Ian Stannard (33) moet noodgedwongen stoppen

donderdag 5 november 2020 om 10:16
Ian Stannard (33) moet noodgedwongen stoppen

foto: Cor Vos

Ian Stannard moet noodgedwongen een punt achter zijn carrière zetten. De 33-jarige Brit van INEOS Grenadiers kampt met reumatoïde artritis, ook wel reuma. Dat is een progressieve auto-immuunziekte die bij Stannard zorgde voor ernstige ontstekingen in zijn polsen, knieën en enkels.

“Het is heel teleurstellend dat ik op deze manier moet stoppen, maar het is de juiste beslissing voor mijn gezondheid en mijn familie”, vertelt Stannard. “We hebben dit jaar alle opties doorlopen en daarbij heeft de ploeg mij de hele tijd geholpen. Ik hoopte dat ik het probleem kon verhelpen tijdens de lockdown, maar toen ik weer koerste wist ik dat mijn lichaam niet meer op niveau kon komen.”

Dokter Richard Usher geeft aan dat de reumatoïde artritis een jaar geleden is gediagnostiseerd bij Stannard. “Dat heeft bij hem ernstige ontstekingen in de gewrichten veroorzaakt. Hij had pijn in zijn polsen, knieën en enkels. We hebben meerdere behandelingen geprobeerd, maar Ian heeft besloten om voor zijn gezondheid op de lange termijn te kiezen”, aldus de dokter.

Stannard werd in zijn loopbaan een keer Brits kampioen, maar staat vooral in de geschiedenis als tweevoudig winnaar van de Omloop Het Nieuwsblad (2014 and 2015). Daarnaast werd hij in 2016 derde in Parijs-Roubaix.

Stannard in de Omloop Het Nieuwsblad 2015 – foto: Cor Vos

“Mijn favoriete zege is zonder twijfel mijn tweede overwinning in de Omloop”, blikt Stannard terug. “Ik had het jaar ervoor mijn rug gebroken en de herstelperiode die daarop volgde was de lastigste die ik mijn hele carrière heb gehad. En toen versloeg ik drie renners van Quick-Step, ook nog eens in België. Veel beter wordt het niet. Mensen vragen mij nog steeds naar die zege.”

Stannard wilde zich nog niet neerleggen bij een afscheid. “Ik wilde blijven koersen, want die competitie heb ik nog wel in me. Maar ik ben trots op wat ik bereikt heb en ik kijk met veel trots terug op mijn carrière”, geeft hij aan.

Dit artikel delen:

15 Reacties

Michelangelo 5 november 2020 om 10:24

Jammer dat hij op deze manier moet stoppen. Hopelijk kan hij wel een “normaal” leven blijven leiden met deze aandoening.

Ik zal hem altijd herinneren als de renner die in zijn eentje drie renners van Quickstep te kakken zette… ;-)

SnellePelle 5 november 2020 om 18:40

En dan vooral de grootmuil Terpstra.

HoofdIsVrij 5 november 2020 om 10:25

Was de laatste jaren toch al behoorlijk minder dan voorheen. Dit verklaart een hoop.

Bedankt voor de heerlijke Omloop het Nieuwsblad van 2015.

FDJ 5 november 2020 om 10:26

Deze man is voor altijd een legende hoe hij in de Omloop drie man van Quick Step te slim af was in een kopgroep van 4. Een van de mooiste uitgaven van die koers ever.

zacht 5 november 2020 om 12:20

Niet alleen te slim, ook nog eens te sterk, dat vond ik zo mogelijk nog indrukwekkender.

bilthoven 5 november 2020 om 11:12

Jammer dat er op deze manier een einde komt aan zijn wielercarrière. Hij was nog echt een tempobeul van de oude stempel. Ging hij op de pedalen staan, dan kreunde het hele peloton. Was er vanaf de allereerste Sky ploeg bij en was daar één van de aller trouwste helpers. Van de enkele keren dat hij voor eigen kans mocht gaan springt zijn zege in de Omloop van 2015 er natuurlijk uit. Die blijft onvergetelijk!!

Scott Sunderland 5 november 2020 om 11:15

Een goede verklaring inderdaad waarom hij al tijden zelf nooit meer een uitslag in het voorjaar reed. Anonieme knecht geworden. Serieus hoor arthritis. Hopelijk met meer rust en goede medische hulp de pijn beperken in de toekomst, voor zover mogelijk.

Luke 5 november 2020 om 11:48

Stannard was een prachtige noestige kasseibeuker. De Omloop van 2015 die hij won nadat Stijn Vandenbergh het gat met ploeggenoot Niki Terpstra dichtte zal ik nooit vergeten.

Ward 5 november 2020 om 13:20

Bij Stannard denk ik dan weer aan de editie van Kuurne-Brussel-Kuurne van 2010 waar hij in apocalyptische omstandigheden derde werd. Er waren slechts 26 finishers die editie. Dat laatste heb ik wel moeten opzoeken :)

zacht 5 november 2020 om 12:28

https://youtu.be/Qb4Rik2xmuE

Legendarisch.

Kpenty 5 november 2020 om 12:49

Een van mijn favoriete knechten. Begon een fan te worden toen ik hem zo op kop zag rijden met zijn bonkige lichaam in de tour van 2013. 2015 was het eerste jaar dat ik de klassiekers begon te kijken en stond op de bank te juichen voor deze man.
Nog vaak terug gekeken die omloop. Laatste jaren idd wat minder. Bleef hopen op een goede uitslag helaas. Verstandig dat je voor je lichaam kiest Ian!

Pizzi 5 november 2020 om 14:40

Bedankt beer!

zijwieltjes 5 november 2020 om 16:18

Erg zonde voor die jongen. Heb zelf ook reumatische artritis maar nu, na veel chemo en stamceltransplantatie i.v.m. acute leukemie, lijkt de reuma verdwenen te zijn. Maar dat kan je moeilijk als behandeling aanbevelen.

Fuubs 5 november 2020 om 16:25

En of Ian trots mag zijn op zijn carrière, wat een beest. Erg jammer dat het zo moet eindigen.

Sven.99 5 november 2020 om 18:31

Heel erg veel sterkte!

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair