Hugh Carthy zegeviert op Lagunas de Neila, Mikel Landa wint Vuelta a Burgos

zaterdag 7 augustus 2021 om 16:33
Hugh Carthy zegeviert op Lagunas de Neila, Mikel Landa wint Vuelta a Burgos

foto: Cor Vos (archief)

Hugh Carthy heeft de slotetappe van de Vuelta a Burgos met aankomst op Lagunas de Neila gewonnen. De Britse klimmer van EF Education-Nippo was na een beklijvende strijd op de zware slotklim de sterkste van een favorietengroep. Hij bleef Einer Rubio en Simon Yates voor. De eindwinst ging naar Mikel Landa, die zesde werd en zo de ingestorte Romain Bardet uit de leiderstrui reed.

Zes vluchters wisten te ontsnappen uit het peloton. Een eerste groep met onder meer Johan Jacobs en Lilian Calmejane redde het niet, maar Gonzalo Serrano (Movistar), Marcus Burghardt (BORA-hansgrohe), Lawson Craddock (EF Education-Nippo), Sep Vanmarcke (Israel Start-Up Nation), Álvaro Cuadros (Caja Rural-Seguros RGA) en Mikel Bizkarra (Euskaltel-Euskadi) wel. Zij kregen meer dan vijf minuten voorsprong.

Team DSM, Bahrain Victorious en BikeExchange leidden de jacht in het peloton. Op de slotklim naar Lagunas de Neila (12 km aan 6,2%) liep het verschil snel terug. Acht kilometers onder de top van Lagunas de Neila was het verschil met de zes koplopers nog maar anderhalve minuut. Het zwaarste deel moest toen echter nog komen. De laatste vijf kilometer gingen namelijk aan bijna 10% en de laatste kilometer aan 11,3%.

Spannende finale op Lagunas de Neila
Het was Bahrain Victorious dat een indrukwekkende trein op de rails zette en daarmee de favorietengroep aanvoerde. Het was de inleiding van een versnelling van Mark Padun, die de laatste vluchters opraapte. Het werk van de Oekraïner en zijn ploeg ging ten koste van klassementsleider Romain Bardet, die ruim twee kilometer onder de top moest lossen uit de elitegroep. Padun had een gaatje van ruim tien seconden op een kleine favorietengroep, die werd aangevoerd door INEOS Grenadiers.

Jay Vine wist vlak voor de boog van de laatste kilometer de sprong te maken naar Padun en dat deed hij met Santiago Buitrago, een andere troef van Bahrain Victorious. Hugh Carthy, Einer Rubio en Egan Bernal wisten het gat echter te dichten in de steile slotkilometer. Bernal plaatste daar een versnelling, waarmee hij de rest flink wat pijn deed. Rubio en Carthy – die net als de INEOS-renner geen hoofdrol meer speelden in het klassement – volgden en reden vervolgens weg van Bernal. Met een lange inspanning was het daarna Carthy die de ritzege opeiste.

Mikel Landa grijpt eindzege
Achter hem eindigden Einer Rubio en Simon Yates op de plaatsen twee en drie, voor Egan Bernal en Jay Vine. Mikel Landa, die als tweede van het klassement aan de slotrit begon, werd zesde en neemt zo de leiderstrui over van Bardet. De Fransman verloor veel tijd en zakte weg naar de zesde plaats in het klassement. Fabio Aru werd nog tweede op 36 seconden, Padun eindigde als derde op 43 seconden.

Dit artikel delen:

23 Reacties

vevie 7 augustus 2021 om 16:38

Mooie finale. Een sterke Carthy en een Bernal die er weer een beetje doorheen komt. Roglic nog steeds de superfavoriet voor de Vuelta.

Sterk ook van Aru, hoor. Netjes!

ThorHushovd 7 augustus 2021 om 16:39

Hoe dan Bardet?

A.M.M. Jonkers 7 augustus 2021 om 16:51

De kopman van Team DSM werd finaal gelost op de slotklim.

DSM is van de 1 zwakste teams in World Tour, met vele grote structurele problemen.

Hoofdverantwoordelijke voor alle ellende; Iwan Spekenbrink!

Tuubke 7 augustus 2021 om 16:42

Altijd mooie koers op deze klim, met vaak wisselende kansen. Het doet bijna pijn aan je ogen om te zien hoe Carthy dat lange lijf naar boven hijst. Hij moet wel beresterk zijn – en slim!

LaDoyenne 7 augustus 2021 om 16:43

Heeft iemand het opgemerkt: Fabio Aru lijkt terug van weggeweest!

Wheely 7 augustus 2021 om 16:44

Leuke laatste kms. Krijg zin in de Vuelta zeg.

Mooi podium in het AK, Landa, Aru, Padun. Lijkt wel een gedicht.

boody 7 augustus 2021 om 16:59

Een verrassende Jay Vine. Alpecin bouwt aan een complete ploeg voor alle rondes. En arme Bardet.

Dark Noise 7 augustus 2021 om 17:19

Heeft Vive zich dan de vorige ritten bewust uit de wielen laten rijden? Of was er wat anders aan de hand. Ben echt benieuwd wat die gaat presteren in de Vuelta.

Vic VDW 7 augustus 2021 om 18:15

Vine was ziek de eerste dagen.. maar dit zag er sterk uit!

NiM 7 augustus 2021 om 17:01

Aru leeft!

filver 7 augustus 2021 om 17:03

Aru 2de in AK, = grote verrassing

Tony 7 augustus 2021 om 17:04

Bernal niet overtuigend.

Turtlehead 7 augustus 2021 om 17:27

Padua bevestigt, en Bardet/DSM helaas ook.

Wielerfanaat67 7 augustus 2021 om 17:40

Leuk om deze koers op tv te zien bij Ziggo Sport. Grote minpunt is het commentaar van die Marc de Maar. Ronduit een aanfluiting. Ruim een uur lang de koers gezien en Marc heeft het over “ouwe koeiennieuws”. Het verhaal tussen Groenewegen en Jakobsen en wat er in Polen was gebeurd. Vervolgens heel verhaal over Jakobsen, Cavendish en Lefevre om vervolgens af te sluiten met Astana en Vinokourov. Totaal niets over de Ronde van Burgos op de laatste 3 km na dan. Ziggo Sport…..zoek snel iemand anders!!

Wheely 7 augustus 2021 om 17:50

Burgos heeft gelukkig zelf een gratis livestream met fantastisch commentaar. Spreek zelf amper Spaans maar het is verbazingwekkend goed te volgen.

Franco Ballerini 7 augustus 2021 om 17:58

Dat verbaasde mij ook: ik begrijp Spaans veel beter dan ik ooit had verwacht.

bilthoven 7 augustus 2021 om 19:32

Helemaal mee eens! Marc de Maar is nauwelijks met de koers bezig, vermeldt alleen maar oud nieuws ( dat ik allang kende) uit de media. Kent ook heel weinig renners en maakt daarom regelmatig fouten. Hoe vaak hij deze week Nieve voor Simon Yates heeft aangezien (en omgekeerd), ik ben de tel kwijtgeraakt……..

Franco Ballerini 7 augustus 2021 om 18:00

Padun valt wel een beetje door de mand. Ik had verwacht dat hij de rest op een minuut of drie, vier zou rijden. Dan ga je toch twijfelen over de zuiverheid van zijn eerdere prestaties…

Wim Kruithof 7 augustus 2021 om 21:54

wint Padun en rijdt hij alles op een hoop, rijzen er twijfels daaromtrent. Valt ‘ie (menselijk) door de mand, rijzen er twijfels…

Men zoekt de feiten bij de overtuiging, dikwijls niet andersom.

Romāns Vainšteins 7 augustus 2021 om 22:53

Het hele concept uitgemagerd, strakbepakt mannetje die debiel hard racet op waanzinnig licht en snel fietsje is al dermate twijfelachtig dat je er verder beter geen subgenres onder hangt.

Pole Pole 7 augustus 2021 om 23:15

Rijdt Landa de Vuelta? Burgos heeft mijn interesse niet kunnen wekken maar het lijkt toch een degelijk rondje geweest. Landa klopt hier geen kleine jongens.

Heb je nog de overmijdelijke Einer Rubio. Die rijdt ook wel de Vuelta zeker? Ik zou adviseren hem op te nemen als het kan voor een prikje, pooltjesfreaks.

Wheely 8 augustus 2021 om 00:07

Waaiers en valpartijen in de eerste rit zijn in grote mate bepalend geweest voor het klassement. De einduitslag in het AK geeft dus een wat vertekend beeld, de rituitslag van vandaag is wel een indicatie voor Vuelta, ik verwacht ook daar wederom een goede Carthy.

stormjager 8 augustus 2021 om 22:26

Misschien kan Ziggo Michel Wuyts aantrekken voor het wielercommentaar?

Headlines

Materiaalzone

Populair