart 2022 om 16:27

Ayuso nu 2 of 3? Heb het niet gezien.

0
Baard 2 maart 2022 om 16:30

Lorenzo Rota en Lorenzo Roda, nu ben ik toch bijna in de war ;)

0
Jean Dumas 2 maart 2022 om 16:38

Viel te verwachten, nadat Trek de slag gemist had.

0
jonglins 2 maart 2022 om 17:24

Impressionant van UAE!
Volgens mij wippen ze nu over Quick Step heen in het zegeklassement. Wordt een leuke strijd!

0
Verweggistan 2 maart 2022 om 17:58

Trofeo LaigUAEglia.

0
Kopinkas 2 maart 2022 om 19:59

Gevat! Klinkerfestival

0
Baard 3 maart 2022 om 01:34

Hahaha, goeie!

0
Wheely 2 maart 2022 om 18:19

Dit klinkt als een natte droom van Lander.

0
Landeirovic 2 maart 2022 om 18:26

Klopt mijn beste!

Maar ik zal het even uitleggen. Ik heb altijd een zwak gehad voor Lampre. Ik volgde ze op de voet. Ze vielen op met hun roze pakjes! Pettachi, Cunego en Scarponi onder andere. Maar toen verdwenen ze en werden ze overgenomen. Het werd Uae. In 2017 waren het vooral renners van Lampre. Ik zag een duidelijke visie en zag ze elk jaar evolueren. Hun transfers waren jonge renners. Er zat een echt toekomst plan. Leuk om ze nu elk jaar te zien groeien als team!

0
Wim Kruithof 2 maart 2022 om 19:12

Is wat mij betreft de mooiste zege op het palmares van Polanc. Dit is een zeer fraaie wedstrijd, het zij hem gegund.

0
Beer 2 maart 2022 om 20:23

Mooi Lander!

0
Wheely 2 maart 2022 om 21:32

Het team maakt een mooie evolutie door inderdaad, leuk om te zien dat het niet enkel Pogacar is die scoort.

0
Kopinkas 2 maart 2022 om 18:20

Rodriguez er toch ook al dichtbij, zoals ik vooraf had geopperd.
Met Rodriguez en Ayuso lijkt het Spaanse wielrennen weer gouden jaren tegemoet te gaan. Misschien mag Valverde dan toch echt stoppen.

0
IlPirata 2 maart 2022 om 21:13

Zeker en eens. Valverde kan op termijn met pensioen.

0
BincheTournaiBinche 2 maart 2022 om 18:26

Niemand op dit forum zal het graag horen, maar UAE heeft in recordtijd een mooie ploeg samengesteld. Nu nog Hirschi snel aan de beterhand en de teller zal nog meer oplopen.

0
Gebruikersnaam 2 maart 2022 om 21:52

Geweldige prestatie ook. “Hey sjeik, gooi eens wat meer miljoenen in onze richting zodat we alles kunnen kopen wat we willen”. Op die manier kan iedereen in recordtijd een mooie ploeg samenstellen.

Newcastle zal ook wel in recordtijd een voetbalgrootmacht worden.

0
Romāns Vainšteins 2 maart 2022 om 22:25

Als de sjeiks dat halen,.. het kan snel gaan natuurlijk, olie is minimaal zo vies als gas.

0
Titaantje 2 maart 2022 om 19:26

Lijkt wel PCM…

0