Is het nu wel of geen gele kaart? Greg Van Avermaet pleit voor commissie van ex-renners
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
dinsdag 18 februari 2025 om 19:42

Is het nu wel of geen gele kaart? Greg Van Avermaet pleit voor commissie van ex-renners

Sinds de start van het wielerseizoen kan de UCI gele kaarten uitdelen aan alle personen die tot de wedstrijdkonvooi behoren, van renners tot ploegleiders en fotografen. De internationale wielerunie hoopt het wielrennen zo nog veiliger te maken, maar laat een dergelijk systeem ook ruimte voor willekeur?

In de eerste weken van het nieuwe wielerseizoen liepen enkele renners al tegen een (virtuele) gele kaart op – denk aan Danny van Poppel en Movistar-renners Iván Romeo en Ruben Guerreiro – maar Jasper Philipsen ontsnapte maandag in de UAE Tour na een zwieper in de eindsprint dan weer aan een gele prent. De renner van Alpecin-Deceuninck werd wel gedeclasseerd, maar waar zit nu het verschil?

Greg Van Avermaet, die in 2022 al opperde voor een systeem met gele kaarten, kijkt voor Sporza Daily nog eens naar de sprint van Philipsen in de openingsrit van de UAE Tour. “Het geval-Philipsen is een interessante situatie. Het was een typische reactie van ontgoocheling, waarbij hij uitweek. Het is moeilijk om in te schatten, maar ik zou hem sowieso al niet declasseren. De sprint was gereden en de snelheid lag niet al te hoog. Maar in andere situaties zou het wel geel kunnen zijn.”

Hoe zit het ook alweer?
Vanaf 1 augustus 2024 was er al een testfase met gele kaarten, die vanaf dit jaar onderdeel zijn van een streng reglement. Renners die twee of meer gele kaarten ontvangen, kunnen een schorsing verwachten. Het geldt in wedstrijden van de WorldTour, Women’s WorldTour, de ProSeries (mannen en vrouwen), WK’s, continentale kampioenschappen en Olympische Spelen.

Nieuw is dat ook lead-outs die een gevaar vormen en verzorgers die hun renners op een gevaarlijke manier bevoorraden in de bevoorradingszone een gele kaart kunnen ontvangen, schrijft de UCI. Dit zijn de eerder aangekondigde straffen die aan meerdere gele kaarten hangen:

[wf_ad]
  • 2 gele kaarten in één eendagskoers of in één rittenkoers: diskwalificatie + 7 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 3 gele kaarten in een periode van 30 dagen: 14 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)
  • 6 gele kaarten in een periode van 1 jaar: 30 dagen schorsing (die begint een dag na laatste gele kaart)

Onlangs evalueerde de internationale wielerunie UCI nog de testperiode met gele kaarten. In de laatste maanden van 2024 werden er in totaal 31 gele kaarten uitgedeeld, in 66 koersdagen. In 52 procent van de gevallen ging een kaart naar een renner.

Inspraak van oud-renners
Critici zullen beweren, dat een systeem met gele kaarten ook willekeur in de hand werkt en juist de deur openzet naar interpretatie. “Wie die gele kaarten uitdeelt, zal goed moeten kunnen inschatten wat er wel en niet door de beugel kan”, is Van Avermaet van mening. “Het is belangrijk dat oud-renners over dit soort zaken beslissen. Die hebben zelf in dat soort situaties gezeten en kunnen het beter inschatten. Als je het zelf niet gedaan hebt, kun je er moeilijk over oordelen.”

De olympisch kampioen van Rio de Janeiro is dan ook een voorstander van “een kleine commissie van ex-renners” die de gele kaarten uitdelen. “Je hoeft niet altijd ter plekke te zijn, je kunt ook vanop afstand de beelden bekijken. Maar het is slechts één van de vele maatregelen die genomen moeten worden om het wielrennen veiliger te maken.”

RIDE Magazine
9 Reacties
18-02-2025 20:06
Op zich vind ik het idee dat oud-renners dit soort beslissingen maken beter dan het huidige systeem waarbij juryleden die nooit op een fiets hebben gezeten op basis van volstrekte willekeur beslissingen nemen.

Aan de andere kant diskwalificeert Van Avermaet direct zijn eigen plan weer door te stellen dat Philipsen niet eens gedeklasseerd zou moeten worden! In welke wereld leeft die man? Philipsen maakt een rare zwieper (wijkt dus van zijn lijn af!), hindert een achterop komende renner en zelfs al zou dat niet zo zijn: hij heeft geen ogen achter in zijn hoofd dus hij kan niet weten of er daar iemand aankomt of niet.
18-02-2025 20:19
Wat mij betreft een anonieme jury met kennis van zaken die niet achteraf met hijgende plofkappen bestookt worden kan. Levert veel te veel extra OMG-gezeik op waar niemand wat aan heeft.
    18-02-2025 22:09
    lijkt me nog beter dat ze kijken naar geanonimiseerde renners, dan gaat niemand oordelen op basis van land of reputatie
    18-02-2025 22:45
    Helemaal eens met RV. Geen ex-renners uit de tijd waarin aankomststraat oversteken in de sprint, de deur dichtdoen, slalommend door het peloton gaan tijdens de sprint enz. normaal werd gevonden. Dus niet nadenken vanuit het oogpunt van de renners maar vanuit het reglement. Heel duidelijk, lekker zwart-wit.
    19-02-2025 08:58
    Ex renners moet je niet in dit soort commissies stoppen. Dan krijg je navelstaarderij, terwijl je juist iets wilt doorbreken qua gedrag.

    En oud renners hebben vaak opvallend veel begrip voor gevaarlijk sprintgedrag van hun collega.
18-02-2025 19:50
Ex-renners kunnen misschien wel handig zijn, maar die kunnen er ook naast zitten. Het wielrennen qua gedrag in 2025 is niet hetzelfde als in 2010 bv. Die oud-renners kunnen dan wel zeggen dat het in hun tijd door de beugel kon, maar in 2025 gelden er andere standaarden.
19-02-2025 09:47
Belg zou Belg niet declasseren. Goh.
18-02-2025 19:53
Declasseren niet nodig? Gelukkig is Greg wel objectief!
18-02-2025 21:32
Een dsq lijkt mij een zwaardere straf dan een gele kaart, dus waarom er geen gele kaart volgde voor Philipsen is mij een raadsel…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine