Ide Schelling steunt plan voor ‘Col du Zoetermeer’: “Supertof idee”

dinsdag 30 november 2021 om 11:35
Ide Schelling steunt plan voor ‘Col du Zoetermeer’: “Supertof idee”

Ide Schelling - foto: Cor Vos

Heeft Nederland er straks een nieuwe beklimming bij? Enkele wielerliefhebbers hebben het plan opgevat om in Zoetermeer, in de regio van Rotterdam en Den Haag, een fiets- en wandelberg op te tuigen. Het idee is alvast omarmd door Ide Schelling, afgelopen zomer zes dagen drager van de bolletjestrui in de Tour de France.

Het plan voor de Col du Zoetermeer begon als een idee van drie wielerliefhebbers om rond de indoorskibaan van de Zuid-Hollandse plaats een fiets- en wandelberg te maken. Inmiddels worden door de Stichting Fietsklim Zoetermeer serieus de haalbaarheid en mogelijkheden onderzocht. De klim moet op een stalen constructie komen te liggen en 70 meter hoog worden. De initiatiefnemers hebben ondertussen de steun van grote en kleine bedrijven, deskundigen en vrijwilligers. Ook de gemeente is al mee.

Nu verbindt ook Ide Schelling graag zijn naam aan het plan voor de Fietsklim. “Het is een supertof idee”, zegt de profrenner van BORA-hansgrohe in gesprek met de regioredactie van het AD. “Het belangrijkst vind ik dat dit goed zou zijn voor alle wielrenners in de Randstad. Zo kan jeugd sneller kennismaken met klimmen, en dat is goed voor de ontwikkeling van talent. Voor de liefhebbers is het natuurlijk heel vet om in je eigen regio een klim op te kunnen fietsen. Ik zou er ook graag op trainen, dichtbij huis.”

Schelling probeert zich al een voorstelling te maken van de beklimming. “Stel dat de 70 meter hoge Fietsklim een kilometer lang wordt, dan heb je een helling van 7 procent. Dat is voor mij voldoende om goed te trainen. Twintig keer op en neer, dan heb je toch 1400 meter de hoogte in gereden.”

Gedroomde ambassadeur
Voor Arjen Koene, een van de initiatiefnemers, is Schelling de ‘gedroomde ambassadeur’. “Toen Ide al bij de eerste etappe van de Tour de bolletjestrui veroverde en dagenlang eerste stond in het bergklassement, hebben we hem meteen gebeld over ons plan voor de Fietsklim. In 2024 of 2025 moet de Tour weer in Nederland starten, met op de tweede dag een etappe van Rotterdam naar Den Haag. Hoe gaaf zou het zijn als de eerste bolletjestrui wordt vergeven op de flanken van Fietsklim Zoetermeer?”

Dit artikel delen:

38 Reacties

Oblomov 30 november 2021 om 12:19

Die tekening ziet er levensgevaarlijk uit. Als je daar à la Evenepoel uit de bocht vliegt, is het laten verwijderen van bidons met onduidelijke inhoud wel de laatste van je zorgen.

0
Jaepa 30 november 2021 om 12:41

Soort Rainbow Road uit Mario Kart. Maar veiligheid is voor zo’n stalen constructie wel veel meer een potentieel probleem dan op een afvalberg-type constructie zoals VAM. Zeker met die loeiharde wind (vrijwel) altijd in regio Haaglanden.

0
Michelangelo 30 november 2021 om 12:42

En ik maar denken dat ik de enige was die overal een ‘Evenepoel-draai’ aan kan geven…

Neemt niet weg dat je wel gewoon een punt hebt. 7% bergop is prima, maar 7% bergaf kan behoorlijk mis gaan. Zeker als je niet zo heel goed kunt sturen maar wel de snelste wilt zijn.

0
Wheely 30 november 2021 om 15:46

Misschien kun ze er even een grote poel onder graven om de landing wat te breken.

0
ervee 30 november 2021 om 18:41

@Jaepa: Rainbow road, hiervoor kwam ik naar de comments! Wat een frustratie heb ik daaraan gehad..

0
Ward 30 november 2021 om 18:56

Klim met haarspeldbochten omhoog en afdaling rechtdoor langs de piste lijkt me wel te doen. Tekening toont de klim volgens mij.

0
Koers 30 november 2021 om 12:30

De Schellinghelling.

0
Wheely 30 november 2021 om 14:53

Toffe naam!

0
Verweggistan 30 november 2021 om 12:36

Zoetermeer veranderen in berg lijkt mij een vooruitgang, dus doen.

0
Pizzi 30 november 2021 om 15:59

Doe ook maar een berg óp Almere.

0
Petje 30 november 2021 om 18:23

Zoetermeer is een heerlijke gezinsstad

0
Jean Dumas 1 december 2021 om 16:08

Zoetermelk

0
Daniel17 30 november 2021 om 12:53

Klinkt als een duur plan zonder realistisch verdienmodel.

Het lijkt me ook niet echt veilig en om een heel TDF peloton eroverheen te jagen klinkt al helemaal gevaarlijk en onrealistisch.

0
La Primavera 30 november 2021 om 13:00

Tijdrit met geneutraliseerde afdaling. ;)

0
Steven_E 30 november 2021 om 13:00

Ze zouden beter een put graven van 20m diep, daarnaast een plateau van 20m hoog met de uitgegraven aarde, en daarbovenop een overdekte “piste” in een toren/gebouw die nog 30-40 hoger gaat. Dan kom je aan hetzelfde hoogteverschil.

0
Duh 30 november 2021 om 14:57

In de slappe veenbodem een gat van 20 meter diep en een enorm zware hoop ernaast?
Verzakkingen, scheuren door grondwaterdruk, onmogelijk.

0
Wheely 30 november 2021 om 14:58

Ja zoiets dacht ik ook, laten we gewoon heel Nederland omspitten! ;)

0
Madone E 30 november 2021 om 13:05

Beter om het principe VAM berg meer toe te passen op andere afvalbergen. Beter uitvoerbaar en ook mooier qua beleving. Dit plan lijkt mij financieel erg lastig.

0
Dikke Man 30 november 2021 om 13:25

Bij de haarspeldbocht is waarschijnlijk na 1 jaar al geen ruimte meer voor alle gedenkstenen voor wielrenners die daar een evenepoel gedaan hebben. Verder ben ik het met Verweggistan eens. Dus echt een berg, niet dit want zo kunnen we Zoetermeer nog zien.

0
Noordbiker 30 november 2021 om 18:01

Het zit ook naar de grootste begraafplaats van Zoetermeer, kunnen ze mooi uitbreiden

0
Noordbiker 30 november 2021 om 18:01

Naast…..

0
the student 30 november 2021 om 13:31

Beginnen we nou alweer met ‘bergen’ die er niet komen?

0
Duh 30 november 2021 om 15:01

Dit is in ieder geval haalbaarder dan Zonneveld's plan. De constructie staat er al. Er hoeft enkel een fietsbrug heen. Zoiets als de fietsbrug Nigtevecht, maar dan wat hoger, langer en steiler https://www.google.com/search?q=fietsbrug+nigtevecht

0
Murcia 30 november 2021 om 13:55

Niks tegen de plannen maar de gedachte dat men hier een peloton over heen wil sturen doet mij ernstig twijfelen aan de realiteitszin bij betrokkenen. Op deze voorlopige schets ziet de afdaling er op zijn zachtst gezegd gevaarlijk uit. Voor recreanten een aardig initiatief maar de financiering is ook fragiel met dat donatie systeem.

0
josi 30 november 2021 om 13:57

Wat is precies de zin van dit project? Waarom zo’n hele (dure) constructie bouwen, die in de praktijk hopelijk wel een stuk veiliger is dan er op die tekening uitziet?

0
Mystieke_Monnik 30 november 2021 om 14:26

Als het druk wegneemt op de heuvelrug? Graag! Veel te druk met wielertoeristen hier de laatste tijd…

0
Wheely 30 november 2021 om 14:55

Als ze nou een kuil graven van 35 meter diep en ze scheppen er van de zooi een berg naast van 35 meter ken je ook 70 meter klimmen!

0
D.Koch 30 november 2021 om 23:40

Yes! deze logica valt niet te betwisten

0
Romāns Vainšteins 1 december 2021 om 06:55

Destijds bij Zonneveld is dit uitvoerig op een forum waar ik kwam besproken. Mbt Nederland schijnt er wel iets te spelen op het gebied van (grond)water. Dus qua logica (en ook materiaal, je kan mede opbouwen met wat je uit de grond haalt) prima doch onuitvoerbaar op pragmatisch vlak.

0
kelderfan 30 november 2021 om 14:56

In de "Alpen" hebben de renners leukere parcoursen over sneeuw naar beneden en dan over modderpaden bergop en bergaf.
Misschien een idee voor de VAM-berg om met kunstsneeuw iets te proberen.
Spektakel ligt dan om de hoek.
bron: MOUNTAIN OF HELL 2018 | WINNING RUN | FULL RACE X Kilian Bron

0
Romāns Vainšteins 30 november 2021 om 15:50

Wat in hun voordeel pleit is dat ze het om iets anders lelijks heen vouwen.

0
De Cabybara van de Conradkade 30 november 2021 om 15:52

Tweet is anderhalf jaar oud en amper 5000 euro opgehaald? Hmm…

Verder zie ik het graag gebeuren.

0
Petje 30 november 2021 om 18:20

Heel gaaf idee

0
Tollpatscher 30 november 2021 om 19:49

Zou een idee kunnen zijn van een demissionair politicus.

0
D.Koch 30 november 2021 om 23:39

Zoeterberg

0
oliebol 1 december 2021 om 00:11

Idee van Thijs Zonneveld. Pure plagiaat.

0
Romāns Vainšteins 1 december 2021 om 06:50

Hahaha!!

Een betwistbaar intellectueel eigendom van dit soort onzin? Prima. Gaan ze na jaren nadenken hoe het te doen ook jaren procederen wie hoeveel geld krijgt bij iets dat uiteindelijk geld. Kost.

0
Jean Dumas 1 december 2021 om 16:10

De berg van Thijs was veel te hoog. 70 meter is al heel wat. Zal nog wel wat voeten in de aarde hebben.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone