Ian Garrison geweigerd op vlucht naar Amsterdam

vrijdag 3 juli 2020 om 14:47
Ian Garrison geweigerd op vlucht naar Amsterdam

foto: Cor Vos (archief)

Deceuninck-Quick-Step kan voorlopig nog geen beroep doen op Ian Garrison. De jonge Amerikaan wilde afgelopen woensdag vanuit Atlanta naar Amsterdam vliegen, maar hij mocht uiteindelijk niet mee vanwege een Europees inreisverbod voor Amerikanen.

Garrisons ploeg bevestigt aan VeloNews dat de 22-jarige coureur nog in de Verenigde Staten verblijft. Hij hoopte met een ondertekende brief van Deceuninck-Quick-Step, waarin stond dat hij een essentieel beroep had en moest reizen voor zijn werk, toegang te krijgen tot het vliegtuig, maar dat bleek niet voldoende. Garrison had een visum of een verblijfsvergunning moeten laten zien.

De Belgische formatie zoekt nu naar een andere optie om WorldTour-debutant naar Europa te krijgen voor het seizoen hervat wordt.

‘Ik zou gaan wonen in Girona’
“Dit jaar zou ik voor het eerst een heel seizoen in Europa verblijven”, vertelt Garrison. “Ik zou gaan wonen in Girona, maar uiteindelijk reisde ik terug toen het coronavirus op gang kwam. Ik zat midden in het proces van een visumaanvraag toen ik weer naar de VS ging, dus daarom heb ik er geen.”

Onlangs nog konden NTT Pro Cycling-renner Ben King en Larry Warbasse van AG2R La Mondiale wel van de Verenigde Staten naar Europa reizen. Zij hadden de juiste papieren om de oversteek te maken. Will Barta (CCC) hoopt op 12 juli naar Frankrijk te vliegen. Hij heeft een verblijfsvergunning, omdat hij vorig jaar lange tijd in Nice verbleef.

Dit artikel delen:

13 Reacties

LB108 3 juli 2020 om 14:53

Als je in maart pas bezig bent om je visum in orde te krijgen lijkt me dit ook wel beetje laat, zo midden in het seizoen..
Verder, heeft hij of de ploeg echt niet beter research gedaan vooraf??

Merlinappa 3 juli 2020 om 15:07

Een ondertekende brief.. Wat een amateurisme haha

lnnrt 3 juli 2020 om 15:18

Een essentieel beroep? Voor de ploeg zijn renners wellicht essentieel, voor ons wielerliefhebbers misschien ook nog wel, maar een essentieel beroep ten algemene, hahahaha.

Groningen 3 juli 2020 om 16:17

Dat vond ik ook wel grappig.
Ik gun die jongen het beste en kan niet wachten tot het weer allemaal begint, maar de arrogantie om van wielrennen een essentieel beroep te maken gaat me wat ver. Eigenlijk wel blij dus hij en zijn ploeg daar niet mee wegkomen

ivo001 3 juli 2020 om 15:27

Essentiëel beroep is belachelijk, of zou het iets anders komen doen dan fietsen?

Cyclinglife 3 juli 2020 om 15:55

Waarom trouwens naar nl vliegen ipv be? Het is toch een be ploeg?

Bureaucratie ten top als wielrennen echt een essentieel beroep is.

bonimenier 3 juli 2020 om 19:42

Edit redactie: Niet op de persoon a.u.b.

SoloSlim 3 juli 2020 om 16:03

Hij kan net als Carapaz met de fiets naar Colombia rijden en dezelfde charter pakken van Bernal en Uran :)

Scott Sunderland 3 juli 2020 om 18:50

Misschien als hij vanavond vertrekt per fiets richting Colombia dat hij het net haalt. Mooie training ook.

josi 3 juli 2020 om 16:15

Hij wist natuurlijk wel dat die papieren nodig waren, maar omdat hij die niet had in paniek maar snel even een briefje door Patrick laten schrijven. Schokkend dat wielrenner niet onder de essentiële beroepen wordt geschaard.

Verweggistan 3 juli 2020 om 16:38

Ik snap de verwarring wel, in Belgie is wielrenner natuurlijk wel een essentieel beroep. ;)

Polleke 3 juli 2020 om 16:51

Heeft dus niks met Covid te maken, zonder visum kan je nooit Europa binnen als Amerikaan, en omgekeerd….

josi 3 juli 2020 om 18:36

Nou ja, voor een vakantie heb je geen visum nodig (tenzij het een hele lange vakantie is). Maar als je er gaat werken/wonen, ligt het natuurlijk anders.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair