IOC-lid Dick Pound: “Spelen kunnen doorgaan als atleten worden gevaccineerd”

woensdag 6 januari 2021 om 16:12
IOC-lid Dick Pound: “Spelen kunnen doorgaan als atleten worden gevaccineerd”

Ter illustratie - foto: Cor Vos

Olympische atleten moeten versnelde toegang tot het coronavaccin krijgen om de Spelen van Tokio van afgelasting te redden. Dat stelt het prominente IOC-lid Dick Pound.

Pound, het langstzittende lid van het Internationaal Olympisch Comité (IOC), is ervan overtuigd dat de Spelen in Tokio kunnen doorgaan als atleten op voorhand kunnen worden gevaccineerd. Aan Sky News vertelde de Canadees: “In Canada hebben we drie- tot vierhonderd atleten. Ik denk niet dat er verontwaardigd wordt gereageerd als we van de miljoenen vaccins er drie- tot vierhonderd gebruiken om Canada op zo’n internationaal evenement van dit kaliber te krijgen.”

Volgens Pound is het een beslissing die elk land moet nemen. “Er zijn vast mensen die het er niet mee eens zijn, maar ik denk dat dit de meest realistische manier is dat de Spelen kunnen worden gehouden.” Volgens Sky News bekijkt het IOC momenteel hoe het kan helpen bij de vaccinatie van atleten in landen die waarschijnlijk voor de zomer nog geen uitgebreid vaccinatieprogramma hebben.

Hernieuwde zorgen
Overigens zijn er hernieuwde zorgen over de vraag of de Spelen wel plaatsvinden. Afgelopen weken nam het aantal coronabesmettingen in Japan sterk toe, waardoor de regering later deze week mogelijk de noodtoestand uitroept in Tokio en omliggende gebieden.

Dit artikel delen:

15 Reacties

RiccardoRicco 6 januari 2021 om 17:12

Volgens mij ben je momenteel unieker indien je denkt niet in een uitzonderingspositie te verkeren.

Merlinappa 6 januari 2021 om 18:19

Lijkt me realistisch en haalbaar. Tegen die tijd zullen de meeste landen meer dan genoeg vaccins beschikbaar hebben. En voor de landen die alsnog een tekort hebben kan vast wel een ‘potje’ worden gemaakt.

Wheely 6 januari 2021 om 18:20

In theorie een hartstikke leuk idee maar in de praktijk moeten we nog maar zien hoe dit allemaal uitpakt.

platteprijs 6 januari 2021 om 18:21

Stoppen met voorkeursbehandelingen. Gewoon iedereen netjes op zijn beurt wachten en oudere mensen en mensen met een medische aandoening eerst.

Verweggistan 6 januari 2021 om 18:28

Eens. Jammer dan voor de sporters.

Romāns Vainšteins 6 januari 2021 om 18:35

Gaat niet werken zo'n visie want die vaccins liggen straks op de vrije markt. Rijke stinkerds die elke avond hun cosmetische tanden in stukjes michelinvlees zetten zullen ook relatief snel ingeënt zijn gok ik. Sporters zitten daar niet ver van af, iemand is bereid ervoor te betalen.

volvie 6 januari 2021 om 18:52

Dick Pound? lol

Chris Van Uden 7 januari 2021 om 08:23

Geniale naam inderdaad!

roelieman2 6 januari 2021 om 19:26

Een beetje kortzichtig gedacht aangezien buiten de sporters, ook een hele omkadering meekomt. Bij een wielerploeg van 8 renners zijn in een ronde zo’n 20 personeelsleden mee

Fast Freddy 6 januari 2021 om 20:05

Stel er gaan 2000 nederlandse atleten en begeleiding naar Tokio. Zou het dan heel erg zijn als pakweg 120.000 andere nederlanders hun prikkie welgeteld 1 dag later krijgen? Lijkt me niet.
Beter nog, geef de vaccins van 2000 weigeraars aan de Tokio gangers. Opgelost. Ff niet zo moeilijk doen.

David Janssens 6 januari 2021 om 20:07

Dus meneer Pound zegt in feite dat een vaccinatie verplicht moet worden als je aan de Spelen mee zou willen doen? Leuk dat IOC leden zich ook met politiek gaat bezig houden. Erg kortzichtig ook: weet meneer of de vaccins veilig zijn of niet?

schlunzi 6 januari 2021 om 22:09

Wat even onzin, ze weten niet eens of die vaccins überhaupt besmettingen gaan voorkomen. De kans dat je als sporter er minder door wordt in ook niet te onderschatten. Dan liever gewoon niet.

Veloburto 6 januari 2021 om 23:21

Ben jij dat, Lange Frans?

Veloburto 6 januari 2021 om 23:20

Ik vind dat mvdp zeker voorrang moet krijgen bij het uitdelen van de vaccins, maar bijvoorbeeld hockeyers niet. Dat vind ik echt een gare sport

Chris Van Uden 7 januari 2021 om 08:23

Steekhoudend argument!

Headlines

Materiaalzone

Populair