Jakub Mareczko voor twee jaar naar Alpecin-Fenix

zondag 5 december 2021 om 09:10
Jakub Mareczko voor twee jaar naar Alpecin-Fenix

foto: Cor Vos

Alpecin-Fenix heeft de komst van Jakub Mareczko bevestigd. De Italiaanse sprinter tekende een contract voor twee jaar bij het Belgische ProTeam, waar hij ploeggenoot wordt van onder andere Mathieu van der Poel, Tim Merlier en Jasper Philipsen.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Afgelopen maand wist WielerFlits al te melden dat Mareczko op weg was naar Alpecin-Fenix. De 27-jarige renner zou er het vertrek van snelle mannen Sacha Modolo en Roy Jans moeten kunnen opvangen. De Italiaan reed in 2019 en 2020 op WorldTour-niveau bij Team CCC en verhuisde dan naar Vini Zabù.

“De ploeg is gespecialiseerd in sprints en eendagskoersen. Ik ben ervan overtuigd dat het voor mij een goede keuze is om hier te komen”, laat Mareczko via zijn nieuwe team weten. “Het is echt speciaal voor mij om voor Alpecin-Fenix te hebben getekend, omdat ze de knowhow hebben in sprintkoersen en geweldige leadouts doen.”

De Italiaanse sprinter is benieuwd hoe goed hij kan sprinten in de trui van zijn nieuwe werkgever. “Volgend seizoen zal nieuwe kansen bieden om mijn kwaliteiten te tonen.”

Dit artikel delen:

32 Reacties

HSV 5 december 2021 om 09:32

Benieuwd hoe het uitpakt. Had zelf graag gezien dat ze voor de kleinere Belgische koersen Pjotr Havik hadden gehaald, maar die is helaas nu gestopt. Daar hadden ze best een behoorlijke puntenvanger aan gehad. Jakub is best rap maar volgens mij, als ik me niet vergis, zijn langere koersen niet zijn ding. En klimmetjes ook niet.

0
harryjohan71 5 december 2021 om 09:56

@HSV Deze ploeg gaat voor veel overwinningen in de wedstrijden op een lager niveau. Ze treden hiermee in de voetsporen van Quickstep. Voor Alpecin is het ook niet mogelijk om ook nog geld vrij te maken voor AK renners en bijbehorende knechten. Ze kunnen het geld maar 1 keer uitgeven en overwinningen in de kleinere wedstrijden levert in België ook veel publiciteit op. Ze halen hem echt niet voor de punten. Daar hebben ze andere renners voor.

0
ChefSpijker 5 december 2021 om 10:46

Als ik moest kiezen tussen Havik of Mareczko was die keuze wel heel simpel: Mareczko. Ja hij komt moeilijk heuveltjes over, maar er zijn genoeg koersen die gewoon in een massasprint eindigen en dan is Mareczko qua potentieel een van de snelsten. Zelfs bij dat kleine Italiaanse ploegje won ie bijna etappes in de Giro. Zet er een Alpecin-trein voor en het kan zomaar een dodelijke combo worden.

0
Beer 5 december 2021 om 11:52

@harryjohan71; Alpecin heeft wel budget om renners voor rittenkoersen aan te trekken. Ze hoeven er enkel geen budget aan te spenderen doordat ze startrecht hebben en geen startplicht. Een oneerlijke regel die ongelijkheid creëert . Teams als Wanty, Lotto, NTN… zijn immers wel verplicht hun budget te spreiden over alle type wedstrijden. Afvoeren die regel dus. Je bent WT of je bent het niet.

0
harryjohan71 5 december 2021 om 14:20

@Beer Alpecin kiest ervoor om ritten te winnen in de WT en niet voor AK te gaan in de WT. Ze zijn gewoon WT waardig en kunnen hetzelfde presteren als Quickstep in de grote rondes namelijk ritten winnen. Om ook hoog te eindigen in het AK in de WT komt meer bij kijken. Deze stap kunnen ze sportief en waarschijnlijk ook budgettair nog niet zetten, daarom is het logisch dat ze voor ritoverwinningen gaan in de WT. De opmerking dat ze voordelen hebben tov WT ploegen vind ik reuze meevallen. Volgens mij ontbraken ze niet vaak in WT wedstrijden en streden ze overal mee voor etappe overwinningen. Welke voordelen heeft Alpecin dan gehad tov andere WT ploegen? Ik zie dit echt niet. Zij spreiden het budget ook over de WT wedstrijden. Alleen met de focus op ritoverwinningen

0
5211 5 december 2021 om 14:34

Eens HSV. Mareczko heeft in het verleden sterk gesprint maar heeft die echte scherpte niet meer waarbij Pjotr Havik een grotere motor heeft. Het NK wat MvdP won. Die koers was het vooral Havik die continue aan het demarreren was, op kop sleurde en finale reed. Alleen MvdP liet zich ook veel zien en kon afmaken.
Havik duidelijk meer inhoud voor vooral klassiekers dan Mareczko wat de basis is om in veel finales te komen.
PS had IntermachéWG Havik gevraagd dan was hij niet gestopt.

0
Michelangelo 5 december 2021 om 14:41

Verstandige keuze dat AF zich specialiseert in sprints en klassiekers en niet in klassementen. Beter 1 ding goed dan 2 dingen half. Zeker als je niet net zoals sommige WT ploegen een bijna ondeindig budget hebt.

En door deze specialisatie kunnen ze met de beste meedoen.

En of het eerlijk is of niet? Franse ploegen krijgen veel sneller een wildcard voor de TdF dan andere ploegen. Italiaanse ploegen eerder voor de Giro.

Eerlijk of niet is eigenlijk gewoon een calimero-discussie.

0
Beer 5 december 2021 om 14:57

Waarom het oneerlijk is, heb ik volgens mij voldoende duidelijk gemotiveerd. Het is ook iets dat benoemd mag worden. Waarom moet daar meteen weer zo'n kleinerende calimero-sneer bij Michelangelo?

0
Maillot à Pois 5 december 2021 om 14:58

@harryjohan
Alpecin was in de meeste WorldTour wedstrijden present, dat klopt.
Maar ze namen niet deel aan bijvoorbeeld de rondes van Catalonië en Baskenland, en de Dauphiné.
Met andere woorden als er een dubbel WorldTour programma aan de gang is.
Voor hen waren dat ook de koersen waar er minder te halen was, dus logisch vanuit hun standpunt en uiteraard hebben ze gelijk van dat recht gebruik te maken, maar het is een feit dat WorldTour ploegen niet de luxe hebben om die keuze te maken.

De regel is bedoeld om ProTeams met kleinere budgetten een kans te geven om startrecht voor grote wedstrijden te bemachtigen, dus ik pleit niet meteen voor afschaffen, maar ik vind dat Beer wel een punt heeft dat het Alpecin in de huidige situatie wel in een soort van luxepositie brengt. Je kan het er niet mee eens zijn, maar calimero is in dit geval niet van toepassing.

0
Michelangelo 5 december 2021 om 15:08

Het is vooral knap dat AF gewoon in staat is om op deze manier mee te doen.

Arkea bijvoorbeeld heeft ook best wat centen geinvesteerd in goede renners, maar daar komt het niet uit. En het is ook gewoon verdomde knap om als Pro team een topper als VdP aan boord te krijgen en vooral ook te houden.

De regels zijn zoals ze zijn, en daar maakt AF goed gebruik van. Al zou ik er wel voorstander van zijn dat na bijv 3 jaar een ploeg verplicht zou moeten promoveren…

0
Maillot à Pois 5 december 2021 om 15:17

@Michel
Dat zou inderdaad een oplossing zijn om de regel in stand te houden, zonder dat ie zijn doel voorbijschiet.
Los daarvan, eens dat het heel knap blijft hoe Alpecin presteert tussen de grote jongens.

0
harryjohan71 5 december 2021 om 15:36

@Maiilot a Pois ze hebben voldoende renners om alle WT wedstrijden te rijden. Ook een dubbel programma. Als ze WT waren geweest hadden ze naar deze wedstrijden gewoon een sprintersploeg gestuurd die hier niets te zoeken had. Hier kiezen ze terecht niet voor. Dit staat trouwens volledig los van de discussie dat ze niet investeren voor renners voor het AK. Ook als ze wel WT waren geweest kan dit prima met deze selectie zonder AK renners.

0
Romāns Vainšteins 5 december 2021 om 15:56

Alpecin is het probleem niet maar het achterlijke systeem van de WT met veel te veel ploegen die start plicht hebben op plekken waar deze ongepast is. De toekomst is alleen maar ploegen die opereren zoals MvdP & de spurters al doen.

Dit is een goede aankoop vind ik. Op biljartlakens tegen niet al te beste tegenstand iemand om voor te rijden en wie weet gaat ie wel mee in de flow en weet hij alsnog eens een giro rit te winnen.

0
Maillot à Pois 5 december 2021 om 16:15

@harryjohan
Uiteraard zouden ze een selectie kunnen sturen mochten ze WT zijn, en uiteraard hebben ze gelijk dat ze ervoor kiezen dat nu niet doen, en hun renners inzetten waar ze wel renderen.

Het punt is dat ze deze keuze nu KUNNEN maken, als ze WT hebben ze die keuze niet. Wat dan ook weer de keuze evidenter maakt om niet in AK renners te investeren.
Terecht of onterecht, het is onmiskenbaar een voordeel tov WT ploegen, en zal wel een van de redenen zijn waarom ze het nog niet zijn.

0
Michelangelo 5 december 2021 om 16:33

@Maillot,
het ECHTE concurrentievoordeel heeft AF tov de andere proteams. Met hun startrecht zijn ze zowel aantrekkelijker voor sponsoren, alsook hebben ze meer kans om punten te pakken om ook volgend jaar weer als eerste te eindigen. Een beetje vergelijkbaar met Brugge/Ajax dat zich elk jaar kwalificeert voor de Champions league, en daarmee steeds ongrijpbaarder wordt voor de concurrerntie in de nationale competitie.

WT teams hebben volgens mij de mogelijkheid afstand te doen van hun licentie en een niveau lager te fietsen… maar zeker weet ik dit niet.

0
Beer 5 december 2021 om 16:39

@Maillot à Pois; dank om mijn stelling verder te verduidelijken. Fijn om te lezen dat er ook volgers begrijpen waarin het (onterechte) voordeel voor Alpecin net zit.

Verder vind ik het nu niet zo uitzonderlijk knap dat AF gewoon in staat is om op deze manier mee te doen. Ze hebben nu eenmaal het budget en de sponsoren om VDP, Merlier en Philipssen te betalen. Dan heb je gewoon kopmannen op WT niveau. Er is maar één plaatsje te bemachtigen zoals Alpecin heeft, dus Arkea hoeft daar ook niet meteen op afgerekend te worden. Ook zij hebben met Quintana, Bouhanni en Barguil WT-waardige kopmannen; maar het zijn natuurlijk geen VDP’s.

Verplichte promotie na 3 jaar: goed idee!

0
Maillot à Pois 5 december 2021 om 16:41

@Michel
Klopt, maar dat kan je dan als beloning zien omdat ze van die ProTeams de beste resultaten haalden.
Andere WorldTour teams kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om een niveau lager te kiezen. Maar da’s dan alleszins al één jaar zonder startrecht overal.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat niets andere teams belet om om dezelfde manier gebruik te (proberen) maken van de regels zoals Alpecin, en dat het een verdienste van Alpecin is dat ze daarin slagen.

0
harryjohan71 5 december 2021 om 19:24

@Beer ik vind het sterk overdreven om te zeggen dat een ploeg extreem voordeel heeft omdat ze 3 World Tour koersen niet rijden. AF had als ze gewild hadden hier gewoon hun C-team heen kunnen sturen. Het ontbreekt namelijk niet aan renners bij de ploeg. Het is logisch dat ze dit niet doen, omdat het volgens de regels niet hoeft

0
5211 5 december 2021 om 20:24

HarryJohan en Michelangelo geven hier toch een realistisch beeld mbt de pragmatische aanpak en koers keuze van AF.

@Beer die positie hebben ze afgedwongen door prestatie. Maar ja, MvdP rijd bij AF en aldus is de blik van Beer sterk vertroebeld. Het feit dat ploegen uit eigen land vaak voorrang krijgen is al jaren zo. De UCI kwam met een oplossing, de regel die nu toevallig AF mag gebruiken.
Ofwel de UCI bracht een oplossing voor de oneerlijkheid die Beer benoemt. Deze oplossing is met veel inzet door AF goed benut en dus is Beer wederom op de gevoelige xxx getrapt.

0
Beer 5 december 2021 om 22:12

@Harryjohan, ‘als ze gewild hadden, hadden ze wel hun c-team gestuurd’. Dzt zou dan wel een c-team zijn met renners die op hun best zijn in Vlaamse wedstrijden. Geen renners waar je in een klimkoers als Baskenland en Catalonië iets kan gaan doen.

0
koos1 5 december 2021 om 10:49

Voor de kleine koersen, zonder verkeersdrempels, een prima sprinter om erbij te hebben, die niet te duur zal zijn. Zal waarschijnlijk worden ingezet als puntensprokeelar in de kleinere koersen.

0
chiller87 5 december 2021 om 11:10

Fenix is een Italiaanse sponser, dus fenix wil een overwinning met een Italiaan. Zou wel eens een contractuele afspraak kunnen zijn dat er minimum 2 Italianen in de ploeg moeten zitten. Mareczko komt met moeite een brug over.. maar is wel snel.

0
AWestie 5 december 2021 om 12:40

Dit is echt zo’n hardnekkig dingetje hé. Sponsors zijn natuurlijk meer gewillig om voor een renner uit ‘eigen land’ toch nog de portefeuille te trekken, maar directe sponsorafspraken. Nou… neuh.

0
Viktrodriguez 5 december 2021 om 11:16

Rap genoeg om als non-klimmer derde sprinter te zijn bij een ploeg van dit kaliber.

0
harryjohan71 5 december 2021 om 11:29

Als Mareczko volgend seizoen 3 overwinningen in de kleinere koersen haalt, is dat een prima resultaat voor Alpecin en hem. Ik verwacht hem weinig te zien in WT wedstrijden, maar Alpecin rijdt veel koersen op een lager niveau. Hier rijden Merlier en Philipsen niet altijd en kan Mareczko zijn kans gaan in de sprints. Een prima aanvulling om het aantal overwinningen te verhogen met circa 3.

0
Murcia 5 december 2021 om 11:33

Marezcko weet inmiddels wat hij wel en niet kan en gaat dus niet piepen als hij een programma krijgt zonder WT wedstrijden. AF had nog een rappe derde man nodig voor de kleinere koersen en dan is hij een goede en natuurlijk niet zo dure oplossing.

0
Scott Sunderland 5 december 2021 om 12:00

Ik heb het niet gelezen, maar ik neem aan dat Minali als sprinter kan vertrekken. Einde carrière, verwacht ik.

0
Maillot à Pois 5 december 2021 om 12:39

@Scott
Die reed bij Intermarché en niet bij Alpecin ;-)
Maar hij moet daar inderdaad vertrekken, in het interview met Aike Visbeek van gisteren kan je ook lezen waarom

0
Deel Koeper 5 december 2021 om 13:04

Ah, Mareczko. Er zijn er wel meer van dat type, maar hij is toch de ongekroonde koning van de C-sprinters die hun zegestand in Azië artificieel gaan opkrikken. Guardini was er ook zo eentje, maar die heeft dan tenminste ook nog heel sporadisch iets neergezet in grotere koersen.

0
Dikke Man 5 december 2021 om 13:12

In feite zit de Giro elk jaar vol met vooral Italiaanse sprintertjes die steevast rond de 6e plek eindigen in sprintetappes. Het zijn er oneindig veel. Enkele verdwijnen, anderen komen terug. Ik hou het niet meer bij. Mareczko is van hen het voorbeeld omdat hij zo extreem goed in het plaatje past en inderdaad met zijn Aziatische avontuurtjes zijn status als C-sprinter nog verder heeft bevestigd.

0
Romāns Vainšteins 5 december 2021 om 20:39

Er zijn er ook die op die ene dag die ene etappe pakken.

Zo herinner ik me me ene Roberto Ferrari

0
Viktrodriguez 5 december 2021 om 21:08

Roberto Ferrari was ook vooral piloot voor het gros van zijn carrière.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone