Is het vrouwenwielrennen klaar voor een Tour van drie weken? Meningen in en rond het peloton zijn verdeeld
De Tour de France Femmes bestaat dit jaar opnieuw uit negen etappes. Ook de vrouwenwedstrijden van de Vuelta a España (7 dagen) en de Giro d’Italia (8 dagen) duren een stuk korter dan de drieweekse rondes bij de mannen. Het leidt tot de vraag of het vrouwenwielrennen langzamerhand niet toe is aan langere rittenkoersen. Sporza co-commentator Ine Beyen en ploegleider Jos van Emden denken dat het niet mogelijk is, onder meer Riejanne Markus ziet dat anders.
In haar column in Het Nieuwsblad laat Beyen weten dat het vrouwenpeloton nog niet klaar is van een ronde van drie weken. “Er wordt al eens gediscussieerd of een grote ronde voor vrouwen ook geen drie weken moet zijn. Mijn antwoord is neen. Het vrouwenpeloton is daar niet klaar voor”, laat de voormalig profrenster optekenen.
“Het vrouwenpeloton moet zich nog verder ontwikkelen om attractief te kunnen blijven. Mocht deze Tour nog een week langer duren, dan krijg je plots geen andere namen die voor een andere strijd gaan zorgen. Het blijven dezelfde namen”, vervolgt ze.

Ine Beyen – foto: Cor Vos
“Ik vraag me trouwens af of het echt wel nodig is om naar drie weken te gaan. Laten we over een paar jaar eens twee weken proberen en dan verder zien. Bij de mannen vragen ze zich toch ook af of drie weken niet veel is. Hoe vaak zie je niet dat het ook bij hen in de derde week al beslist is?”
Volgens Beyen moet de sport attractief genoeg blijven om sponsors en publiek aan te blijven trekken. Omdat de top volgens de analiste nog niet breed genoeg, loopt de Tour het risico om minder attractief te worden als er langer wordt gekoerst. Ploegleider Jos van Emden deelt die mening in gesprek met Tom Dumoulin voor de Avondetappe.
Ook Anna van der Breggen vindt een negendaagse Tour lang genoeg. “Voor mij is het lang genoeg, ik ben na negen dagen ook wel kapot”, lacht ze. “Laten we aan het einde kijken hoeveel meiden er nog in koers zijn en dan eens gaan bespreken voor de jaren erna.”

Volgens Riejanne Markus mag de Tour wel langer duren – foto: Cor Vos
Uitbreiden wel mogelijk
Volgens andere betrokkenen zou het wel mogelijk zijn om de Tour de France Femmes uit te breiden. Riejanne Markus, renster van Lidl-Trek, was zelfs teleurgesteld toen ze de presentatie van het Tour-parcours zag. “We hebben in het verleden al een aantal keer een Giro van tien dagen gehad en nu is het heel speciaal dat de Tour negen etappes duurt”, zegt de voormalig Nederlands kampioen tijdrijden sarcastisch voor de camera van de NOS.
“Als je het niveau ziet waarmee we in dit peloton rijden, vind ik dat het op zijn minst naar twee weken mag”, is Markus van mening. Ook Albert Timmer, ploegleider bij Picnic-PostNL denkt dat het peloton een langere Tour Femmes zou aankunnen. “Of je nou negen, twaalf of dertien dagen doet. Volgens mij zijn ze er gewoon klaar voor. Ik kan geen reden bedenken waarom het niet zou kunnen”, laat hij weten.
Etappes Tour de France Femmes
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
---|---|---|---|---|
26.07 | 1 |
Vannes
|
Plumelec
|
78.80 km |
27.07 | 2 |
Brest
|
Quimper
|
110.40 km |
28.07 | 3 |
La Gacilly
|
Angers
|
163.50 km |
29.07 | 4 |
Saumur
|
Poitiers
|
130.70 km |
30.07 | 5 |
Futuroscope
|
Guéret
|
165.80 km |
31.07 | 6 |
Clermont-Ferrand
|
Ambert
|
123.70 km |
01.08 | 7 |
Bourg-en-Bresse
|
Chambéry
|
159.70 km |
02.08 | 8 |
Chambéry
|
Saint-François Longchamp (Col de la Madeleine)
|
111.90 km |
03.08 | 9 |
Praz-sur-Arly
|
Châtel
|
124.10 km |
https://nos.nl/collectie/13994/video/2576879
Ik ben het volledig met haar eens.
Niet enkel de (nu nog redelijk) smalle top van het vrouwenwielrennen moet dit aankunnen , maar ook hun ploeggenotes/helpsters welke niet steeds het niveau halen van hun kopvrouw(en), nogal logisch anders waren ze ook kopvrouw in één of andere ploeg.
Het kan toch niet zijn dat na anderhalve week het peloton gehalveerd is (of nog minder) of dat enkel nog de toprensters overblijven in die laatste week.....want dan moeten ze weer (allerlei kunstgrepen uithalen) door bvb. de tijdslimieten aan te passen en dan zitten we in het straatje van afgelopen Tout de France voor mannen.
Dit zorgt dan ook weeral voor controversen.
In de toekomst evolueren naar max. twee weken zou mooi zijn.
Daarenboven zullen ze , indien ze uitbreiden naar drie weken, ook weer andere contreien (uithoeken) gaan opzoeken waardoor er meer en langere verplaatsingen gedaan moeten worden, bvb ipv enkel de Alpen of het Centraal Massief) aan te doen , zullen ze dan ook de Pyreneeën erbij willen.
Als je hoort bij de mannen, zit iedereen nogal dikwijls bang af te wachten met die zware derde week in het achterhoofd, waardoor ze verkrampen in de week ervoor en geen koers durven maken.....dus tijdsverlies.
Het is zoals die superlange ritten in een ronde ...ritten van +200 km. zijn niet evenredig spannender dan korte intensieve ritten.
Spaar die lange ritten maar voor kampioenschappen en klassiekers.
Besluit...Ine heeft groot gelijk !!!
Ook wat het totale aantal kilometers betreft, zou je daarop moeten kunnen uitkomen.
Geldt ook voor de Tour de France des Hommes
Dus waarom zou je dat in godsnaam ook bij de vrouwen doen? Je wilt een aantrekkelijke ronde. Drie weken met dit peloton, dan is er na 1,5 week al niks meer aan. Die korte tour is juist leuk!
Voor sommige althans XD
Het (grote verschil in) niveau en vooral de beperkte stuurvaardigheid indachtig, kan je op dit moment simpelweg geen volwaardige grote ronde laten rijden door de dames. Na 5 etappes hebben ze nu al 21 uitvallers, das amper 3 minder dan bij de mannen na een volledige Tour, en die starten dan ook nog eens met 30 man extra. Vorig jaar hadden ze na 8 etappes al 43 uitvallers.
Anderzijds zeggen ze bij de mannen ook dat een grote ronde uitrijden je een veel betere coureur maakt, dus als je het vrouwenwielrennen een boost wil geven en de top wil verbreden, moet je de groeipijnen misschien maar voor lief nemen en hen die kans geven, ook al haalt misschien maar 1 op 3 de finish. In principe zal het hen allemaal wel sterker maken als ze een flink aantal dagen na elkaar kunnen koersen.
Eventueel zou je in de beginjaren ervoor kunnen kiezen om de 3 weken koers te organiseren als 3 aparte rondjes, waarbij ze 7 dagen koersen, 1 dag rust, terug 7 dagen koersen, dag rust, weer 7 dagen koers, maar waarbij rensters die buiten tijd waren of moesten opgeven weer kunnen starten bij elke nieuwe week, om het gevoel/effect van een grote ronde te simuleren.
Maar daar tegenover staat ook wel dat de koersen een pak korter zijn, de snelheden een stuk lager liggen en vooral, dat de koersen bij vrouwen veel langer gesloten blijven waardoor de afstand waarop je tijd kan verliezen in principe ook een stuk korter is.
Denk als ze bij de vrouwen de koersen al (voor) halfweg openbreken zoals Pogacar, Van der Poel, Pedersen,... dat vaak doen je met de tijdslimiet van de vrouwen inderdaad een half peloton riskeert te verliezen.
Voorlopig zijn er ook maar 4 buiten tijd gefinisht hoor, dus op zich valt hun aandeel in het totaal aantal uitvallers nog wel redelijk mee.
het algemene niveau is te laag om er 2 en al helemaal om er 3 weken van te maken, maar als je het niet zwaarder gaat maken, gaat het algemene niveau ook niet hoger worden.
bij de heren hoor je toch vaak dat renners soms enorm kunnen groeien en aansterken door die eerste grote ronde uit te rijden. als de dames eens 2 weken moeten rijden, hangt 80% misschien ook tussen het kader op dag 14, maar misschien blijken die een jaar later wel serieus verbeterd te zijn en is hun algemene niveau ook gewoon hoger
Want wat maakt nu de tour ? Is dat de lengte in dagen, de afstand in km of de variatie in parcours en discipline (tijdrijden, klimmen, dalen).
Een twee weekse mannen tour lijkt me ook wel prima. Maar wat doet het met het sportieve aspect dat gevraagd wordt? Is er nog genoeg endurance? Stel je voor dat je dan in twee weken wel hetzelfde aantal kilometers stopt? Of ga je vasthouden aan minimaal een lange tijdrit, proloog en 2 sprint en bergetappes en de rest wordt overgelaten aan de creatieve parcoursbouwer?