Iljo Keisse ambieert carrière als ploegleider: “Er is al over gesproken”

maandag 10 januari 2022 om 16:42
Iljo Keisse ambieert carrière als ploegleider: “Er is al over gesproken”

foto: Cor Vos (archief)

Iljo Keisse staat aan de vooravond van zijn laatste seizoen als beroepswielrenner. De inmiddels 39-jarige renner wil nog één jaar vlammen in dienst van Quick-Step-Alpha Vinyl en hoopt daarna ploegleider te worden. “Dat is mijn bedoeling. Ik zou graag in de sport, en, als het even kan, in de ploeg blijven”, klinkt het vanuit het Spaanse Calpe in gesprek met onder meer WielerFlits.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Keisse, die samen met zijn ploeggenoten van Quick-Step-Alpha Vinyl op trainingsstage is in Spanje, wil allereerst nog één jaar zich volledig smijten in dienst van de ploeg. “Ik wil er nog één keer een goed seizoen van maken en overal voor de volle 200% mijn best doen. Het maakt niet uit of dat nu WorldTour-wedstrijden of kermiskoersen zijn. Mijn grootste doel is om sterk te eindigen. En niet dat ik ergens merk dat iemand zou zeggen: ‘Dit is het jaar te veel’.”

“Ik zou graag in de sport blijven”
Keisse hoopt na zijn afscheidsjaar in de wielersport te blijven als ploegleider, het liefst bij zijn huidige werkgever. “Ik zou graag in de sport, en als het even kan, in de ploeg blijven. Mijn bedoeling is eigenlijk om sportdirecteur te worden”, steekt hij zijn ambities niet onder stoelen of banken. “Dan vind ik dat je dat beter kan doen na een goed laatste jaar, dan dat je voortdurend het kneusje bent van de ploeg en je het jaar erna tegen de gasten moet zeggen wat ze moeten doen.”

Keisse heeft inmiddels al met de ploegleiding gesproken over zijn ambities, maar er nog niks concreet. “Of Patrick (Lefevere, de teambaas van Quick-Step-Alpha Vinyl, red.) enthousiast is over mijn plan? Dat zou je aan hem moeten vragen! Maar er is al over gesproken.”

Dit artikel delen:

33 Reacties

Michelangelo 10 januari 2022 om 17:01

ik vind het een beetje moeilijk inschatten of Keisse wel een goede ploegleider gaat zijn.

Hij heeft bakken ervaring, maar bij mij komen ook meteen de boni-sprint van Evenepoel en zijn paardjerijden in Zuid Amerika naar boven.

Aan de andere kant: sommige ploegleiders lijken niet veel verder te komen dan ‘kom op’! en ‘op tijd eten en drinken!’. En dat zie ik hem zeker wel vertellen…

bellevue 10 januari 2022 om 17:07

15 jaar carrière en dat heb je onthouden?
Moge duidelijk zijn dat u zo danig verzuurd bent dat u alleen het negatieve onthoudt.
Of van slechte wil. Dat acht ik ook heel waarschijnlijk.

Ik verwacht een veel te lang antwoord wat neerkomt op: "Nee, ik ben geen fan van die ploeg."

Michelangelo 10 januari 2022 om 17:16

een goed paard is niet altijd een goede ruiter…

Maar trek een beestje iets blauws aan, schrijf er Quickstep op, en sommigen vinden alles fantastisch zonder er kritisch over na te denken…. hè Bellevue.

Alfons Haavers 10 januari 2022 om 17:55

En als de ruiter dan te voet komt en het vertrouwen te paard vertrekt…

platteprijs 10 januari 2022 om 18:08

Ik denk dat Keisse debuteert als ploegleider in het nieuwe damesteam van Lefevere.

bellevue 10 januari 2022 om 18:40

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

Kelder is de Man 10 januari 2022 om 19:43

Hahaha.. zal wel aan mij liggen, maar z’n rijden in San Juan is voor mij ook het meest aansprekende resultaat.

Massimo Bataille 11 januari 2022 om 10:21

vind het altijd zo belachelijk dat de boni-sprint van REV als idioot werd bevonden.
Bernal sprintte er net achter ook naar een extra seconde en die won toch wel mooi de Giro.
Wie is er dan dom of slim?

Michelangelo 11 januari 2022 om 10:25

@Massiomo,
Het gaat hier om de eerste bonisprint, die bedoeld was om een seconde te pakken ten koste van zijn teamgenoot. Zodat Evenepoel na zijn nipte nederlaag tegen Almeida in de tijdrit toch weer in pole position zou komen voor roze binnen DQS.

En Keisse werkte hier aan mee, terwijl je als ouwe rot en ploegleider in de dop ook zou moeten beseffen wat dit kan betekenen voor de teamdynamiek.

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 10:26

Weer een mooi voorbeeld van het onvergefelijke dat de protestantse priester met hyperactieve wijsvinger typeert. Gooien helpt niet, zonde van de stenen.

Alfons Haavers 11 januari 2022 om 10:30

Evenepoel kwam op een gegeven moment erg dicht bij roze. Weet je nog, toen met Attila Valter hahaahahaha, was dat lachen he zeg?

Die boniseconden hadden het verschil kunnen zijn tussen roze dragen of niet. Je interpretatie dat het vooral was om Almeida een kloot af te trekken, is ook maar 1 manier om naar dat sprintje te kijken.

Beer 11 januari 2022 om 10:32

Die boni-sprint was niet bedoeld was om een seconde te pakken ten koste van Almeida. Het was gewoon een fait divers in een grote ronde. Effe bikkelen met Bernal. Doet Matje het dan is het spectaculair.

Alfons Haavers 11 januari 2022 om 10:38

Doet Matje het, kan het hier wellicht zo de lijst in van ‘het wielermoment van het jaar’. Ja spektakelman he, oorlog maken, jasje uitdoen, smijten met die krachten, tranen biggelen over de wang. Héle grote.

Michelangelo 11 januari 2022 om 10:44

@Romans,
ik vergeef je als “onvergeeflijke protestante priester” ook deze persoonlijke sneer… en ik ga hem ook niet aanmelden bij de mods.

Simpelweg omdat ik inmiddels donders goed besef dat je plezier haalt uit het uitbraken van een vormeloze diarree aan bijvoegelijke naamwoorden, in een poging om interessant gevonden te worden. En dat dit ten koste gaat van iemand anders is voor jou geen enkel punt.

Af en toe zit er een hoopje tussen dat ik prima kan smaken, aangezien het dan gaat over wat je zelf van een koerssituatie vindt. Maar helaas gaat het te vaak over wat je van een andere flitser vindt… en zelden in een positieve vorm of compliment.

Doe er je voordeel mee.

Murcia 11 januari 2022 om 10:50

De boni sprint was natuurlijk bedoeld om Almeida te piepelen, die moest nadat hij in de openingstijdrit sneller was geweest op zijn nummer gezet worden. Als roze het doel was voor de ploeg hadden ze toch voor hun kopman en best geklasseerde die boni inspanningen moeten doen? Voor de concurrentie werd toen ook duidelijk wie aan de touwtjes trok en het was niet de Portugees. Almeida’s eigen woorden later aan A Bola na etappe 11 maakten ook al duidelijk dat het geen prettige ervaring was voor hem tot dan toe in de ploeg. Het patroon met de OS waar Evenepoel ook al zijn eigen gang ging ipv rekening te houden met de kopman is helder.

Alfons Haavers 11 januari 2022 om 11:00

Mij lijkt het gewoon een spelletje geweest op het moment zelf. Wat zijwind, boniseconden die voor het grijpen lag, Bernal en zijn ploegmaats in de voorposten. En niet ‘s ochtends bij het ontwaken in de kamer: Kom Iljo, vandaag hebben we Joao liggen.

Verschillende interpretaties zijn mogelijk, dit als ‘natuurlijk was het dat’ afschilderen lijkt me vooral een eigen kijk op deze situatie.

Jean Dumas 10 januari 2022 om 17:14

Zou een goede ploegleider zijn, zeker weten.

Wheely 10 januari 2022 om 17:17

Er staat me bij dat er meer gegadigden bij de wolfen zijn. Iljo lijkt me wel een goede trouwens qua ervaring, prima door een deur kunnen met zowel Pat als de rest van de pack lijkt me al een goed begin.

Murcia 10 januari 2022 om 18:10

Iljo zijn kostje lijkt me gekocht aangezien hij met Pattex vast zit aan Evenepoel. Een goede ploegleider kun je alleen worden door het te doen en de vraag is wat je eigenlijk tactisch kunt betekenen in deze sport. Van wat ik gezien heb zijn de meeste ploegleiders een soort van mental coaches die meer bezig zijn met aanmoedigen dan hele aanvalsplannen te smeden.

Michelangelo 10 januari 2022 om 18:26

Over tactisch inzicht heb ik me wel vaker verbaasd bij heel veel ploegleiders. Kijk het aantal kansloze en fantasieloze ondernemingen in grote rondes. Waarbij iedereen uiteindelijk als een slappe vod achter de ploeg met de sterkste sprinter aanhobbelt.

Verademing was de laatste Giro van Qhubeka. Met goede, gemeenschappelijk opgezette aanvallen. Met succesvol resultaat.

ik denk dus dat er wel degelijk tactisch meer mogelijk is dan wat veel ploegen de laatste jaren hebben laten zien. DQS is wat dat betreft een positieve uitzondering. Vraag is of dat komt door de goede renners, of door de genialiteit in de ploegleidersauto. ik denk vaak het eerste….

Murcia 10 januari 2022 om 18:31

Qhubeka in de Giro is een goed voorbeeld inderdaad maar ook DSM in de Tour van 2020 en de Vuelta van dit jaar had een echte strategie. Juist bij de ploegen onderaan de totempaal om het zomaar te zeggen kan het tactisch plan echt een verschil maken terwijl bij de topploegen het surplus aan kwaliteit doorslaggevend is.

Michelangelo 10 januari 2022 om 18:46

@Murcia,
ik denk dat het pas echt interessant wordt als er meer ploegen een andere tactiek gaan hanteren. Maar misschien zitten er te veel ‘oldskool’ ploegleiders in de auto’s die enkel traditionele tactieken bedenken. Die er uiteindelijk toe leiden dat kwaliteit het wint van ‘tactiek”. En die dus weinig nieuws vragen van ploegleiders van grote ploegen.

Maar wat als de 10 kleinste ploegen van het peloton ( de ploegen zonder absolute topsprinter en zonder klassementstopper) ineens tactisch anders gaan rijden. Dat ze gaan sturen op een grote ontsnapping ipv de kansloze vlucht van 4 man of de 7e plek in de massasprint. ik denk dat op díe momenten ook de ploegleiders van de grote ploegen worden uitgedaagd.

Maar nu hoeven ze vaak inderdaad niet veel meer te doen dan roepen ‘vreten, drinken, hup en bij die bocht van voor zitten”…

Romāns Vainšteins 11 januari 2022 om 11:16

'Verademing was de laatste Giro van Qhubeka'

Je moet er ook maar net een leuk team voor hebben die zowel qua kwaliteit als flow er lekker inzitten. Vaak zijn het de vrijbuitersteams zonder gefixeerde missie of juist de teams die meteen qua doel onthoofd worden tijdens een ronde. Vaak is dat geen bepaald maatwerk maar een gunstige samenloop van omstandigheden

Westfalen 10 januari 2022 om 18:44

Werd Keisse in 2019 niet uit de koers gezet vanwege flauw gedrag als 36 jarige. Wat dat betreft. Hopelijk heeft hij dan veel bijgeleerd.

Murcia 10 januari 2022 om 19:01

San Juan was dat, heeft intern toen geweldig gerommeld omdat de ploegleiding inclusief de Don en de renners daar het niet zo’n probleem vonden en het vooral zielig vonden voor Iljo dat hij moest opkrassen na zijn foto maar de sponsors waren laaiend aangezien op social media dit ontplofte. Keisse moest toen diep door het stof.

Reutemeteut 11 januari 2022 om 09:37

Was gewoon een grappie joh, laat gaan.

Massimo Bataille 11 januari 2022 om 10:19

Mogen we stellen dat elke ietswat normale mens het een ‘dom’ grapje vond. En daarmee niets meer.
Het was niet het beste idee, maar ik denk dat elke man dit al in zijn leven gedaan heeft.
Het is vooral de media en de toen gehypte MeToo en SJW die alles opgeklopt hebben.

Michelangelo 11 januari 2022 om 10:35

@massimo,
Ben het met je eens, in basis was het niet meer dan een dom grapje.

Het probleem ontstond pas echt toen de boel op die manier werd goedgepraat door alles en iedereen binnen de ploeg, terwijl de enige slimme uitweg zou zijn geweest om meteen Keisse zijn excuses aan te laten bieden aan de dame in kwestie. Ze namen het op voor de dader, en niet voor het slachtoffer. En dat was gewoon dom, en met name dat is bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten.

Beer 11 januari 2022 om 10:58

Je rechtstreekse concurrent van dopinggebruik beschuldigen (twice); dat schiet bij jou dan weer niet in het verkeerde keelgat Michel.?

lo squalo dello Stretto 10 januari 2022 om 18:55

Als hij nog altijd even verstandig is zoals tijdens de afgelopen Giro zal het niet veel opleveren voor de renners

Polleke 10 januari 2022 om 19:14

Geldig rijbewijs, meer heb je echt niet nodig…

Lalsacien 10 januari 2022 om 20:25

Combi Wilfried Peeters met Tom Boonen was succesvol. Keisse met Evenepoel lijkt misschien dezelfde kant op te gaan.

Craig Vanderswag 10 januari 2022 om 22:27

Een renner met een beperkte motor die desondanks toch15 jaar prof geweest is op het allerhoogste niveau, dat lijken me net hele goede adelbrieven om ploegleider te worden. Die weet echt wel hoe je met minimale middelen een maximaal resultaat moet behalen.

Headlines

Materiaalzone

Populair