Intermarché-Wanty vraagt geen licentie aan, Biniam Girmay lijkt vroegtijdig te mogen vertrekken
Intermarché-Wanty ontbreekt zoals verwacht op de voorlopige UCI-lijst met WorldTour-licentieaanvragen voor aankomend seizoen. Lotto leverde wel op tijd de benodigde documenten in, het zou gaan om een gezamenlijke aanvraag van de twee Belgische ploegen. Het ontbreken van de registratie van de Waalse ploeg betekent volgens het UCI-reglement dat renners vroegtijdig hun contract mogen beëindigen. Voor kopman Biniam Girmay lijkt de weg zodoende open te zijn voor een vertrek naar een nieuwe ploeg.
Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat de fusie tussen Lotto en Intermarché-Wanty weer een stukje dichterbij zou zijn. Voor de deadline van 15 oktober zou er volgens Het Nieuwsblad gezamenlijk één WorldTour-licentie zijn aangevraagd onder de naam ‘Lotto-Intermarché’. Op de officiële lijst die de internationale wielerunie maandagavond naar buiten bracht, is die naam niet terug te vinden. ‘Lotto Cycling Team’ is dat wel. De registratie van Intermarché-Wanty ontbreekt zoals verwacht.
De komende weken behandelt de UCI alle licentiedossiers, dus ook die van Lotto. Op termijn hoopt de ploeg uitgebreid naar buiten te kunnen treden over de verdere invulling van het project. Verschillende teams trekken intussen aan diverse renners van Intermarché-Wanty, maar ook een paar Lotto-renners zouden goed in de markt liggen. Het fusieproject behelst namelijk meer contracten dan door de UCI is toegestaan.
Renners van Intermarché-Wanty mogen vertrekken
Volgens het UCI-reglement – en onder voorbehoud van enkele toepasselijke bepalingen – is het, voor renners van ploegen die nog geen aanvraag hebben gedaan, mogelijk om hun contract vroegtijdig te beëindigen. Dit recht komt te vervallen als de ploeg zich voor de definitieve deadline alsnog weet de registreren.
Renners van Intermarché-Wanty mogen momenteel dus voortijdig vertrekken bij de Waalse formatie. Zo zou kopman Biniam Girmay – die al een overeenstemming schijnt te hebben met het huidige Israel-Premier Tech – direct de overstap kunnen maken.
In het verleden zagen we een dergelijk vroegtijdig vertrek wegens het ontbreken van een ploeg op de voorlopige registratielijst in het vrouwenwielrennen. Toen Ceratizit-WNT vorig jaar in eerste instantie geen officiële licentieaanvraag had ingediend, koos koprouw Cedrine Kerbaol eieren voor haar geld. De Française bereikte (ondanks een doorlopend contract) een overeenstemming EF Education-Oatly.
Ben overigens wel benieuwd wat de marktwaarde van Girmay momenteel is? Hij heeft ongetwijfeld een heel dik contract bij Intermarché (die schuld moet ergens vandaan komen!), ik kan mij niet voorstellen dat er veel teams zullen zijn die hem naar zijn teleurstellende campagne in 2025 een beter contract zullen aanbieden?
Deels gerelateerd: overal lees ik maar dat de renners van een ploeg die geen aanvraag indient mogen vertrekken, eerder werd er gemeld dat de renners van Intermarché vrij zijn om te vertrekken omdat de fusieploeg onder de paraplu van Lotto verder zou gaan. Ik lees echter nergens hoe het zit met renners die een doorlopend contract hebben maar waar de ploeg van af wil? Ik kan mij zo voorstellen dat als renners bij een fusie weg zouden mogen het omgekeerd ook zo werkt?
En wat betreft de interesse voor Girmay mag je er zeker van zijn dat er ploegen zijn die gewoon de volle pot neerleggen, of zelfs nog hoger contract aanbieden. Hij is tenslotte nog altijd maar 25, is een garantie op media-aandacht gezien zijn achtergrond en ondanks dat hij niet won dit seizoen stapelde hij wel de ereplaatsen op. Heeft op dat vlak nog véél meer te bieden dan Froome, Sagan, Terpstra, Van Avermaet, Ewan, Degenkolb, ... etc in het verleden deden en die kregen nog veel meer miljoenen toegestopt.
En zeker bij Premier-Tech hebben ze nu ettelijke miljoenen aan loonkost die wegvalt met Froome, Gee, Fuglsang, Woods, ... en zoveel grote vissen zijn er ook weer niet meer op de markt, dus kan me best voorstellen dat ze dik (over)betalen om er toch nog eentje binnen te hengelen.