IOC maakt wedstrijdschema Parijs 2024 bekend

dinsdag 5 april 2022 om 15:07
IOC maakt wedstrijdschema Parijs 2024 bekend

foto: Cor Vos

Het Internationaal Olympisch Comité heeft het wedstrijdschema van de Olympische Spelen van 2024 in Parijs bekendgemaakt. De individuele tijdritten staan een dag na de openingsceremonie gepland, de wegritten worden een week later gehouden.

De volgende editie van de Olympische Spelen wordt gehouden van woensdag 24 juli tot en met zondag 11 augustus, met de openingsceremonie op vrijdag 26 juli. Daags na de officiële opening worden al de eerste medailles in het wielrennen uitgedeeld. Op zaterdag 27 juli staan namelijk de individuele tijdritten op het programma en gaan de mannen en vrouwen op zoek naar opvolgers voor Primož Roglič en Annemiek van Vleuten, de gouden winnaars van Tokio.

Een week later vinden de wegwedstrijden plaats op zaterdag 3 augustus en zondag 4 augustus. Tijdens de laatste Spelen, afgelopen zomer, veroverde Richard Carapaz bij de mannen het goud. De Ecuadoraan van INEOS Grenadiers was op de laatste klim samen met Brandon McNulty ontsnapt en bleef uiteindelijk uit de greep van een elitegroep. Bij de vrouwen pakte amateur Anna Kiesenhofer een verrassende overwinning.

De wedstrijden mountainbiken worden op zondag 28 juli en maandag 29 juli afgewerkt. Van dinsdag 30 juli tot en met vrijdag 2 augustus strijden de BMX’ers om de medailles op de onderdelen Freestyle en Race. De diverse onderdelen van het baanwielrennen worden in de periode maandag 5 augustus tot en met zondag 11 augustus, de dag van de sluitingsceremonie, betwist. Het wedstrijdschema per event wordt aan het eind van de eerste helft van 2022 onthuld.


flag-fr Wielersport op de Olympische Zomerspelen 2024 in Parijs

Baan
05-08 – Baanwielrennen (17u00 – 19u40)
06-08 – Baanwielrennen (17u30 – 19u55)
07-08 – Baanwielrennen (12u45 – 15u30 & 17u30 – 19u50)
08-08 – Baanwielrennen (17u00 – 19u55)
09-08 – Baanwielrennen (14u00 – 15u45 & 18u00 – 19u55)
10-08 – Baanwielrennen (17u00 – 19u50)
11-08 – Baanwielrennen (11u00 – 14u15)

BMX
30-07 – BMX Freestyle (14u00 – 16u30)
31-07 – BMX Freestyle (14u00 – 16u30) – finale
01-08 – BMX Race (20u30 – 22u30)
02-08 – BMX Race (20u30 – 22u30) – finale

Mountainbike
28-07 – Mountainbike (14u00 – 16u30)
29-07 – Mountainbike (14u00 – 16u30)

Weg
27-07 – Individuele tijdrit (14u30 – 18u30)
03-08 – Wegrit (11u00 – 18u15)
04-08 – Wegrit (14u00 – 18u45)
Kalender met de wedstrijden per sessie

Dit artikel delen:

12 Reacties

Arie den Blanken 5 april 2022 om 15:48

De onderdelen waar algemeen een Olympische Gouden medaille niet als grootste succes in die sport wordt beschouwd van het Olympisch programma verwijderen. Bij het tennis is dat Wimbledon, in het mannen profwielrennen de Tour en bij het voetjebal het WK.

0
Koers 5 april 2022 om 16:42

Bij voetbal is ook nog eens -23 ofzo meen ik, net zoals het boksen alleen voor amateurs is. Dergelijke fratsen mogen van mij weg. Tennis vind ik dan wel weer prima sport voor daar.
Een eendagsrace of tt is natuurlijk wel wat anders dan de tour (waar gewoon alles op een hoop is gegooid: een soort meerkamp). Mag van mij prima blijven.

Ik denk dat de os tt hoger staat aangeschreven dan het wk tt, terwijl dat op de weg weer niet het geval is, omdat je dan constant in de regenboog mag rijden.

0
Kosmonaut 5 april 2022 om 17:51

@Arie den Blanken
En wat wil je dan? Nog meer “sporten” als breakdance en en skateboarden ervoor in de plaats?

0
Viktrodriguez 5 april 2022 om 21:56

Ik zou vooral de sporten er als eerste afhalen waar de beste atleten geen serieuze mogelijkheid hebben om mee te doen.

Herenvoetbal er dus als eerste af, want dat is niet eens verplicht veredeld jeugdtoernooi met drie dispensatiespelers, waar de beste U23-spelers vaak niet eens mogen meedoen van hun clubs, omdat het valt in een belangrijke en drukke periode. Zelfde reden als dat MLB-loze honkbal en een NHL-loze ijshockey er niks te zoeken hebben.

Het is overigens natuurlijk absurd om de Tour als per definitie de belangrijkste wedstrijd te beschouwen. Belangrijkste etappekoers, uiteraard. Maar voor een hoop is na april het seizoen al min of meer voorbij, voor een reden. De Monumenten en WK zijn minstens net zo belangrijk.

0
Massimo Bataille 5 april 2022 om 16:07

TdF eindigt op 24 juli – TT op 27/07 – is kortdag, maar wel nog te doen.

Goed gezien om wegwedstrijd wat later te doen op 03/08 (geeft wat rust aan de TT-mannen en aan de renners uit TdF)
MTB op 02/08? zorgt er wel voor dat multi-discipline renners niet kunnen combineren. Dus een pidcock en VdPoel zullen moeten kiezen tussen weg en MTB – wat weer jammer is.

0
Maillot à Pois 5 april 2022 om 16:23

@Massimo
Weten we dan al wanneer TdF 2024 eindigt? En is dat dan op 24 juli, een woensdag?
Nieuw voor mij?

0
Maillot à Pois 5 april 2022 om 16:22

@redactie
Op de link zie ik dat de Mountainbike wedstrijden op 28 en 29 juli afgewerkt worden, niet op 2 en 3 augustus.

Edit redactie: Scherp, we hebben het aangepast

0
Drossard Kudus 5 april 2022 om 17:16

Zo zie ik ze ook staan. Misschien dat de redactie in de war is met de wedstrijddagen. 28 en 29 juli zijn namelijk wedstrijddag T+2 en T+3 van de Spelen

Edit redactie: Daar is het inderdaad fout gegaan, het is aangepast

0
Maillot à Pois 5 april 2022 om 17:43

Yep, zich van rijtje vergist.
’t is ook geen heel erg handig schema…

0
Koers 5 april 2022 om 16:44

Wel een tikje laat op de dag, ik vond het juist zo gezellig smorgensvroeg koers en boogschieten kijken met de wielerflitsers.

0
Derierre de la course 5 april 2022 om 23:43

Ja lijkt me inderdaad een uur of anderhalf later dan de gewoonte. Wellichte einde uitzending op het traagste schema?

0
Erik33 5 april 2022 om 20:38

Mountainbiken te combineren met de wegwedstrijd.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone