Italiaanse ploeg weet waar Jonathan Milan EK verloor: “De Belgen hebben ons uitgeput”
Foto: Cor Vos
maandag 16 september 2024 om 13:29

Italiaanse ploeg weet waar Jonathan Milan EK verloor: “De Belgen hebben ons uitgeput”

De Italianen hadden met Jonathan Milan misschien wel de topfavoriet voor het EK wielrennen in huis, en ze speelden ook een absolute sleutelrol in de wedstrijd. Alleen kwam de lead out-trein met Matteo Trentin, Davide Ballerini en Simone Consonni dat tikkeltje te vroeg op kop, waardoor Milan ingesloten geraakte en pas op plaats dertien in de uitslag terechtkwam. Waar is het zo kunnen mislopen voor de Italianen?

Het strijdplan was nochtans perfect eenduidig, zo klonk het vooraf aan de wedstrijd aan de microfoon bij WielerFlits. “Voor ons is het duidelijk: we moeten goed samen blijven en met de hele ploeg zo veel energie sparen als mogelijk”, stelde Italiaans bondscoach Daniele Bennati. In de finale moeten we nog voldoende mannen hebben.”

Bennati wist namelijk ook dat de Italianen niet zomaar naar een sprint zouden worden geloodst door de andere ploegen. “Ik denk dat iedereen naar Italië zal kijken. Het Limburgcircuit wordt een aandachtspunt voor ons. Het is het lastigste deel van het parcours, daar gaan Mathieu van der Poel en Mads Pedersen zeker de koers proberen open te breken. Renners als Matteo Trentin en Davide Ballerini moeten die aanvallen dan volgen. En dan is het echt simpel: in het wiel blijven en alles lam leggen (lacht).”

Je moet het Bennati wel meegeven dat hij voorspellende gaven heeft, want juist Van der Poel en Pedersen reden na de Limburglus een hele tijd voorop, waardoor Italië – samen met de Belgische ploeg – behoorlijk wat mannetjes moest opofferen om überhaupt aan sprinten toe te komen. “Laten we zeggen dat er een scenario is gecreëerd dat we hadden moeten vermijden. Helaas moesten onze renners de volledige verantwoordelijkheid nemen om het zestal terug te pakken”, aldus Bennati achteraf bij Bici Pro.

“We moesten Edoardo Affini en Mattia Cattaneo opofferen; twee renners die nuttig voor ons zouden zijn geweest in de laatste drie kilometer”, vervolgde de selectieheer. “Het belangrijkste doel was om Jonathan goed uit de wind te houden en op het juiste moment naar voren te komen. Helaas moesten we er iets te vroeg uitkomen, waardoor we vanaf anderhalve kilometer van de aankomst op kop kwamen.”

En daar wringt het schoentje volgens Bennati, die Milan uiteindelijk niet eens aan sprinten zag toekomen. “Het was niet te doen om de snelheid hoog genoeg te houden en de andere ploegen achter ons te houden tot aan de streep. En Merlier, die van achteren begon, verraste ons. We hadden deze situatie niet mogen laten ontstaan, maar de jongens deden hun best en gaven zich volledig. Felicitaties aan België en Merlier, die erin slaagden om ons uit te putten en ons met weinig mannen achter te laten in de finale.”

RIDE Magazine
13 Reacties
16-09-2024 13:44
Lol, "De Belgen hebben ons uitgeput". Als er één team is dat nagenoeg niets deed, dan de Belgen wel. Maar mss bedoelt Bennati dat wel... Italianen hadden de Belgen met Merlier en Philipsen de koers moeten laten controleren.
    16-09-2024 13:51
    Het is nu niet dat de belgen niets gedaan hebben, maar ze hebben het hard labeur idd aan de italianen over gelaten. Belgie had gewoon duidelijk verschil tussen knechten Declercq, Rex en Theuns en de sprinttreinen Van Lerberghe/Merlier en Rickaert/Meeus/Philipsen. De treinen moesten hun sparen.

    Uiteindelijk vind ik de uitspraak van de italianen ook niet 100% correct. Affini en Cattaneo hebben echt wel hun werk uitstekend gedaan en uiteindelijk kwamen ze nog met 5man in de laatste 2km. Dus hadden ze wel genoeg volk. Trentin/Consonni/Milan hebben pas rond de laatste km op kop moeten komen, maar zijn gewoon beetje overvleugeld geweest. Een frissere Affini zou hier niet veel verschil gemaakt hebben.
16-09-2024 14:13
Hij zal bedoelen dat de Belgen het voor elkaar hebben gekregen om Italië veel verantwoordelijkheid te laten pakken waar de Belgen dat veel beperkter deden.

Want de echte aanstichters voor het zware verloop waren natuurlijk vooral de Denen en in iets mindere mate de Nederlanders.
16-09-2024 14:25
Koekje van eigen deeg ... of zoiets ?

Wat de Belgen gisteren deden, is wat de Italianen al decennia lang doen toch ? Zelf niets doen en een ander het vuile werk laten opknappen, om vervolgens met de prijzen te gaan lopen.

Okay, okay de laatste tien jaar is dat wat minder geworden, aangezien ze in Italië geen Bettini's, Di Luca's en Rebbelin's ed meer hebben rondfietsen. Maar ik kan op twee handen en voeten niet tellen hoe vaak ik me hieraan bij de Italianen aan geërgerd heb.

Dus een dikke pluim naar de Belgen wat dat betreft, die zich niet gek hebben laten maken ondanks het feit dat er in eigen land gereden werd.
    16-09-2024 16:12
    Is ook bij de dames al vele jaren het geval.
    16-09-2024 19:41
    Catenaccio, zelfs in het wielrennen.
16-09-2024 13:39
Ik dacht dat de Denen de oorzaak waren.
16-09-2024 16:03
De Belgen hebben de Italianen idd dwars gezeten voor de overwinning. Er is dus sinds de tijd van de Nerviers en Menapiers niets veranderd. Julius Caesar vond het al lastige mensen.
    16-09-2024 16:17
    Die ouwe Julius toch. hij moest het eens weten.
    "De dapperste der Galliërs" maakten het de Italianen andermaal lastig.
16-09-2024 15:17
Het door vele landen uitgevoerde spel "Italiaantjes pesten" heeft dus zijn vruchten afgeworpen.
Aan de andere kant; Italië wordt als wielerland flink overschat.
Ze hebben al sinds jaren geen enkel team meer in de World Tour.
Zegt voldoende volgens mij.
16-09-2024 13:47
Italianen hebben teveel verantwoordelijkheid genomen in de achtervolging. Hierdoor kwamen ze in de finale tekort.
16-09-2024 14:08
Milan zelf was helemaal niet zo het rood ingegaan maar kwam volkomen verkeerd uit voor de spurt, zat helemaal klemvast. Iedere spurt overkomt dat renners wel, al dan niet inclusief trein. Italianen hebben, zoals nagenoeg altijd in het blauw, gewoon weer een leuke en actieve koers gereden.
    16-09-2024 16:19
    "Ze hebben wel een beetje dom gedaan". Om maar eens een passend citaat te gebruiken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine