James Knox mikt op dubbel Giro-Vuelta

dinsdag 28 januari 2020 om 17:45
James Knox mikt op dubbel Giro-Vuelta

foto: Cor Vos (archief)

James Knox werd vorig jaar knap elfde in de Vuelta a España en dat smaakt duidelijk naar meer. De Britse klimmer van Deceuninck-Quick-Step mikt dit seizoen op zowel de Giro d’Italia als de Ronde van Spanje. “Ik hoop in de Giro een goed klassement te rijden”, zo vertelt Knox in een uitgebreid interview met Cyclingnews.

De 24-jarige Brit leek in de voorbije Vuelta zelfs op weg naar zijn eerste top 10-notering in een grote ronde, maar de kleine klimmer kwam ten val in de etappe naar Toledo. De coureur van Deceuninck-Quick-Step reed de ronde op karakter uit, maar moest wel zijn meerdere erkennen in de Spanjaarden Marc Soler en Mikel Nieve.

Knox liet echter wel zien uit het juiste klassementshout gesneden te zijn. “En ik was vooral blij om de finish in Madrid te halen. Ik voelde me echt opgelucht en was overmand door emoties. Ik was er eindelijk in geslaagd om mijn eerste grote ronde uit te rijden”, zo doelt Knox op een eerdere opgave in de Ronde van Italië.

De beloftevolle klimmer begint het seizoen in de Ronde van Valencia, maar zijn eerste echte hoofddoel is de Giro. “Ik hoop er een goed klassement te rijden, maar ik ben geen fan van een opeenvolging van meerdere zware bergetappes. Ik hou juist van korte etappes en steile beklimmingen, zoals in de Vuelta het geval is. Het voelt wat minder saai aan.”

Dit artikel delen:

9 Reacties

bilthoven 28 januari 2020 om 19:04

Goede renner met de nodige zelfreflectie. Daar hebben we het beste nog niet van gezien.

Franco Ballerini 28 januari 2020 om 19:26

Klopt, maar zo te zien (lezen voor de puristen) is hij niet helemaal tevreden over zijn programma.

Peter Lippens 29 januari 2020 om 08:15

Ik lees tussen de regels dat hij, net als vele anderen, de Vuelta eerder zal rijden als voorbereidig op wat later komt. Een Brit en Olympische spelen dat is heilig.

tvm 28 januari 2020 om 22:18

Hij is niet de eerste klimmer of ronderenner die niet serieus genomen wordt bij QS. Je kunt je beter afvragen wie daar wel is geslaagd. Alaphillipe wellicht maar die was al goed toen hij kwam. Gauw wegwezen daar mocht ik Knox zijn. Veel goede klimmers haalden bij deze ploeg niet hun beste resultaten.

Romāns Vainšteins 28 januari 2020 om 22:41

Uran, Mas, Alaphilippe.

Kom maar op met de disclaimers, gewoon prima voor een klassieke-en-spurtploeg.

tvm 29 januari 2020 om 07:44

@ RV, Uran was al doorgebroken. En is juist bij EF podium gaan rijden van de tour. Mas plafoneerde volledig laatste tijd.

Nee, als gc man zou ik niet graag voor QS kiezen. Weinig ondersteuning.

Peter Lippens 29 januari 2020 om 08:13

toch veel betet dan bij Ineos en loopjongetje spelen van Frommeltje en co, bij DQS kan rustig groeien en eventueel later overstappen naar een ploeg die meer gestructureerd is op het rondewerkd maar dan niet als loopjongetje

Krul 28 januari 2020 om 22:22

Verstandige keuze om weg te blijven van een overbezette en hectische tour. Zie hem in beide ronde’s wel top 10 rijden en goede ervaring opdoen in 2 grote ronde’s.

boenk 29 januari 2020 om 05:02

Werd met veel geluk en dankzij enkele langere vluchten 11de in een dun bezaaide Vuelta. Dat die zomaar top 10 rijdt in de Giro, zou ik niet van uitgaan om eerlijk te zijn. En hij zal maar de pech hebben dat Evenepoel een tijdje in het roze rijdt na die proloog. Dan zal hij zich niet kunnen wegstoppen zoals hij vaak doet.