Jack Haig kent voorlopige programma en werkt met Bahrain-Victorious aan tijdrit

dinsdag 21 december 2021 om 08:37
Jack Haig kent voorlopige programma en werkt met Bahrain-Victorious aan tijdrit

foto: Cor Vos

Vuelta-revelatie Jack Haig gaat het komend jaar – mits hem de pech van dit jaar blijft bespaard – in de Tour de France proberen. De Australiër weet hoe hij naar de grootste wielerwedstrijd toe moet werken: door onder meer Parijs-Nice, de Ronde van Catalonië en het Critérium du Dauphiné te rijden, maar bovenal met de ploeg aan zijn tijdrit te werken. “We moeten echt in het tijdrijden verbeteren.”

De 28-jarige renner heeft het dan niet alleen over zichzelf, maar over de hele ploeg. Want zelfs de tijdritten van een erkend tijdrijder als Pello Bilbao vielen in 2021 tegen namens Bahrain-Victorious. Toch opmerkelijk, voor een ploeg die een uiterst succesvol wielerjaar kende. Haig zelf verloor in de afsluitende tijdrit van de Vuelta drie minuten op Primož Roglič. “We hebben super goede renners, dus we werken op de trainingskampen in december en januari hard aan het optimaliseren van onze tijdrit. Hopelijk kunnen we er dan voor zorgen dat de tijdritten aankomend jaar een wapen worden, en niet een zwaktepunt”, zegt hij tegen CyclingNews.

Haig kiest in 2022 voor een net iets andere opbouw naar de Tour dan in 2021. Dit jaar rijdt hij naar alle waarschijnlijkheid niet de Ronde van Romandië . “Mijn eerste WorldTour-koers wordt de UAE Tour, waarna ik Parijs-Nice, misschien de Ronde van Catalonië doe en op hoogtestage ga voordat ik nog eens de benen test in de Dauphiné”, eindigt hij.

Voorlopige programma flag-au Jack Haig
flag-ae UAE Tour
flag-fr Parijs-Nice
flag-es Ronde van Catalonië
Hoogtestage
flag-fr Critérium du Dauphiné
flag-fr Tour de France

Dit artikel delen:

12 Reacties

Geel Zwarte Bril 21 december 2021 om 09:49

Zwaar programma. Hij mag mij verrassen tussen de echt grote jongens.

Maillot à Pois 21 december 2021 om 10:46

Dat valt wel mee.
Dit jaar deed ie ook UAE Tour, Parijs-Nice en Dauphiné.
Toen geen Catalonië, maar wel Ardense klassiekers en Romandië.
Zwaarder voorjaar eigenlijk.

lo squalo dello Stretto 21 december 2021 om 14:25

Zwaar? 4 rittenkoersen voor de Tour? Van januari-juni? Ze kunnen toch niet de hele tijd op een berg zitten trainen?

FDJ 21 december 2021 om 10:07

In mijn ogen gewoon een ideale meesterknecht die eventueel in een ronde dienzwak bezet is of de rest heeft er al eentje in de benen een keer leuk meedoet, maar meer ook niet.

Rondje 25 21 december 2021 om 13:50

Nou, in mijn ogen toch echt meer dan een meesterknecht.

3e in de Vuelta
7e Parijs-Nice
7e Ronde van Provence
5e Dauphiné

En bij deze noteringen zitten toch echt wel toprenners.

Als je als knecht een keertje een top 5 á 10 haalt doe je het al niet slecht.
Met 4 keer een top 7 notering ben je echt wel meer dan een knecht.
Als hij niet zou knechten zouden zijn prestatie wellicht nog beter zijn.

Murcia 21 december 2021 om 11:04

Haig is geen tijdrijder en gaat dat ook niet meer worden, hooguit kun je die drie minuten achterstand op een Roglic terug brengen naar 2,5 minuut maar dat is het dan ook wel zo’n beetje. Hij doet er beter aan om explosiever bergop te worden, in de Vuelta bleek dat nog steeds een zwakke plek tegenover niet alleen Roglic maar ook een Mas en Lopez.

Geert Kroezen 21 december 2021 om 18:07

Explosiviteit kun je moeilijk leren, is een stijl. Tijdrijden kan echt verbeteren als de wattages goed zijn.

de adelaar 21 december 2021 om 14:24

Haig is een klasbak , zeer getalenteerde renner maar op leeftijd, ik schat Caruso hoger in en als ik Bahrein zou zijn zou ik meer op Mader gaan inzetten.

Geert Kroezen 21 december 2021 om 18:09

28 op leeftijd? Als je om je heen kijkt is dat een topleeftijd. Dat je supertalenten hebt betekent niet dat de rest te oud is. Al moet ik zeggen dat je met de caruso opmerking je niveau laat blijken. Caruso zal minder worden, niet beter, perfecte bewijs hoeveel er nog in een Haig kan zitten

Rondje 25 21 december 2021 om 18:31

Hoezo op leeftijd als je 28 jaar bent. De meeste wielrenners beginnen dan pas aan hun topjaren. Behalve Pogacar, Van Aert, Van der Poel. Maar dat zijn dan ook uitzonderlijke talenten.
Je noemt Damian Caruso. Caruso is 34 jaar en had verleden jaar een top jaar. Joop Zoetemelk was 34 jaar met zijn touroverwinning en 39 jaar toen hij wereldkampioen werd. Hoe oud was Geraint Thomas toen hij de Tour won? Inderdaad 32 jaar. Miguel Indurain won zijn eerste Tour op 27 jarige leeftijd. Daarna nog eens op 29, 30 en 31 jarige leeftijd drie maal. Dus een beetje rare redenatie om Haig een renner op leeftijd te noemen lijkt me zo.

de adelaar 21 december 2021 om 22:39

Ik geef aan dat Mader veel meer potentie heeft

Romāns Vainšteins 21 december 2021 om 23:18

Je hebt ook AK renners in de tour nodig zoals Haig en Lutsenko die er vol voor gaan zonder bij de favo’s te zitten. Laat er wat crashen, pech hebben en de start niet halen, strijd je voor top 5.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair