Ilan Van Wilder pakt de draad weer op in pechseizoen: “Ongelofelijk wat ik meemaak”
foto: Cor Vos
donderdag 12 mei 2022 om 08:55

Ilan Van Wilder pakt de draad weer op in pechseizoen: “Ongelofelijk wat ik meemaak”

Ilan Van Wilder had momenteel eigenlijk de Ronde van Italië moeten rijden, maar de jonge Belg zit thuis met een gebroken kaakbeen na een val in Luik-Bastenaken-Luik. Hij zit echter al wel weer op de fiets. “Het is ook de bedoeling om van 20 mei tot 6 juni op hoogtestage te gaan naar de Sierra Nevada”, zegt Van Wilder tegen Het Nieuwsblad over zijn plannen voor de komende periode.

Er is ook al een nieuw koersprogramma. “Ik herbegin in de Baloise Belgium Tour of – als het echt goed gaat – in de Ronde van Zwitserland. Daarna volgt een nieuwe hoogtestage met de ploeg in Livigno, om toe te werken naar de Ronde van Polen en misschien ook de Vuelta. Dat is nog niet honderd procent zeker”, aldus Van Wilder, die vindt dat het “echt tijd” is voor een grote ronde: “Dat gaat mijn ontwikkeling heel goed doen.”

De laatste tijd zit het de renner van Quick-Step-Alpha Vinyl niet echt mee. “Het is ongelofelijk wat ik meemaak: een knieoperatie in november. Dan corona, dan gevallen in Catalonië. Ik zou dan op hoogtestage gaan, maar die ging niet door na een griepepidemie in de ploeg. Uiteindelijk raakte ik toch klaar voor de Giro – ik mag zeggen dat ik in de beste vorm van mijn leven was – en dan breek ik mijn kaak in de Luik-Bastenaken-Luik.”

“Vorig jaar was er dat gedoe met DSM (Van Wilder wilde zijn doorlopende contract bij DSM laten verbreken via een gang naar de rechter, red.). Nu ben ik opnieuw zes weken kwijt. Elke keer gebeurt er iets waardoor het net niet lukt. Dat moet stoppen en dat gaat ook stoppen. Ik heb gevoel dat deze blessure een keerpunt is, dat alle bad luck eindelijk voorbij is.”

“Periode bij DSM was de hel”
De moeilijke periode bij DSM heeft hem ook gesterkt, vertelt Van Wilder. “Mentaal ben ik ondertussen steenhard geworden. Die periode bij DSM was de hel. Dus wat me nu overkomt, kan ik relativeren. Ik geef eerlijk toe: vorig seizoen – of toch de tweede helft daarvan – was mentaal de moeilijkste periode in mijn leven. Zet eender welke renner in mijn plaats en driekwart geeft op of wordt depressief.”

“Elke ochtend stond ik op in het donker, zonder doel, zonder perspectief voor de toekomst. Precies het omgekeerde van wat een topsporter nodig heeft. Je denkt: WTF moet ik nu vijf uur gaan trainen? Waarom? En toch heb ik het gedaan. Ik heb niet opgegeven. Toen de ploeg me in september toch nog opstelde in twee koersen, waren ze zelf verrast over hoe goed ik was. En omdat ik niveau haalde, heb ik toch nog de overstap naar Quick-Step kunnen maken. Ik ben er goed uitgekomen en dat heb ik aan mezelf te danken.”

RIDE Magazine
29 Reacties
Sorteer op:
12 mei 2022 09:13
Ja het is allemaal niet niks en toch mis ik wat relativering in zijn uitspraken. Misschien is die er wel maar het komt in dit verhaal niet naar voren, hij lijkt wat verbitterd, hopelijk is dat niet echt zo.
    12 mei 2022 11:19
    Ja, doet een beetje denken aan een ploeggenoot van hem die ook lijdt aan het IK-syndroom. Maar je weet niet hoe het vraaggesprek is gelopen en welke bespiegelingen letterlijk uit zijn mond kwamen en welke uit die van de journalist, waar hij vaag wat op geknikt heeft.
    12 mei 2022 11:43
    Klinkt inderdaad heel verbitterd. Mijn advies is om in de leer te gaan bij Kelderman. Die man kan zo goed omgaan met tegenslagen.
12 mei 2022 09:38
Wat een overdreven gedoe dat stuk over DSM!
    12 mei 2022 10:10
    Ja, Van Wilder is ook werkelijk veruit de enige met deze ervaring. Wat een aansteller. Hup DSM!
    12 mei 2022 11:13
    Wat een totaal gestoorde idioot die van Wilder.
    12 mei 2022 11:56
    Je kunt het ergens niet naar je zin hebben, maar bewoordingen als "hel" lijkt me overdreven. Niet zo fraai dat natrappen, en wie zegt mij niet dat het goedkoop zoeken naar excuses is, en dat het hele geforceerde vertrek uiteindelijk puur om de poen ging?
    12 mei 2022 12:26
    En hoe denk jij dat het is om als 21-jarige je hobby weken of zelfs maanden lang niet te mógen uitvoeren? Dat lijkt mij toch wel de hel ja.
    12 mei 2022 19:33
    Als dat de hel is voor je, zou ik je handjes dichtknijpen met je leven.
12 mei 2022 09:41
Het heeft hem zeker niet meegezeten, maar het geven van schouderklopjes aan zichzelf en natrappen naar DSM roepen dan toch weer wat minder sympathie op. Hopelijk kan hij binnenkort zijn benen laten spreken.
    12 mei 2022 10:05
    Hopelijk vooral dat laatste, ja.

    Verder had ik graag het volledige (liefst video-)interview gezien, maar ten eerste is het niet van HLN maar van Het Nieuwsblad ( @redactie... ) en daarbij zit het achter de betaalmuur. Mijn ervaring met het vergelijken van neergeschreven 'soundbites' t.o.v. de initiële gesproken interviews heeft me geleerd om geen hard oordeel te vellen op basis van die eerste...
    12 mei 2022 10:12
    Natrappen? Waar dan? Hij zegt toch gewoon dat de werkwijze van DSM voor hem de hel was? Kan voor anderen misschien de hemel zijn, toch? Zoals hij zelf eerder verklaarde: 'Het is geen schande, denk ik, om te zeggen dat DSM en ik niet voor elkaar gemaakt zijn. Daar vertel ik niks verkeerd mee. Alle respect voor hun filosofie en werkwijze. Ik wil die absoluut niet afbreken. Elke ploeg doet het op zijn manier. Voor sommige jongens werkt dat. Voor mij niet. We 'matchten' gewoon niet. Onze visies botsen te vaak en te sterk. Daar zijn we achter gekomen.'
    12 mei 2022 12:03
    @Dave, Je tijd bij een ploeg omschrijven als een hel, vind ik niet erg netjes, onnodig en sowieso flink overdreven. Hij had ook gewoon zijn mond kunnen houden of met wat meer respect kunnen spreken, zoals eerder in de quote die jij geeft.
    12 mei 2022 14:07
    @limal: na "heb in aan mezelf te danken" volgt nog

    Aan jezelf en niemand anders?

    “Natuurlijk zijn mijn ouders en mijn vriendin ook ontzettend belangrijk geweest. Nog iets wat ik heb geleerd: als het goed gaat, staat iedereen voor jou in de rij, als het slecht gaat, heb je alleen de mensen die je echt steunen en die kan je op één hand tellen. Dat is iets wat je alleen leert als je een periode doormaakt zoals ik. Op training heb ik het er maandag over gehad met Pluske (Laurens De Plus, red.), die ook zo’n moeilijke periode heeft doorgemaakt. Hij had dezelfde ervaring. Ik zal het cru stellen: of ik voortaan één supporter heb of honderd, het interesseert me geen reet meer. Wat de mensen over mij denken, maakt me niet meer uit.”

    In onze voorjaarsenquête – voor de start van het seizoen – noemden de Belgische ploegleiders jouw overgang naar Quick-Step ‘de beste transfer van het seizoen’. Doet het je niks als je dat leest?

    “Ik zal niet zeggen niks, maar toch weinig. Iedereen mag over mij zeggen of schrijven wat hij wil. Al denk ik natuurlijk ook dat ik een goeie transfer heb gemaakt. (lacht) Ik heb me dit seizoen al perfect kunnen inwerken in de ploeg, voel geen stress, ben supergelukkig. Alleen moet ik het geluk nu eens aan mijn zijde hebben. Als dat lukt, komt al de rest vanzelf.”
12 mei 2022 10:22
Na een pandemie, oorlog en zelfs de introductie van het woord 'gereerd' weet Ilan Van Wilder ons gelukkig te vertellen wat het allerergste is dat een mens kan meemaken: onder contract staan bij DSM. Laat dit seizoen dan maar eens zien hoe goed je bent en of je uit het juiste hout gesneden bent om de belofte in te lossen die de fantastische jeugdprestaties in '18 en '19 aankondigden. Indien al je successen op eigen conto staan, dan geldt hetzelfde voor de mislukkingen.
    12 mei 2022 10:28
    Dit leest dan weer als een panachedemie...
    Waar zegt hij trouwens dat zijn successen op eigen conto staan?
    Ik vind dit gewoon een eerlijk verhaal over het overwinnen van pech en tegenkantingen.
    ps 'gegeerd' ipv 'gereerd' (voor wat het waard is)
    12 mei 2022 10:29
    Tuurlijk zijn er altijd ergere dingen in het leven, maar dat betekent toch niet dat dit geen heel moeilijke periode kan geweest zijn voor Van Wilder? Als iemand pakweg gepest wordt op zijn werk is dit ook niet van het niveau oorlog of pandemie met miljoenen doden, maar kan dat voor iemand persoonlijk toch ook ‘de hel’ zijn?
    12 mei 2022 10:38
    Het is vooral te hopen voor Ilan zelf dat hij het in perspectief kan plaatsen. Toen ik zelf ernstig ziek was bijvoorbeeld ging ik ook door de hel maar juist door het te relativeren kom je er sterker uit, je beseft je ook eens wat anderen moeten doormaken en die hebben het wellicht nog kwader. Ook kom je er dan achter dat het heel moeilijk is om mensen proberen uit te leggen wat je doormaakt en dat je daar ook niet te veel energie in moet stoppen omdat het nou eenmaal moeilijk te begrijpen is voor anderen. Ja Ilan heeft natuurlijk een rottijd doorgemaakt maar zijn coping-mechanisme lijkt hem in deze uitspraken nog niet verder te helpen.
    12 mei 2022 11:02
    De psychologische kant van de zaak moet zeker goed aangepakt worden (hopelijk wordt dat standaard actief opgevolgd vanuit QSA), maar van zodra het fysiek weer begint te lopen zullen die beslommeringen van het afgelopen jaar wel snel minder 'hels' lijken. Ik zie op Strava trouwens dat hij ondertussen al terug trainingstochtjes van 120 km afmaalt in gezelschap van collega's als Marit en De Plus - dat kan enkel helpen.
12 mei 2022 10:55
Mijn hemel, wat een dramaqueen. Het zit ons allemaal wel eens even tegen he. En bij de hel heb ik wat andere gedachten dan even een paar maanden het niet naar de zin hebben bij een ploeg.
Ga leven, jongen.
    12 mei 2022 11:05
    Wat weet jij hier nou van? Ooit bij DSM onder contract gelegen?
    12 mei 2022 17:03
    @Dave: voor een paar ton per jaar als jong knaapie mag je je wel wat laten aanleunen vind ik.
De arrogantie en 'de hele wereld is tegen mij' druipt er echt vanaf. Wát een naar ventje.
    12 mei 2022 11:19
    Jachtluipaard, keek je per ongeluk net in de spiegel toen je dat commentaar schreef?
    Mooie persoonlijke aanval weer, jij kan je zelf in ieder geval wel trots aankijken in de spiegel..

    Quote:
    “Elke ochtend stond ik op in het donker, zonder doel, zonder perspectief voor de toekomst.

    Iemand die dit zonder blikken of blozen zegt omdat hij ruzie heeft met zijn ploeg heeft een heleboel steekjes loszetten. Dit hele interview is bizar en Ilan is flink van het padje af.
    12 mei 2022 12:14
    Die quote gaat over de periode dat hij door DSM plots meer dan twee maanden nergens meer opgesteld werd.

    Oh, en ik stráál in de spiegel :-)
    12 mei 2022 17:32
    Ik vind het juist een mooi, eerlijk en open interview. De aanstellers zijn wat mij betreft juist de hier omheen cirkelende gieren die wel even weten te duiden hoe je een dergelijk palet aan tegenslagen kordaat verwerkt.

    Vergeet niet dat hij kort geleden vol op zijn gelaat gecrasht is, dat doet echt wel wat hoor.
12 mei 2022 16:26
Grappig. Ilan moet dus volgens de kenners alles in perspectief leren plaatsen. Maar ondertussen mag hij op basis van een lichtjes pessimistisch interview wel een gestoorde idioot, dramaqueen en naar ventje genoemd worden.

Ik hoop dat ze mij nooit bellen als ik in de zetel mijn 26e sapje binnenslurp met mijn kapotte gezicht en op tv Mauri in de virtuele roze trui zie in de Giro die eindelijk mijn eerste grote ronde moest worden na een jaar vol tegenslag (waarbij ik er mij zelfs niet over wil uitspreken of hij een deel van die pech nu zelf gezocht heeft of niet).
    12 mei 2022 16:53
    Daar zeg je zowat. Die val was tweeënhalve week geleden, wat wil zeggen dat hij ongeveer halverwege zit in zijn "vloeibare voeding dieet". Je zou van minder pessimistisch worden...

Reacties zijn gesloten.