Hoogtepunt van de Giro komt in gevaar: ‘Organisatie schrapt Stelvio uit zestiende rit’
Ter illustratie - foto: Cor Vos
vrijdag 10 mei 2024 om 19:50

Hoogtepunt van de Giro komt in gevaar: ‘Organisatie schrapt Stelvio uit zestiende rit’

De zestiende rit van de Giro gaat er wellicht anders uitzien dan vooraf was uitgestippeld. De Italiaanse omroep RAI meldt dat de beklimming van de beruchte Stelvio uit de etappe wordt geschrapt. Er ligt nog te veel sneeuw op de plek die dit jaar het hoogste punt van de Giro vormt. De veiligheidsrisico’s zorgen ervoor dat de renners niet langer de Cima Coppi zullen bedwingen.

Het is een welbekend probleem voor de Giro d’Italia: sneeuw. Vorig jaar bezorgde het de organisatie van de Italiaanse rittenkoers ook al de nodige hoofdpijn. Dit jaar werden er voor de start van de Giro ook al vraagtekens geplaatst bij de passage over de Stelvio. De legendarische berg met de vele haardspeldbochten staat aan het begin van rit zestien gepland. De berg is ook de Cima Coppi, het hoogste punt van de Italiaanse wielerronde.

Een nieuwe inspectie van de koersorganisatie lijkt nu de passage over de berg op het hakblok te hebben gelegd: het peloton trekt volgens omroep RAI op 21 mei niet over de berg. Ondanks de huidige werkzaamheden ligt er nog te veel sneeuw op de weg. Bovendien zou de grote hoeveelheid sneeuw langs de kant van de weg ook te veel lawinegevaar met zich meebrengen, waardoor de complete schoonmaak niet tijdig kan worden uitgevoerd.

Het is nog niet duidelijk welke gevolgen dit gaat hebben voor de zestiende rit van deze Giro. De start- en finishlijn van de zestiende etappe lijken onveranderd te blijven. De organisatie zou dan voor een alternatieve route kiezen. Hierbij wordt als mogelijkheid een route via Val Monastero genoemd.

RIDE Magazine
23 Reacties
10-05-2024 20:20
Nou ja, hoogtepunt...

Het hele design van die rit was natuurlijk al totaal belachelijk. Wie verzint het om de Stelvio helemaal aan het begin te doen om vervolgens 90km vlak door een vallei te gaan rijden. Het alternatief kan onmogelijk slechter zijn dan dat het nu is.
    10-05-2024 22:20
    Wat is precies het probleem van het oorspronkelijke parkoers? Dat het geen gangbaar profiel is en daarom onvoorspelbaar wordt? Dat laatste zouden we juist moeten omarmen.
10-05-2024 20:08
jullie weten het toch, volgens de kenners warmt de aarde op en ligt er nog sneeuw
    10-05-2024 20:10
    @redactie: dergelijke vormen van stupiditeit mogen wat mij betreft uit de reacties worden gehaald
    10-05-2024 20:18
    Als dit al weg moet, dan moet er véél weg. Iedereen lijkt me verstandig genoeg om hierover z’n eigen mening te vormen. Verder bevat het bericht geen persoonlijke aanval op mede-forumgangers, renners, ploegleiders of wat dan ook, dus ik zou het niet verwijderen.
    11-05-2024 01:34
    Dat krijg je inderdaad met klimaatverwarming.
    11-05-2024 14:27
    Theo: Studeren, studeren, studeren en dan reageren.
10-05-2024 20:51
Ik vind dit de minst leuke traditie van de Giro. Het wordt tijd om de Vuelta en de Giro om te draaien
10-05-2024 19:51
Dat zat er dik in natuurlijk. Wat dat betreft slim dat de Stelvio niet in de finale rit zat, daar heeft RCS goed over nagedacht!
    10-05-2024 19:57
    Inderdaad, geen gemis dus. Daarnet nog eens het parcours bekeken, valt toch weer erg dik tegen, net zoals voorgaande jaren. Waar zijn de echte bergritten?
    10-05-2024 20:02
    Die zijn er dus niet, oftewel het perfect parcours voor Pogacar!
    11-05-2024 01:47
    @xxxfan: er zit een rit van 5400 hoogtemeters in, dat is nogal fors!
10-05-2024 20:01
Toch jammer dat de beklimming en afdaling van een van de mooiste passen van de Alpen alweer uitvalt.
10-05-2024 21:49
Tja...de epische etappes uit het verleden kunnen tegenwoordig geen doorgang meer vinden...je zult maar a la Kruijswijk in een sneeuwmuur duiken tijdens een afdaling....of bevangen van de kou de rennersbus induiken a la vd Velde ooit deed....the times are a changing....het is niet anders!!!
    11-05-2024 11:56
    En dan mist breukink nog in dit lijstje
11-05-2024 07:26
Draai ‘gewoon’ de vuelta en giro om in het jaarprogramma, veel beter.

Net zoals Roubaix + wat extra koersen (tro bro/samyn/denain) naar het najaar brengen iets dat de wielrennerij snel veel goed brengen zal.
    11-05-2024 11:57
    Helemaal eens, om iig die koersen daarvoor te doen en zo meer daarnaartoe te kunnen leven. Van mij mag het ook in de weken voor de ronde, tussen omloop en San remo bijvoorbeeld, mits omloop weer de oude vlakke finale krijgt
10-05-2024 20:29
Prima, de Stelvio in de eerste 50km van de etappe is compleet onlogisch.

Dat gezegd hebbende, de dag na een rustdag kunnen de benen bij sommigen slecht aanvoelen dus van mij mogen ze etappe opnieuw uittekenen met een heuvel & bergaanloop richting de finaleklim.
10-05-2024 20:43
Iemand een idee hoe de Gavia erbij ligt hahaha? De Val Monestero die hier wordt genoemd ligt in Zwitserland waarmee de Giro organisatie best veel problemenen heeft gehad afgelopen 2 edities (Forcopa di Livigno dit jaar en Grande Saint Bernard vorig jaar), dus lijkt me onwaarschijnlijk dat ze nu daar laatste moment opeens wel doorheen kunnen. Gavia+ Tonale lijkt de enige weg via Italie te zijn om dan te gaan
11-05-2024 09:45
@ WF: dit artikel klopt niet helemaal…..je ziet het ook al in de eerste 2 zinnen die tegenstrijdig zijn. Stelvio gaat niet door…wellicht ziet de etappe er anders uit….Als de Stelvio niet door gaat dan ziet de etappe er zeker ánders uit

Heb zojuist een artikel gelezen van de Spaanse sportkrant AS. As heeft zelf 1:1 contact opgenomen met RCS ( organisator GIRO). RCS geeft duidelijk aan pas een paar dagen voor de etappe zelf dán pas een definitieve go/ no go beslissing te nemen.

Ja…het ziet er slecht uit. Maar een kruis door de Stelvio is nog niet definitief…is nu nog te voorbarig…ook al zou de RAI dat beweren.
11-05-2024 16:14
In 1972 op 08/06 ( 17°rit ) reden de renners wel tussen muren van sneeuw de Stelvio op. Toen kon dat wel.
    12-05-2024 12:47
    Ja en in 1972 werd er 2 jaar gevangenisstraf uitgedeeld aan soldaat Rinus Wehrmann wegens het weigeren van het dienstbevel zijn lange haren te laten knippen.
    We leven in een andere, veelal betere tijd.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine