Iwan Spekenbrink over transfergeruchten Tom Dumoulin: “Totaal verrast”

woensdag 3 juli 2019 om 15:42

Ploegbaas Iwan Spekenbrink van Team Sunweb was geschrokken en verrast door alle geruchten rond een mogelijke transfer van Tom Dumoulin. Dat vertelde hij voor de camera van WielerFlits tijdens een persbijeenkomst in aanloop naar de Tour de France.


“Gisteravond werden we gebeld en het heeft ons totaal verrast”, zei Spekenbrink. “Vraag het alle mensen hier: we zijn juist met Tom Dumoulin, een groot sportman, bezig doelen te verwezenlijken. We werken heel geïnspireerd. We hebben naar de Giro toegewerkt, via de Dauphiné geprobeerd om er voor de Tour voor te gaan.

“En wat er nu gebeurt, en daar moeten we de rust en de kalmte bewaren: allerlei dingen worden gezegd en geschreven”, gaat de ploegbaas verder. “Tom is gewoon een ploeggenoot, we gaan gewoon met hem spreken. Zijn management heeft ons al uitgenodigd. Laten we eerst eens met hem spreken in plaats van te reageren op elke waarheid en onwaarheid die de ronde doet.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

51 Reacties

bartp25 3 juli 2019 om 15:46

Dus het management van Dumoulin heeft Sunweb uitgenodigd, dat spreekt ook in het nadeel van Sunweb omtrent de geruchten.

hjjanssen1973 3 juli 2019 om 15:48

Eens, Bartp25.

DeGroteMolen 3 juli 2019 om 17:42

Het is niet gezegd dat Sunweb koste wat kost met TD voort wil. Misschien willen ze wel een combi met Coredon gaan maken en met VdP aan de gang. Levert meer spektakel wellicht. Sunweb zal nooit een Ineos worden in de breedte qua klassementsrenners.

Spurter 3 juli 2019 om 18:37

@DeGroteMolen:

Denk dat MvdP weinig trek heeft in het strakke keurslijf van Sunweb. Lijkt me echt helemaal niks voor hem.

Nico Dick 3 juli 2019 om 20:34

@de grote molen: en dan zal Sunweb ook naar Canyon moeten overschakelen

LutsenkoFan 3 juli 2019 om 20:39

Canyon is dan wel weer een Duits merk..

hjjanssen1973 3 juli 2019 om 15:50

Het spreekt ook in het nadeel van Dumoulin, want in hoeverre heeft hij echt gesproken over zijn onvrede, terwijl hij wellicht al een alternatief plan is overeengekomen met JV?

wiebipedia 3 juli 2019 om 15:55

Je kan er natuurlijk niet vanuit gaan de Spekenbrink hier gewoon de waarheid spreekt wanneer hij zegt verrast te zijn. TD is uitermate ambitieus en heeft na zijn overwinning in de Giro ogenschijnlijk de wind tegen. Tweede in de Tour en tweede in de opvolgende Giro zijn geweldige prestaties, maar hebben hem mentaal ook heel veel gekost. Het is niet ondenkbaar dat TD nadenkt over omstandigheden om zijn ambities te verwezenlijken.

bartp25 3 juli 2019 om 16:06

Je gooit je oude schoenen niet weg voordat je nieuwe hebt gekocht? Zou best kunnen.

west 3 juli 2019 om 15:51

Als je totaal verrast bent door transfergeruchten na alles wat dit jaar is gebeurd, dan ben je misschien niet geschikt om een absoluut topteam te managen…

DeGroteMolen 3 juli 2019 om 17:45

Hij laat in deze fase natuurlijk niet het achterste van zijn tong zien aan WF, logisch.

Bart De zever 3 juli 2019 om 15:53

Die neen klinkt redelijk kordaat. Het zal geld moeten kosten om uit zijn contract uit te komen.
Communicatie tussen dumo en ploeg is serieus verziekt dat is onderhand wel duidelijk.

Franco Ballerini 3 juli 2019 om 16:07

Zal zeker wel geld kosten, maar hoeveel? Uit de laatste alinea van het nu.nl artikel maak ik op dat er een clausule is.

https://www.nu.nl/wielrennen/5959781/dumoulin-weerspreekt-geruchten-over-voortijdig-vertrek-bij-team-sunweb.amp

Liefhebbertje 3 juli 2019 om 15:54

Had 2 jaar geleden naar Sky moeten gaan. Dan had Tom al veel meer op z’n conto bij kunnen schrijven. Uiteraard voor de gemiddelde Nederlander een team met veel haken en ogen maar wel 1 die volledig voor kopmannen gaan en altijd voor het hoogste gaat.

Piet 3 juli 2019 om 15:56

Als knecht voor de Britse kopmannen?

Jungle Man 3 juli 2019 om 16:49

Sky?
Daar wil te toch alleen maar voor rijden als je je bankrekening wil spekken, en last van astma hebt.

Spurter 3 juli 2019 om 18:38

Dan had hij kunnen knechten voor Froome en Thomas.

achterhoeker 3 juli 2019 om 15:56

Fascinerende soap om te volgen..
Hoop dat Tom du Moulin nog wel fris aan de Vuelta start…
Hij zou em zo maar kunnen winnen en dan ziet de Sunweb wereld er weer heel anders uit…

Omhoog73 3 juli 2019 om 21:56

Waarschijnlijk mag hij als wraak de Vuelta niet eens rijden als hij naar Jumbo gaat. Dit zie je vaak als renners niet bijtekenen of eerder weggaan.

Jean Dumas 3 juli 2019 om 15:57

De gebrekkige communicatie rond de knie sprak al boekdelen; Zonneveld is overtuigd van zijn bronnen. Tom is zelf bezig met zijn nieuwe ploeg, zonder Sunweb in te lichten.

hjjanssen1973 3 juli 2019 om 17:11

Dat denk ik ook. Dumoulin zit in zijn hoofd al bij een ander team.

Covadonga 3 juli 2019 om 16:29

Ik vermoed dat we nu 6 keer per dag een berichtje krijgen over Dumoulin en zijn ploeg(en). Gelukkig komt de Tour eraan!

Jungle Man 3 juli 2019 om 16:50

Inderdaad, dan kunnen we het weer ‘gewoon’ over wielrennen hebben.

Niklas 3 juli 2019 om 16:37

Als het waar is dat Tom voortijdig wil vertrekken bij Sunweb, doet de ploeg er goed aan om niet dwars te gaan liggen. Daarmee maken ze geen vrienden. Het is in het belang van iedereen dat er snel spijkers met koppen geslagen worden en dat deze soap niet te lang boven de markt blijft hangen.

tdola 3 juli 2019 om 16:43

Het artikel op nu lijkt idd in laatste alinea erop te duiden dat er optie is (afkoopsom?) voor TD om onder contract uit te komen.

joowii 3 juli 2019 om 18:12

Ja, dat lijkt erop maar wel op een vreemde manier: Spekenbrink wordt gequote "Als principe klopt dat…", maar dit komt niet uit het NOS-filmpje. Dit wordt wél geïnsinueerd. Lekker slordig omgaan met bronvermelding door NU.nl dus.

Conclusie: meer speculatie, minder zekerheid.

Aan de andere kant kan ik me herinneren dat toen Dumoulin zijn contract voor 5 jaar verlengde, er iets werd gezegd over 'voor onbepaalde tijd' verlengen. Hoe zat dat ook weer? Iemand dit nog helder voor de geest? Misschien heb ik het verzonnen…

Edit:
Nee dus, dat ging over het contract van sponsor Sunweb met de ploeg:
https://www.ad.nl/wielrennen/sunweb-verlengt-contract-met-ploeg-dumoulin-voor-onbepaalde-tijd~ad960a78/

wulu 3 juli 2019 om 17:03

Die Visbeek hakkelt en stottert… ik denk dat het intern enorm dondert daarbij Sunweb. Vorig jaar al een paar goede krachten die zijn vertrokken, dat gedoe rondom het protocollen beleid hoor je ook weinig positieve berichtgevingen over. En nu ga je midden in het seizoen met je kopman en management om tafel zitten. Dat weet hij dan weer wel, maar compleet verrast door het nieuws rondom de persoon Tom Dumoulin? Visbeek is te veel bezig om alles uit te bannen om controle over een proces te hebben en lijkt daarbij het menselijke aspect uit het oog te verliezen. Tom is “gewoon” een ploeggenoot, misschien wringt daar wel de schoen…

jooprioolpijp 3 juli 2019 om 17:44

dit was Spekenbrink, maar dat terzijde. Uiteraard laat hij hier nog niet eens het puntje van z’n tong zien, laat staan het einde. Wat we hier zien is damage control (=nikszeggende teksten bezigen) van iemand die uiteraard meer ins en outs kent dan wij op WF samen, en baalt van het feit dat de media zich d’r voortijdig mee gaan bemoeien. Uiteraard ga je in zo’n situatie om de tafel zitten, wat anders?

wulu 3 juli 2019 om 18:58

@jooprioolpijp

Dat moet uiteraard Spekenbrink zijn ipv Visbeek.

Damage control of niet, hij had zich hier beter op moeten voorbereiden. Maar dat is het probleem van Spekenbrink en Sunweb, ze downplayen de individuele renner die voor hun een grote ronde heeft gewonnen en kan winnen. Door hem steevast een gewone ploeggenoot te noemen. Ik denk dat een Merijn Zeeman naast zijn werkwijze, een renner belangrijk kan maken. Spekenbrink praat alleen maar over het systeem ipv het durven benoemen dat zijn kopman en organisatie de beoogde doelen niet behalen. En dat ze dat nu tussentijds vanuit beide partijen gaan evalueren en kijken naar een goed vervolg van de rest van het seizoen. Dan haalt hij meteen de kou uit de lucht door zichzelf kwetsbaar op te stellen. Dan kan je binnenskamer eventueel hard uithalen naar Dumoulin en zijn management, en ze op de man af vragen waar deze geruchtenstroom vandaan komt? Want dat moet haast wel vanuit het kamp Dumoulin komen…

Arjan Hoeben 3 juli 2019 om 17:35

Zijn zenuwachtige gedoe spreekt boekdelen. Natuurlijk was Iwan hier al weken van op de hoogte. Zijn toneelstukje komt niet goed uit de verf. Het lijkt mij dan ook zeer aannemelijk dat Tom naar Jumbo gaat.
Bij die voetballers zien we ook altijd de ontkenning, maar dit nieuws komt niet zomaar ergens vandaan.
Als er gesprekken zijn geweest zal het heus niet alleen een gesprek met Jumbo zijn, ondertussen is de helft van alle managers al op de hoogte. Tja probeer dan maar eens niet uit te lekken.

jooprioolpijp 3 juli 2019 om 17:46

Eens. En Sunweb kennende gaan we van hun niet veer meer details te horen krijgen. Da’s eigenlijk wel netjes ook.

havana 3 juli 2019 om 17:59

Mijn conclusie is dat kamp TD deze info bewust heeft gelekt naar Zonneveld om zo de publieke opinie vast voor hem te winnen. Bijna iedereen, ook hier op WF, reageert positief op een eventuele transfer. Ik denk dat de manager van TD goed heeft gekeken naar hoe het bij Van Aert is gegaan: ook daar was zijn oude team al afgeschreven voordat er überhaupt gepraat werd.

Je kunt van Zonneveld vinden wat je wil, maar hij baseert zich nooit op twijfelachtige bronnen.

De uitkomst van het gesprek van volgende week laat zich raden: de verwachtingen van beide partijen lopen te ver uiteen om door te gaan en daarom is in goed overleg besloten uit elkaar te gaan. Blabla.

De reactie van Plugge vond ik overigens ook veelzeggend, die wilde eigenlijk niks zeggen. Als TJV niet al gesprekken had gevoerd, dan had Plugge gewoon glashard gezegd: wij zijn hier niet actief mee bezig.

Fuubs 4 juli 2019 om 01:05

Ik vond de reactie van Pluggs ook opvallend. Hij zei inderdaad niks, maar die grijns vond ik zeer verdacht.

Geit in mijn Kelderman 3 juli 2019 om 18:21

Ja, hier is wel meer aan de hand dan wat loze geruchten. Die is pleite.

xistnc 3 juli 2019 om 18:26
Quote van Spekenbrink:
Tom is gewoon een ploeggenoot

Okee.

marilise 3 juli 2019 om 18:33

heel gewoon, doodgewoon. Tja!

KennyKlimmen 3 juli 2019 om 18:40

Tsja, ik zou het wel jammer vinden als dit allemaal met clausules, spelletjes via media, ontevredenheid e.d. te maken heeft. Gaat m.i. het aura van Tom aan.
Ploeg heeft me het aantrekken van Bennoot en de ontbolsterende talenten een goede ploeg voor Tom voor 2020. Zo van een afstand bekeken.

Jean Dumas 3 juli 2019 om 18:41

Ze mogen niets zeggen tot 1 augustus, en Spekenbrink heeft het moeilijk met de kwestie, verraadt zijn lichaamstaal.

KennyKlimmen 3 juli 2019 om 18:44

Ik zou ook een niet weinig in de rats zitten met een muitende protégé.

greeny 3 juli 2019 om 18:54

oh jawel hoor, ze mogen zat zeggen. als ze het contract verbeken bijvoorbeeld, of dat ze hem aan zijn contract gaan houden, of dat ze zijn contract openbreken en verlengen. je mag alles officeel brengen behalve inkomende transfers voor 1 aug.

Lord Melchett 3 juli 2019 om 18:58

Lijkt me nogal dom om te zeggen dat je totaal verrast bent. In de wielrenwereld is niets totaal verrassend. Je kan vanalles verwachten(uitslagen, contracten, doping) Dat maakt het nou juist leuk naast de pure sport, landschappen en kastelen ed.

girardengo 3 juli 2019 om 19:08

Opvallend hoe de sfeer rond deze ploeg in een paar jaar tijd volkomen verandert, zonder dat je precies weet hoe het zit. Op zich jammer.

Tijmuh 3 juli 2019 om 19:15

Uit de geruchten, dit interview en het knie-debacle, maak ik op dat TD is gevlogen. Roglic zal dan ook kunnen vertrekken naar een andere ploeg.

Lapjestrui 3 juli 2019 om 20:07

Mr 1t4i man van het systeem. Belooft weinig goeds mocht het een juridisch getouwtrek worden. Laat TD svp z’n ding doen, daar waar hij zich goed voelt!

maklukzat 3 juli 2019 om 21:36

Als er problemen zijn dan bespreek je dat toch intern. Gezien de reactie van Spekenbrink lijkt dat niet gebeurt te zijn. In plaats daarvan heeft Dumoulin wel gesproken met Jumbo-Visma en reactie gegeven in de media. Verhoudingen zijn in ieder geval goed mis.

Dolledriesoldebroek 3 juli 2019 om 22:09

Doet me een beetje denken aan ali chemicali op de iraakse tv.. there is no american invasion!

Dolledriesoldebroek 3 juli 2019 om 22:27

Haha, comical ali dan! Was ook totaal verrast!

Jean Dumas 4 juli 2019 om 05:35

Ik heb weleens een Jumbo bezocht, maar niets gekocht.

Thijs E 3 juli 2019 om 23:38

Nog nooit eerder in de geschiedenis van inspiratie is het woord geïnspireerd zo ongeïnspireerd uitgesproken.

Als een konijn in het helle licht van de koplampen staat hij daar een beetje zijn aankomende verlies weg te stamelen.

Samlambeej 4 juli 2019 om 09:45

Bij Tom kreeg je nog het idee dat er iets speelde. Deze man gaat als een politicus in de totale ontkenning.