IJzersterke Betancur zet Movistar aan kop in Hammer Series
Carlos Betancur was veruit de beste vandaag - foto: Sirotti (archief)
vrijdag 2 juni 2017 om 17:05

IJzersterke Betancur zet Movistar aan kop in Hammer Series

Movistar staat na de klimkoers aan de leiding van het klassement van de allereerste Hammer Series ooit. Een indrukwekkende Carlos Betancur reed op het 7 kilometer lange circuit rond de Vaalserberg de meeste punten bij elkaar voor zijn ploeg. Tom Dumoulin liet zijn benen ook spreken; Sunweb staat tweede na de eerste dag.

Chaotische start
Direct na de start trokken Quick-Step Floors en BMC het peloton op een lint. Bij de eerste sprint buitte BMC het overtal uit; de ploeg pakte de meeste punten. Door het hoge tempo was het veld al helemaal uit elkaar geslagen. Een groep van ruim 20 renners, met daarbij Tom Dumoulin, had zich losgereden van de rest.

Betancur, Hart en Dumoulin laten zich zien
Tim Wellens en Tao Geoghegan Hart waren vooraan de meest actieve renners. BMC, Movistar, Sunweb en Quick-Step hadden allemaal meerdere mannen mee, wat positief meewoog in het aantal punten dat gescoord werd op de streep. Bij de derde passage waren dubbele punten te verdienen. Op dat punt hadden Dumoulin, Campenaerts, Hart, Betancur en Filosi een voorsprong op de rest van de kopgroep. Een ijzersterke Betancur sloeg een grote slag door daar als eerste over de streep te komen, voor Hart en Dumoulin.

Kopgroep krijgt de ruimte
De kopgroep ging de dienst uitmaken in de rest van de koers, aangezien de rest van het peloton op ruim anderhalve minuut volgde. Door een uiterst goede Betancur en Hart stonden Movistar en Sky halverwege de koers bovenaan in de virtuele tussenstand. BMC (Küng), Orica-Scott (Durbridge), Sunweb (dat ook Kämna van voren had) en Quick-Step (Brambilla) scoorden ook de nodige punten.

Bij de tweede passage waar dubbele punten te winnen waren, was Hart het eerst, voor Betancur en Dumoulin. Een tegenvaller was een valpartij van de sterk ogende Hart in de afdaling van de Vaalserberg, die daardoor letterlijk wegviel van voren. De situatie bleef daarna ongewijzigd, de zes koplopers verdeelden de punten. Het was daarna wachten op de laatste beklimming, waar ook weer dubbele punten te verdienen waren.

Net na het ingaan van die laatste ronde, sloten Hart en Oliveira terug aan. Victor Campenaerts volgde dat voorbeeld en trok meteen ten aanval, om alsnog Lotto Soudal in te halen in de stand. In extremis reed Betancur het gat nog toe met Campenaerts, waarna de Colombiaan in de slotmeters zich de allerbeste toonde. Thuisrijder Dumoulin sloot uiteindelijk af als tweede.

Bonificaties
Wat weten we verder na vandaag? De eerste tien ploegen in het klassement krijgen ieder bonificatieseconden cadeau, die komen bovenop de standaard bepaalde tijdsverschillen in de afsluitende ploegenachtervolging. De nummer 1 krijgt vijftien seconden bonificaties, de nummer 2 twaalf. Daarna krijgen de ploegen respectievelijk 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 seconde(n) bonus.

De ploeg die morgen na de sprintkoers de meeste punten heeft, mag zondag als eerste van start gaan in die afsluitende achtervolging.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
73 Reacties
02-06-2017 17:20
Ik vind het aantal te verdienen seconden niet echt in verhouding tot de lengte van de tijdrit. Als je een goede tijdrit hebt rij je 30 sec zo dicht.
02-06-2017 17:20
Vrij ingewikkeld. Ik vrees dat Gaviria hier weinig van zal begrijpen voor morgen.
02-06-2017 17:22
Mensen, het filmpje in de voorbeschouwing legt het uit.

http://www.wielerflits.nl/nieuws/262150/voorbeschouwing-hammer-series-sportzone-limburg.html
02-06-2017 17:23
Die actie vanaf minuut 1 is er natuurlijk ook omdat het een nieuw concept is en ploegen nog zoekende zijn naar de juiste tactiek.
Denk dat deze wedstrijden op den duur wel minder "vrij" worden en meer berekenend worden gereden.
02-06-2017 17:29
@ah-ja
Gaviria is baanwielrenner en reed vorig jaar het omnium nog op de Olympische Spelen. Dus die snapt volgens mij het concept punten pakken per ronde wel ;)
02-06-2017 17:35
@magikdatzeggen (ik kennelijk niet?). Het zijn nogal B-namen die ik lees, dat is toch niet echt een topkoers te noemen. Dat bedoelde ik te zeggen, maar dat is kennelijk niet gelukt. Nu hopelijk wel.
Maar eerlijk is eerlijk: ik heb liever dit dan een gewoon criterium.
02-06-2017 17:42
Er zijn al standaard tijdsverschillen voor de achtervolging en de bonificaties die de ploegen nu winnen, komen daar bovenop.

[i]Dit is standaard (exclusies boni's)[/i]
Nummer 1, in het klassement na de sprintkoers
+30s
Nummer 2
+25s
Nummer 3
+20s
Nummer 4
+15s
Nummer 5
+15s (dat zit daarna tussen elke ploeg)
02-06-2017 17:42
@TykkeThor
Goede vraag. Er wordt de hele tijd op gehamerd (pun intended) dat het een teamprestatie is, dus lijkt me een TTT achtige uitslag wel logisch. Procyclingstats lijkt voorlopig ook nog niet te weten wat ze er mee aan moeten.
02-06-2017 17:50
Geef mij maar echte koers niets voor mij

[i]Edit redactie: Pas op, je caps lock stond aan.[/i]
02-06-2017 17:59
Ik vind het wel een leuk concept. Maar voor mij is wel essentiëel dat ik de punten telling in beeld zie. Dus na elke ronde de stand in beeld. Leuk dat de commentatoren van GCN het noemen maar ik wil het in beeld en niet een aparte app
Bij elke sport zie ik de stand in beeld. Wel leuk dat de we nu kunnen vragen : Hoeveel staat het ? En hoeveel is het geworden
02-06-2017 18:00
Ik kijk liever wielrennen.
02-06-2017 18:05
Was gewoon een prettige twee uur koers, denk dat er een hoop reageren die niet gekeken hebben.
02-06-2017 18:21
@wceendt

+1. Was Gewoon een finale van twee uur. Koers van de hoogste plank. Helaas geen wereldtop, maar dat is mijn inziens niet nodig om een vermakelijke koers te krijgen. Van Californië hebben we toch ook genoten? Daar stond wellicht een matiger deelnemersveld aan de start.

Helaas zit ook WF vol conservatievelingen die niet openstaan voor vernieuwingen. Triest en jammer.
02-06-2017 18:23
Dumoulin wordt de komende twee dagen vervangen door Sinkeldam.
02-06-2017 18:25
Die Betancur heeft toch zoveel klasse. het is zo zonde dat hij vaak niet helemaal voor zijn vak leeft. Reed ook al eens top 5 in de giro van 2013, dan kan je veel meer dan je nu de laatste jaren laat zien.
02-06-2017 18:27
Leuk concept.
02-06-2017 18:29
Met klassieke renners kan dit best leuk zijn. Er stonden nu te veel diverse renners aan de start waardoor de sprints wat tegenvielen in de breedte..
02-06-2017 18:36
Belachelijke kermiskoers. Schandalig dat dit soort onzin In de UCI-Tour zit.
02-06-2017 18:42
Leuk en venieuwend. Fijn dat il cavaliere het weekend met wat negatief inluidt. Hoezo schandalig. Dat soort termen gebruik ik toch echt voor andere zaken.
02-06-2017 19:04
Trieste figuren hier weer op WF,je zou bijna denken dat de voetbal relschoppers nu hier zitten,aangezien eredivisie met vakantie is...
02-06-2017 19:05
Schandalig ? Neuh Gekunsteld ? Jah

Kan me voorstellen dat baanliefhebbers het wel trekken, daar heb ik ook niks mee. Lijkt me wel aardig op den duur IPV een criteruem, heb je tenminste nog wat werkelijks te zien.
02-06-2017 19:12
Bij de volgende Hammer gaan er al een heleboel verstek laten... niet iedereen heeft zin in een marteling...
02-06-2017 19:27
Campenaerts kwam op het einde de man met de hamer tegen. Verder was Tom erg sterk. Hopelijk kan hij deze vorm doortrekken in Zwitserland.
Het is een leuk criteriun, maar geef mij maar het normale wielrennen met een individuele winnaar.
02-06-2017 19:27
Een ieder mag denken wat hij wil maar ik vond het een verfrissend concept op deze eerste dag! Evenement zal nog moeten groeien maar het was flitsend vanaf de eerste minuut. Aangename toevoeging aan de wielerkalender. Klassiekers zijn heroïsch, de grote rondes soms episch maar niet TV geniet voor onze jonge generatie. Ik denk dat deze klim - sprint - TTT flitskoersen de sport dichterbij de liefhebbers kan brengen.
02-06-2017 19:39
@superfcdb

Hahaha.
Het is inderdaad te hopen dat Tom deze vorm kan doortrekken.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine