Ide Schelling verrast zichzelf in tijdrit Baskenland: “Had dit niet verwacht”

maandag 5 april 2021 om 18:50
Ide Schelling verrast zichzelf in tijdrit Baskenland: “Had dit niet verwacht”

foto: Cor Vos

Ide Schelling was maandag de beste Nederlander in de openingstijdrit van de Ronde van het Baskenland. De 23-jarige coureur van BORA-hansgrohe nestelde zich op de achtste plaats op 29 seconden van ritwinnaar Primož Roglič. “Eerlijk gezegd had ik een dergelijk resultaat niet verwacht”, reageert Schelling.

“Na de Ronde van Catalonië deed ik het heel rustig aan. Daardoor stond ik redelijk fris aan de start vandaag”, vertelt de Zuid-Hollander. “Het parcours paste goed bij mij, met de twee klimmetjes en de lange afdaling. Het was de eerste keer dat ik een tijdrit volle bak reed en het is mooi dat dat beloond wordt met een top-10-uitslag.”

Schelling was in de uitslag de beste renner van BORA-hansgrohe; sneller dan kopmannen Maximilian Schachmann (tiende), Wilco Kelderman (elfde) en Emanuel Buchmann (24ste). Ploegleider André Schulze is blij met de prestaties. “We staan nu op goede posities, waarop we de komende dagen kunnen verder bouwen. We gaan proberen tactisch te rijden en ons te tonen in het offensief. De renners hebben een goed vormpeil en zijn goed voorbereid”, aldus Schulze.

Dit artikel delen:

14 Reacties

Wheely 5 april 2021 om 19:38

Gaat deze jongen een klassementje kunnen rijden of die rit pakken die er al een tijdje zit aan te komen.

Jan Blokland 5 april 2021 om 19:39

Ik denk eerder een rit pakken. Maar hij mag mij verrassen, net als vandaag trouwens.

Tuubke 5 april 2021 om 19:48

Aan zijn aanvalslust zal het in elk geval niet liggen. Het hangt er maar net vanaf wat de ploeg aan tactiek bedenkt of hij de kans krijgt.

horsm 5 april 2021 om 19:47

Als je de uitslag zo ziet, krijg ik het idee dat bij tijdrijden het materiaal steeds belangrijker is geworden. In de topvijftien zijn Bora en TJV duidelijk oververtegenwoordigd, ook met renners die je daar niet zou verwachten (zoals Foss, Vingegaard, Schellig).

Dat gezegd hebbende: het is natuurlijk een fantastische prestatie van Schelling. Het moet ergens ook wel fijn zijn de snelste tijd van het sterrenensamble van Bora neer te zetten…

Derierre de la course 5 april 2021 om 20:26

Materiaal en focus van de ploeg denk ik. Met goed materiaal loont het ook om er vaker en gerichter op te trainen. Dat betaalt zich uit in dit soort ritten.

Ik weet ook niet of het tegenwoordig nog steeds zo is dat er ploegen zijn waarbij niet elke renner een thuis een tijdritfiets heeft om op te trainen?

oilsmoke 5 april 2021 om 22:16

Vingegaard in vorm, Foss kan gewoon tijdrijden, Schelling de verrassing; zegt ie zelf ook

Scott Sunderland 5 april 2021 om 23:04

Niet met je eens hoor. Zoveel echte tijdrijders zie ik niet bij de deelnemers. Foss is wel een echte tijdrijder. Vingegaard heeft vorm en talent. Dat zou weleens een toekomstige kopman kunnen worden.

harryjohan71 6 april 2021 om 09:10

@Scott Sunderland In kleinere wedstrijden wordt Vingegaard al als kopman uitgespeeld. Vorig jaar ook al in de Waalse Pijl zonder succes. Dit jaar is hij ook 1 van de speerpunten in de Ardenne klassiekers.

Romāns Vainšteins 6 april 2021 om 09:25

Dat gevoel heb al tijdenlang en het frustreert me. Er worden nu gewoon verschillen gemaakt op basis van materiaal en de hoeveelheid geld die je daar aanvullend inpompt. Kwalijke ontwikkeling die wat mij betreft gecounterd dient te worden met het verplichten tijdritten op de wegfiets af te leggen, kritischer grenzen mbt het ontwerp van de tijdritfiets te zijn, het korter maken van deze tijdritten én ze altijd helemaal voorin de ronde te plaatsen zodat de winnaars van meet af aan hun voorsprong verdedigen moeten.

Bizziecle 5 april 2021 om 21:12

Nou Vingegaard is niet zo verassend

Scott Sunderland 5 april 2021 om 23:00

Het is mij inmiddels wel duidelijk geworden waarom Ide Schelling een contract bij een grote ploeg als Bora heeft gekregen. Wat een leuke en enthousiaste wielrenner. Benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen en wat hij allemaal kan.

Al Phila 6 april 2021 om 08:26

Opvallend is dat Schelling op Strava zijn beste tijd op de laatste beklimming op zondag, een dag voor de ITT, heeft gereden. Hij kan dus nog sneller (of heeft een verkeerde datum/tijd in zijn computer).

harryjohan71 6 april 2021 om 09:07

Iedereen kan sneller een berg op rijden als hij daarvoor geen inspanning heeft gedaan. Dit is appels met peren vergelijken. Daarom zeggen de strada tijden ook niet zoveel. Training en wedstrijd tijden kun je niet met elkaar vergelijken

Jean Dumas 6 april 2021 om 09:18

Dit is een groot talent en die worden sterker van herhaalde zware inspanningen. Benieuwd hoe hij zich toont in de Tour als hij die rijdt.