Fabio Jakobsen brengt Elia Viviani gevoelige nederlaag in Volta ao Algarve

Door , woensdag 19 februari 2020 om 18:09
Fabio Jakobsen brengt Elia Viviani gevoelige nederlaag in Volta ao Algarve

foto: Cor Vos (archief)

De eerste etappe in de Volta ao Algarve is een prooi geworden voor Fabio Jakobsen. De spurter van Deceuninck-Quick Step bleek in Portimao rapper te zijn dan Elia Viviani, met wie hij vorig jaar nog in dezelfde ploeg reed. Morgen zal de Nederlander in de leiderstrui van start gaan aan de tweede etappe.

De Ronde van de Algarve ging woensdagmiddag van start met een sterk deelnemersveld. Mathieu van der Poel was de grote ster aan Nederlandse kant, Remco Evenepoel aan Belgische kant.

In de eerste etappe naar Lagos zou er vermoedelijk om de zege gespurt worden. De topfavorieten? Die luisterden naar de namen Elia Viviani en Fabio Jakobsen, twee oud-ploeggenoten die elkaar woensdag voor het eerst troffen in de Algarve.

Deceuninck-Quick Step houdt kopgroep in bedwang, rekent kopgroep in
De sprint in Lagos liet echter nog bijna tweehonderd kilometer op zich wachten. Daarvoor gaven drie vluchters kleur aan de dag. Diego López (Fundación-Orbea), Alvaro Trueba (Tuna General-Tavira-Maria Nova Hotel) en Pedro Paulinho (Efapel) kregen enkele minuten van het cadeau, maar al heel snel werd duidelijk dat zij door Deceuninck-Quick Step in het gareel werden gehouden.

Het Belgische team van Jakobsen liet de drie vluchters nooit meer dan twee minuten wegrijden. In het laatste uur waren zij vervolgens al vroeg bij de pinken om ze in te rekenen, waarna de voorbereiding op de sprint begon.

Onrust in het peloton
Deze voorbereiding ging er hard aan toe. Op 20 kilometer van de meet zorgde een aanval van Tim Wellens en Joao Almeida op een steile muur nog voor onrust in het peloton, net als een aanval op 14 kilometer van de finish van Alexys Brunel en en Remco Evenepoel. De orde werd echter al gauw weer hersteld.

Remco Evenepoel toont zich – foto: Cor Vos

Jakobsen klopt Viviani
Daarna reden de sprintersploegen in rap tempo naar de finish. Sunweb toonde zich voor Cees Bol, net zoals dat Alpecin-Fenix en Team Sunweb zich lieten zien. Zij zouden allemaal geen rol van betekenis spelen in de sprint, want Viviani en Jakobsen zouden het onderling uitvechten om de zege. In deze titanensprint tussen de twee oud-ploeggenoten bleek Jakobsen sneller te zijn dan Viviani.

Dit artikel delen:

71 Reacties

Rawolf 19 februari 2020 om 18:13

Viviani, overschatte renner.

Covadonga 19 februari 2020 om 18:27

Want hij wint nooit wat? Ik vind het juist een onderschatte renner. Jij bent er het bewijs van.

Hollow Knight 19 februari 2020 om 18:28

Dus ook een overschatte overwinning van Jakobsen dan?

KimJungPoels 19 februari 2020 om 18:13

Heel gevoelig deze ja, wat een bizar verschil in snelheid…

S. Morgenstern 19 februari 2020 om 18:13

Klasse apart hier.

Jooop 19 februari 2020 om 18:14

Oei, die moet pijn doen voor Viviani. Mooie spint ook van Van Der Poel op twee kilometer voor het einde. Moet wel een beetje rekening houden met zijn sprinter die dan natuurlijk niet kan volgen.

Baik-Baik 19 februari 2020 om 18:17

Haha, die ging zo verschroeiend hard dat de rest van het treintje ineens drie dorpen achter lag.

ChefSpijker 19 februari 2020 om 18:18

Modolo sowieso maar een prutser in gedrang. Die laat zo vaak lopen uiteindelijk. Zonde om je energie in te steken als ploeggenoot, maar goed snap ’t wel. Beetje goodwill kweken voor rest voorjaar en Algarve boeit ook totaal niet.

Romāns Vainšteins 19 februari 2020 om 18:25

Wat was zijn doel eigenlijk? Even laten zien dat hard fietsen iets is dat hij kan?

Jooop 19 februari 2020 om 18:28

Ik neem aan Modolo naar voren brengen. Niet echt gelukt. Voor zichzelf wellicht een bevestiging dat hij nog een aardige versnelling in huis heeft aan het einde van de koers. Maar denk niet dat hij op die bevestiging zat te wachten.

Romāns Vainšteins 19 februari 2020 om 18:31

MvdP is ook absoluut een renner die een Nijdam/Cancellara in de poten heeft, alleen doe je dat bij het bordje 1 ipv 2. Ging het daar misschien fout?

Samlambeej 19 februari 2020 om 18:53

Je kan er als mvdp-lover altijd je fantasie op loslaten maar die actie van 'm heeft alleen gezorgd voor 0 PCT-punten namens Alpecin-Fenix.

Jooop 19 februari 2020 om 18:58

Werkt die puntentelling echt zo? Dat je bij een actie waarbij je teamgenoot je wiel verliest je als ploeg automatisch 0 punten krijgt?

Wheely 19 februari 2020 om 18:14

Wat een power!

Turtlehead 19 februari 2020 om 18:14

Mooi hoor, die doet z’n kampioenentrui echt eer aan!

Barry Batsbak 19 februari 2020 om 19:25

Ja, helemaal mee eens! Prachtig om het rood-wit-blauw zo prominent als eerste over de streep te zien komen. Jakobsen is een prima uithangbord voor het Nederlandse wielrennen.

Thoin 19 februari 2020 om 18:14

Jakobsen toch een stap gezet, knap zo.
Viviani trekt de vloek van het verlaten van QS door…

miguelon 19 februari 2020 om 19:54

Die vloek betekent vooral dat je als sprinter niet meer zo goed omringd bent.

chasse patat 19 februari 2020 om 18:18

Fabio kon er nog net mooi tussendoor, maar had ook even goed ingesloten kunnen raken. Was wel duidelijk de sterkste van de sprinters die meededen. Mathieu ging in ieder geval veel te hard als gangmaker voor zijn teamgenoten. Die moet nog veel leren als hij ook onderdeel van de trein van Modolo wil zijn.

ChefSpijker 19 februari 2020 om 18:20

Onderdeel van de trein van Modolo? Als Modolo al een trein krijgt gaat dat in B-koersjes zijn verderop in het jaar wanneer Mathieu op de MTB zit. Straks in het voorjaar is het aan Merlier. Al zal Mathieu ook wel niet veel met hem rijden in koersen waar Merlier kans heeft.

Wheely 19 februari 2020 om 18:20

Of zijn ploegmaten moeten ietsje harder trappen.

Westland95 19 februari 2020 om 18:21

Een trein voor Modolo lijkt me verspilde moeite. Wanneer heeft die voor het laatst wat gepresteerd?

dikkechaap 19 februari 2020 om 23:17

Van der Poel verslaat Modolo met gemak in een pelotonsprint, ook Merlier moet een goede dag en geschikt parcours hebben om VdP te verslaan in een massasprint.

Baik-Baik 19 februari 2020 om 18:18

Lekker hoor. Versnelling lag nu duidelijk op een groot verzet waardoor hij met een paar halen zo er voorbij was.

Samlambeej 19 februari 2020 om 18:18

Hoe makkelijk ging dat?
Blijft zo mooi rustig en weet gewoon: "straks geef ik 3 trappen en binnen."

AWestie 19 februari 2020 om 18:25

Jammer dat Fabio Jakobsen en Dylan Groenewegen hun programma’s overlappen. Je zou bijna denken dat zij dit jaar kunnen (kunnen!) heersen in de grotere sprints.

Zoals in de Vuelta vorig jaar te zien: weinig slechter dan Bennett. Samen op het hoogste sprintschavot bij DQS, met daarna de schlemiel Hodeg.

Geraint 19 februari 2020 om 18:41

Ja, laten we een 23 jarige die terugkomt uit blessure een schlemiel noemen. Een minimum aan respect mag wel.

Zal ik eens wat zeggen? Schlemielen worden geen prof in het wielrennen.

Samlambeej 19 februari 2020 om 18:46

Precies!

AWestie -1

Smuckinho 19 februari 2020 om 21:09

@geraint en sambal
Schlemiel kan ook gewoon iets als pechvogel betekenen hoor.

AWestie 20 februari 2020 om 11:42

Ik typte niet schlemiel met zijn crash van vorig jaar in mijn achterhoofd, maar om het contrast met Bennett en Jakobsen aan te zetten. Niet mijn bedoeling. Hodeg is een straffe sprinter, maar in tegenstelling tot Bennett en Jakobsen is hij in mijn ogen een niveau lager. DQS heeft wat mij betreft twee sprinters die in ieder veld gevreesd worden en één sprinter die natuurlijk prijzen pakt, want DQS, maar echt nog stappen moet maken.

Scott Sunderland 19 februari 2020 om 18:35

Jakobsen is echt een kampioen in wording. Viviani heeft al veel gewonnen maar ik vind hem toch niet de absolute topsprinter. Ik sla op dit moment Bennett, Ewan, Ackermann én Groenewegen en stuk hoger aan.

Limal 19 februari 2020 om 22:00

Viviani zal heus nog wel winnen van Jakobsen, misschien deze week al en anders later op het jaar.

Bennett, Ewan en Groenewegen zijn momenteel de absolute sprinttop die zelfs ondanks een middelmatige positionering nog kunnen winnen. Daarachter volgt er een brede tweede lijn (waaronder Jakobsen, Ackermann, Viviani, Sagan, Merlier etc) die ook regelmatig kunnen winnen wanneer alles meezit. Als Gaviria een valpartij-/blessurevrij seizoen kan doormaken dan zie ik hem ook weer op gelijke voet komen te staan met de top. En Woutje en Matje mogen af en toe aangenaam verrassen ;-)

Franco Ballerini 19 februari 2020 om 18:42

Twee leuke koersen gezien vandaag. Bedankt Eurosport. Maar doe alstublieft wat aan het commentaar. Wat een hoop onzin (Traksel; "Ik had een truc. Als de afdaling er glad bij lag en ik vertrouwde het niet ging ik achter een renner rijden die met dezelfde banden als ik reed. Gleed hij weg dan wist ik dat te het hard ging en deed ik het rustiger aan" of iets in die strekking. Jawel hoor Bobbie, jij kon in de afdaling met 70 km per uur dan nog de dans ontspringen) en daarna Breukink waar geen zinnig woord uitkwam (soms wel 5 minuten stilte van deze co-commentator en als hij dan wat zei waren het uitsluitend clichés).

Samlambeej 19 februari 2020 om 18:48

Bobbie blijft namen verkrachten: Tour du Houtvar, Wallonie-Brussel

Wheely 19 februari 2020 om 18:49

Ik heb ook gehoord op Eurosport vandaag dat Dwars Door Vlaanderen de laatste koers van Valverde zal zijn op Belgische bodem. Dat worden leuke edities van LBL en de WP dan.

