‘Investeringsfonds Saoedi-Arabië wil circa 250 miljoen euro in nieuwe wielercompetitie steken’
Ter illustratie - foto: Cor Vos
zaterdag 3 februari 2024 om 19:56

‘Investeringsfonds Saoedi-Arabië wil circa 250 miljoen euro in nieuwe wielercompetitie steken’

Het Public Investment Fund (PIF) van Saoedi-Arabië wil een enorm bedrag pompen in een nieuwe wielercompetitie. Dat hebben drie bronnen laten weten aan persbureau Reuters. Het zou gaan om een potentiele investering van circa 250 miljoen euro.

Het gerucht ging al langer dat een vermogende geldschieter uit Saoedi Arabië zou willen investeren in ONE Cycling, een nieuwe formule die het wielrennen rendabeler moet maken door onder andere wijzigingen in de kalender. Nu melden bronnen aan Reuters dat SRJ Sports Investments, dat vorig jaar opgericht is als onderdeel van PIF, aan het onderhandelen is met verschillende grote Europese wielerploegen waaronder Visma | Lease a Bike en INEOS Grenadiers.

Volgens Reuters is de verwachting dat SRJ de commerciële kant van de deal binnen twee maanden afrondt. Een bron heeft aan het persbureau laten weten dat SRJ op een veiling enkele andere investeerders, waaronder CVC Capital Partners, heeft afgetroefd. Amaury Sports Organisaton (ASO), de organisator van onder andere de Tour de France, en RCS Sports, de organisator van onder meer de Giro d’Italia, zouden niet betrokken zijn bij de besprekingen. Het is niet duidelijk of zij zich nog aansluiten bij het project.

RIDE Magazine
32 Reacties
03-02-2024 20:30
Zandbakken met geld verzieken alles.
    03-02-2024 20:53
    Houd toch op. Dat geld is hard nodig, heel van slechter dan hoe het nu geregeld is wordt het toch niet. Allereerst maken dat er een bedrijf wordt opgezet dat de uitzendrechten van alle WT koersen als 1 pakket aanbiedt. Met de organisatoren, uci en ploegen als aandeelhouders. Dat maximaliseert de inkomsten voor iedereen.
    04-02-2024 02:44
    Mee eens. Kijk wat ze met voetbal/golf/F1 hebben gedaan, niemand wordt daar blij van. Meer geld betekend niet per se een betere sport en die gasten geven keer op keer blijk van nul liefde voor de sport en heel veel liefde voor pronken met sterren. De sport wordt dan een show van enkelen (die daar ook niet goed op gaan, behalve financieel). Bester dat ze dat geld aan Flanders Classics of zo geven en zich er verder niet mee bemoeien. Maar je kunt er donder op zeggen dat straks alle sterren zielloze rondjes ik de zandbak moeten gaan fietsen om de wereld te laten geloven dat alle oliedollars die we ze hebben gegeven naar prachtige fijne landen gaan terwijl iedereen best wel weet hoe het zit. Of zoals Loesje ooit zei: geld speelt geen viool
    04-02-2024 10:23
    @ uit t hol, wat een onzin dat niemand daar blij van wordt. De sporters schrijven wat dollars bij op hen bankrekening, de sjeiks en hun onderdanen strelen hun ego, en het maakt de fans van Verstappen, DeChambeau en andere grootheden weinig uit waar hun helden te zien zijn. Rondjes in Mexico, Japan, Zuid -Afrika of Portugal trekken echt geen andere aantallen TV-kijkers. Meer (geld/ wedstrijden0 is voor sporters en fans altijd beter. Als niemand er beter van werd, dan was het gisteren opgehouden te bestaan.
03-02-2024 22:33
Ik zeg het nu maar had het al meerdere keren bij meerdere mensen kunnen zeggen de laatste dagen : laat deze ad hominem aanvallen (op de man) nou lekker achterwege.
Vervelend om te lezen en ze voegen echt hélemaal niets toe aan de discussie.
Merci!
04-02-2024 06:49
Benieuwd wat dit uiteindelijk geeft en of het dàt wordt waar vernieuwer Plugge op hoopte...

Persoonlijk heb ik er weinig vertrouwen in dat het de gemiddelde wielrenner en -fan ten goede zal komen. Hopelijk ben ik fout. Ook hoop ik dat WF niet gaat meelopen in blinde adoratie voor de authoritaire oliedollars - kritische journalistiek mag best, ook op een sportwebsite.
03-02-2024 22:22
Saudi's geven niet zomaar 250miljoen. Daarvoor willen ze veel invloed en ea onder hun voorwaarden.

Niet verbaasd opkijken als er straks 5 touretappes door S-A gaan en de finish in Riyad ligt. Voorbeeldje: de ASO organiseert ook Parijs-Dakar....
03-02-2024 20:57
Ik probeer te bedenken hoe de wielersport beter, mooier, hoogstaander kan worden met 250 miljoen erbij.

Enige dat in mij op komt: vaste startbedragen voor alle deelnemende teams, waardoor de hele top 20 zich toprenners kan veroorloven en de boel weer wat eerlijker wordt.
    04-02-2024 01:11
    Volgens mij is het effect dan alleen maar dat de toppers nog meer salaris zullen krijgen, geen nivellering.
03-02-2024 20:54
Ik vind het wel heel jammer dat er voor een idee dat opzich wel goed is (ploegen ook laten meeprofiteren waardoor ze niet volledig afhankelijk zijn van sponsors, waardoor ze toekomstbestendiger zijn) een slecht idee wordt doordat er Saudi's geld in komt.
    03-02-2024 21:58
    Daar zit nou eenmaal het grote geld, dat moeten we gewoon accepteren. Als de sport als geheel een stap wil zetten, dan is dit de manier
    04-02-2024 09:03
    De sport kan ook een stap zetten door meer geld van bijv. de ASO te claimen (tv gelden en startgelden die steden betalen om een aankomst of start te organiseren stromen nu allemaal naar de ASO en 0,0 naar de ploegen). Geld vanuit het Midden Oosten is niet de enige manier om het verdienmodel te veranderen.
03-02-2024 23:41
Maar wat kopen ze precies? Renners, ploegen, sponsors, teambazen - het zijn allemaal passanten en/of figuranten.
04-02-2024 02:43
SA zal op vele vlakken belangrijk worden.

✌️
04-02-2024 08:47
Zonder de ASO en RCS aan boord wordt dit toch niks? Gaan ze proberen een reeks wedstrijden neer te zetten zonder alle koersen van deze 2 organisatoren? Daar zit echt helemaal niemand op te wachten. Het enige wat je dan over houdt zijn een paar grote wedstrijden van Flanders Classics en rondjes rijden in de zandbak.
    04-02-2024 08:55
    Dat ligt er natuurlijk aan, ze kunnen mogelijk prima zelf een Tour opzetten (wel andere naam). En de kasseien van Roubaix zijn natuurlijk geen eigendom van de ASO. Al vermoed ik dat er wel samenwerking zal zijn.
    04-02-2024 10:17
    Dat is inderdaad juist het hele idee. In het huidige model delen de ploegen nauwelijks mee in opbrengsten van de wedstrijden die de ASO organiseert, vrijwel alle inkomsten moeten komen uit de sponsoring van de ploegen zelf. Noch de ASO noch RCS heeft ooit blijk gegeven daar verandering in te willen brengen. Daarom zijn ploegen geïnteresseerd in een alternatief parallel circuit met een duurzaam verdienmodel, waardoor ze hopen niet meer elke +- 4 jaar wanhopig een nieuwe hoofdsponsor te hoeven zoeken om hun voortbestaan te garanderen.
    04-02-2024 11:26
    [Quote]Oude Indianentruc
    08:55
    Dat ligt er natuurlijk aan, ze kunnen mogelijk prima zelf een Tour opzetten (wel andere naam). En de kasseien van Roubaix zijn natuurlijk geen eigendom van de ASO. Al vermoed ik dat er wel samenwerking zal zijn [/Quote] Je kan er wel vanuit gaan dat als ze de organisatoren van de tdF en de Giro niet meekrijgen dat het niet gaat lukken. Iets organiseren naast de drie grote rondes in die landen lijkt me vrij optimistisch omdat je de politiek mee moet krijgen, en gezien de politieke banden die het aso heeft en de status van de tdF. In Frankrijk ga je geen straat vrijgemaakt krijgen vrees ik voor iets nieuws als het tegen hun (parel) tdF is. En het aso heeft zoveel eendaagse en korte rittenwedstrijden dat je niet rond hen kan....

    Ik ben niet zo voor de machtsconsilidatie van het aso, maar om die te breken door een andere partij nog meer macht te geven lijkt me ook geen goed plan. Dat is dan goed voor één partij zoals bij het F1 waar Ecclestone ook schijtrijk is geworden door als een potentaat alles te beheersen.
04-02-2024 10:06
De sport zelf gaat hier niet beter van worden maar gaat er aan kapot. Het geld gaat naar allerlei organisaties, managers, ploegleidingen en de toprenners gaan van 4 naar 8 miljk
04-02-2024 10:26
Het is toch allemaal wat vreemd als je leest dat andere ploegen en de grootste wedstrijdorganisatie niet betrokken zijn, wat is het project dan? Ik hoop in elk geval dat het plan niet is om zoveel mogelijk wedstrijden op te kopen of iets als het F1-gedrocht te creëren dat de rest uitperst...
04-02-2024 12:12
Deja-vu naar dat gedrocht van Velon, dat zou ook het model op zijn kop gaan zetten…
04-02-2024 08:00
Uiteindelijk wint het geld.
04-02-2024 08:20
SA is letterlijk het Mekka van de Islamitische wereld. Voor de sport in het algemeen en in dit geval de wielersport zou het geweldig zijn dat SA aangeeft dat moslimmeisjes mogen sporten. Internationalisering is veel beter voor de sport dan dom geld gooien. Voordeel, het is nog gezond ook!
    04-02-2024 10:52
    Waar lees jij dat van die sportende moslimmeisjes? D'r wordt in SA sowieso nauwelijks gesport, en al helemaal niet buiten. En nog minder door vrouwen.
04-02-2024 10:13
Daar hoeven we als fans zeker niet blij mee te zijn, we gaan dan richting de betaalmuur vrees ik. En duurzamer zal de sport er zeker niet van worden.
04-02-2024 12:20
Zoals ook anderen al stelden, zal extra geld gewoon naar het handvol toppers gaan, de doorsnee suptopper/helper/waterdrager gaat echt niet meer verdienen.

En het is natuurlijk gewoon sportswashing, een PR-campagne om de manier waarop de Saudi's met mensenrechten omgaan acceptabel te maken.
04-02-2024 15:15
Renners zullen vanwege het geld straks de voorkeur geven aan de ronde van Dubai boven de ronde van Vlaanderen
04-02-2024 15:36
Iets met ziel en duivel

Waarom zou je het huidige bestel overhoop willen gooien. Wie wordt daar beter van? De ploegen met nog meer dure trainingskampen i.p.v. lekker koersen in wedstrijden, het management van de ploegen met dikkere salarissen, nog meer wielrenners met een huis in Monaco, de fans met betaalabonnemeten om tv te kijken, sponsoren uit Arabische landen met chique business lounches, klinieken met dure behandelingen?

Ik snap het niet zo goed. Er zijn (bijna) het hele jaar door mooie wedstrijden, er zijn voldoende WT ploegen, het vrouwenwielrennen zit weer in de lift.

Liever iets minder geld naar de ploegen, dan zien we de wielrenners iets vaker in een wedstrijd en zijn iets minder vaak op trainingskamp. Ik ben niet zo van dat poenerige van UAE, Ineos en Visma. Gewoon lekker koersen en het een publieke volkssport houden met een hoog aanraak gehalte.
03-02-2024 20:35
Een veiling? Van wat?
04-02-2024 05:46
Uit't hol, zo is het !
04-02-2024 08:51
Gister zei ik nog dat ik de schoonheid van de woestijn wel kan waarderen maar dat ik er niet aan moest denken dat ze met oliegeld een GR zouden beginnen. Dat lijkt in 1 klap een stuk aannemelijker, al moet nog blijken wat ze precies willen. Maar meer koersdagen in SA lijkt me toch wel een aannemelijk.

250M en de zegen van meerdere teams is toch wel gevaarlijk voor de UCI en commerciele partijen als ASO. Benieuwd naar de precieze opzet.
04-02-2024 11:05
Voor we met een oplossing komen, is het goed het probleem nog even te benoemen. Dat is niet per se te weinig geld in het wielrennen, maar de hoge mate van onzekerheid/afhankelijkheid en de scheve verdeling. Ik zie niet in hoe een zak geld die van één organisatie komt dat gaat oplossen. Zelfs als we aannemen dat niet de rijkste ('beste') teams het meeste geld krijgen (onwaarschijnlijk), maar er langdurig een gelijkmatige verdeling van middelen komt, wat schieten we daarmee op? Dat de toppers ipv 2-5 mijloen/jaar het dubbele krijgen - er zijn niet opeens twee keer zoveel Pogacars in omloop. Wordt de koers daar beter of leuker van? Neuh.
En dan heb ik het nog niet over het aspect sportswashing. Let wel, SA is het land dat actief probeert m.n. opkomende economieën afhankelijk te maken van hun olie.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine