INEOS-baas Rod Ellingworth: “De beste Geraint Thomas die ik ooit heb gezien”

maandag 4 juli 2022 om 13:17
INEOS-baas Rod Ellingworth: “De beste Geraint Thomas die ik ooit heb gezien”

Geraint Thomas - foto: Cor Vos

Rod Ellingworth, directeur bij INEOS Grenadiers, is onder de indruk van Geraint Thomas. Volgens de ploegmanager is de Britse Tour-renner, onlangs winnaar van de Ronde van Zwitserland, op dit moment zelfs beter dan ooit.

G heeft echt goed zijn best gedaan om zichzelf op dit niveau te brengen. Hij heeft hard gewerkt en zijn gewicht is precies goed. Hij is echt op dreef”, zei Ellingworth in gesprek met Cyclingnews over Thomas. De ondertussen 36-jarige renner was wat resultaten betreft in de eerste helft van het jaar anoniem, tot hij twee weken geleden plots de Ronde van Zwitserland won. Hij reed met een sterke tijdrit de Colombiaan Sergio Higuita op de laatste dag uit de leiderstrui.

Ellingworth is onder de indruk van zijn dertien jaar jongere landgenoot. “Eerlijk gezegd, ik denk dat hij beter is dan ik hem ooit heb gezien. Het is echt interessant om te zien. Als ik zeg ‘beter dan ik hem ooit heb gezien’, dan bedoel ik het geheel, hoe hij is, zijn houding, hoe hij met zijn ploegmaten omgaat. Hij is ambitieus – net zo ambitieus als toen hij een jonge knul was, wat behoorlijk indrukwekkend is.”

Volgens Ellingworth kun je Thomas nooit afschrijven. “Het is een echte wielrenner, nietwaar? Ik geniet er echt van om dit jaar weer met G te werken. Hij is heel goed met de jonge jongens. Hij zei tegen me: ‘Ik geniet er ook van’. Mijn gevoel zegt me dat hij vorig jaar niet echt heeft genoten van het wielrennen. Soms gebeurt dat weleens, dan voelt het allemaal een beetje stroef, maar ik denk dat hij weer echt geniet van het koersen.”

‘Allemaal evenveel kans’
Voor Ellingworth is Tadej Pogačar de absolute favoriet voor de eindzege in deze Tour de France, maar met Thomas en ook Adam Yates en Daniel Felipe Martínez wil hij de uitdagingen aangaan. “We hebben drie jongens die allemaal evenveel kans hebben en het verdienen om een kans te krijgen. We hebben het geluk dat we drie jongens hebben die in goede conditie zijn. Ze kunnen allemaal met elkaar overweg, ze hebben een goed gevoel.”

“Ze hebben dit jaar allemaal voor elkaar gewerkt in verschillende wedstrijden. Als je ziet wat Dani in Zwitserland deed voor G… Wie goed doet, goed ontmoet. Het zal zich uitbetalen in de koers”, aldus de ploegmanager.

Dit artikel delen:

28 Reacties

LB117 4 juli 2022 om 13:30

Hopen op een sterke G in de bergen… en dan met z’n tijdrit nog achter de hand…
Ik gok op podium !

Oblomov 4 juli 2022 om 13:33

Beter nog dan de rasklimmer die twee alpenritten op rij won, als eerste sinds Pantani? Toe maar…

klaasd 4 juli 2022 om 13:34

Beter dan ooit… oei oei hij was wel echt goed in dat jaar dat hij de tour won.

Panache 4 juli 2022 om 13:42

Rod Ellingworth is teammanager sinds 10 maanden, dus hij bedoelt volgens mij niets anders dan dat dit de beste Thomas is binnen die periode.

xistnc 4 juli 2022 om 13:49

Ellingworth heeft al eens eerder een poosje met Thomas gewerkt, dus hij kan prima daadwerkelijk ‘ooit’ bedoelen. Los van of dat terecht is.

Jean Dumas 4 juli 2022 om 13:55

Als dit de beste Thomas is staat buiten kijf dat Yates en Martinez voor hem moeten rijden. Maar dat ze met een drietand starten zegt meer.

Marlin 4 juli 2022 om 13:59

In Zwitserland zagen we inderdaad de beste Thomas sinds jaren. Maar dat zegt weinig, want zijn niveau was de laatste jaren, op een paar kleine flitsen na, ondermaats. Hoe dan ook, zijn niveau kan nooit even goed of beter zijn dan toen hij de Tour won. Toen Bernal (Lemond- en Froomegewijs) dan nog op de handrem moest staan. Sinds zijn overwinning in de Tour, is het algemeen niveau sterk gestegen. Daarom, ook gezien zijn leeftijd en het feit dat hij nu al jaren geen topniveau meer gereden heeft, twijfel ik eraan of hij zelfs top vijf kan rijden. Zijn tijdrit was dan weer weinig hoopgevend. Het was (klets)nat voor iedereen. Zijn excuus was dan ook magertjes. Als hij op de Planche de Belles Filles de betere klimmers kan volgen, is er misschien toch een ereplaats mogelijk.

EricV 4 juli 2022 om 15:48

Dat hij de tijdrit met een regenjas reed noem ik een best goed excuus

TheBigShow 4 juli 2022 om 14:13

De reacties bewijzen maar weer eens dat mensen de artikelen niet lezen….

jan jansen 4 juli 2022 om 14:53

De reacties zijn veel interessanter
Hup Remco

thorsen 4 juli 2022 om 15:31

Yep yep yep

“Als ik zeg ‘beter dan ik hem ooit heb gezien’, dan bedoel ik het geheel, hoe hij is, zijn houding, hoe hij met zijn ploegmaten omgaat.”

sprintgeit 4 juli 2022 om 16:06

Goed punt @TheBigShow

Ik begrijp btw wel wat Rod zegt. Thomas komt zeer relaxt over, misschien iets té relaxt gegeven het aanhouden van z'n gilet tijdens de tijdrit!

Ben heel benieuwd naar INEOS woensdag, zitten er tot nog toe goed bij en met Rowe, v Baarle en Ganna kunnen ze serieus oorlog maken. Pog z'n ploeg is tot nog toe helemaal nergens, en hij heeft zeker op zaterdag het geluk al aan z'n zijde gehad bij die valpartij. Materiaal van Colnago is dit seizoen ook niet altijd optimaal gebleken… of is dit dan toch wishful thinking? :D

PietFriet 4 juli 2022 om 14:13

De druk ligt er gelijk op!

Pizzi 4 juli 2022 om 14:14

In Zwitserland was Vlasov mijns inziens beter, maar die rijdt dan ook verdomd goed dit jaar.

Wat betreft Thomas: inderdaad, de Tour die Thomas won (2018) was ‘ie inderdaad verdraaid goed. Lijkt me leuk als ‘ie nu weer lekker mee kan doen voor de 1e plek, maar ik geloof er niet 1-2-3 in. Aan de andere kant, in 2018 hoefde ‘ie niet deze Slovenen te bekampen en was de rest van het podium gevuld met de nummers 1 en 2 uit de Giro een paar weken ervoor. Al met al kan het dus ook maar zomaar zijn dat ‘ie daadwerkelijk beter is dan ooit. Ben ergens wel benieuwd, ook naar Martinez.

Vierkante Wielen 4 juli 2022 om 14:21

Dat alle drie evenveel kans geloof ik niks van. Van Yates weet je niet wat zijn niveau is, Martinez is degene die de ploeg veilig de laatste 3km in moet loodsen en dat kost ook veel kracht op den duur, plus dat hij het topniveau nog niet heeft aangetikt.

Thomas lijkt wel in vorm maar tegenover Fuglsang is een wereld van verschil dan tegenover Primoz en Pogi.

Jean Dumas 4 juli 2022 om 14:29

De groep die op het podium kan eindigen is vrij breed; van zijn ploeggenoten maakt hij de meeste kans, met Vlasov en Mas.

Mirra 4 juli 2022 om 15:41

Je vergeet Powless!

Mystery Rider 4 juli 2022 om 14:51

Dan mag hij in de kasseienrit toch al eens laten zien wat hij in zijn mars heeft.

Ze hebben er toch wel de ploeg voor om daar er al eens goeie lap op te geven – Thomas, Rowe, Pidcock,…

Skywalker 4 juli 2022 om 15:09

Dan vergeet je Ganna nog

Mr. Tornado 4 juli 2022 om 15:15

En Van Baarle? Iemand gekeken naar Parijs-Roubaix?

kierewietje 4 juli 2022 om 15:06

Dat de 3 Ineos rijders evenveel kans hebben op t winnen van de tour klopt wel inderdaad.

Bij wanty hebben ze er zelf 6 of 7

JelleNijdam88 4 juli 2022 om 15:25

Wat mij betreft net zo’n veelzeggende uitspraak als ‘dit is het lekkerste biertje dat ik ooit gehad heb’. We gaan het wel zien. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van Thomas z’n koersstijl. Aanhaken, de laatste 500m vlammen en sterk in de tijdritten. Weinig spektakel voor de bankzitter aan te beleven.

zietemgaan 4 juli 2022 om 15:36

Benieuwd, want een solo-Pogcar show is ook maar vervelend. Daartoe gaan ze dan een weldoordacht aanvalsplan moeten opzetten, en durven, niet voor plaatsen twee en drie rijden. (niet dat zij dat noodzakelijk deden, maar dat zie je zo vaak wanneer één renner domineert)

Romāns Vainšteins 4 juli 2022 om 15:46

Als ik moet kiezen tussen de Pogacar show en Thomas die zijn 2018 benen terugheeft kies ik 10 op 10 de Pogacar show.

Marik 4 juli 2022 om 15:56

Ik vind juist alles beter dan de Pogacar show, daar ben ik in 2 jaar echt al volledig van genezen. Liever een deelnemersveld dat wat dichter bij elkaar ligt en waarbij we nog niet weten wie er wint.

vevie 4 juli 2022 om 16:42

Wow, aub niet zeg! Dan skip ik liever beiden. Liever een mooie strijd. Van mij mag The Terminator nog jaren domineren, als dat tenminste gepaard gaat met flinke tegenstand. Dat ze het dan tegen hem afleggen, dat is dan maar zo. Je hebt elke generatie renners die het AK domineren, maar dat levert nooit een mooi schouwspel op. Je ziet toch veel liever edities zoals de Vuelta 2012 en 2016. De Giro van 2017. Of dan tenminste de Giro van 2015 waar Alberto het toch zwaar te verduren had met Astana. Het gros van ons zit echt niet te wachten op totale dominantie van The Terminator. Alstublieft niet, zeg.

Dayer Quintana 4 juli 2022 om 20:34

Misschien wel wat wishful thinking, nu ja we zullen het zien de komende weken! Het zou geweldig zijn mocht er iemand in de buurt kunnen komen van de Slovenen.

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone