Ide Schelling: “Blij dat ik als Nederlander de koers kon kleuren”

zondag 18 april 2021 om 18:47
Ide Schelling: “Blij dat ik als Nederlander de koers kon kleuren”

foto: Cor Vos

Ide Schelling was een van de hoofdrolspelers in de Amstel Gold Race. De jonge Nederlander van BORA-hansgrohe was met meerdere aanvallen goed zichtbaar in de finale. Hij strandde uiteindelijk op de laatste klim van de Cauberg. “Ik heb wel lekker gereden”, lacht Schelling na afloop.

“Het was een mooie koers en ik ben blij dat ik als Nederlander de koers heb mogen kleuren”, geeft hij aan bij de NOS. “Ik wist dat ik er voor moest gaan. Ik hoopte een groter groepje mee te krijgen, maar dat was niet het geval. Ik zat daardoor alleen en heb er maar van genoten en het zo lang mogelijk uitgezongen.”

Schelling reed een aardige voorsprong bijeen, maar richting de voet van de laatste keer Cauberg voelde hij de bui al hangen. “In die afdaling gingen er minstens 15 seconden van af. In je eentje is dat niet te doen, zeker als je niet de super tuck mag gebruiken. Ik draaide de Cauberg op en zag ze toen al komen, dan zit je natuurlijk al stikkapot. Ik hoopte nog aan te sluiten, maar ben uiteindelijk in het tweede peloton terechtgekomen. Maar het is mooi dat Maximilian Schachmann het afmaakt met een derde plek”, is de 23-jarige coureur uit Den Haag blij.

De taak van Schelling was duidelijk. “Ik wilde in de vroege finale wat beginnen. Daarna kwam ik met die gasten uit de vroege vlucht te zitten, maar die zijn dan niet veel meer waard. Daardoor heb ik gekozen om alleen door te gaan. Het gaat heel lekker met mij deze weken. Ik blijf mezelf verbazen, ook hier. Ik doe mee tussen de grote mannen en dat is hartstikke leuk”, zegt hij.

Na afloop werd Schelling, die als 56ste op ruim twee minuten van winnaar Wout van Aert eindigde, door de organisatie beloond met de prijs voor de strijdlust.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Al Phila 18 april 2021 om 18:56

Leuk dat hij aanvalt, maar Maurits Lammertink zat ca. 150 km in de kopgroep….

Turtlehead 18 april 2021 om 19:33

Ja, maar Ome Leo snapt heel goed wie hij op het podium moet uitnodigen ….
Kwestie van voorsorteren op de toekomst en een fris verhaal brengen :)

Deo 18 april 2021 om 18:58

Mooi, hij genoot zichtbaar van de enkelen Nederlandse fans langs kant. Goed om een renner te zien die hier gevoel voor heeft

Aart van Woud 18 april 2021 om 19:09

Kan zomaar Nederlands hoop in bange dagen worden. Ik zie bij de volgende generatie vooralsnog geen veelwinnaars rijden…

Deo 18 april 2021 om 20:13

Kooij om er maar 1 te noemen

Derierre de la course 18 april 2021 om 21:13

En Dekker.

Aart van Woud 19 april 2021 om 06:41

Hoe vaak hebben die dit jaar gewonnen? Dekker is 23..

Derierre de la course 19 april 2021 om 13:06

Wanneer je het zo bedoelt. Nee ik zie ook geen nieuwe MvdP of in Groenewegen inderdaad.

FFD 18 april 2021 om 19:09

Voor zn eigen uitslag was zo ver vantevoren aanvallen misschien niet handig. Maar hij helpt zn ploeg er wel mee en rijdt mooi in beeld. Schachmann overigens ook een knappe koers. Stond ook bij die val van Jungels (met oa Vansevenant). En hij was het die Kwiatkowski terughaalde.

Aart van Woud 18 april 2021 om 19:11

Schachmann hing volgens de verslaggever op de motor ruim een kilometer aan de ploegleiderswagen van BoRA..!!!

Michelangelo 18 april 2021 om 19:11

Beetje een braniemannetje. Lijkt met zijn bekkie wat op Boogerd. Erg overtuigd ook van zichzelf in het interview na afloop.

Maar hij laat zich in ieder geval zien. Hopelijk weet hij straks zijn branie ook te koppelen aan mooie resultaten aan de meet, en niet enkel 20 km voor de finish. Maar wat hij nu laat zien is in ieder geval hoopgevend.

Aart van Woud 18 april 2021 om 19:19

Komt ook uit Den Haag, net als Boogerd. Ik zie de gelijkenis in persoonlijkheid ook wel. Schelling is niettemin goed bezig, hoop dat hij vaker goede uitslagen zal rijden.

fietsvriend 18 april 2021 om 19:33

Deze gast heeft mijn sympathie wel, qua koers en babbel.

Merlinappa 18 april 2021 om 19:46

Mwoah, hij heeft in ieder geval niet de arrogantie van Boogerd vind ik. Daarnaast heeft ie al wat mooie resultaten neer gezet, woensdag nog 4e in de Brabantse Pijl onder andere.

Gitan 18 april 2021 om 23:52

Kende hem enkel qua naam voor ik vandaag voor het eerst enkele interviews met hem zag. En bij dit ventje bekruipt mij toch meer het gevoel dat jij vermoedelijk bij Evenepoel hebt. Uiterlijk soort van kindmannetje waar dan een net iets te verwaand airtje rondhangt. Dan vond ik persoonlijk Boogerd een veel sympathiekere en authentiekere uitstraling hebben, voor zover je die vergelijking kan maken na een paar interviews.

Wel weer de koers gekleurd uiteraard vandaag, ziet er veelbelovend uit.

koos1 18 april 2021 om 19:15

Rijd echt sterk de laatste tijd. Met nog wat groei kan hij in deze koersen zeker gaan meedoen voor podium en winst.

Wheely 18 april 2021 om 19:24

Leuk gereden maarruh geen gebaartjes naar de camera maken he! ;)

Tuubke 18 april 2021 om 19:27

Leuke renner. Niet bang om aan te vallen, ondertussen tijd vinden om hier en daar iemand te groeten. Nu mag dat nog, lekker speels rijden. Maar het rendement komt pas als hij leert om al die energie op te sparen voor het juiste moment.

antilek 18 april 2021 om 19:55

Sorry maar het is allemaal maar matig wat de Nederlanders betreft.

Aart van Woud 19 april 2021 om 06:43

Gisteren wel ja.

dumoman 19 april 2021 om 07:54

Niet alleen gisteren, er is maar een Nederlander die regelmatig wint en voor de rest is het niet veel, het is triest gesteld met het Nederlandse wielrennen….

Marik 19 april 2021 om 10:05

Het is vaak zwart of wit hè mannen? Laten we na afloop van het seizoen de balans eens opmaken.

Derierre de la course 18 april 2021 om 21:15

Leuk om hem na het Baskenland zo opvallend te zien koersen. Snapt ook dat hij hier zijn zendtijd moet pakken.
Wat Clement naderhand ook zei, voor een keer is dit leuk maar kansloze aanvallen moeten niet je gewoonte worden. Met die energie kan je veel meer.
Gaf zelf naderhand ook aan dat dit zijn taak was. Vlak voor de finale de koers open breken. Zonde dat hij niemand mee kreeg.

roel-westra 18 april 2021 om 21:28

onacceptabel dat ze Schachmann niet uit koers hebben genomen

Romāns Vainšteins 18 april 2021 om 23:05

Deze gast lijkt het wel te hebben ja.

Schollekop 19 april 2021 om 11:14

Heeft lef en aanvalsdrift. Nou nog het koppie gebruiken dan komt hij heel ver.

kampie 19 april 2021 om 12:20

Was gewoon prachtig om hem te zien aanvallen. Met beetje geluk schuiven 3 kanonnen mee en mag hij mee naar de meet.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair