Damien Howson heeft de koninginnenrit in de Ronde van Hongarije gewonnen. De Australiër van BikeExchange haalde op de slotklim Jhojan García terug en bleef vervolgens Ben Hermans voor. Howson neemt ook de leiding over van Phil Bauhaus.
De vierde etappe voerde het peloton naar het hoogste punt in Hongarije. De beklimming van de Kékestető (12,1 kilometer aan 5,6%) zou na een aantal dagen waarin er gesprint werd uitwijzen wie deze Ronde van Hongarije gaat winnen.
Al vroeg in de etappe kozen Maciej Paterski, Adrian Kurek, Piotr Rikunov en Gilles De Wilde het hazenpad. Alhoewel zij enkele minuten voorsprong van het peloton kregen, zat hun vlucht er al op nog voor het begin van de slotklim. Leider Bauhaus reed op dat moment niet meer in de voorste groep.
BikeExchange nam in de laatste twaalf kilometer de kop voor kopman Howson, die vorig jaar al derde werd in deze ronde. Toen de klim in de slotkilometers steiler werd, verdween de Australische ploeg naar de achtergrond en nam het Spaanse Caja Rural-Seguros RGA het initiatief.
Howson lost García af en wint
Op anderhalf kilometer van de meet lanceerde zij hun Colombiaanse klimmer García. In korte tijd reed hij een voorsprong van twintig seconden bij elkaar, maar toen Howson aanging werd duidelijk dat de 23-jarige renner niet zou gaan winnen.
Howson werd in de slotkilometer nog bedreigd door Hermans, maar de Belg van Israel Start-Up Nation moest van te ver komen om de Australiër van een dubbelslag te houden. Antonio Tiberi werd derde. Met Laurens Huys eindigde er nog een Belg bij de eerste tien. Gijs Leemreize werd de beste Nederlander net buiten de top-10.
25 Reacties
Geverfd haar. Sweet memories, ahum.
Begint op iets te lijken bij Tiberi.
Howson en Hermans hebben beide ingezien dat ze hun carrière in deze koersen kunnen maken. Een trede lager maar je vult je palmares zo mooi aan. Leemreize te ver van achteren toen het steile stuk begon maar waarschijnlijk zat hij ook al aan zijn max.
Bizar, hoe die fotograaf stond in de binnenbocht tegen de boarding.
Jumbo zit echt is de minste periode in jaren. Ik zal verwend zijn..
Niet te hard zeggen, dan worden er een flink aantal mensen boos hier
Maar inderdaad, van de op één na rijkste ploeg van het peloton mag je toch wel heel wat meer verwachten. Buiten de 2 absolute kopmannen en Vingegaard val je van de ene slechte prestatie in de andere…
Idd, het is een grote leegte na Primoz en Wout
Nee hoor @Xevar het is wat ’t is. En ja TJV leunt te veel op Roglic, Van Aert en nu Jonas Vingegaard.
Stel je eens voor dat je teleurstellend bent in een presentatie van Leemreize, een gast waar niemand anderhalf jaar geleden ook maar enige verwachting over had*, maar nu in een Jumbo shirtje (lol @ de één na rijkste ploeg) opeens voorin mee moet doen om de dag van wat succes supporters goed te maken.
Terwijl je ook gewoon kunt kijken naar een jonge renner die een onverwachte kans heeft gekregen om te zien of hij uit kan groeien tot een prima knecht van het niveau van Bouwman of misschien net wat beter. Een renner die bij de op één na rijkste ploeg nooit in de WT terecht zou zijn komen.
*En minder dan een jaar geleden nog einde carrière werd verklaard door Matxin/Xavier
De stelling dat TJV de op één na rijkste ploeg in het peloton is, wat voor iedereen die zich een beetje in het wielrennen verdiept op de lachspieren werkt doet inderdaad vermoeden dat diegene eigenlijk helemaal niet zo bezorgd over TJV en de toekomst is maar gewoon een excuus zoekt om de ploeg en renners af te branden. Stel bijvoorbeeld dat Mike gisteren had gewonnen dan was deze zege opeens in een nietszeggend rondje gepakt waar je geen enkele betekenis aan mag hechten. Een klassieke win-win dus waarbij jij altijd aan de goede kant staat ongeacht winst of verlies van de ploeg.
Wat boeit deze koers nu? Ze doen hier mee om een aantal jongens de kans te geven om wedstrijdritme op te doen of eens voor eigen rekening te rijden. Dat je die kritiek geeft op de prestatie van de ploeg in de Giro zou ik nog begrijpen, maar voor de ronde van Hongarije?
Ik vind het vrij onbegrijpelijk hoe iemand niet teleurgesteld kan zijn in Leemreize vandaag. Wat de relevantie is van het gegeven dat anderhalf jaar gelden nog niemand van hem had gehoord zie ik ook niet helemaal. De lat moet voor een talent van Jumbo toch wel veeeel hoger liggen dan "een prima knecht van het niveau van Bouwman of misschien net wat beter" Kom op zeg..
En Jumbo is inderdaad de op één na rijkste ploeg, dat zijn de keiharde feiten. Na Ineos staan ze samen met UAE op plek 2. Sommige mensen zien Jumbo blijkbaar nog steeds als kleinduimpje van het peloton met dito verwachtingen.
Waarom zou Jumbo geen Nederlandse jongens halen die een mooie middenveld rol in kunnen vullen?! Welke goede reden is er om meer van Leemreize te verwachten, dan van Bouwman? Lijkt me niets mis mee om dat niveau te halen en op die manier een belangrijke rol te spelen binnen een WT-ploeg.
Ik begrijp dat het voor je opstelling hier handig is om de doelpalen zo te plaatsen, maar welke objectieve basis is er voor die verwachtingen van Leemreize?
Jumbo is verder zeker niet klein duimpje, maar heeft ten opzichte van enkele ploegen nog altijd duidelijk zijn beperkingen wat betreft het halen van toptalent, waardoor ze dus plekken invullen met talenten van het niveau van Leemreize.
Xevar, ben wel eens nieuwsgierig naar een link die staaft hoe dat nou budgettair zit.
@Wildebert
Die gaat Xevar niet geven omdat hij drommels goed weet dat het totale budget voor TJV als wielerploeg dit jaar 25 miljoen zou bedragen. (bron: de eigenaar van deze site in een van zijn columns) Het laatste budget wat ik voor UAE heb kunnen vinden is dat ze in 2019 al een budget van 30 miljoen hadden, inmiddels zijn we twee jaar en nogal wat dure aankopen verder + een contract voor de kopman (die bijna even veel verdient als de drie kopmannen van TJV bij elkaar.) verder en zal dat bedrag dus richting de 35 miljoen gaan als het niet meer is.
Het niveau van het middenveld van Jumbo moet toch een stuk hoger liggen dan het niveau wat Bouwman op dit moment heeft..? Kijk voor de grap ook even achter welke namen Leemreize vandaag eindigt. Ik noem een Huys, Wirtgen, Van Den Bossche, Cieslik etc. Als jij vindt dat het volgens verwachting is dat Leemreize daar achter eindigt dan heb je gewoon echt te lage verwachtingen, meer kan ik er niet van maken.
Financieel gezien heeft Jumbo geen enkele beperking wat betreft het halen van toptalenten, getuige ook het feit dat ze daadwerkelijk achter een heleboel toptalenten aanzitten/hebben gezeten. Alleen die kiezen tot nu steevast voor andere ploegen omdat ze daar meer sportief perspectief zien, niet omdat ze daar meer kunnen verdienen.
Er zijn geen goede publieke bronnen wat betreft de financiën van de ploegen. Er komt af en toe wel eens een artikeltje voorbij waarbij ze de ploegen rangschikken qua budget, maar daar klopt nooit iets van. Raymond als bron aanhalen is ook vrij lachwekkend. Maar als je al lange tijd meeloopt in de wielerwereld zoals ik heb je zo je bronnen en hoor je via via wel eens wat
Ik kan je in elk geval zeggen dat die 25 miljoen in de verste verte niet klopt.
Dus Raymond en alle publicaties over de budgetten zijn lachwekkend als bron maar je hoort wel eens wat via via is het keiharde bewijs? Dan is discussie inderdaad overbodig.
Als men over keiharde feiten begint dan moet je die ook op tafel leggen en je nu niet verschuilen achter de wandelgangen waar je wel eens wat oppikt.
Heb zelf geen enkele bron, alleen mijn gevoel. Dan schat ik zo voor de vuist weg UAE, Ineos, Bahrein, Astana, mogelijk DQS en Trek zeker zo hoog in. Dat TJV Dumoulin kon halen was een geste van die topman van Jumbo.
Bouwman vind ik een prima middenvelder voor Jumbo, geen geweldenaar ofzo, maar voor de Giro of Vuelta iemand die iedere ploeg erbij kan hebben. Leemreize had vandaag met een betere dag vast wat plekje eerder binnen kunnen komen.
Ik zie geen aanleiding om daar verder dramatisch over te doen, maar wellicht mis ik de fantasie om mezelf als ingevoerde kenner te kunnen zien..
Onze Xavier valt weer volledig in zijn ouwe rol. Zogenaamd met interesse koers volgen, om vervolgens elke dag 10 berichten te plaatsen hoe kut alles is.
Nu komt die zelfs met zijn eigen verzinsels, het is wat allemaal.
Het is toch niet Het Grote Jumbo maar het development-team dat hier rijdt? Ik vind het mooi dat TJV weer een opleidingsploeg heeft. Hopelijk komt er binnen nu en een paar jaar weer een toprenner bovendrijven. Want eerlijk: na sluiten van het Rabo-development team is de opkomst van nieuw rondetalent nul geweest.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat Xavar hierboven niet door heeft gehad dat het hier om een opleidingsploegsploeg ging.
Sterk van Tiberi; nieuwe rijzende ster van het Italiaanse wielrennen?
Die reed in Romandië ook al een goede tijdrit op het eind, hopelijk gaan we daar meer van zien. Ook nog maar 19, dus volop de tijd.
De opvolger van Nibali lijkt me
Ja joh, bombardeer hem anders ff meteen tot de nieuwe Coppi en Bartali in 1 op basis van een 3e plaats achter Howson en een half fitte Hermans.