‘INEOS Grenadiers haalt bezem door staf: Knaven vertrekt, Bramati komt’

donderdag 29 september 2022 om 08:53
‘INEOS Grenadiers haalt bezem door staf: Knaven vertrekt, Bramati komt’

Servais Knaven - foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers was jarenlang de toonaangevende ploeg op rondegebied, maar de Britse formatie is inmiddels ingehaald door meerdere teams en kon dit jaar – voor het eerst sinds 2014 – geen grote ronde winnen. Dit blijft volgens Het Laatste Nieuws niet zonder gevolgen. Bij INEOS Grenadiers zou namelijk de bezem door het management gaan.

De formatie neemt namelijk afscheid van drie trouwe ploegleiders: Servais Knaven, Gabriel Rasch en Brett Lancaster. Knaven is sinds 2011 als sportdirecteur verbonden aan de Britse ploeg, Rasch ging in 2014 aan de slag als ploegleider en Lancaster maakt sinds 2016 deel uit van de sportieve leiding.

INEOS Grenadiers zou ook al twee vervangers hebben aangetrokken met Davide Bramati en Ian Stannard. Die laatste kwam als renner jarenlang uit voor de Britse sterrenformatie. De komst van Bramati is opvallend, aangezien de inmiddels 54-jarige Italiaan al zo’n 25 jaar in dienst is van Quick-Step-Alpha Vinyl: eerst als renner en sinds 2006 als ploegleider.

Zit Davide Bramati vanaf volgend jaar in de ploegleiderswagen van INEOS Grenadiers? – foto: Cor Vos

INEOS-eigenaar Jim Ratcliffe zou naar verluidt ook wanhopig op zoek zijn naar een potentiële Tourwinnaar die onmiddellijk succes kan leveren, gezien het verlies van ronderenners Adam Yates en Richard Carapaz en de fysieke problemen van Egan Bernal. De Britse topploeg zou momenteel alle mogelijkheden onderzoeken om wereldkampioen Remco Evenepoel per direct over te nemen van Quick-Step-Alpha Vinyl, maar Patrick Lefevere verwees dit vandaag naar het rijk der fabelen.

Dit artikel delen:

24 Reacties

Scott Sunderland 29 september 2022 om 09:17

Knaven zorgde mede voor grote successen bij de ploeg, maar ook voor saai en defensief koersen. Aardige gozer wel. Niet slecht om eens elders wat te gaan doen.

2
Geel Zwarte Bril 29 september 2022 om 09:17

Dus Remco lukt niet, dan maar Bramati!

1
Reutemeteut 29 september 2022 om 09:55

Was gewoon een afzakkertje.

0
Marcus Aurelius 29 september 2022 om 10:40

Remco alvast een veilige thuis aanbieden door bekenden binnen te halen ?

0
Wheely 29 september 2022 om 11:22

Lijkt me ook Marcus. Lampaert is ook nog vrij volgens mij.

-1
Cochise 29 september 2022 om 09:20

Ze willen daar bij INEOS écht heel graag weten wat er in zijn finalleke zat in Lombardije!

-2
Koersmaniak 29 september 2022 om 10:29

PatLev moet Knaven binnenhalen: ploegleider met jarenlange ervaring in grote rondes. Op die manier haalt hij wat kennis van Ineos binnen.
Die ervaring met klassementen in de ploegleiding ontbraken ze nog, zelfs al heeft Remco de Vuelta gewonnen.

1
Ronellenfitsch 29 september 2022 om 11:08

Het is niet dat mensen die achter het stuur van een auto zitten nu perse de personen met diepgaande kennis zijn …

0
Deo 29 september 2022 om 09:07

De nuchtere Knaven lijkt mij perfect voor het ambitievolle Wanty

0
Secondant 29 september 2022 om 09:18

Volgens mij zijn Knaven’s dochters ook actief in het (beloften)circuit bij de dames. En wat ik begreep doen ze dat niet onverdienstelijk. Om het vrouwenwielrennen naar een (nog) hoger niveau te brengen zie ik wel graag bijvoorbeeld een ervaren Knaven naar het vrouwenwielrennen gaan.

6
Steven_E 29 september 2022 om 09:30

Logische stap voor Knaven zou toch wel QS zijn. Z’n vrouw in manager van het AG-vrouwenteam, z’n dochters worden er (mogelijk) ook actief, en hijzelf heeft een bij QS. En als na Holm ook Bramati effectief vertrekt heeft QS wel wat ervaring nodig binnen het team (oa Lodewyck & Keisse zijn toch best jong)

1
Maillot à Pois 29 september 2022 om 09:36

Zijn twee oudste dochters rijden nu al voor AG Insurance-NXTG, dochter 3 Mirre gaat volgend jaar naar hun U23 team.
Dus een overstap naar een rol ergens in de groep-Lefevere zou logisch zijn.

1
Gidon 29 september 2022 om 09:27

Waarom Knaven niet naar Quick Step? Hij kent het huis en brengt heel wat ronde-ervaring mee.

0
Maillot à Pois 29 september 2022 om 09:38

En zijn vrouw is manager van het vrouwenteam, waar volgend jaar ook 3 van zijn dochters rijden.

0
Romāns Vainšteins 29 september 2022 om 10:09

Zou wel een leuke ruil zijn, kennen ze meteen elkaars keuken.

Waarschijnlijk zal Kameleon Knaven dan ook terstond van braverik in vuilbek veranderen, andersom zie ik Bramati dat niet meteen voor elkaar boksen. Zou die met het oog op alle Italiaanse koersen aangetrokken zijn daaro?

0
Marcel de Gendt 29 september 2022 om 10:17

Probeer me dat ook voor te stellen: de emotionele Bramati bij het doorgaans strak geregisseerde Ineos.

Overigens voor mij 1 van de meest tot de verbeelding sprekende ploegleiders van dit moment. Niet per se in tactische zin, maar zijn hele doen en laten. Prachtig om hem bezig te zien.

0
Romāns Vainšteins 29 september 2022 om 10:50

Parel voor de sport: Met zijn macho bakkes + vast heel dure zonnebril uit het portier tetterend terwijl ie zelf rijdt.

-1
Krist The Vanma 29 september 2022 om 10:59

Waarom zouden ze dan eigenlijk van Knaven afscheid nemen? Als hij het volgens de meesten van jullie het toch zo goed doet? Dat vraag ik me af.

0
Wheely 29 september 2022 om 11:27

Misschien is ie zelf wel toe aan iets anders.

0
Romāns Vainšteins 29 september 2022 om 11:15

Anders opper je zelf wat? Wat zegt je gevoel.

-1
Wheely 29 september 2022 om 11:20

Bramati die Arensman gaat coachen tijdens de Giro? Ik hang de vlag vast uit dit wordt een groot succes!

0
Diskob 29 september 2022 om 16:06

Bramati zou toch bij QS blijven volgens de laatste geruchten.

0
Promiz Rigloc 29 september 2022 om 21:31

Kwam het nog nergens tegen hier op de website, maar Rodriguez Cano naar Movistar vanaf 2024.

Dus de leegloop gaat verder bij Ineos.

0
Patrick1987 30 september 2022 om 22:25

Prima man om erbij te hebben bij Jumbo-Visma

0

Headlines

Populair

Materiaalzone