Horen gravelritten thuis in een grote ronde?
foto: Cor Vos
dinsdag 20 mei 2025 om 07:12

Horen gravelritten thuis in een grote ronde?

Discussie De gravelrit in de Giro d’Italia leverde een hoop spektakel op. Maar er klinkt ook kritiek. Grote rondes zouden geen etappes over onverharde wegen moeten bevatten. Hoe denken jullie over deze kwestie? Horen graveletappes wel of niet thuis in een grote ronde?

Tegenstanders van graveletappes in grote rondes wijzen onder meer naar de factor pech. In graveletappes kunnen klassementsrenners veel tijd verliezen door bijvoorbeeld een lekke band of valpartij. Zo moest Primoz Roglic in de Giro-rit van zondag tijd prijsgeven op zijn concurrenten door een val en daaropvolgende lekke band. Thymen Arensman viel dan weer weg uit de kopgroep omdat hij zijn ketting in de derailleur kreeg. Een ander argument tegen graveletappes in grote rondes is dat de kans op valpartijen toe zou nemen.

Maar voorstanders van graveletappes benadrukken juist dat gravelritten vaak erg interessant zijn om naar te kijken, juist vanwege de onvoorspelbaarheid. Er zijn altijd weer nieuwe plotwendingen. Bovendien, zeggen zij, moet een winnaar van een grote ronde zo compleet mogelijk zijn – en dus ook over gravel kunnen rijden. Verder wordt soms aangevoerd dat gravelritten het wielrennen terugbrengen naar de oerdagen van de sport. En dat die nostalgie een waardevol element is.

RIDE Magazine
56 Reacties
19-05-2025 09:38
Keer op keer behoren dit soort ritten tot de mooiste van de ronde. Ik gruwel er van wanneer het profwielrennen gereduceerd wordt tot sprinten, punchen, tijdrijden en klimmen terwijl er zo veel meer manieren zijn om spektakel, schifting en sportieve verschillen te maken. Gravel en kasseien behoren tot het cultureel erfgoed van het wielrennen, dus het is geen vergezocht spektakel zoals (ex)ploegleiders van renners die deze niche niet beheersen graag met een hoop poeha beweren.
19-05-2025 09:37
Vroeger vond ik dat gravel- en kasseiritten niet in een grote ronde thuishoren. Omdat er overmatig veel pech mee gepaard gaat en je zo de favorieten nog meer decimeert. Een toprenner die een heel seizoen afstemt op een eindklassement in Giro of Tour, kan in een vingerknip alles verliezen.

Maar anderzijds: dat kan in andere ritten ook, daar wordt ook gevallen. En man man man, die gravelritten leveren toch wel vaak prachtige koersen op. Vorig jaar de beste etappe uit de Tour in Troyes, en ook dit jaar kregen we eindelijk vuurwerk na een wat matte eerste Giro-week.

Dus wie weet moeten de topfavorieten maar wat meer werk gaan maken van hun gravelskills, net zoals ze dat moeten doen voor het tijdrijden met windtunneltests, etc. En mag er toch in elke grote ronde een gravelrit zitten.

Deze iconische aankomstplek, eigenlijk de mooiste van het hele wielerseizoen, maakte de rit natuurlijk nog wat grootser. Toch nog een verschil met bijvoorbeeld een gravelrit die dan ergens in een vlakke sprint eindigt in 1 of andere anonieme stadskern. Maar ook dan leveren gravel- (of kassei)ritten eigenlijk altijd wel spektakel op.

Al is veiligheid natuurlijk ook belangrijk in de wielersport. Maar op dat vlak lijken mij er in massasprints (of de voorbereiding ervan) meer en zwaardere slachtoffers te vallen. Dan liever wat meer gravel, leuker om naar te kijken.
    19-05-2025 10:32
    Checco, dit had ik niet beter kunnen opschrijven dus ga ik t ook niet proberen.
    De tegengeluiden op gravel en kasseien in een grote ronde komen vaak uit ploegen waar de kopman met angst en beven uitkijkt naar zulke ritten. Dus de oplossing is,zoals jij al meldt, simpel. Je zorgt maar dat je het wél een beetje meer onder de knie krijgt.
    19-05-2025 16:45
    Qua kijkspektakel helemaal eens want genieten was het gisteren wel. Echt gevaarlijk lijken mij deze gravelritten ook niet, althans niet gevaarlijker. Enige wat ik persoonlijk net wat teveel vind doorslaan is de dosis geluk t.o.v. het eindklassement, al heeft dat ten dele ook te maken met de sterkte van de ploeg waarvoor je rijdt. Als er er sneller op de pechgevallen gereageerd zou kunnen worden dan ben ik 100% voorstander van dit soort ritten.
19-05-2025 09:41
In normale ritten is iedereen elke crash moord en brand aan het schreeuwen, dan krijg je een gravelrit waarbij alle verschillen zijn omdat een Ineos knecht de GC groep uit elkaar crasht en dan wordt het tot mythische hoogtes opgeheveld.

Crashes zijn oh zo verschikkelijk tenzij het gravel is, want dan is het oh zo fantastisch. De hypocrisie van wielerfans.
    19-05-2025 10:01
    Agg. Renners maken de koers. Vorig jaar was men ook angstig voor Vingegaard in de Tour. Het werd niet eens een spektakelstuk destijds. Grootste spektakel in die rit waren niet de stroken gravel maar OF Stuyven het zou halen tot de finish.
19-05-2025 10:16
Absoluut NIET! Het is immers WEGwielrennen, dus laten we dat vooral zo houden door op normale wegen te rijden. Er is een aparte gravelcategorie, laat de liefhebbers van dit soort gedoe daar dan maar naar kijken.
Het toevoegen van gravelritten aan grote rondes is pure sensatiezucht, het voegt sportief gezien niets toe: je zult er de ronde niet winnen maar kunt hem er zeker wel verliezen. Bovendien past het niet in het verhaal van veiligheid: alles draait tegenwoordig om veiligheid, hoeveel koersen zijn er dit jaar al niet afgelast omdat het regende? Ja, want veiligheid..... Zelfs deze Giro is er nog een rit feitelijk gewoon geschrapt omdat er op 70 km van de meet een valpartij was. Tsja, het regende dus was het vanwege de veiligheid onverantwoord bla bla bla. Maar een paar dagen later het peloton over boerenlandweggetjes sturen (met alle stress die daar nog eens extra bij komt op de koop toe!) is opeens geen enkel probleem? Nee, dan staan we opeens allemaal te juichen vanwege het spektakel. Die juichende hypocrieten wens ik dan ook nooit meer over veiligheid te horen.

Een argument dat je vaker ziet: als je een ronde wilt winnen moet je alles kunnen, dus ook zo'n gravelrit. Dan zou je toch ook gewoon in de regen moeten kunnen rijden, zelfs al is de weg iets gladder dan normaal? Maar nee: dan kan het niet. Tenenkrommend dat meten met 2 maten!

Het wordt de hoogste tijd dat de UCI eens stopt met zich druk te maken over de lengte van sokken maar dit soort ritten gaat verbieden.
    19-05-2025 13:47
    een gravelWEG is ook een WEG. dus hoort bij het WEGwielrennen.

    En als je het dan zo over veiligheid hebt. Parijs Roubaix mag dan niet meer doorgaan, te gevaarlijk door de kasseien. net als RVV etc.
19-05-2025 10:43
Dit is met afstand de mooiste etappe van de Giro 2025, en dat weten we nu al. Wielrennen is een publiekssport.
19-05-2025 09:53
Gravel, kasseien graag. Eindelijk spektatel. En de heren worden uitgedaagd op een terrein waar ze zich wellicht wat minder comfortabel voelen.
Geweldige etappe,
19-05-2025 09:53
Ja, een rondrenner wint een ronde doordat je de beste bent in alle disciplines. Dit hoort daar ook bij en is vaak fantastisch om naar te kijken.
19-05-2025 10:09
Absoluut geen voorstander om alle duidelijke redenen, chaos creëren onder de noemer spektakel..,
Als er toch niet aan te ontsnappen is dan in elke andere etappe ook koers van start tot finish, ongeacht de omstandigheden, en uiteraard nooit geen hypocriet gejammer meer over het welzijn en de veiligheid van de deelnemers…
    19-05-2025 11:50
    Heb je statistisch bewijs dat de gravelritten in de Giro de laatste jaren hebben geleid tot (gemiddeld) zwaardere crashes en blessures dan andere selectieve/nerveuze ritten in de grote ronden (denk aan positioneren, klimmen en afdalen)? Of is het vooral de onderbuik die hier spreekt?
    19-05-2025 12:12
    Tot zover bekend is er gisteren maar 1 sleutelbeentje gesneuveld, dat is idd niet spectaculair meer dan in andere ritten… het aantal bepalende uitschuivers, lekke banden en andere calamiteiten ligt natuurlijk wél beduidend hoger, dat ziet zelfs een blinde…
    Roglic, Poole, Ayuso, Pidcock, Arensman, etc. hadden gisteren zonder pech altijd kunnen meestrijden…
    In dat opzicht is het een soort tombola waar je zelf geen invloed op hebt, geen sportieve strijd…
    19-05-2025 12:50
    Oké, het veiligheidsargument nuanceer je in je laatste reactie. Houd je over: pech (tegenslag buiten eigen schuld). Zelf vind ik dat lastig te beoordelen omdat ik te weinig kennis heb van het materiaal (banden, bandenspanning, etc.) wat er door de renners gebruikt wordt en welke pechfactor ze daarmee zelf in de hand werken. Wat ik overigens zelf als het grootste gevaar zie (qua gezondheid en pech): te hoge snelheid binnen een te grote groep.
    19-05-2025 13:26
    Qua materiaal staan ze allemaal goed beslagen aan de start, de banden sponsoren zullen misschien niet dezelfde zijn maar de kwaliteit ligt dicht bij elkaar…het is echt hopen dat die ene steen jouw band niet aan flarden scheurt of dat een concurrent voor je niet onderuit gaat, in het andere geval helpen goeie benen alleen nog om de schade te beperken… die factor is té bepalend en vervalst de resultaten.
19-05-2025 13:35
Van mij hoeft het niet, ondanks het spektakel. Doe dan maar een extra eendaagse gravelkoers in het programma. De race is spannend maar het klassement is om zeep door lekke banden, vallen en toevallige verbrokkeling. Storer, Roglic, Poole, Arensman allemaal de sigaar en aan het eind UAE zomaar met drie man op het podium in Rome.
19-05-2025 09:36
Het hoort er niet per se in thuis. Maar zo af en toe is het leuk voor de afwisseling. Zeker hier in de Giro, de ronde van Italië waar dus ook de beroemde gravelwegen van de Strade zijn is het leuk om die af en toe mee te pakken. Alleen maar ingecalculeerde ritten die van te voren te voorspellen zijn is niet wat de koers leuker maakt om naar te kijken. Dit wel. En ja, pech speelt een grote rol, maar daar moet je maar mee dealen. Als je geen wielrenner bent heb je ook te maken met tegenslagen en pech. Zowel in de maatschappij als persoonlijk. Hoort er nou eenmaal bij.
    19-05-2025 13:25
    Op mijn werk was laatst de printer opeens stuk, ik raakte drie uur achterop, waardoor zes maand voorbereiding de prullenbak in kon. Hoort er allemaal bij. Contract niet verlengd.
    19-05-2025 16:03
    @Man met Hamer en de inkomsten van jouw werkgever komen voornamelijk uit sponsorcontracten en/of tv gelden? Met andere woorden, jouw werkgever is gebaat bij een zo aantrekkelijk mogelijke werkvloer die elke dag live wordt gebracht, en zoveel mogelijk kijkers oplevert, op exclusieve streamingdiensten waar we jouw prestaties kunnen volgen?
    19-05-2025 17:13
    @Sean: Ik zit inderdaad op OnlyFans, als Man met de snikkel.
    Maar zonder gekheid: als we jouw redeneertrant doorzetten dan eindigen we met Formule 1 op de fiets, afdalingen aan 200 per uur, en op de rustdag een kooigevecht.
19-05-2025 10:00
Ik mis nog een stukje baanwielrennen en mountainbiken in grote rondes.
    19-05-2025 12:35
    Stukje hardlopen en zwemmen zou ook leuk zijn, weer eens wat anders.... en een dagje e-bike racing om met onze tijd mee te gaan misschien? Mogelijk ook nog een passage waarbij de renners al fietsend een pijl en boog aanpakken en schieten voor bonus seconden.
    19-05-2025 17:39
    Als een groteronderenner compleet moet zijn, zoals ik hier veel lees, moet er ook een waterfietsetappe in de Tour komen. Wie het snelst van Calais naar Dover kan fietsen.
19-05-2025 10:06
Het probleem is dat dit vaak de enige manier om de klassementsmannen tegen elkaar te laten rijden op 'klassieke' parcoursen. Deze Giro was er ook in de ritten 3,8 en in mindere mate ook 5 een mogelijkheid om als ploeg op zo'n parcours iets te proberen. Dit is moeilijk maar het kan zeker, denk maar aan de coup van Bora in 2022 in de rit rond Turijn. In de praktijk gebeurt dit echter bijna nooit en dus grijpen organisaties liever naar de gravel- of kasseiritten omdat deze spektakel bijna garanderen.
19-05-2025 10:53
Dat het ergens thuis hoort 'want het is leuk om te kijken' is natuurlijk een matig argument. Dan kunnen ze ook wat meer cachet geven aan de podiumceremonie als de truitjes worden getoond door een paar wulpse dames, is ook leuk om naar te kijken ;)
In hetzelfde straatje valt de 3km-regel wat mij betreft. Een echt complete klassementsrenner moet ook gewoon in een sprint kunnen manoeuvreren, maar omwille van veiligheid is het echt niet gek om wanneer het echt een specialisme wordt dat ze niet meer hoeven te mengen.
Hetzelfde geldt voor ritten als deze: laat bijvoorbeeld maximaal 10-20% van de rit uit gravel of kasseien bestaan zodat wel de uitdaging er in zit, maar zodat het niet te gevaarlijk of té veel een loterij wordt.
19-05-2025 11:15
Mijn stelling: ploegentijdritten zijn oneerlijk en horen niet thuis in een grote ronde.
    19-05-2025 12:27
    Daar kun je een forumtopic over maken, blijf offtopic (offroad) aub.
    19-05-2025 13:22
    Wak er mee bedoel is dat er altijd dingen voor en tegen te zeggen zijn. Maar dezelfde discussie hoor je nooit over de ploegentijdrit.
    19-05-2025 14:01
    Nee hoor, die discussie heb ik vaak voorbij zien komen. Net als dat er te lange tijdritten zitten in rondes van een week.
19-05-2025 13:01
Natuurlijk hoort dit thuis in een grote ronde. Een grote ronde winnen gaat niet alleen om wie de meeste Watts per KG kan trappen. Het gaat ook om geluk hebben, om kunnen gaan met tegenslag, veelzijdigheid, veerkracht en noem allemaal maar op.
19-05-2025 17:27
Waar is het in hemelsnaam misgegaan met het wielrennen? Natuurlijk horen gravelstroken zoals die van gisteren, maar bijvoorbeeld ook kasseien, bij de koers. Dat eeuwige gezanik van renners en ploegen moet maar een keer klaar zijn. Is het niet over veiligheid (vaak ook onterecht gezeur) dan is het nu weer dit geneuzel. Misschien moeten die klassementsmannen dus niet het hele seizoen op één wedstrijd afstemmen. Of misschien moeten ze maar zorgen dat ze beter worden in het rijden op gravel of kasseien. Of gewoon lekker gaan baanwielrennen ofzo.
19-05-2025 21:26
Zolang het om de openbare weg gaat wel. Geen kunstmatig geknutsel aub.

En mits gedoseerd.
19-05-2025 10:28
Ze horen erin thuis, Er is voldoende materiaal beschikbaar waarmee crashes en lekke banden vermeden kunnen worden. Dat teams ervoor kiezen om dat niet te gebruiken is een gecalculeerd risico, maar dan achteraf niet z**ken. Wellicht is het zelfs een optie om voor dit soort ritten een minimale bandbreedte van 35mm verplicht te stellen, kan er ook nog wat meer gravel in. Bandenfabrikanten en fietsmerken zullen daar niet negatief tegenover staan.
    19-05-2025 19:15
    Er staat een limiet op hoe breed banden mogen zijn in de verschillende disciplines, die poort gaat dus al dicht…
    Een ander probleem zijn de verschillende ondergronden in dezelfde koers, je moet op het verharde ook nog vooruit komen..,
    De oplossing is minder bandendruk en dus volkomen ander stuurgedrag…
    Disciplines door elkaar hutselen is misschien spectaculair maar dan om de foute redenen.,,
    19-05-2025 20:30
    Nee hoor. Dat is alleen in de CX.
    Verder: als men zich niet aanpast aan de slechtste ondergrond, niet zeuren als je daarop dan onderuit gaat.
19-05-2025 10:52
Gravelritten zijn episch en hoe goed je erin bent heeft vooral te maken met plaatsing en techniek. Dit hoort ook bij het wielrennen.
Kasseien vind ik ook geweldig om te zien, maar itt tot gravel vind ik dit verschrikkelijk om zelf te rijden. Ik kan me voorstellen dat de profs dit ook vinden.
Maar in sprint-etappes vallen de meeste gewonden en zijn het saaist om naar te kijken. Dus wil je sponsors genereren dan zou ik de sprint-etappes verwijderen en in elke rit een obstakel zetten. Dus in elke rit heuvels, bergen, muren, gravel of draaien-en-keren. Ik zou wel wat voorzichtiger doen met kasseien. Dat lijkt me voor het menselijke en technische materiaal het beste.
19-05-2025 12:15
Daar gaan we weer, terwijl het helemaal geen thema is. Waarom elke keer deze vraag als er een gravelrit in een GT ligt.
Ja, uiteraard hoort die erin thuis. Elke renner heeft evenveel kans om lek te rijden of te vallen. Idem met kasseien, asfalt, afdalingen etc. Als je de koers van gisteren hebt gezien, geweldig wielerspectakel. Geen (AK) renner die gisteren het hier over had. Zelfs Roglic, sometimes you win, sometimes you lose. Ook Wout geen onvertogen woord erover gehoord ;-)
19-05-2025 14:10
Ik vind dat we bij het oude principe moeten blijven. Gewoon etappes van 500 + km. Nooit, nooit, nooit wat veranderen. NOOIT. En geen flauwekulletjes
    19-05-2025 18:04
    Wellicht een beetje overdreven, maar een enkele zeer lange rit zou ook in een grand tour thuishoren.
    In de oude tdf versies werden er regelmatig etappes van meer dan 400km verreden.
    Wellicht saai, maar oom heroïsch.
19-05-2025 15:30
Het leverde alvast een mooi spektakelstuk op. Ik ben pro.
Voor de contra's : het is idd een probleem wanneer je op de eerste stroken pech hebt, want dan zit je volgwagen nog kilometers achter.
Waar ik echter niemand hoor over klagen is dat het verwisselen van wiel tussen renners van dezelfde ploeg (zoals vroeger dikwijls gebeurde ) met de hedendaagse racefiets uitgesloten is. Aja want zonder inbussleutel kan je je wiel niet uitdraaien en welke renner heeft dat op zak ?
19-05-2025 16:48
Nee.
19-05-2025 18:44
Natuurlijk hoort het erbij, spektakel gegarandeerd en er wordt altijd gekoerst in zulke ritten.
Ja je kan pech hebben maar in principe is de kans op pech voor elke renner even groot.
En is pech in een graveletappe nu zo anders dan in een bergetappe, tijdrit of vlakke etappe?
19-05-2025 10:01
JA alle omstandigheden , alle wegen.
WAT EEN RIT !

Reacties zijn gesloten.