IJzersterke Betancur zet Movistar aan kop in Hammer Series
Movistar staat na de klimkoers aan de leiding van het klassement van de allereerste Hammer Series ooit. Een indrukwekkende Carlos Betancur reed op het 7 kilometer lange circuit rond de Vaalserberg de meeste punten bij elkaar voor zijn ploeg. Tom Dumoulin liet zijn benen ook spreken; Sunweb staat tweede na de eerste dag.
Chaotische start
Direct na de start trokken Quick-Step Floors en BMC het peloton op een lint. Bij de eerste sprint buitte BMC het overtal uit; de ploeg pakte de meeste punten. Door het hoge tempo was het veld al helemaal uit elkaar geslagen. Een groep van ruim 20 renners, met daarbij Tom Dumoulin, had zich losgereden van de rest.
Betancur, Hart en Dumoulin laten zich zien
Tim Wellens en Tao Geoghegan Hart waren vooraan de meest actieve renners. BMC, Movistar, Sunweb en Quick-Step hadden allemaal meerdere mannen mee, wat positief meewoog in het aantal punten dat gescoord werd op de streep. Bij de derde passage waren dubbele punten te verdienen. Op dat punt hadden Dumoulin, Campenaerts, Hart, Betancur en Filosi een voorsprong op de rest van de kopgroep. Een ijzersterke Betancur sloeg een grote slag door daar als eerste over de streep te komen, voor Hart en Dumoulin.
Kopgroep krijgt de ruimte
De kopgroep ging de dienst uitmaken in de rest van de koers, aangezien de rest van het peloton op ruim anderhalve minuut volgde. Door een uiterst goede Betancur en Hart stonden Movistar en Sky halverwege de koers bovenaan in de virtuele tussenstand. BMC (Küng), Orica-Scott (Durbridge), Sunweb (dat ook Kämna van voren had) en Quick-Step (Brambilla) scoorden ook de nodige punten.
Bij de tweede passage waar dubbele punten te winnen waren, was Hart het eerst, voor Betancur en Dumoulin. Een tegenvaller was een valpartij van de sterk ogende Hart in de afdaling van de Vaalserberg, die daardoor letterlijk wegviel van voren. De situatie bleef daarna ongewijzigd, de zes koplopers verdeelden de punten. Het was daarna wachten op de laatste beklimming, waar ook weer dubbele punten te verdienen waren.
Net na het ingaan van die laatste ronde, sloten Hart en Oliveira terug aan. Victor Campenaerts volgde dat voorbeeld en trok meteen ten aanval, om alsnog Lotto Soudal in te halen in de stand. In extremis reed Betancur het gat nog toe met Campenaerts, waarna de Colombiaan in de slotmeters zich de allerbeste toonde. Thuisrijder Dumoulin sloot uiteindelijk af als tweede.
Bonificaties
Wat weten we verder na vandaag? De eerste tien ploegen in het klassement krijgen ieder bonificatieseconden cadeau, die komen bovenop de standaard bepaalde tijdsverschillen in de afsluitende ploegenachtervolging. De nummer 1 krijgt vijftien seconden bonificaties, de nummer 2 twaalf. Daarna krijgen de ploegen respectievelijk 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 seconde(n) bonus.
De ploeg die morgen na de sprintkoers de meeste punten heeft, mag zondag als eerste van start gaan in die afsluitende achtervolging.
Results now after the final lap of #HammerSeries Climb 🔨 Congrats to @Movistar_Team! pic.twitter.com/Lc2UqOd1IM
— Hammer Series (@HammerSeries) June 2, 2017

http://www.wielerflits.nl/nieuws/262150/voorbeschouwing-hammer-series-sportzone-limburg.html
Denk dat deze wedstrijden op den duur wel minder "vrij" worden en meer berekenend worden gereden.
Gaviria is baanwielrenner en reed vorig jaar het omnium nog op de Olympische Spelen. Dus die snapt volgens mij het concept punten pakken per ronde wel ;)
Maar eerlijk is eerlijk: ik heb liever dit dan een gewoon criterium.
[i]Dit is standaard (exclusies boni's)[/i]
Nummer 1, in het klassement na de sprintkoers
+30s
Nummer 2
+25s
Nummer 3
+20s
Nummer 4
+15s
Nummer 5
+15s (dat zit daarna tussen elke ploeg)
Goede vraag. Er wordt de hele tijd op gehamerd (pun intended) dat het een teamprestatie is, dus lijkt me een TTT achtige uitslag wel logisch. Procyclingstats lijkt voorlopig ook nog niet te weten wat ze er mee aan moeten.
[i]Edit redactie: Pas op, je caps lock stond aan.[/i]
Bij elke sport zie ik de stand in beeld. Wel leuk dat de we nu kunnen vragen : Hoeveel staat het ? En hoeveel is het geworden
+1. Was Gewoon een finale van twee uur. Koers van de hoogste plank. Helaas geen wereldtop, maar dat is mijn inziens niet nodig om een vermakelijke koers te krijgen. Van Californië hebben we toch ook genoten? Daar stond wellicht een matiger deelnemersveld aan de start.
Helaas zit ook WF vol conservatievelingen die niet openstaan voor vernieuwingen. Triest en jammer.
Kan me voorstellen dat baanliefhebbers het wel trekken, daar heb ik ook niks mee. Lijkt me wel aardig op den duur IPV een criteruem, heb je tenminste nog wat werkelijks te zien.
Het is een leuk criteriun, maar geef mij maar het normale wielrennen met een individuele winnaar.
Hahaha.
Het is inderdaad te hopen dat Tom deze vorm kan doortrekken.