Marveloke 19 februari 2020 om 18:58

Dat vond ik inderdaad ook een bullshit-quote, maar ik ergerde me zelf nog meer aan die andere commentator. Hij kan zijn zinnen… niet anders… uitspreken… eh… dan op… deze manier. Ik vind het geen fijne stijl van commentaar, hij is ontzettend saai om naar te luisteren. Dan hoor ik liever Traksel die aan een stuk zijn zinnen doorratelt.

Franco Ballerini 19 februari 2020 om 19:09

Ander triest voorbeeld: Iedere wielerliefhebber zag dat Landa in de aanval ging, behalve het Eurosport duo. Die hebben ongeveer 10 minuten volgehouden dat het Bilbao was.

dumoman 19 februari 2020 om 20:23

@marvelok, Traksel die zijn zinnen doorratelt, kan wel zijn dat er bij Traksel constant geluid uitkomt, maar ik heb hem nog niet kunnen betrappen op 1 zin zonder verkeerd woordgebruik, afgebroken woorden, zinsopbouw etc…

Covadonga 19 februari 2020 om 20:26

Ik heb de Spaanse koers net gekeken. Stug volhouden dat het Landa niet is, was wel tenenkrommend. Het kan zeker beter, maar ik vind het te doen.

Tuubke 19 februari 2020 om 21:59

Ik keek de koersen via Ziggogo en daar had ik vandaag om de een of andere reden steeds Engels commentaar. Heerlijk hoor!

Minne 20 februari 2020 om 11:44

Je kan op Eurosport simpelweg de commentaar op Engels zetten hoor. De nederlandstalige commentatoren zijn daar, mijns inziens, zonder uitzondering bedroevend.

hardfietser 19 februari 2020 om 18:48

Tja de tijden dat Modolo 6x een top 10 notering pakte in een Grand Tour, lees de Giro, liggen achter ons. Wat resteert zullen wat ereplaatsen zijn in B-koersjes ben ik bang.

LB108 19 februari 2020 om 18:51

Vreemde sprint van Elia.
Wijkt volledig af zodat Fabio vrije baan heeft en gaat dan terug…

Verder valt het me vaker op dat collega’s Fabio niet zo feliciteren zoals je dat bij andere renners meestal ziet.
Zou hij dan niet zo geliefd zijn misschien..?

Lance4eva 19 februari 2020 om 20:08

Hij heeft dan ook iets van een vervelend ventje over zich.

Sammysosa 19 februari 2020 om 18:52

Wat zijn we toch gezegend met een gouden generatie! Legt er even Kristoff, Trentin en Viviani op, en zo jong nog!

Wereldtop sprinters: Groenewegen, Jakobsen, Mathieutje
Wereldtop klassiekers: Terpstra, Poels, Mollema, Mathieutje
Wereldtop tijdrijders: Tom en Van Emden
Wereldtop Ronderenners: Dumoulin en Kruijswijk, Kelderman zonder pech, Oomen die eraan komt

Toen ik opgroeide was Breukink met een derde plek in de Tour feest, nu baal ik als Kruijswijk de Giro niet wint. Wat een generatie

Franco Ballerini 19 februari 2020 om 19:03

Mooi rijtje. Aanvulling: Mollema is ook geen slechte ronderenner. Van der Poel moet toch ook wel een goede tijdrit kunnen rijden met zijn veldrit-uurtje-voluit kwaliteit (zie van Aert)?

lander luypaert 19 februari 2020 om 19:04

Meen je dit nu? MVDP bij wereldtop sprinters zetten? Ik heb hem nog nooit een massaspurt zien winnen tegen een Ewan, Gaviria, Bennett. Wereldtop klassiekers. Poels? Buiten in 2016 heeft die niets gepresteerd in de klassiekers. Wereldtop tijdrijders. Van Emden? Vroeger ja! Nu lukt dat niet meer. Ronde renners Oomen die eraan komt? Hoe kan die dan al bij de wereldtop behoren? Wat heeft die van grote rondes of kleine rondes al gewonnen of van berg etappes? Voor de rest deels met je eens!

Sammysosa 19 februari 2020 om 20:45

Ik herinner me een sprint van een kilometer in een semi-klassieker. Maar je hebt gelijk, hij heeft Bennett er nog niet op de Champs Elysees. Poels heeft LBL gewonnen, daarmee is het een wereldtopper. Jos rijdt consequent top 10 in zijn ITT’s. Oomen noteer ik als talent, wereldtop zeg ik Dumoulin & Kruijswijk.

En wat betreft Mollema, die zie ik geen podium Grote Ronde rijden, zoals ie dat in de Vuelta deed in 2011 meen ik. Daarmee subtop in mijn ogen. Maar vroeger was dat het lichtpuntje

attickfan 19 februari 2020 om 21:49

Van Emden won vorig jaar nog de Chrono des Nations. Dan ben je een wereldtopper.

Massimo Bataille 20 februari 2020 om 10:10

Vind ook dat je paar mensen niet mag overschatten en er nog een verschil is tussen constant wereldtop en de subtoppers.

Zo zit je bij sprinters enkel met Groenewegen en Jakobsen. Een Bol, VdPoel en Teunissen zitten toch bij de subtop.
Idem voor klassementsmannen: Dumoulin en Kruijswijk zijn wereldtop. Kelderman, Mollema en Oomen zijn eerder subtoppers.
Klassieke renners: VdPoel en Terpstra. Met Van Baarle, Langeveld en Teunissen daar onder.
Heuvelklassiekers zit je enkel echt met Mollema als topper. Een poels is niet constant genoeg.
Tijdrijders zou ik enkel Dumoulin als topper zeggen. Een Van emden, Kelderman en kruiswijk zijn toch nog iets minder.

yo-eddy 19 februari 2020 om 18:55

overmacht van Fabio in de sprint ….. van der Poel leek zich net op tijd te herinneren dat ie zich echt in zou houden vandaag …… of was ie echt verrast dat Modolo niet meer in zijn wiel zat ……

Ligthning 19 februari 2020 om 19:02

Eigenaardige finale van Mathieu vdp. Eerst wat in de wind rijden, wegzakken, daarna met twee wilde ‘hoekige’ versnellingen naar voren. Voor wie ? Voor wat ? Gezien zijn hoekige stijl was duidelijk dat hij niet de souplesse in huis had om mee te spurten. Maar een ploegmaat naar voren brengen, lukt natuurlijk ook niet met zulke wilde halen.

xistnc 19 februari 2020 om 19:10

In dienst rijden van ploeg of ploegmaats zit nu eenmaal niet in zijn systeem.

Romāns Vainšteins 19 februari 2020 om 19:22

Ze zullen hem in de app wel flink van jetje geven inclusief leuke #’s, :)ies en geintjes met verwijzingen naar computerspelletjes die hij speelt.

yo-eddy 19 februari 2020 om 19:23

@lightning …… veel aannames in je analyse

Fietsman 19 februari 2020 om 19:24

Wat is het Eurosport commentaar matig als Kroon en Van Babbelgem er niet zijn zeg. Die Bobby Traksel doet net alsof hij echt hele zinnige dingen zegt maar eigenlijk is het weinig bijzonders wat hij te melden heeft. Het is trouwens wel leuk om te zien dat VDP ook dingen niet kan. Hij kan klassiekers winnen, sprint winnen, mountainbiken, veldrijden maar een leadout verzorgen dat is toch echt te lastig. Matige renner eigenlijk :p. Fabio was weer top trouwens! Knap om zo jong kopman te worden bij Quickstep.

TJ 19 februari 2020 om 20:15

Klopt, heb het vrouwen veldrijden ook vaak met zo min mogelijk geluid gekeken om het commentaar van Traksel.

assen 19 februari 2020 om 19:41

Jakobsen supersnel, verrassend, had dit verschil zeker niet verwacht.
Onthutsend slechte generale van sprinters ploeg MvdP.

Fijn om Breukink weer te horen, echte vakman

Joseba 19 februari 2020 om 20:08

Leuk middagje koers kijken hoor…. Ruta del Sol en dan door naar de Algarve. Interessant om te zien hoe de verschillende renners er voor staan en ook hoe ze rijden. De sprint vandaag inderdaad erg rommelig met MvdP eerst aan het werk in de trein. Zag hem daar op km8 al een keer ellebogen, toen plots (instinctief?) op 2km van de meet in 3e, 4e positie. Vervolgens een soort bewustwording dat dit niet helemaal de afspraak was om dan achterom te kijken naar Sacha die er niet meer was.

Vanaf dat moment steekt Fabio hem voorbij en wat me bij Jakobsen echt opviel is de enorme rust die hij heeft (en houdt) ook als er wel degelijk beweging is vooraan. Zelfs als Viviani komt gaat hij niet direct, lijkt echt z'n moment te kiezen om te gaan.

De rare beweging van Viviani naar links viel mij ook op, het leek of zijn fiets wat slipte (geen bewuste beweging van hemzelf). En Fabio die inderdaad met een paar doeltreffende trappen beslist.

Seizoen 2020 van start… mooi hoor.

Joachim Agostinho 19 februari 2020 om 20:08

Prachtige overwinning, sympathieke jongen ook!
Sunweb sterk en prominent vooraan, dat is winst, maar Cees Bol manoeuvreert zich regelmatig in een positie waarbij serieus meedoen voor de overwinning niet meer mogelijk is. Beetje brutaler worden en uitgaan van eigen kracht!

SteelHorseCowboy 19 februari 2020 om 21:53

Brengt.. TOE

Maar ook met die correctie vind ik het een rare titel. Waarom moet de nadruk worden gelegd op de zogenaamd 'gevoelige nederlaag' van Viviani? Is het belangrijkste nieuwsfeit niet gewoon de winst van Jakobsen?
Zeg dan gewoon 'Jakobsen klopt Viviani op indrukwekkende wijze'.
Ik vind dit een beetje een nare manier van journalistiek bedrijven.

Poeksel 19 februari 2020 om 22:29

+1

Wheely 19 februari 2020 om 22:40

+2
Zo gevoelig zal die “nederlaag” ook helemaal niet liggen – Viviani, op de weg terug na een val, weet echt wel van wie hij verliest hier, lijkt me geen schande.

Covadonga 19 februari 2020 om 23:19

+3
Misschien moet je je reactie beginnen met @redactie?

sooike 19 februari 2020 om 23:47

Toen ik laatst de taalkundige en journalistieke kwaliteiten van de WF-redactie in twijfel trok, was spot en hoon weer eens mijn deel. Bovenstaand bewijst maar weer eens dat ik niet helemaal ongelijk had. En het erkennen van fouten of het reageren op verkeerde inschattingen is al helemaal niet aan deze redactie besteed, maar dat is ook onderdeel van journalistiek: niet altijd trots zijn op nieuwtjes, maar ook durven toegeven dat je soms fout zit. Soms trekt WF een wel erg grote “journalistieke broek” aan ! Maar het blijft een leuke site hoor !

ghostwriter 20 februari 2020 om 09:25

Mooi om te zien dat Jakobsen een duidelijke ontwikkeling heeft doorgemaakt ten opzichte van een jaar geleden. Quick Step is natuurlijk de ideale ploeg voor een jonge sprinter gezien de begeleiding (van de trainers) en ondersteuning (van de sprinttrein) die sprinters daar krijgen. Hopelijk kan hij zich de komende jaren zo verder blijven ontwikkelen en maakt hij niet dezelfde fout als vele andere sprinters hebben gedaan door te denken dat het gras bij een andere ploeg misschien wel groener is. Die sprinters komen er namelijk allen achter dat er bij die andere ploegen helemaal geen gras is maar astro turf.